Aloitan torstaina työharjoittelun yhdessä paikassa, joka on minulle entuudeltaan vieras. Olen jo 30 ikäinen nainen, mutta olen sairauden takia ollut vuosikausia poissa työelämästä ja opinnoistakin on hujahtanut jo tosi kauan.
Pelkään todella paljon, koska pelkään vieraita ihmisiä ja sitä, etten pärjää. Olen ujoin ihminen jonka tiedän, ja se on syrjäytymisen aikana pahentunut. Pelkään niin paljon, että äsken oksensin. On todella vähällä, etten peru koko asiaa, mutta silloin saisin kyllä huudot tietyistä paikoista, joten en voi sitä tehdä.
Apua! Miten kestän tämän? Nyt tuntuu, etten pysty tekemään itsemurhaakaan tämän takia.
Töihin meno pelottaa, apua?
10
3508
Vastaukset
- kokeile ja sitten
Olen pätkätyöläinen ja kyllä aina uuteen paikkaan meno pelottaa. väsyttää, on tympeä mieli. Sitten kun toimeen pääsee, ei se niin kauheaa ole.
- Täältä tulee apua
Käy lääkärin juttusilla kertomassa, että pelkäät sosiaalisia tilanteita. Saat lääkkeeksi Propralia, joka helpottaa jännitykseen. Suosittelen!
- ap.
Kiitos vastauksista.
Viime yönä en saanut nukutuksi kuin pari kolme repaleista tuntia. Valitin unissani, näin houreisia unia siitä, että olen uudessa harjoittelupaikassani ja minulle annetaan tehtäviä ja ohjeita, joita en ymmärrä tai jotka heti unohdan ja yhdessä vaiheessa lähtiessäni hoitamaan yhtä tehtävää huomasin, että kenkäni ovat hävinneet johonkin ja kun etsin kenkiäni, hävitin tärkeän paperin, joka minulle oli annettu..........
Olen nyt tosi väsynyt ja aina välillä itken pelosta ja ahdistuksesta.
Vähän aikaa sitten minulle kuitenkin tuli sellainen hetki, että pärjään kyllä ja ettei minun tarvitse pelätä, jos vain päätän, etten pelkää. Se oli omituinen "ajatusten kirkastumisen hetki", mutta se meni nopeasti ohitse, kun taas pelko ja ahdistus vyöryivät päälle. Voisinko jotenkin harjoittelemalla vahvistaa tuollaista kokemusta, etten pelkääkään? Pystyisinkö ehkä tahdonvoimalla nujertamaan pelon, jos oikein yrittäisin?
Miksi en vaan voi olla niin kuin melkein kaikki muut ihmiset, jotka jännittävät uusia tilanteita juuri sopivasti, niin että siitä on hyötyä keskittymiselle ja suoriutumiselle?? Miksi minusta tuli sellainen, että pelkään suunnattomasti ja koko elimistöni saa rajuja oireita ja kaikki minussa suistuu pois raiteiltaan ja siten häiritsee keskittymistä ja suoriutumista? - Tsemp!
Pelko näyttää kuluttavan energiaasi suunnattomasti.
Osaisitkohan ajatella että KOKEILET,jos tuntuu ylivoimaiselle,olet ainakin kokeillut.
Nuo kirkkaat hetket ovat mahtavia!Siitä tietää että sinulla on sisälläsi voima ettet pelkää!Joten sinulla on kuin onkin mahdollisuus pärjätä, kunhan saat lisää noita kirkastumisen ja pärjäämisen kokemuksia.
Ei sinun tarvitse olla täydellinen,ota pieniä tavoitteita, ensin ihan sinne työharjoitteluun menon.Kun olet siellä,olet jo onnistunut menemisessä :)
Ei kukaan odota sinulta uutena,vieraassa paikassa osaamista heti.Sano siellä reippaasti tai vaikka vähemmän reippaasti että tämä kaikki on sinulle uutta ja jännittääkin,voit saada hyvinkin mukavan ja tukevan vastaanoton.
Etukäteen jännittäminen ja pelkääminen sellaista mitä ei ole edes vielä tapahtunut syö sinua leijonan lailla.
Jos pystyt keskittymään hetkeen,se helpottaa.
Esim.illalla ennen ensimmäistä työpäivää ajattele:Olen tässä omassa sängyssä,oman peiton alla,minulla ei ole mitään hätää.Aamulla kahvilla lähtiessäsi:Juon aamukahvia,edelleen ei mitään hätää,mikään ei uhkaa tässä ja nyt.
Muistele sitä kirkastumisen,pelottomuuden ja pärjäämisen tunnetta ja päätä että saavutat sitä päivä päivältä yhä enemmän.
Oikein kovasti tsemppiä ja ja rohkeutta, jotenkin viesteistäsi kuvastuu että tulet kyllä pärjäämään ja selättämään vaikeat hetket :) - työpelkuri
Mulla on ihan sama ongelma. Pelkään mennä töihin. Mulla on muutamat opinnot menneet sen takia mönkään. En ole pystynyt olemaan harjoitteluissa ja sitten olen lopettanut koko koulun. Pakoon juokseminen on ollut itsellä keino päästä tilanteesta mutta se on pidemmän päälle lisännyt pelkoa ja häpeää siitä ettei pysty työelämään. Lisäksi joutuu vielä miettimään sitä mitä muut ajattelevat... vaikkei se loppujen lopuksi mitään merkkaakkaan.
Itse pelkään ihan hirveästi että mokaan työssä siten että siitä koituu seurauksia. Lisäksi olen niin hermona että teen jo senkin takia pieniä virheitä kun ei pysty keskittymään. Nämä pienet virheet laittavat sitten päänsisälle sellaiset katastrofikierteet että huhhu. Lopuksi olen hyvin ahdistunut. Ei pysty nukkumaan, syömään tai mitään.
Nykyisissä opinnoissani on myös ensi keväänä harjoittelua jota odotan jo pienen ahdistuksen vallassa. Tiedän jo valmiiksi että sinne meno tulee olemaan yhtä tuskaa. Mullakin tuo ahdistus menee tosi pahaksi. Unettomuuden ja syömättömyyden lisäksi voin myös pahoin ja oksentelen. Mutta pakko tässä on vain yrittää ei saa luovuttaa sillä siitä seuraa sitten masennus, tiedän sen jo entuudestaan.
Itse olen joutunut syömään ihan lääkkeitä näihin ahdistuksiin mutta ne eivät ole ratkaisu vain hetken apu, todellinen taistelu pitää käydä oman pään sisällä. Olen tämän asian kanssa käynyt terapiassa ja sieltä olen saanut keinoja lievittää pelkoa ja ahdistuneisuutta.
Yksi keino on ankkuroituminen hetkeen. Keskityt hengitykseesi ja tilaan jossa olet. Mieti kaikkia asioita joita huoneessa on silmät kiinni. Ja huomioi se ettei sulle voi tapahtua mitään pahaa. Tätä harjoitusta pitäisi tehdä paljon jolloin tämän keinon voi ottaa mukaan niihin ahdistaviin tilanteisiin. Lisäksi aamulla kun avaat silmät ja tunnet ahdistuksen nousevan hengitä kuusi kertaa syvään ja ajattele vain hengitystäsi. Toista tätä aina kun uusi ahdistus aalto tulee.
Toinen on väittely. Kannattaa kirjoittaa ihan paperille. Ahdistavalle ajatukselle pitää keksiä vasta väite. Esim. Entä jos mokaan töissä - entä sitten, olen uusi ja virheistä oppii, kaikki niitä tekee. Virheestäni koituu ongelmia - olet harjoittelija et ole vastuussa. Lisäksi uudelle työntekijälle tuskin annetaan tehtäviä joissa mokaaminen aiheuttaisi suurta haittaa.
Todennäköisyyys ajattelu. Eli kuinka suurella toden näköisyydellä teet virheen... Kuinka suurella todennäköisyydellä virheestäsi seuraisi jotain.... Mikä on pahinta mitä virheestä voi seurata ? Kuinka suurella todennäköisyydellä näin tapahtuisi.... Eli itsellä pahin olisi että joku kuolisi virheeni takia, mutta eihän se ole lainkaan toden näköistä....
Itsellänikin on vielä nämä ajattelu harjoitukset kesken. Pitäisi näitä tehdä nyt useamman kerran viikossa jolloin tämä tulisi automaattiseksi ajattelutavaksi. Ettei enää olisi itseään kohtaan niin tuomitseva ja syyttävä. Jos on terapeuttiiin uskominen...- työpelkuri
Lisäksi se auttaa jos tutustut työpaikalla johonkin. Ujolle ihmiselle se ei todellakaan ole helppoa mutta se auttaa kaikkein eniten. Kun olet tutustunut johonkin työntekijään kysyminen yms on helpompaa. Ja kysely on tärkeää sillä silloin vähennät virheenteko mahdollisuutta yms.
- ap.
Tänään minulla oli se eka työpäivä ja kaikki meni hyvin! Kiitos vinkeistä ja rohkaisusta!
Tein tuota hetkeen keskittymistä ja ankkuroitumista ennen töihin menoa ja myös työpäivän aikana sellaisina hetkinä, kun alkoi ahdistaa ja pelottaa. En olisi uskonut, että siitä minun kaltaiselleni superjännittäjälle olisi edes mitään hyötyä, mutta kyllä siitä oikeasti oli. Pystyin keskittymään ja toimimaan harkitusti ja rauhallisesti enkä mokannut kertaakaan, vaikka pelkäsin sitäkin, että mokaisin.- työpelkuri
Toivon todella että työssäsi menee myös jatkossa hyvin. Itsellä alku on saattanut mennä ok mutta sitten kun tehtävät lisääntyvät ja vastuu niin sitten alkaa vasta ahdistus ja pelot siitä että on tehnyt jotain väärin. Olen myös aina ollut taitava karttelemaan tiettyjä työtehtäviä. Toivon ettei tätä tapahdu sinun kohdallasi.
Kannatta harjoitella noita kaikkia kirjaamiani harjoituksia. Itse nyt työstän niitä ja toivon että jonakin päivänä itsekin olisin työssäkäyvä verojamaksava kunnon kansalainen.
Yksi vinkki vielä on jos illal alkaa ahdistaa seuraavan päivän työt niin tee rentutusharjoituksia tuolta: http://www.almonda.fi/meditoinnit.html
vaikka nukkumaan menessä. Itse otan läppärin sänkyyn ja kuuntelen jonkin noista. Keskittyminen on aluksi vaikeaa mutta siihenkin oppii. - Kiitosss
Tämä on vanha viesti mutta vastaan silti ja kiitän sinua kokemuksesi jakamisesta. Tämä rohkaisi itseäni kovasti! Aion mennä ja voittaa pelkoni. Toinen vaihtoehto ei vaan käy.
- surusilmä
Ystäväiseni...Et ole ainoa joka pelkää esim.ihmisjoukkoja,minä olen "aikuinen"nainen kärsinyt sos.tilanteiden pelosta vuosia.Terapiassa käynyt vuosia,jossa tuli ilmi et olen jo pinenä tyttösenä ollut jotenkin pelokas,paljon lapsia kotona....jäin ilman äidin syliä aika paljon,murrosiässä tuli mukaan syyllisyys...syytin itseäni kaikesta kun mentiin kavereiden kans ja otettiin vähän siideriä,niin kuin ns.kaikki nuoret tekee.Tuli niin syyllinen olo! ja mielessä oli ÄITI! et minä olen huono ihminen en kelpaa kellekään kun olen juonut et mitähän äiti sanoisi.Tämä saatanan tunne on kaivanut minua aina,Eikö ole tosi hullua,mut minulla oli äiti,joka lajitteli lapsensa .....kenestä piti kenestä ei.Äiti kuoli iäkkäänä aivan vasta ja mitä tunsin oli suuri helpotus ,ja ikävä omaa lapsuuttani kun sai elää tunteettoman äidin helmoissa!!!Aika sekavaa tää juttu mut sieltä lapsuudesta se kaikki paska...josta kärsin on lähtöisin.Ole sinä rohkea,tää elämä on aika lyhyt nauti,tartu hetkeen rakasta,ja ole ylpeä itsestäsi "AINA" kun olet voittanut pelkosi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275