Mirena hormoonikierukka

epätoivoinen

Kävin laitattamassa kyseisen kierukan vuoden vaihteessa. Sitä ennen käytössä olivat minipillerit. Molempien ehkäisyjen aikaan mielialat ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Mutta kierukan laiton jälkeen olen alkanut saada raivokohtauksia.Tuntuu, että pinna on tosi kireällä koko ajan. Samoihin aikoihin kun kierukka laitettiin lopetin kuopuksen imettämisen ja ajattelin et pinnan kireys johtui imetyksen lopettamisen ja kierukan laiton aiheuttamasta hormoonimylläkästä väsymys siihen päälle kun kuopus vielä öisin silloin heräili. Mutta nyt vaikka saan öisin nukuttua kun lapsukaisetkaan eivät enää valvota ja aikaakin on jo kulunut kierukan laitosta ja imetyksen lopettamisesta niin pinna on silti edelleen kireällä ja olen todella räjähdysherkkä. Kyselin ennen kierukan laittoa sterilisaatiostakin kun sen myös saisin (ikää 30v. ja 3 lasta) ja lapsia ei ole tarkoitus enää tehdä. Lääkäri kuitenkin suositteli kierukkaa. Auttakaa! Onko muilla samanlaisia kokemuksia kierukasta vai olenko tullut hulluksi vai mitä tää on? Ja ne kenelle on tehty sterilisaatio niin laittakaa plussia ja miinuksia.

23

1810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain muuta?

      Raivokohtaukset saattavat johtua jostain ihan muusta kuin kierukasta. Jos yhdistät mielessäsi syyn kierukkaan sinulta jää ehkä huomaamatta ja hoitamatta jotkut muut asiat jotka kiristävät nyt hermojasi. Mietippä tarkkaan elämäntilanteesi. Jos mitään psyykkisiä tai olosuhteisiin liittyvää syitä ei tunnu löytyvän, saattaa takana olla joku muu kehonkemiaan liittyvä juttu. Yleiset labrakokeet saattaisivat valottaa asiaa myös.

      Minulla on ollut hormonikierukka vuosikausia. Ainoa haittavaikutus oli aluksi pitkään kestävät vuodot, mutta hyvityksenä sitten vuodot loppuivat kokonaan, joten tyytyväinen olen.

    • epätoivoinen

      Elämäntilanteessani ei ole tapahtunut muutosta joka tällaista aiheuttaisi. Minulla on ihana rakastava mies ja lapset joita rakastan. Olemme asuneet omistusasunnossa 10v. ja taloudellinen tilanteemme on vakaa. Tarvittaessa saamme myös lastenhoitoapua, sillä molemmat isovanhemmat asuvat lähellä. En keksi elämässäni syytä joka voisi aiheuttaa tätä. Itse olen pyrkinyt siinä tilanteessa kun pinna kiristyy menemään toiseen huoneeseen esim. vessaan jossa väännän käsipyyhkeen rullalle ja lasken muutaman kerran kymmeneen, koska itse en halua purkaa suuttumustani lapsiin. Toki niitäkin tilanteita lasten kanssa on tullut että olen tiuskaissut tai ärähtänyt lapsille, mutta pyytänyt sitä lapsilta anteeksi. Ja kaikkihan joskus suuttuvat lapsilleen, mutta tämä ei ole normaalia, että pinna kiristyy todella pienistä asioista. Hormoonallinen ehkäisy ei vain kaikille ihmisille sovi ja minä taidan kuulua niihin ihmisiin. Ja tämä alkoi silloin kun aloitin minipillerit kolmannen lapsen syntymän jälkeen ja pillereissä sama keltarauhashormooni kuin kierukassa. Itseänikin monesti ärsyttää kun pimahdan niin olemattomista asioista.
      Jotain muuta? sinulla on hyviä kokemuksia kierukasta, mutta kaikille se ei ehkäisymuotona käy.
      Varasin ajan lääkäriin sterilisaatio suunnitelmiani varten.
      Haluaisin niiltä joille sterilisaatio on tehty hyviä ja huonoja puolia. Kiitos.

      • En vastaa muuta

        Laita avaus oikealle osastolle: Terveys > Ehkäisy.


    • epätoivoinen

      Avaukseni löytyy myös osastolta Terveys > Ehkäisy. Laitoin avauksen myös tänne siksi, että varmasti monella muullakin äidillä on kyseinen kierukka ja haluaisin myös kuulla heidän kokemuksiaan. Sillä tämähän on äitien palsta. En vastaa muuta, kiitos pätemisentarpeestasi!
      Mutta kaikki kokemukset kierukasta ja sterilisaatiosta ovat edelleen tarpeen.

      • En vastaa muuta

        On sääntöjen vastaista kopioida samaa avausta usealle osastolle eli en siis vastaa sinnekään.


    • epätoivoinen

      Kuules en kopioinut vaan kirjoitin sinne hieman erilaisen avauksen kuin tänne!!!!! Toivottavasti saat jotain tuosta kun tulet tänne pätemään:)

      • En vastaa muuta

        Ei ole pätemistä, jos yrittää säilyttää keskustelun tason ja osiot edes jotenkin järkevinä. Mieti kuinka tylsää olisi lukea keskusteluja, jos kaikki toimisivat sinun laillasi. Tiedän ettet kykene siihen, koska olet tyyppiä - minä teen kuten haluan, viis yleisestä ohjeistuksesta.


      • epätoivoinen
        En vastaa muuta kirjoitti:

        Ei ole pätemistä, jos yrittää säilyttää keskustelun tason ja osiot edes jotenkin järkevinä. Mieti kuinka tylsää olisi lukea keskusteluja, jos kaikki toimisivat sinun laillasi. Tiedän ettet kykene siihen, koska olet tyyppiä - minä teen kuten haluan, viis yleisestä ohjeistuksesta.

        Heh:)En vastaa muuta kuules nyt et tunne minua ja silti olevinaan voit sanoa millainen olen. Uskoisin et ehkäisy koskettaa aika montaa äitiä ja siksi laitoin avauksen tänne. Mutta pyydän syvästi anteeksi kun se tuntuu häiritsevän sinua niin valtavasti.


      • katariina4
        epätoivoinen kirjoitti:

        Heh:)En vastaa muuta kuules nyt et tunne minua ja silti olevinaan voit sanoa millainen olen. Uskoisin et ehkäisy koskettaa aika montaa äitiä ja siksi laitoin avauksen tänne. Mutta pyydän syvästi anteeksi kun se tuntuu häiritsevän sinua niin valtavasti.

        Olen yös 30 äiti, jolla o kolme lasta ja lapsiluku täynnä. Käytössä tällä hetkellä Cerazzette ja muutaman kuukauden kulutta olen enossa laitattamaan Mirenan. Imetän ja lapseni on 3kk. Ja kyllä, saan myös raivareita ja pinnani on kireä! Mieliala vaihtuu kuin tuuliviiri ja olen miettinyt ehkäisyn vaikutusta mielialoihini. En tosiaankaan haluaisi olla tälläinen äiti :(


      • epätoivoinen
        katariina4 kirjoitti:

        Olen yös 30 äiti, jolla o kolme lasta ja lapsiluku täynnä. Käytössä tällä hetkellä Cerazzette ja muutaman kuukauden kulutta olen enossa laitattamaan Mirenan. Imetän ja lapseni on 3kk. Ja kyllä, saan myös raivareita ja pinnani on kireä! Mieliala vaihtuu kuin tuuliviiri ja olen miettinyt ehkäisyn vaikutusta mielialoihini. En tosiaankaan haluaisi olla tälläinen äiti :(

        Mukava kuulla että on muillakin samoja kokemuksia hormoni ehkäisystä. Ajattelitko kuitenkin kierukan laitattaa katariina4?


    • Selvitä syy

      No kyllähän tämä aihe sopii aivan hyvin äitien juttuihin. Täällä juuri kuulee toisten äitien kokemuksia samasta asiasta, ja aika monikin aihe sopii useallekin eri foorumille keskusteltavaksi. Kuten muutenkin elämässä asioista saa puhua eri yhteyksissä eri ihmisten kanssa ... tiukkapipoiset opettajaihmiset pysyköön omillaa foorumeillaan.

      Mutta asiani. Ehdottaisin että otatat hormonikierukan pois ja katsot, poistuvatko oireet. Jos ärtyisyys jatkuu, sen syy on joku muu. Kokemukseni mukaan naiset panevat välillä automaattisesti kaiken hormonien syyksi. Muita mahdollisia syitä voisi olla esim. äitiyden aiheuttama elämänmuutos, väsymys, huono yleiskunto, kilpirauhanen, autonomisen hermoston toiminnalliset häiriöt, tai jopa aivokasvain.

    • epätoivoinen

      Selvitä syy olen itsekin miettinyt muitakin syitä tälle. Ja olen miettinyt sitäkin kun näiden kahden viimeisen lapsukaisen kanssa tuli nukuttua enemmän ja vähemmän huonosti viimeiset kolmisen vuotta, ennen kuin alkoivat nukkua yönsä, voisiko sillä olla tämän asian kanssa tekemistä. Nyt kuitenkin keväästä asti olemme nukkuneet hyvin. En kuitenkaan tunne itseäni väsyneeksi nyt kun saan nukutuksi. Mutta voisiko olla mahdollista, että se aiempi univaje aiheuttaa tällaista. En automaattisesti syytä hormooneja. Joka tapauksessa aion sterilisaatioon mennä, jos vain se minulle myönnetään. Mutta jos pinnan kireys ei silloinkaan helpota niin pakkohan sitä syytä ainaiselle pinnan kireydelle on etsiä sitten muista syistä.

      "Äitiyden tuoma elämänmuutos" no en oikein usko, esikoisemme täytti 11v. tässä vasta ja tiesin mitä vauva-arki on. En koe, että olisin lasteni takia menettänyt jotain suurta elämässäni.

      "Huono yleiskunto" yleiskuntoni on hyvä. Tykkään ulkoilla lasteni kanssa, käymme viikottain uimassa ja käyn viikottain jumpassa. Raskauksien jäljiltä ei ole liikakilojakaan jäänyt. Olen normaalipainoinen.

      Kilpirauhas-kokeissa en ole käynyt, mutta kai siihen liittyisi muitakin oireita. Mitä autonomisen hermoston toiminnalliset häiriöt tarkoittavat?

      Toivottavasti ei nyt sentään aivokasvain aiheuta tätä. Kaikkihan on tietty mahdollista, mutta en usko, enkä alkaisi nyt piruja seinille maalailemaan.

      • xym

        Olet oikeassa vaikkei sitä usko kukaan. Oman kokemukseni mukaan juuri puoli vuotta laitosta hormonikierukan haitat kulminoituvat. Hanki se sterilaatio ja pian, kohta olet kuin toinen nainen (kivempi).


      • muitakin keinoja on

        Itse olen kokeillut tuota kierukkaa, samoin lukuisia ehkäisypillereitä sekä rengasta ja mikään ei sovi. Olen kärttyinen, saan raivareita, mieli on alakuloinen jne. Ja kun jätän hormonaalisen ehkäisyn pois, olen taas oma iloinen itseni! Olen siis 20 vuotiaasta kokeillut eri valmisteita eikä mikään ole sopinut. Ainoaksi ehkäisyksi mieheni kanssa on siis jääneet ns.varmat päivät tai kondomi ja hyvin ovat toimineet. 2 lasta on tehty sitten harkiten ovulaatio laskemalla. Kaikille ei hormonaalinen ehkäisy sovi, itselläni se muuttaa luonnetta ja persoonaani.


    • Laihduttaja

      Jos hormonikierukka vaihdetaan pillereihin, on hormonivaikutus sama. Mahdollisiin muihin ärtyisyyden syihin lisäisin myös verensokerin vaihtelun. Valitettavasti se ei aina näy tavallisissa labrakokeissa. Oletko laihduttanut hiljattain? Laihdutushan myös tunnetusti aiheuttaa pinnan kiristymistä. Ja kyllä minä ottaisin huomioon myös psyykkiset tekijät, niitähän ei aina ihminen itse edes tunnista.

    • epätoivoinen

      En ole laihduttanut mitenkään tarkoituksella. Jokaisen raskauden jälkeen paino on palannut takaisin samaan kuin ennen raskautta yksinkertaisesti; istumalla ja imettämällä:) Vaikka tuntui välillä, että söin kuin hevonen imetysaikoina. Lasten myötä olen myös samassa ateriarytmissä ja syön kaksi lämmintä ateriaa, välipalan, aamu-ja iltapalan. Viimeisen raskauden aikana kävin myös sokerirasituksessa ja tulokset olivat todella hyvät. Syy miksi jouduin sokerirasitukseen oli se, että äidilläni todettiin ennen kolmatta raskauttani 2.tyypin diabetes ja jos lähisuvussa jollain on diabetes odottavalle äidille tehdään automaattisesti sokerirasitus.

    • Mirenaa käyttänyt

      Luultavasti ärtyisyyteesi löytyy syy muualta kuin hormonikierukasta, koska siinä hormonimäärät ovat pienet ja paikalliset. Hormonikierukka teki itsestäni leppoisemman, kun ei tarvinnut enää pelätä raskautta. Sterilisaatiota en halunnut, koska se on fyysinen rasite elimistölle. Siinä KATKOTAAN verisuonia, voi tulla jopa hermovaurioita, kipua, tunnottomuutta...

      • asdfaghfgj

        Olin vuosikausia ilman hormonaalista ehkäisyä, ja hormonikierukan jälkeen mielialan vaihtelut ovat pelkkää vuoristorataa :( pinna kireällä ja itkeskelen pikkuasioista. Olen miettinyt poistattamista mutta mutta ...


    • hei2

      Itse käytin 1v hormonikierukkaa ja huomasin ja varmaan muutkin huomasi sen...sain muutaman kerran tosi karmeen raivokohtauksen. Ei ollut mukava juttu. Sinnikkäästi vuoden pitelin kierukkaa mutta sitten sai lähteä ja sen jälkeen olen taas oma itseni. Vaikka lääkärit kuinka vakuutteli et on niin pienimäärä hormoonia joka saattaa erittyä verevkiertoon. Mutta kokeilemallapa se selviää.

    • ...

      Sterilisaatioon ei tarvitse mitään lääkärin suostumusta, ei ole harkinnan varainen juttu jossa lääkäri miettii pärstäkertoimen mukaan mitä myöntää. Kriteerit on että ikää on 30 tai lapsia kolme, ei mitään muuta. Lääkärillekin voi sanoa vastaan, jos jompikumpi tai molemmat kriteerit täyttyy, ei siinä tarvitse mitään hyväksyntää alkaa kyselemään, sanoo vain että pistät sen lähetteen ja pidät mölyt mahassa. Jonotusaika meilläpäin noin vuosi, vaihtelee varmasti kunnittain.

    • Hende00

      Näytti olevan vanha viestiketju,mutta vastaan kuitenkin..itselleni laitettiin joulukuussa mirena hormonikierukka ja aluksi oli tiputteluvuotoa.Tammikuussa alkoi turvottelu ja ensimmäiset menkat tuli maaliskuussa.Raivokohtauksia,masentuneisuutta ja sellainen herkkä olo kerran kuussa ollut..Ennen söin zerazettea ja ei ollut mitään vastaavaa,sopi minulle hyvin.Miten ap,onko sinulla vielä kierukka?

      • Ap.epätoivoinen

        Ei ole enää kierukkaa. Essure-sterilisaatio tehtiin keväällä 2015. Ennen sitä poistatin kierukan ja oloni on ollut siitä asti seesteisempi. Sterilisaatio toi mukanaan ikävän tiputteluvuodon, joka alkaa aina vko ennen kuukautisten alkamista. Olen syönyt 3kk terolutia, mistä ei ole ollut apua. Täytyy ottaa gynenpolille taas yhteyttä.

        Essure vedettiin jonkin aikaa sitten pois markkinoilta sen aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi. Huoh:( Ei ole helppoa ei.


    • Anonyymi

      Älkää antako asentaa itseenne kierukoita tai kapseleita! Bayer tätä miljardibisnestä syöttää terveyskeskuksiin! Älkää suostuko, pitäkää oma mielipiteenne! Ne ovat loppujenlopuksi myrkkyjä! Lukekaa esim. Oulun yliopiston biologian laitoksen tutkimukset 2023!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1639
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1401
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1109
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1071
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      3
      964
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    8. 5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe