Haluaisin jakaa teille, miten oon saanut mun aknen taltutettua normaaliksi sekaihoksi. Ihan vaan, jos joku muukin saisi tästä apua. Tiedän, miten tuskaista aknen kanssa on taistella!! Iho siis on edelleen epätasainen ja täynnä tukkeumia, mutta finnit ovat historiaa! Ja olen siis kärsinyt pahasta aknesta useita vuosia.
Pientä historiaa, mun aknetaustausta. Iho alkoi huononemaan kun olin noin 11v. Yläasteella söin ensimmäisen roakuurin. Sitä ennen ainakin kolme antibioottijaksoa. Täyspitkiä roakuureja kertyi yhteensä viisi. Vastine roaan oli hyvä noin puoli vuotta kuurin jälkeen, mutta akne palasi aina takaisin. Aina ehkä vähän lievempänä mutta silti sietämättömänä. Kaikkea on kokeiltu e-pillereistä varmaan jokaiseen apteekin tököttiin reseptillä ja ilman. Nyt ikää on 23v. ja akne on ollut aktiivinen tähän asti paitsi niinä aikoina, kun roasta sain helpotuksen.
Reipas kuukaus sitten päätin, että nyt tähän ikuiseen aknen kanssa taisteluun on vain tultava muutos. Naama on ihan arpeutunut ja tulehtunutta näppyä pukkasi koko ajan. Lisäksi itsetunto veteli jo ihan nollissa. Varasin ajan kosmetologille, vaikka mulla olikin aikaisempia kauhukokemuksia kosmetologista, joka sai mun naaman ihan älyttömään tulehdustilaan toimillaan. Tämän kertainen kosmetologilla käynti oli hyvin erilainen. Hän teki hellävaraisen kuorinnan ja jonkin happokäsittylyn (?). Siitä en tiedä oliko niistä mitään apua, mutta tärkeimpänä käynnissä pidin kosmetologin kertomia asioita ihonhoidosta.
Tärkeimpänä neuvona kosmetologilla oli, että ihon pitää saada hengittää. Se tarkoittaa sitä, että kaikki tukkivat kasvorasvat ja meikit menivät vaihtoon. Dream matte mousse lenti roskakoriin ja tilalle tuli Lily Lolon mineraalimeikit. Monen vuoden takainen luottokosteusvoide (joka on myös ihontautilääkäreiden suosittelema) Humektan lensi roskikseen myös ja tilalle tuli Erisanin ravitseva 24h kasvovoide. Voiteista kun ei saisi löytyä mitään tällä listalla olevista ainesosista:
http://blog.pharmacymix.com/what-blocks-pores-comedogenic-ingredient-list
Kosmetologi suositteli myös sarvikuonoa eli nenäkannua, sillä eri asioista johtuva poskionteloiden limakalvoturvotus saattaa aiheuttaa aknea. Kun poskiontelot ovat tukossa eivät ihohuokosetkaan kuulemma hengitä. Veden juonti piti kuulemma myös vähintään tuplata. Enempi parempi!
Ruokavalio meni myös remppaan. Ylimääräiset hiilarit jäivät pois. Karkit eivät näin kuukauden jälkeen enää maistuisikaan, kun tuntuvat nyt ällö makealta. Perunat, pastat, gluteiinit eivät myöskään ole enää minun ruokalistallani. Ainut poikkeus on nyt ollut luomu hapankorput :). Kaiken mahdollisen vaihdoin myös luomutuotteiksi. Lisäravinteina olen käyttänyt paria ruokalusikallista pellavansiemenöljyä, sinkkiä, D-vitamiinia ja ajoittain monivitaa ja B:tä.
Finnit lähtivät ja iho näyttää ajoittain jo jopa heleältä. Iho on edelleen röhelmäinen ja täynnä mustapäitä ja arpia - näin ollen ei mitenkään kaunis. Itse olen kuitenkin onneni kukkuloilla ja pidän ihoani jopa hyvänä tällaisena. Voisin todeta, että tällaisen ihon kanssa voi jo elää normaalia elämää. Itsetunto on noussut kuukauden aikana jo huimasti. Toivottavasti tulokset ovat pysyviä!!!! Toivottavasti jollekin muulle voisi olla tästä apua. Tsemppiä! :)
Tämä auttoi minulla!
tämä auttoi minulla!
0
153
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk853250Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921859Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871703- 1401533
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651458- 1621413
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671331Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur931329Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001274- 861247