Kuinka usein kynnet leikattava?

Kysyjä11111

Olen miettinyt kissan ottamista ja ainoa asia mikä mietityttää on kissan terveydenhuolto, eli mm. kynsien leikkaus ja korvien puhdistus, sekä jos on jotain muuta tuollaista "tökittävää". Jotenkin vaan tuntuu itselle ihan ylitsepääsemättömältä leikata kissan kynsiä siinä pelossa että vahingossa leikkaan liian paljon, ja samaten korvien puhdistuksessa pelkään että mitä jos satutan kissaa.. En tiedä mistä tämä satuttamisen "kammo" on tullut, varmaan siitä kun lapsena meillä oli vaan gerbiilejä, rottia ym. lemmikkejä jotka lyhensivät raapimalla omat kyntensä ja muutenkin olivat kovin helppohoitoisia. Lueskelin kuitenkin paljon mm. koira-kirjoja ja niistä on jotenkin jäänyt päähän tuo kynnen leikkaaminen ja miten varovainen siinä pitää olla..

Elikkäs siis kuinka usein kissan kynsiä pitää leikata ja korvia putsata, ja onko ihan idioottimaista viedä kissa näitä juttuja varten eläinlääkäriin? Vai onko nämä niitä juttuja joita jokainen epäilee mutta sitten kun saa sen kissan niin ne hoituu ikäänkuin itsestään kuten lasten hoitokin?

9

7327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elmo

- Omakohtaisia kokemuksia, joku toinen on varmasti eri mieltä näistä asioista. -

"Jotenkin vaan tuntuu itselle ihan ylitsepääsemättömältä leikata kissan kynsiä siinä pelossa että vahingossa leikkaan liian paljon, "

Kynnestähän nipsaistaan vain se terävin kärki (pari milliä) pois, joten verisuoniin saakka leikkaamista ei yleensä tarvitse pelätä.

"ja samaten korvien puhdistuksessa pelkään että mitä jos satutan kissaa.. "

Tukeva, määrätietoinen ote kissan päästä. Älä kuitenkaan likistä niin kovasti, että kissa ei saa henkeä. Pumpulipuikolla varovasti pyyhkien röhnät pois.

"kuinka usein kissan kynsiä pitää leikata ja korvia putsata,

Riippuu kissasta, mutta sanoisin että kerran viikossa on hyvä lähtökohta. Silloin kissa tottuu siihen, että vaikka sen käpälistä ja kynsistä otetaan kiinni, niin se ei kuitenkaan satu eikä mitään pahaa tapahdu.
      Sama korvien puhdistuksen kanssa. Totuttelu kannattaa aloittaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

"ja onko ihan idioottimaista viedä kissa näitä juttuja varten eläinlääkäriin? "

Ei suinkaan. Jos olet epävarma, niin eläinlääkäri opastaa ja neuvoo.

Olisiko sinulla tuttavapiirissä joku kokeneempi kissanomistaja, joka voisi tulla alkuvaiheessa auttamaan ja ehkä näyttämään, kuinka homma toimii?

"epäilee mutta sitten kun saa sen kissan niin ne hoituu ikäänkuin itsestään kuten lasten hoitokin? "

Hieman sen suuntaisia juttuja ovat...

• uke

kissa huolehtii itse sen homman. silloin kun "teroittaa kynsiään".

• wwwoman

Jos kissa on sisäkissa, on todella hyvä leikata sen kynsiä aika ajoin. Se todellakin "teroittaa" kyntensä ja jäljet huonekaluissa ja ovenpielissä ovat sen mukaiset.
        Itse leikkaan silloin, kun kissa on raukea ja lähes unen mailla. Hyvin lempeä varovainen ote tassusta...ja nips. Se ei ehdi edes huomata. Silittelee välillä, jos kissa näyttää epäilevän tapahtuvan jotain outoa. Pääasia on itse pysyä rauhallisena. Kissa vaistoaa, jos hermostut.

• Remulus

Edelliseen kommentoijaan viitaten: Kyllä sisäkissan kynnet täytyy leikata. Siis jos haluaa huonekalujen, vuodevaatteiden, verhojen, mattojen etc. pysyvän ehjinä. Kyllähän kissa teroittaa kyntensä. Esim. meillä on raapimispuu, mutta tosiasiassa, jos kissan kynsiä ei leikkaa, ne ovat epämukavat sekä sille itselleen että omistajalle.

Meillä leikataan kynnet kerran viikossa. Vaikeaa se ei ole, sillä verisuonen näkee kynnen läpi mainiosti ja osaa siis varoa sitä. Korvat putsaillaan silloin tällöin. On tärkeää, ettei mene kissan korvaan liian syvälle. Tarkoittaa sitä, että kannattanee keskittyä vain hyvin näkyviin korvan osiin.

Kyllä se siitä, usko pois. :)

• mingala

Kyllä kynnet pitää leikata! Niistä tulee muuten niin pitkät ja terävät.. Ja ne on epämukavat kissoillekin..

mä ainakin leikkaan kerran viikossa (noin..) kissojen kynnet. se on helpointa, jos kissa nukkuu.. meijän kisulit nukkuu niin sikeesti, et sillon saa helposti leikattuu! kyllä se oikeesti menee hyvin :) mä en pelännyt alussa, etten osais leikkaa niitä kynsiä, ku meillä on ollut paljon hamstereita ja marsuja ja muita jyrsijöitä, joilta pitää leikkaa säännöllisesti kynnet, niin oon tottunut :).
        ja korvienpuhdistuksesta.. kaupoissa myydään sellaisia aineita, jotka laitetaan vaan kissan korvaan ja sitten hierotaa, niin sitten se lika lähtee vähän niin ku itestää sieltä.. voit kyllä pyyhkästä pumpulitupolla (mä en käytä pumpulipuikkoja, koska pelkään, et jos kissa liikkuu, niin tökkäsen liian syvälle). eli suosittelen enemmin sitä pumpulituppoa.. kyllä se siitä :) kisut on ihania

• Misu

"Tämä "kynsien teroittaminen" auttaa kissaa myös irrottamaan etutassujen kynsistä KUOLLEEN TUPPIKERROKSEN. Yleensä kissa kiskoo takatassuista kynsitupet pesun yhteydessä hampaillaan"

"Kuolleen kynsitupen poistamiseen tarvitaan raapimapuu, jonka voi päällystää luonnonnarulla, kokolattiamaton palalla tai vaikkapa vanhalla räsymatolla. Pölkyn täytyy olla tarpeeksi korkea, että kissa voi samalla harjoittaa lihaksiansa. Myös seinään kiinnitetty matto ajaa aivan saman asian. Kaikkein paras ratkaisu on tietysti yhdistetty raapima- ja kiipeilypuu"

• wwwoman

Kissani ovat maalaiskissoja, jotka pääsevät ulos silloin kun haluavat, metsälle, jos kiinnostaa.(lihaksetkin saa liikettä!)
        Sisälle ne tulevat vain huilaamaan ja lämmittelemään. Ei niilä kovinkaan paljoa edes ole haluja raaviskella huonekaluja, joskus ovenpieli on naarmuilla, kun pyrkivät ulos. Kerrostalokissat ovat sitten asia erikseen. Niillä ei ole luontoa ja omaa aikaa siellä touhuta mitä tahtovat. Niille saa taatusti varata kaiken maailman raapimispuut ym. omat huonekalut. Ongelmatkin ovat tuollaisessa tilanteessa toisenlaiset, eihän kissakaan luonnoltaan ole ns.vankieläimeksi tarkoitettu.
        Omat kissani ovat täysin onnellisia ja tyytyväisiä täällä maalla juostessaan, ne myös tietävät, että niistä huolehditaan ja tykätään.

• Katti

Miksi niitä pitäisi leikata? Seurauksena kiihkeämpää sohvanraastamista, kun kissa kerta tuntee, että kynnet ovat tylsät. Meillä on vaan varustettu ovenpieleen raapimismatto ja olkkariin ylimääräinen vanha nojatuoli, jota saa raastaa. Kissanomistajalta vaan vaaditaan erityistä huumorintajua ja sitä, että kissanoton jälkeen mikään ei ole enää entisensä. Heh. Korvien putsaamistakaan ei tarvitse, jos kissoja ottaa heti kaksi. Putsaavat toisiltaan, ja ompa seuraa, ettei heti tuu ikävä. Säälittäviä sellaiset eläimet, jotka otetaan yksikseen huutamaan tyhjään huoneistoon, kun ´kissat muka ovat niin itsenäisiä´. Ota vaan kaksi pentua, siinä ne menee samalla.

• wwwoman

Kyllähän kissa raastaa tietysti aina,ei siitä pääse yli eikä ympäri. Itse olen sen verran läheinen kissojeni kanssa, että varsinkin talvisaikaan kun ne tulevat suurinpiirtein päälleni makaamaan, enkä raaski poiskaan ajaa...tuntuu aika mukavalle, kun ne alkavat "vatkata"kynsillään pitkin vatsaa tai kinttuja. Ja nimenomaan talvella ne viihtyvät enimmäkseen sisällä, eivätkä metsästele ympäri peltoja. Silloin ne eivät siis edes tarvitse niitä pitkiä teräviä kynsiä. Tuo on yksi syy, miksi leikkaan silloin tällöin kynnet niiltä.
        Kissoja on minulla kaksi, ja kyllä ne todellakin pitävät huolen toistensa korvista. Ihana katsoa sitä hellyyttä, jota niiltä löytyy toisiaan kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2381
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1981
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1663
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      999
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      850
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe