Konehuoneen kuntoa tarkkaillessani vaikuttaa kuin alipainepumpun kannen aluella olisi pitkän aikavälin "vanhaa" hitasti hengittävää vuotoa / kosteuta, eli ei akuuttia havaittavaa kastelevaa vuotoa. Kuin olisi pikku hiljaa hyvin htaasti hieman tihkunut ja sitten se on kerännyt likakerosta päälle. Enempinkin kannen ala- ja osin vasen sivu.
Etumainen pinempikansi on kiinni viidellä tähtikoloruuvilla, jotk aovat hieman pinnassa paitsi vasemman alaklman ruvi upoksissa ja joka sijaitsee osin (hihnan kiristinrullan?) alla.
Kannessa seuraavat tiedot järjestyksessään alla ja hakasuluissa olevat ovat kuin robotin puikolla lyötyjä, muut valu-kohomerkkejä:
- 6 H11
- bar luk
- VAPEK 23 S
- 000 230 [ 36 ] 65
- [ 51 96 62 ]
Ulkoisesti kuten ohessa: http://kuvaton.com/u/ydY
Tuo kansi on kiinni muutaman sentin paksussa runko-osassa, jonka kuusiokoloruuvien lukumäärää ei pääse laskemaan. Myös tuon runko-osan moottorin puoleinen tiiviste paikoin vuotanut ja kerrännyt likaa.
Pitääkö kosteudesta, nesteen hitaasta tihkumisesta olla huolissaan vai ei? Voisko kyseessä olal pelkkä stefojen vuotaminen vai itse alipainepumpun vaihto edessä. Ainakana mitään vieraita ääniä en ole havainnut.
Jotakin aiheesta:
- http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5005&highlight=vanha alipainepumppu
Alipainepumppu W202 6 220D ?
5
229
Vastaukset
- OM 604
Mikähän noissa pumpuissa tekee hintaeroa, silä mm. PIERBURG:illa on kaksi mallia ja kasi eri hintaa samaan moottoriin, eli lieneekö niissä teknisesti erilainen toteutus.
Niissä näyttäisi etukansi olevan taitettu reunojen yli. Nyt autossa olevassa alkuperäisessä ei sellaisia reunuksia ole, kuten avauksen linkin kuvasta käy ilmi.
Tiivisteitä mydään erikseen, mutta olen toistaiseksi nnähnyt vain moottorin ja pumpun välisen, mutta en pienempää pumpun ja sen kannen välistä tiivistettä.
Sitten on vielä kokonaan eri asia miten varmistua itse pumpun kunnosta, ettei mahdollisesti turhaan osta koko puppua jos vain tiivisteet hyvin hitaasti hieman tihkuvat.
Pitänee ilmeisesti ottaa / laitattaa homma tarkistuksen alle ja mahdollisesti vaidattaa moniurahihna samaan aikaan. Ei paljoa kilometrejä, mutta aikakin sitä väsyttää vaikka silmämääräisesti onkin ok.
Pumpun kuvia ja hintoja:
- http://www.autonosat24.fi/parts-search?keyword=alipainepumppu&car_id=963
- http://www.autonosat24.fi/2218304-vaico-alipainepumppu-jarrujarjestelma
"Hajautakuva": http://kuvaton.com/u/ydQ
Tuossa kuvan http://kuvaton.com/u/ydl taka-alalla näkyy ilmeisesti kuulu vanhempi malli, jonka laakerit hajotessaan ovat tehnet enempkin vahinkoa.
Aiheesta:
- http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=108751&sid=65dc4c97ce1e2f00d67928c3fbbe3fe6
- http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=80195
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=10308&sid=e0949815314f018f2dff62dbfee813a1 - puhtaus puoliruokoo
Sä et oo pessy sitä hammas harjalla, hyi miten likainen mosa.
- OM 604
Mikäli koko pumppu tulisi vaihtaa, niin ulkolaiselta sivulta löytyi myöskin avauksessa olevia pumppuja, mutta sen autovalmistajan vastaavuusnumero ei ole tarkalleen sama, vaan : 000 230 35 65 ja autosani on 000 123 36 65.
Tuo PIERBURG näkyi stansattuna mersufoomila pumun kuvassa http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=462895 jossa oli MB:n leimat, eli vaikuttaisi olevan yksi MB:n alihankkjoista.
Omassa mallissani ei ole kahta "piippua" lähtöä, vaan vain yksi isompi, joka menee jarrusylinterille.
PIERBURG - Réf : 7.20607.74.0
- http://www.mister-auto.be/fr/pompe-a-vide-systeme-de-freinage/pierburg-7-20607-74-0_g387_a0057.20607.74.0.html
- http://www.mister-auto.be/fr/pompe-a-vide-systeme-de-freinage/mercedes-benz-classe-c-w202-c-220-d-95ch_v963_g387.html
- - OM 604
1) PIERBURG - SI 0096 / N° d'article: 7.24807.02.0 (manuaalilatikolle kuten omani) : Moottorille OM 604.910 alkaen moottorinumerosta numerosta - > 086 384 - Mutta ei tarkennusta auton vuosimallista. "Yksipiippuinen" kuten omani.
Autossani: OM 604.910 nro 098 459 eli sen ja "yksipiippuisuuden" perusteella alla oleva näyttäisi olevan oikea malli:
- http://www.piecesauto24.com/pierburg/965487
- ->
Kuitenkin toinen pumppu, joka sekin tuotetiedon perusteella voisi vastata autoani, mutta on mekaniikaltaan erilainen. Malli on "kasipiippuinen" kun omani on "yksipiippuinen".
2) PIERBURG - SI 0096 / N° d'article: 7.20607.74.0 : vm 08/1997 saakka - moottorille OM 604.910 - ( ei tarkennusta mootorinumeroista )
- http://www.piecesauto24.com/pierburg/965091
- - OM 604
Vuonna 1995 on tullut udempi kuulalaakereiden sijaan liukulaakerinen alipainepumppu - 000 230 31 65.
Lukemissani keskusteluissa on kuitenkin jääny epäselväksi, että onko myös uuden liukulaakerisen pumpun vastapuolen mekaniikka toteutettu "vuoristoradalla" vai jollakin toisella tekniikalla?
"Selittäkääpä minulle "vuoristorata-syndrooma" "
"Vuoristoradaksi sanotaan alipainepumpun painelevyä joka sijaitsee pumpun takana ketjukotelossa ja jakoketju pyörittää sitä."
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=10308&sid=e0949815314f018f2dff62dbfee813a1
"000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?"
- http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=52276&
- http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5005&highlight=vanha alipainepumppu
-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)714992Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu152320- 251857
- 131556
- 391538
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51348- 101257
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa41181"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla131176- 151166