Kissa lentokoneessa

hyvät neuvot tarpeen

Onko jollain kokemusta kissan kuljettamisesta lentokoneessa?

Meillä olisi edessä Euroopan sisäinen lento alle 2 tuntia (plus check in ja lentokenttäkuljetukset päälle) todennäköisesti KLM:llä.
Kissa on suht sopeutuvainen ja esim. automatkat eläinlääkäriin on menneet ongelmitta. Sisäkissa mutta tottunut ulkoilemaan kaulapannassa.

Eniten huolestuttaa se että ei pääse laatikolle moneen tuntiin, luin että kissalle ei saisi antaa 4 tuntiin ennen lentoa vettä tai ruokaa mutta eikö se ole vähän kidutusta? Voiko lentokentällä päästää kissan vaikka wc:ssä hetkeksi ulos boksista, jos ei muuta niin hetkeksi jaloittelemaan?

Myös nuo kantokassin kokorajoitukset on ihan käsittämättömät, 46x28x24cm, ei sen kokoisia kasseja käsittääkseni edes ole.
Zooplussan sivuilla oli tällanen kun sturdibags joista pienemmän pitäisi kuulemma kuitenkin mennä käsimatkatavarana. Onko joku ostanut tällaisen, onko se pienempi koko ok keskikokoiselle kissalle?

Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi vähän valaista asiaa :)


Etukäteen

85

5395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nojotaiin

      Joo, aika pienessä kuljetusboxissa kissan on oltava, jos sen haluaa matkustamoon.

      Kissa pystyy hyvin olemaan vuorokauden syömättä ja juomatta. Kissat eivät juuri koskaan pissi ja kaki kuljetusboxissa. Joku harva voi tehdä ns. hätäkakan. Alle vuorokauden matkan kissa selviytyy hyvin boxissa. En suosittele kissan ottamista boxista tarpeettomasti matkan aikana.

      • rahtitilaan

        yleensä eläimet matkustaa rahtitilassa.on allergisia ihmisiä jotka ei siedä eläimen pölyä,siksi ne pakataan koneen rahtitilaan.iselläni on koira jolle olen allerginen siksi koiralla oma aitaus ja sähkölämmitteinen koppi ikkunalla.


      • Myös matkustamoon
        rahtitilaan kirjoitti:

        yleensä eläimet matkustaa rahtitilassa.on allergisia ihmisiä jotka ei siedä eläimen pölyä,siksi ne pakataan koneen rahtitilaan.iselläni on koira jolle olen allerginen siksi koiralla oma aitaus ja sähkölämmitteinen koppi ikkunalla.

        Jos lemmikki ja kuljetuskoppa yhdessä painavat alle 8 kg lemmikin saa viedä matkustamoon. Isommat eläimet matkustavat ruumassa.. Ainakin Finnairilla on niin että jos joku eläimille allerginen varaa lennon ja ilmoittaa allergiasta, lento blokataan niin että eläimiä ei oteta matkustamoon.

        Mutta jos joku eläimen kanssa matkustava on jo ehtinyt varata lipun, allergikon pitää valita toinen lento. Siis first come first served.


      • Kissä vöi lentää
        rahtitilaan kirjoitti:

        yleensä eläimet matkustaa rahtitilassa.on allergisia ihmisiä jotka ei siedä eläimen pölyä,siksi ne pakataan koneen rahtitilaan.iselläni on koira jolle olen allerginen siksi koiralla oma aitaus ja sähkölämmitteinen koppi ikkunalla.

        Ön niitä kissöjä lentököneissä. Niillä ön böxit.


      • never

        Kauheeta laittaa kissaparka ruumaan!! Minä en ainakaan laittaisi!


      • hämmästelen
        never kirjoitti:

        Kauheeta laittaa kissaparka ruumaan!! Minä en ainakaan laittaisi!

        Eiks lapset vois laittaa ruumaan? Niitä mahtuis konttiin monta.


    • Kassi toimii

      Varaat paikan matkustamoon. Laitat vaikka vettäpitävään kuljetuskassiin. Sprayaa kassi kissanmintulla niin viihtyy paremmin.
      Itse olen kuljettanut pieniä koiria kuljetuskassissa-saa paremmin jalkatilaan kuin kovan boxin.

      • zap

        tosi kiva istua koneessa jossa on mukana jotain vitun rakkeja..lentokoneet on ihmisiä varten ei elukoita! elukoiden paikka on kotona ja niillä hoitaja jos omistaja on poissa pitkiä aikoja, jossei saa hoitajaa niin silloin ei pidä myöskään matkustaa


      • Voi parku taas
        zap kirjoitti:

        tosi kiva istua koneessa jossa on mukana jotain vitun rakkeja..lentokoneet on ihmisiä varten ei elukoita! elukoiden paikka on kotona ja niillä hoitaja jos omistaja on poissa pitkiä aikoja, jossei saa hoitajaa niin silloin ei pidä myöskään matkustaa

        En sano tätä nyt vihaisena, vaan ehkä enemmänkin hieman kyllästyneenä...

        Niin, semmoista se on. Joillain on lemmikkejä, vaikka sinulla ei olisikaan. Joillain on lapsia, vaikka joku toinen ei niitä olisi hankkinut. Jollain on yskä, joku on kännissä, elämä pitää meteliä ja haisee.
        Lentokoneet, junat, autot ja muut, ovat kuljetuksia varten ja joskus niillä kuljeteaan myös eläimiä. Elämä on meitä kaikkia varten ja vaikka kaikesta mitä itse ei ymmärrä eikä omaa, kuinka räyhäisi, kiukuttelisi ja kohtelisi kaikkea hermostuneen suvaitsemattomasti, se ei tarkoita, etteikö he voisi olla, etteikö heillä olisi yhtälainen oikeus olla jne. Ja joskus ärsyttää, NIin, semmoista se on.

        Esimerkki: sinä nyt kiroat koiria. Sinun mielestä on jyrkästi asia nyt näin kun sanot.
        No, minä kiroan ihmisiä, jotka eivät tajua maailman olevan yhtä joustamista, ihmisiä, eläimiä jne. ja jotka alkavat tuolla tavalla aina meuhkaamaan jostain.
        Minua vituttaa nipottajat, koska teidän takia tässäkin maassa valitetaan joka asiasta, aivan kauhea poru, aina ja joka asiasta: ei saa haista, ei saa maistua, ei saa olla, ei saa sitä eikä tätä, tupakoitsijat häkkiin, eläimet pois tieltä, sudet pitää tappaa, autoja verottaa lisää, päiväkodit kiinni, lapset kotiin kellariin ja kaikki mistä lähtee mitään, MITÄÄN, pitää sulkea pois, koska te ette kestä. Teillä on astma, teillä on ahdistus, teillä on stressi ja teillä on hermot kireällä, teillä on univelkaa, teillä on tärkeä matka, teillä on kiire ja mitä ikinä teillä onkaan, mutta se on aina tärkeämpää, herkempää, suurempaa ja etusijalla.

        Suomalaiset ovat liian usein nipottajia, byrokraatteja, ja valittajia.
        Sori vaan, mutta hirveää nipotusta ja pilkun nussimista joka asiasta, jos täällä saisi kaltaisesi ihmiset päättää, niin ihmiset holhottaisiin hengiltä, kaikki talot olisivat vain valkoisia, ihmiset puhuisivat viittomalla ja sitä rataa.

        Sinua siis häiritsee, että on nyt kamalaa istua koneessa kun siellä on pieni koira kuljetusboxissa. Voi, nyyh, nyyh, onko sulla muuten vaikeaa elämässä?
        Joo, joo, valittavat allergiset voi nyt suksia suolle: mäkin olen allerginen ja viime keväänä oli ihan pakko vedellä piippua että sai hengen kulkemaan, joten mä en jaksa yhtään yliherkkää vinkujaa, joka alkaa taas paasaamaan kaiken desifioimisesta siksi, että yksi voisi elää. Kyllä, meillä kaikilla on haasteemme, mutta pitääkö niistä aina olla tekemässä helvetinmoisella itsekkyydellä kaikkien muidenkin ongelmaa.

        Anteeksi, mutta rakentakaa joku kaikelta suodatettu eristyslinnake ja pysykää siellä?


        PS. Ja muuten olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, että itse jättäisin lemmikin kotiin, mutta sen parhaaksi: se tuskin nauttii lentokonematkustamisesta pienessä häkissä. Olisi paljon turvallisempaa, jos se saisi olla hoidossa kotona.


      • rjwsteisti
        Voi parku taas kirjoitti:

        En sano tätä nyt vihaisena, vaan ehkä enemmänkin hieman kyllästyneenä...

        Niin, semmoista se on. Joillain on lemmikkejä, vaikka sinulla ei olisikaan. Joillain on lapsia, vaikka joku toinen ei niitä olisi hankkinut. Jollain on yskä, joku on kännissä, elämä pitää meteliä ja haisee.
        Lentokoneet, junat, autot ja muut, ovat kuljetuksia varten ja joskus niillä kuljeteaan myös eläimiä. Elämä on meitä kaikkia varten ja vaikka kaikesta mitä itse ei ymmärrä eikä omaa, kuinka räyhäisi, kiukuttelisi ja kohtelisi kaikkea hermostuneen suvaitsemattomasti, se ei tarkoita, etteikö he voisi olla, etteikö heillä olisi yhtälainen oikeus olla jne. Ja joskus ärsyttää, NIin, semmoista se on.

        Esimerkki: sinä nyt kiroat koiria. Sinun mielestä on jyrkästi asia nyt näin kun sanot.
        No, minä kiroan ihmisiä, jotka eivät tajua maailman olevan yhtä joustamista, ihmisiä, eläimiä jne. ja jotka alkavat tuolla tavalla aina meuhkaamaan jostain.
        Minua vituttaa nipottajat, koska teidän takia tässäkin maassa valitetaan joka asiasta, aivan kauhea poru, aina ja joka asiasta: ei saa haista, ei saa maistua, ei saa olla, ei saa sitä eikä tätä, tupakoitsijat häkkiin, eläimet pois tieltä, sudet pitää tappaa, autoja verottaa lisää, päiväkodit kiinni, lapset kotiin kellariin ja kaikki mistä lähtee mitään, MITÄÄN, pitää sulkea pois, koska te ette kestä. Teillä on astma, teillä on ahdistus, teillä on stressi ja teillä on hermot kireällä, teillä on univelkaa, teillä on tärkeä matka, teillä on kiire ja mitä ikinä teillä onkaan, mutta se on aina tärkeämpää, herkempää, suurempaa ja etusijalla.

        Suomalaiset ovat liian usein nipottajia, byrokraatteja, ja valittajia.
        Sori vaan, mutta hirveää nipotusta ja pilkun nussimista joka asiasta, jos täällä saisi kaltaisesi ihmiset päättää, niin ihmiset holhottaisiin hengiltä, kaikki talot olisivat vain valkoisia, ihmiset puhuisivat viittomalla ja sitä rataa.

        Sinua siis häiritsee, että on nyt kamalaa istua koneessa kun siellä on pieni koira kuljetusboxissa. Voi, nyyh, nyyh, onko sulla muuten vaikeaa elämässä?
        Joo, joo, valittavat allergiset voi nyt suksia suolle: mäkin olen allerginen ja viime keväänä oli ihan pakko vedellä piippua että sai hengen kulkemaan, joten mä en jaksa yhtään yliherkkää vinkujaa, joka alkaa taas paasaamaan kaiken desifioimisesta siksi, että yksi voisi elää. Kyllä, meillä kaikilla on haasteemme, mutta pitääkö niistä aina olla tekemässä helvetinmoisella itsekkyydellä kaikkien muidenkin ongelmaa.

        Anteeksi, mutta rakentakaa joku kaikelta suodatettu eristyslinnake ja pysykää siellä?


        PS. Ja muuten olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, että itse jättäisin lemmikin kotiin, mutta sen parhaaksi: se tuskin nauttii lentokonematkustamisesta pienessä häkissä. Olisi paljon turvallisempaa, jos se saisi olla hoidossa kotona.

        Heh, ERITTÄIN HYVÄ JA TYHJENTÄVÄ VASTAUS!!


      • Sannnnnnni
        Voi parku taas kirjoitti:

        En sano tätä nyt vihaisena, vaan ehkä enemmänkin hieman kyllästyneenä...

        Niin, semmoista se on. Joillain on lemmikkejä, vaikka sinulla ei olisikaan. Joillain on lapsia, vaikka joku toinen ei niitä olisi hankkinut. Jollain on yskä, joku on kännissä, elämä pitää meteliä ja haisee.
        Lentokoneet, junat, autot ja muut, ovat kuljetuksia varten ja joskus niillä kuljeteaan myös eläimiä. Elämä on meitä kaikkia varten ja vaikka kaikesta mitä itse ei ymmärrä eikä omaa, kuinka räyhäisi, kiukuttelisi ja kohtelisi kaikkea hermostuneen suvaitsemattomasti, se ei tarkoita, etteikö he voisi olla, etteikö heillä olisi yhtälainen oikeus olla jne. Ja joskus ärsyttää, NIin, semmoista se on.

        Esimerkki: sinä nyt kiroat koiria. Sinun mielestä on jyrkästi asia nyt näin kun sanot.
        No, minä kiroan ihmisiä, jotka eivät tajua maailman olevan yhtä joustamista, ihmisiä, eläimiä jne. ja jotka alkavat tuolla tavalla aina meuhkaamaan jostain.
        Minua vituttaa nipottajat, koska teidän takia tässäkin maassa valitetaan joka asiasta, aivan kauhea poru, aina ja joka asiasta: ei saa haista, ei saa maistua, ei saa olla, ei saa sitä eikä tätä, tupakoitsijat häkkiin, eläimet pois tieltä, sudet pitää tappaa, autoja verottaa lisää, päiväkodit kiinni, lapset kotiin kellariin ja kaikki mistä lähtee mitään, MITÄÄN, pitää sulkea pois, koska te ette kestä. Teillä on astma, teillä on ahdistus, teillä on stressi ja teillä on hermot kireällä, teillä on univelkaa, teillä on tärkeä matka, teillä on kiire ja mitä ikinä teillä onkaan, mutta se on aina tärkeämpää, herkempää, suurempaa ja etusijalla.

        Suomalaiset ovat liian usein nipottajia, byrokraatteja, ja valittajia.
        Sori vaan, mutta hirveää nipotusta ja pilkun nussimista joka asiasta, jos täällä saisi kaltaisesi ihmiset päättää, niin ihmiset holhottaisiin hengiltä, kaikki talot olisivat vain valkoisia, ihmiset puhuisivat viittomalla ja sitä rataa.

        Sinua siis häiritsee, että on nyt kamalaa istua koneessa kun siellä on pieni koira kuljetusboxissa. Voi, nyyh, nyyh, onko sulla muuten vaikeaa elämässä?
        Joo, joo, valittavat allergiset voi nyt suksia suolle: mäkin olen allerginen ja viime keväänä oli ihan pakko vedellä piippua että sai hengen kulkemaan, joten mä en jaksa yhtään yliherkkää vinkujaa, joka alkaa taas paasaamaan kaiken desifioimisesta siksi, että yksi voisi elää. Kyllä, meillä kaikilla on haasteemme, mutta pitääkö niistä aina olla tekemässä helvetinmoisella itsekkyydellä kaikkien muidenkin ongelmaa.

        Anteeksi, mutta rakentakaa joku kaikelta suodatettu eristyslinnake ja pysykää siellä?


        PS. Ja muuten olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, että itse jättäisin lemmikin kotiin, mutta sen parhaaksi: se tuskin nauttii lentokonematkustamisesta pienessä häkissä. Olisi paljon turvallisempaa, jos se saisi olla hoidossa kotona.

        En ole luulossa että kissasta on kiva matkustaa; kyse on siitä että ne elävät hyvällä hoidolla ja tuurilla hyvinkin parikymmentä vuotta, ja siinä ajassa ihmisen elämä muuttuu paljon. En tiennyt ne hankkiessani että menen naimisiin miehen kanssa jonka työt vaativat paljon ulkomailla asumista. Aikuisille kissoille ei uutta kotia löydy, joten pienin paha on että muuttavat aina mukana (ja nyt ne ovat siihen jo tottuneet).
        Muuten, hyvin kirjoitettu =D


      • Yussuf
        Voi parku taas kirjoitti:

        En sano tätä nyt vihaisena, vaan ehkä enemmänkin hieman kyllästyneenä...

        Niin, semmoista se on. Joillain on lemmikkejä, vaikka sinulla ei olisikaan. Joillain on lapsia, vaikka joku toinen ei niitä olisi hankkinut. Jollain on yskä, joku on kännissä, elämä pitää meteliä ja haisee.
        Lentokoneet, junat, autot ja muut, ovat kuljetuksia varten ja joskus niillä kuljeteaan myös eläimiä. Elämä on meitä kaikkia varten ja vaikka kaikesta mitä itse ei ymmärrä eikä omaa, kuinka räyhäisi, kiukuttelisi ja kohtelisi kaikkea hermostuneen suvaitsemattomasti, se ei tarkoita, etteikö he voisi olla, etteikö heillä olisi yhtälainen oikeus olla jne. Ja joskus ärsyttää, NIin, semmoista se on.

        Esimerkki: sinä nyt kiroat koiria. Sinun mielestä on jyrkästi asia nyt näin kun sanot.
        No, minä kiroan ihmisiä, jotka eivät tajua maailman olevan yhtä joustamista, ihmisiä, eläimiä jne. ja jotka alkavat tuolla tavalla aina meuhkaamaan jostain.
        Minua vituttaa nipottajat, koska teidän takia tässäkin maassa valitetaan joka asiasta, aivan kauhea poru, aina ja joka asiasta: ei saa haista, ei saa maistua, ei saa olla, ei saa sitä eikä tätä, tupakoitsijat häkkiin, eläimet pois tieltä, sudet pitää tappaa, autoja verottaa lisää, päiväkodit kiinni, lapset kotiin kellariin ja kaikki mistä lähtee mitään, MITÄÄN, pitää sulkea pois, koska te ette kestä. Teillä on astma, teillä on ahdistus, teillä on stressi ja teillä on hermot kireällä, teillä on univelkaa, teillä on tärkeä matka, teillä on kiire ja mitä ikinä teillä onkaan, mutta se on aina tärkeämpää, herkempää, suurempaa ja etusijalla.

        Suomalaiset ovat liian usein nipottajia, byrokraatteja, ja valittajia.
        Sori vaan, mutta hirveää nipotusta ja pilkun nussimista joka asiasta, jos täällä saisi kaltaisesi ihmiset päättää, niin ihmiset holhottaisiin hengiltä, kaikki talot olisivat vain valkoisia, ihmiset puhuisivat viittomalla ja sitä rataa.

        Sinua siis häiritsee, että on nyt kamalaa istua koneessa kun siellä on pieni koira kuljetusboxissa. Voi, nyyh, nyyh, onko sulla muuten vaikeaa elämässä?
        Joo, joo, valittavat allergiset voi nyt suksia suolle: mäkin olen allerginen ja viime keväänä oli ihan pakko vedellä piippua että sai hengen kulkemaan, joten mä en jaksa yhtään yliherkkää vinkujaa, joka alkaa taas paasaamaan kaiken desifioimisesta siksi, että yksi voisi elää. Kyllä, meillä kaikilla on haasteemme, mutta pitääkö niistä aina olla tekemässä helvetinmoisella itsekkyydellä kaikkien muidenkin ongelmaa.

        Anteeksi, mutta rakentakaa joku kaikelta suodatettu eristyslinnake ja pysykää siellä?


        PS. Ja muuten olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, että itse jättäisin lemmikin kotiin, mutta sen parhaaksi: se tuskin nauttii lentokonematkustamisesta pienessä häkissä. Olisi paljon turvallisempaa, jos se saisi olla hoidossa kotona.

        Voinko tuoda aasin koneeseen?


      • 7+12
        rjwsteisti kirjoitti:

        Heh, ERITTÄIN HYVÄ JA TYHJENTÄVÄ VASTAUS!!

        Tähän voisi vain vielä lisätä suvaitsevaisuuden sitä kohtaan, että ihmiset muuttuvat usein vanhetessaan suvaitsemattomiksi, eivät ilkeyttään vain ehkä iäkkyyden mukanaan tuomaa turvattomuuttaan.


    • kisu 29

      Ompa sulla ongelma huh-huh.....
      Ehkä kantsii kysyä matkaa varatessa,
      miten voi toimia,täältä et "noin isoon "ongelmaan"
      taida saada viisaita vastauksia.
      Minun "viisas" vastaus on,jätä kissa hoitoon ja
      nauti matkastasi ilman riesaa,samalla säästät
      itseäsi;lentohenkilökuntaa ja kanssamatkustajia!

      • Kaveria ei jätetä

        Ihan hyviä neuvoja. Itse muutan talveksi Espanjaan, enkä viitsisi jättää kissaani, joka on ollut minulla 10 vuotta, kenenkään hoitoon, että mukaan lähtee. Lentäen jos ei käy, sitten autolla.


    • jhgfds

      varaa eläinkuljetuskone , niiku hevosille ym elukoille.?

    • kissaihminen1

      En tiedä siitä miten lentokonessa toimitaan, mutta kissa pärjää mainiosti useamman tunnin käymättä hiekka-astialla ja syömättä ja juomatta. Se ruokinta tosiaan kannattaa jättää pois ennen lentoa pelkästään senkin takia ettei kissalle tule paha olo. Ja jotain tuttuja tavaroita mukaan, mahdollisesti viltti häkin tai kantoboksin päälle peittämään ympäriltä tulevat ärsykkeet, jotka voi hermostuttaa kissaa. ettei se tee hätäpaskoja. Mahdollisimman rauhalliset olosuhteet kannattaa kissalle järjestää jos ottaa mukaan. Mutta suosittelen kuitenkin, että jos ei ole aivan pakko niiin älä ota kissaa mukaan. Stressaantuu suotta. Optimaaliset olosuhteet olis että se vois jäädä kotiin, jossa joku sitä kävisi ruokkimassa tai sitten viedä se eläinhoitolaan.

    • elv3

      Lentokoneisiin ei saa ottaa mukaan eläimiä.

      • 9+19

        Eikö eläimet kuljeteta aina ruumassa? Jos kissan ottaa matkustamoon, joku voi saada hengitysvaikeuksia ja pahimmillaan joudutaan tekemään hätälasku. Uskoisin, että kissan kuljetuslaatikko menee ruumaan. Ei nyt tietenkään laukkujen sekaan, mutta kuitenkin.


      • katti3

        Kissasi voidaan laittaa boxissaan lentokoneen irtoruumaan, jossa se boxi kiinnitetaan asianmukaisesti ja sille jätetään mukavasti tilaa hengittää. Niin me ollaan tehty..


      • kissa mukaan

        Kyllä saa ottaa lentokoneen matkustamoon eläimen mukaan.


      • .......
        9+19 kirjoitti:

        Eikö eläimet kuljeteta aina ruumassa? Jos kissan ottaa matkustamoon, joku voi saada hengitysvaikeuksia ja pahimmillaan joudutaan tekemään hätälasku. Uskoisin, että kissan kuljetuslaatikko menee ruumaan. Ei nyt tietenkään laukkujen sekaan, mutta kuitenkin.

        Pienen lemmikin voi kuljettaa matkustamossa:

        http://www.finnair.com/FI/FI/information-services/baggage/pets/carried-in-cabin


      • aalto 7
        kissa mukaan kirjoitti:

        Kyllä saa ottaa lentokoneen matkustamoon eläimen mukaan.

        Kyllä kissat ja pienet koirat saa ottaa matkustamoon mukaan.Itse olen usein lentänyt koirani kanssa.Mutta silloin ,kun mennään turvatarkastuksen läpi koira on otettava kassista pois ja sen kassi menee muiden kassien ja tavaroiden mukana sitä liukuhihnaa pitkin ja sen jälkeen olen taas laittanut koiran sen omaan kassiin.Mutta turha on tosiaan niuhottaa tälläsestä pienten eläinten matkustamoon ottamisesta,oma koirani ei pidä mitään ääntä lennon aikana.Ja toisaalta maksanhan mä koirastani myös kuljetus hinnan,ettei se ilmatteeksi lennä.Hyvää lentomatkaa sinulle ja kissallesi!!!!!








        Kyllä saa ottaa kissan tai pienen koiran matkustamoon .Itse lennän usein pienen koirani kanssa.Ainoastaan ,kun mennään turvatarkastuksen läpi,siinä pitää ottaa koira pois kassista ja sen kassi menee muiden kassien ja tavaroiden mukana liukuhihnaa pitkin ja sen jälkeen taas laitan koirani sen kassiin.Turha on joidenkin niuhottaa pienten eläinten matkustamossa olosta lennon aikana.Oma koirani ei päästä ääntäkään lennon aikana.Ja toisaalta maksan kuljetushinnan,ettei koirakaan ilmatteeksi lennä.Hyvää lentomatkaa sinulle ja kissallesi!!!!


      • aalto7
        aalto 7 kirjoitti:

        Kyllä kissat ja pienet koirat saa ottaa matkustamoon mukaan.Itse olen usein lentänyt koirani kanssa.Mutta silloin ,kun mennään turvatarkastuksen läpi koira on otettava kassista pois ja sen kassi menee muiden kassien ja tavaroiden mukana sitä liukuhihnaa pitkin ja sen jälkeen olen taas laittanut koiran sen omaan kassiin.Mutta turha on tosiaan niuhottaa tälläsestä pienten eläinten matkustamoon ottamisesta,oma koirani ei pidä mitään ääntä lennon aikana.Ja toisaalta maksanhan mä koirastani myös kuljetus hinnan,ettei se ilmatteeksi lennä.Hyvää lentomatkaa sinulle ja kissallesi!!!!!








        Kyllä saa ottaa kissan tai pienen koiran matkustamoon .Itse lennän usein pienen koirani kanssa.Ainoastaan ,kun mennään turvatarkastuksen läpi,siinä pitää ottaa koira pois kassista ja sen kassi menee muiden kassien ja tavaroiden mukana liukuhihnaa pitkin ja sen jälkeen taas laitan koirani sen kassiin.Turha on joidenkin niuhottaa pienten eläinten matkustamossa olosta lennon aikana.Oma koirani ei päästä ääntäkään lennon aikana.Ja toisaalta maksan kuljetushinnan,ettei koirakaan ilmatteeksi lennä.Hyvää lentomatkaa sinulle ja kissallesi!!!!

        Tuli tuplana vahingossa...


      • Kattia kanssa
        9+19 kirjoitti:

        Eikö eläimet kuljeteta aina ruumassa? Jos kissan ottaa matkustamoon, joku voi saada hengitysvaikeuksia ja pahimmillaan joudutaan tekemään hätälasku. Uskoisin, että kissan kuljetuslaatikko menee ruumaan. Ei nyt tietenkään laukkujen sekaan, mutta kuitenkin.

        Jos joku on niin sairas, että hänet pitää erityishuomioida yleisissä tiloissa, niin eiköhän se ole niin, että tällaisen henkilön pitää keksiä jokin muu matkustustapa, kuin junat, lentokoneet, bussit.

        Jos jollain on astma tms. sairaus, niin pelkkä istuminen sellaisen henkilön vieressä, jolla on kotona koira, kissat, lintuja saattaa laukaista reaktion, vaikka lemmikit eivät olisi edes mukana. Vaatteisiin, hiuksiin ihoon jne. tarttuu eläinpöly hyvin herkästi.

        Matkustakoot ne muualla tapaa, ketkä ovat niin sairaita, että heidät pitää erikoishuomioida. Tilatkoot vaikka yksityislennon. Lemmikkien omistajien ei tarvitse olla toisen luokan kansalaisia ja heidän ei tarvitse huomioida sitä, että joku ei voi matkustaa, koska eläinpöly haittaa. Miksi astmaatikkojen pitäisi olla joka-asiassa erikoisasemassa? Ei pidä. Jos on niin herkkä ja sairas, niin sitten jättää matkustamatta.


      • niinpä-niin
        Kattia kanssa kirjoitti:

        Jos joku on niin sairas, että hänet pitää erityishuomioida yleisissä tiloissa, niin eiköhän se ole niin, että tällaisen henkilön pitää keksiä jokin muu matkustustapa, kuin junat, lentokoneet, bussit.

        Jos jollain on astma tms. sairaus, niin pelkkä istuminen sellaisen henkilön vieressä, jolla on kotona koira, kissat, lintuja saattaa laukaista reaktion, vaikka lemmikit eivät olisi edes mukana. Vaatteisiin, hiuksiin ihoon jne. tarttuu eläinpöly hyvin herkästi.

        Matkustakoot ne muualla tapaa, ketkä ovat niin sairaita, että heidät pitää erikoishuomioida. Tilatkoot vaikka yksityislennon. Lemmikkien omistajien ei tarvitse olla toisen luokan kansalaisia ja heidän ei tarvitse huomioida sitä, että joku ei voi matkustaa, koska eläinpöly haittaa. Miksi astmaatikkojen pitäisi olla joka-asiassa erikoisasemassa? Ei pidä. Jos on niin herkkä ja sairas, niin sitten jättää matkustamatta.

        Kattia kanssa:

        Jos lemmikkien omistajien ei tarvitse olla toisen luokan kansalaisia, niin millä logiikalla vakavasti sairaiden pitää olla toisen luokan kansalaisia?

        Näissä joukoissa on yksi ero: lemmikin omistaminen on jokaisen ihmisen vapaa valinta, mutta sairautta tai terveyttä ei voi itse vapaasti valita.


      • Kattia kanssa
        niinpä-niin kirjoitti:

        Kattia kanssa:

        Jos lemmikkien omistajien ei tarvitse olla toisen luokan kansalaisia, niin millä logiikalla vakavasti sairaiden pitää olla toisen luokan kansalaisia?

        Näissä joukoissa on yksi ero: lemmikin omistaminen on jokaisen ihmisen vapaa valinta, mutta sairautta tai terveyttä ei voi itse vapaasti valita.

        Se sairaus on heidän ongelmansa, ei suinkaan minun. Ei minun tai lemmikkini tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa siitä, että jollain on astma. Jos hän sairautensa kanssa liikkuu julkisissa, niin hänen se sairautensa pitää huomioida, ei ole minun ongelma tai tehtävä alkaa karsimaan omia menojani hänen takiaan.


      • Kattia kanssa
        niinpä-niin kirjoitti:

        Kattia kanssa:

        Jos lemmikkien omistajien ei tarvitse olla toisen luokan kansalaisia, niin millä logiikalla vakavasti sairaiden pitää olla toisen luokan kansalaisia?

        Näissä joukoissa on yksi ero: lemmikin omistaminen on jokaisen ihmisen vapaa valinta, mutta sairautta tai terveyttä ei voi itse vapaasti valita.

        Kaikille se ei ole vapaa valinta. Mm. näkövammaiset eivät itse ole vammaansa valinneet. Tässä selvästi syrjitään näkövammaista siksi, että hän joutuu turvautumaan opaskoiraan.

        http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2014/08/27/sibeliustalo-pyytaa-nakovammaisen-naisen-kohtelua-anteeksi---emme-hyvaksy-syrjintaa

        Samoin monella etenkin maaseudulla asuvalla on lehmiä, hevosia, sikoja, kanoja ja mitä milloinkin eläimiä. He saavat elantonsa näistä eläimistä. Pitäisikö heidän välttää julkisissa matkustamista, koska eläinpöly saattaa aiheuttaa jollekin sairaalle jonkun kohtauksen? Ei pidä. Sen sairaan pitää suunnitella matkustamisensa siten, että pystyy turvallisesti matkustamaan.

        Yhtälailla, kun näkövammaisella on valkoinen keppi tai opaskoira tunnuksineen näyttämässä, että hän on näkövammainen, niin nämä astmaatikot yms. voisi huutaa vaikka julkisella paikalla, että olen astmaatikko ja siksi laitan tällaisen happimaskin naamaani. Onko se jotenkin hävettävää myöntää olevansa astmaatikko?


      • 16+16
        Kattia kanssa kirjoitti:

        Se sairaus on heidän ongelmansa, ei suinkaan minun. Ei minun tai lemmikkini tarvitse kantaa huonoa omaa tuntoa siitä, että jollain on astma. Jos hän sairautensa kanssa liikkuu julkisissa, niin hänen se sairautensa pitää huomioida, ei ole minun ongelma tai tehtävä alkaa karsimaan omia menojani hänen takiaan.

        Luulempa, että lentoyhtiö tekee päätöksen asiasta, etkä sinä. Sekä eläimen kuljettaja että allergikko ovat erityistapauksia molemmat. Joissain yhtiöissä on nii, että se kumpi näistä erityistapauksista varaa paikan ensin määrittää saako koneeseen tuoda eläimiä vai ei.


      • Anonyymi

        Lentokoneeseen todellakin saa ottaa mukaan eläimen, koon/painon mukaan joko matkustamoon tai ruumaan. Lentoyhtiöillä on sivustoilla ohjeet tähän liittyen.


    • Ruumakampetta se

      kissa on ja pärjää siellä mainiosti. Saattaa jopa olla onnellinen kun pääsee parin tunnin lennon ajaksi eroon omistajastaan.

    • kokemusta on

      tämmösessä olen itse kuljettanut omaa kissaani matkustamossa, kun muutin asumaan ulkomaille 3 kertaa:
      http://www.koirailo.fi/image/cache/data/DSC06569-500x500.JPG
      ei se sille kissalle maailman paras elämys ole, mutta pärjää kyllä. jos on noin lyhyt matka, älä huoli vedestä ja ruuasta - ainakin mun kissa oli kuitenkin niin stressaantunut, ettei suostunut juomaan eikä syömään, vaikka ruokaa ja vettä tarjosinkin. hyvin se on kuitenkin matkoista toipunut! ulos kopasta ei kannata ottaa - kopassa sillä on turvallista. jos otat sen pois (vaikka oiski vain veskissa), niin meteli ja vieras ympäristö saa sen vain hätääntymään lisää. kyllä se sen kuutisen tuntia siinä kopassa kestää.

      matkustamon paikka lemmikille muuten kannattaa varata hyvissä ajoin, muista se. on nimittäin niin, että matkustamossa saa olla vain yksi lemmikkimatkustaja per koneellinen (eli samalla matkustajalla saa olla esim. kaksi kissaa mukana; mutta ei saa olla kaksi eri matkustajaa joilla kummallakin lemmikki).

      PS: näin muuten just eilen lentoasemalla matkustamoon menevän kissan, jolla oli vastaavanlainen pehmeärakenteinen kuljetuskoppa. oli aika reilusti isompi kuin tuo, joka itselläni on. eli ainoa ehdoton sääntö on, että kopassa on oltava vedenpitävä kova pohja.

      • kokemusta on

        niin - ja jos siis päätätte laittaa kissa ruumaan, niin sitten on pakko olla kovarakenteinen boksi tietenkin. se saapi olla isompi, mutta luulen että se on huomattavasti kalliimpi vaihtoehto (ainakin silloin oli, kun viimeksi matkustin kissan kanssa). tosin sekin nykyään riippuu aika paljon lentoyhtiöstä, joten KLM:n sivuille vain opiskelemaan!

        kai se kissa siinä ruumassakin pärjää, en tiedä. itse en koskaan halunnut laittaa, koska tykkään ajatella, että minun läsnäolo antaa kissalle edes jonkunlaisen turvallisuuden tunteen. ruumassa se olisi ihan yksin kaiken metelin keskellä..


    • valmistaudu huolella

      Harkitse tarkkaan, kannattaako kissa ottaa matkaan mukaan vai ei. Lentäminen on hieman erilainen kokemus kuin autolla ajo. Jos kissallasi on rauhallinen elämänasenne, se saattaa pärjätä matkalla mainiostikin.

      Selvitä lentoyhtiöltä kyseisen firman säännöt lemmikkien kuljettamisesta lentokoneessa. Useimmat antavat mahdollisuuden ottaa pieni kissa tai koira matkustamoon mukaan(yleensä muutama paikka/kone jos ei ole jo allergikko varannut paikkaa), ja itsekin valitsisin tämän vaihtoehdon mieluummin kuin ruuman, jossa lemmikin reaktioita asioihin ei pysty yhtään seuraamaan, tai sen apuna ei pysty olemaan edes henkisenä tukena. Eläintä saattaa pelottaa enemmän sen vuoksi, jos se joutuu eroon omistajastaan täysin vieraaseen paikkaan ja outoon tilanteeseen. Matkustamossa kissan täytyy kuitenkin pysyä boksissa, et voi avata boksia kuljetuksen aikana. Tarkista myös lentoyhtiön painoraja matkustamoon otettavalle kissalle kopalle. Yleensä yhteispaino alle 8kg, mutta voi vaihdella lentoyhtiöstä riippuen.
      Kopan tulee olla pieni, jotta se mahtuu lentokoneen penkin alle, missä se on tukevasti paikallaan jos jotain sattuu lennon aikana. Boksia ei saa avata kesken matkan. Ruokaa ja juomaa ei saa antaa ennen matkaa luultavasti siksi, ettei kissasi oksentaisi. Toisaalta tämän jälkeen kissallasi ei välttämättä ole tarvetta tehdä hätäänsä reissun aikana, joten kannattaa noudattaa tuota ohjetta ainakin syömisestä. Tuota vesiasiaa kannattaa varmasti harkita tilannekohtaisesti. Jos on esimerkiksi kovin kuuma, niin mielestäni kissaa ei saisi pitää juomatta.
      Boksiin voit laittaa vaikkapa kroonikkoalustan, joita saa esim. apteekista. Se imee itseensä mahdolliset pisut ja kissallasi on mukavampi matkustaa. Boksiin kannattaa laittaa myös jokin kissalle tutunhajuinen pyyhe, pieni lelu tms, jotta olo tuntuisi kotoisalta (kunhan ei vie liikaa tilaa boksissa ja on sallittu tuoda koneeseen).
      Boksin koosta en osaa sanoa. Kissan pitäisi varmaan ainakin pystyä kääntymään boksissa (mikä onnistuu usein pienessäkin tilassa) ja mahdollisesti pitäisi pystyä seisomaan-tätä asiaa olen miettinyt itsekin, mutta en ole vielä aivan perilla asiasta. Lentoyhtiöilläkin saattaa olla myytävänä/vuokrattavana(?) koneeseen sopivia kuljetusbokseja. Jos mahdollista, pyri totuttamaan kissasi kuljetuskoppaan hyvissä ajoin ennen matkaa.
      Olet menossa ulkomaille, joten olethan ottanut huomioon myös kissan vientisäännöt. Kissasi täytyy olla tunnistusmerkitty ja rokotukset kunnossa ja passi todistuksena edellämainituista. Joillakin mailla saattaa olla muitakin vaatimuksia. Jos olet menossa esim. Espanjaan tai sinne suunnille, niin on syytä huolehtia myös sydänmato ja leishmanialääkityksistä (tosin en muista tarttuuko jälkimmäinen kissoihin, mutta tarkista). Suomeen palatessa tarvitaan kissallesi todennäköisesti ekinokokki-matolääkitys (eläinlääkäri antaa ja merkitsee passiin). Entä onko majoitusasia jo selvillä, monet hotellit eivät huoli kissaa. Tietoa matkustussäännöistä saat esim. Evirasta tai suurlähetystöstä.
      Selvitä asiat mahdollisimman hyvissä ajoin ennen matkaa.

      Teetpä minkä ratkaisun tahansa kissasi matkustamisesta, toivotan sinulle mukavaa ja turvallista matkaa!

      PS. Olen jonkun aikaisemmin kirjoittaneen kanssa samaa mieltä, että suvaitsevuutta tarvittaisiin reilusti lisää.

    • KOneessa

      Kerran lentomatkalla takanani istuvalla oli koira mukana. Hauva oli ihan lunkisti pääosan matkasta. Laskeutumisesta ei pitänyt, kun oli ilmakuoppia. No, en pitänyt minäkään.

    • järki käteen

      Kyse ei matkustamoiden kissa-ja koiraasioissa ole siitä, kuka mistäkin pitää tai on pitämättä, vaan viimeisen päälle ihmisten terveydestä. Tässäkin ketjussa kerrotaan selkeästi, miten saattaa pahimmillaan käydä, jos allergikko saa eläinpölystä vaikean hengitystieturvotuksen: koneen on tehtävä hätälasku, että potilas pääsee asianmukaiseen hoitoon. Olisikohan syytä miettiä, kuka tuossa tapauskessa maksaa viulut? On uskomatonta että jotkut itsekkäät lemmikkihullut eivät tätä ymmärrä.

      • Järkeä sinullekin

        Jos ihminen on niin pahasti allerginen että voi saada noin vakavia oireita eläimen oleskelusta samassa tilassa, niin luulisi hänellä olevan sen verran järkeä että ilmoittaa asiasta lentoyhtiölle! Silloin lento blokataan niin että sinne ei oteta eläimiä.

        Jos on niin ääliö että ei tuota tee, ja kone joutuu tekemään hätälaskun, niin tottakai sen allergikon matkavakuutus maksaa viulut, koska kyse on vain ja ainoastaan allergikon itsensä huolimattomuudesta. Jos ei vakuutusta ole niin voi voi.

        Ja kyllä, meillä on kaksi kissaa ja kun lähdemme lomille (max. kuukauden kerrallaan) ne menevät kissahotelliin. Mutta kerran jouduimme niiden kanssa lentämään (kun muutimme maasta toiseen) ja todellakaan emme olisi niitä ruumaan laittaneet.


    • Iiinessssss.....

      Kissa on kaikin puolin mukavuutta rakastava eläin. Itse jättäisin kissan kotiin ja pyytäisin sinne hoitajan tai sitten veisin sen hoitoon.

      Itselläni on kissa joka on tottunut autossa matkustamaan n. 400km:n matkoja. Otan sen vain pidemmille lomille mukaan, jolloin voi ulkoilla ja rentoutua. Kissa on jo niin tottunut matkustamiseen, että tekee tarpeensa ennen matkaa kun kantaa sen laatikolleen. Kissa kyllä oppii ja on viisas eläin. Jätä siis kissasi hyvään hoivaan viettämään kissanpäiviä lomasi ajaksi :)

    • matkustajamirri

      Kissalle matkustaminen on aina stressaava kokemus ja jos sitä ei välttämättä tarvitse ottaa mukaan, niin kannattaa hankkia hoitaja tai hoitopaikka.

      Mikään katastrofikaan kissan kuljetus ei ole, mutta itse matkustan mielummin ilman kissaani, stressihormoonit kun tahtovat nousta itselläkin kissan kanssa matkustaessa.

    • GamerGirl91

      Tahtoisin vastauksia tähän myös. Itselläni tulee olemaan matka (kenties lopullinen) Kanadaan ja tahdon kaksi kissaani mukaan. Toinen on ihan ok rauhallinen kopassa automatkoilla, mutta toinen saa hepulin ja tekee tarpeensakin laatikkoon vaikka olisi ollit 5h ilman ruokaa ennen matkaa.

    • Kissa on yleensä alle 8kg painava joten osa lentoyhtiöistä ottaa lemmikkejä matkustamoon max 2 kpl.
      Jos allergikko tietää erittäin pahan kissa allergiansa niin oletettavasti on tarvittavat lääkkeet mukana ja osaa lippua ostaessa mainita erittäin pahasta allergiasta tai lentää lennolla jolla ei sallita lemmikkejä matkustamossa.
      Kantokassi on pehmeä joustava vaihtoehto kovalle boksille ja kassi mahtuu lähdön ja lasskun aikan varmasti istuimen alle.
      Matkan aikana jos koneessa on tilaa olen nostanut kassin syliin tai viereiselle penkille luvan kanssa.
      Kissan minttu oli hyvä vinkki aikaisemmassa viestissä ja toinen vinkki on että on myynnissä feromonihaihdutin pantoja jotka toimii koirilla esim eroahdists tilanteessa eli rauhoittavat koiraa. Ihan uusi juttu minulle ja kannattaa tiedustella käyvätkö ne myös kissoille.
      Kisun kannattaa houkutella nukkumaan leikkimään kassiss/kopassa kotona ollessa jo jotta se ei kammoa kassia/koppia ja siihen sulkemista siten lähdön hetkellä.
      ruuatta ja juomatta pärjää kyllä jottei tule huonoa oloa.
      Voit totutella vaikka lyhyillä automatkoilla kivaan paikkaan matkustamista niin oppii että laukku on kiva juttu..eikä esim vain eläinlääkäriin meoa.
      Itse lennä koiranpennun kanssa kotiin muutaman viikon kuluttua ja eri lentoyhtiöillä on eri käytännöt. Lemmikiä varten pitää lippu tilata puhelimitse usein eikä netin kautta kuten oman lipun osto onnistuu.
      Lippu lemmikille kannattaa varata ajoissa jotta saa lemmikin lennolle ja samalla kertovat minkäkokoinen kuljetus kopan on minimissään oltava.
      Aina ei ole mahdollista jättää kissa hoitoon jos on pidemmästä reissusta kyse mutta jos on lyhyestä reissusta niin hoitaja on aina parempi vaihtoehto.
      Stressaa kissa kyllä vieraassa paikassakin loa kissa kun on paikkasidonnainen eläin eikä niin ihmis sidonnainen kuin esim koira.
      Ei kissa välttämättä stressaa lentoa ja matkustmista mutta varautua kannattaa pahimpaan mahdolliseen edellämainitui n keinoin:)

    • Sannnnnnni

      Olen kuljettanut useita kissoja ympäri pitkin Eurooppaa.
      Se kannattaako kissan tulla kopasta ulos on kissakohtaista. Yksi omistani oli niin kokenut matkailija että lentokentän vessassa saatoin laittaa sille desin kissanhiekkaa muovipussin päälle, se teki siihen tarpeensa ja saatoin kietaista pussin kasaan ja heittää roskiin. Tämä on kuitenkin kissalle aika epätavallista. Yleensä ne eivät tee tarpeitaan kantolaukkuun jos voivat sen suinkin välttää, mutta parasta on mielestäni vuorata laukku ns "puppy padeilla" (mita lienevätkaan suomeksi, sellaisia lattiansuojia mitä saa koiranpentuja varten jotka eivät vielä ole sisäsiistejä) -ne ovat imukykyisiä ja voi helposti vaihtaa jos vahinko sattuu. Yleisesti en ottaisi kissaa pois kopasta paitsi pakon edessä; jos se karkaa kentällä jonnekin niin sen saaminen kiinni voi olla mahdotonta.
      Lootan sallittu koko riippuu lentoyhtiöstä; itselläni on pehmeä kantokassi koska se mahtuu mihin tahansa mihin kissakin.
      Lennolle sallitaan yleensä yksi eläin (olen tosin kuljettanut kaksikin, tämäkin riippuu lentoyhtiöstä) -allergisille tiedoksi: jos olette niin allergisia ettette pysty samaan koneeseen kissan kanssa niin SE PITÄÄ ILMOITTAA LIPPUA VARATTAESSA. Jos joku on ilmoittanut kissa ei saa lippua, mutta jos kissa on lippuineen -jossa mainitaan matkustamo -jo kentällä, niin se lentää matkustamossa. Kissaihmiselle tämä tarkoittaa että lento pitää varata ajoissa. Kissalle siis pitää varata oma lippu -yleensä maksaa n. 50 e. Se lasketaan "erityiseksi käsimatkavaraksi" ja muita käsimatkatavaroita sen kantajalla ei voi olla. En missään nimessä laittaisi eläintä rahtina ellei ole pakko; eläinlääkärini myöskin kehotti olemaan niin tekemättä. Olen tehnyt ihmeellisiä kiertomatkoja jotta saimme otettua aina yhtiön joka salli matkustamokissat. KLM'n kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa.
      Kissa pitää ottaa turvatarkastuksen ajaksi kassistaan pois (kävelet se sylissä skannerin läpi, kassi läpivalaistaan -*älä* anna niiden läpivalaista kissaa, se skanneri on aivan liian voimakas millekään elävälle. Jos joku väittää muuta, väitä vastaan). Tässä kissanvaljaat joissa ei ole metalliosia ovat hyvät: niistä saa paremmin otteen kuin rimpuilevasta kissasta.
      Antaisin vettä aina; ruokaa ei pari tuntia ennen lentoa koska jotkut kissat kokevat ilmapahoinvointia.
      Muista myös että kissalla pitää olla lemmikkieläinpassi ja siinä kasoittain rokotus, loishäätö yms merkintöjä -vaikka se kävisi vain viikonloppulomalla niin se ei välttämättä pääse takaisin Suomeen ilman niitä.
      Hyvää matkaa!

    • kissankanssalento

      Matkustin tyttäreni kanssa Saksaan samalla lennolla ja meillä oli kissa ja koira matkustamossa mukana. Meidän sijoitettiin eri paikkoihin istumaan. Toinen eteen ja toinen taakse. En tiedä miten tämä nyt sitten helpotti ketään. Vieressäni istui kuolaava kaljoissa oleva saksalainen ukkeli. En tiedä kumpi on ällöttävämpi kuolaava kaljoissa oleva ukkeli vai kassissa oleva kissa? No se siitä. Hankimme Mustista ja Mirristä eläimille tarkoitetun kangaskassin. Se on joustava. Vedenpitävyyttä voi lisätä laittamalla kassin pohjalle vaippoja/terveyssiteitä ja siihen päälle vielä hyvin nestettä imevän peiton, jos katille sattuu vahinko. Ne on helppo vaihtaakin matkalla. Kissan ja koiran saa ottaa pois kassista lentokentällä turvatarkastuksen jälkeen. Jos kissa tykkää se saa siellä jaloitella, syödä, juoda, istua sinun sylissä. Mitä rohkeampi kissa sen parempi. Lento meni hyvin, mutta kissa ei tykkää lentämisestä. Meidän kissa oli pari päivää aika stressaantuneen oloinen. Piti olla tosi tarkkana ettei kissa säntää ulos karkuteille. Koiran lento onnistui paljon paremmin. Jälkikäteen olen ajatellut, että ehkä kissalla on jotain herkkiä suunnistus yms. elimiä ettei lentäminen todellakaan tunnu kissasta mukavalta. Tulomatkan teimme laivalla ja siellä kissa nautti olostaan. Se olisi voinut, vaikka muuttaa hyttiin :). Suosittelen hoitajaa kotiin tai hoitopaikkaa kissalle ellet ole muuttamassa ulkomaille. Kissa... ei ainakaan meidän kissa tykännyt lentämisestä. Lennon aikana oli kyllä ihan hiljaa, mutta vaikutukset näkyivät seuraavina päivinä.

    • Hei,

      Olen kuljettanut usein kissaani lentokoneessa. Lentopaikka kissalle pitää varata hyvissä ajoin, koska jos joku ilmoittaa samalle lennolle olevansa allerginen, niin sille lennolle ei voida ottaa eläimiä. Itse teen yleensä niin, että soitan puhelinpalveluun ja kysyn tietystä lennosta onko sinne eläinpaikkoja ja jos on niin varaan itselleni netistä paikan ja kun se varmistuu puhelun aikana, niin puhelinpalvelusta varataan kissalle paikka.

      Itselläni on juuri zooplussasta ostettu sturdibag, joka on korkeampi kuin vaatimukset, mutta koska se on pehmeä, niin sen saa työnnettyä edessä olevan penkin alle, jossa sitä pitää koko lennon ajan pitää. Kissan kanssa kannattaa huomioida, että ne kantokassien verkot on tarkoitettu koirille ja ainakin oma uroskissani saa ne melko helposti revittyä rikki. Sen vuoksi on hyvä, jos kassissa on verkkojen päällä suojaläpät, jotka saa tarvittaessa kiinni. Kannattaa myös ottaa nahkahanskat tms. mukaan, jossa kissa hermostuu, niin sitä saa pideltyä. Oma kissani on ylirauhallinen, eikä hermostu kuin koneen noustessa, jolloin joudun sitä rauhoittelemaan ja pitelemään. Muutoin minulla on käynyt hyvä tuuri ja kanssamatkustajat ovat olleet ystävällisiä, joten olen voinut ilmassa ollessa antaa kissani istua kassissa niin, että sen pää on ollut ulkona kassista, mutta muutoin kissa on ollut kokonaan sisällä kassissa. Olen sitä voinut siinä silitellä ja rauhoitella. Tätä ei tietenkään saa tehdä, jos joku siitä hermostuu eikä kissa saa missään nimessä tulla ulos kassista, koska siitä voi aiheutua vaaraa muille kanssamatkustajille.

      Kissani on jo niin vanha (13-v.), että sen aineenvaihdunta on hidasta, joten olen sen syöttänyt ja juottanut aivan normaalisti ennen matkaa eikä se ole koskaan osoittanut minkäänlaisia merkkejä mahdollisesta hädästä. Perille päästyä se on sitten käynyt tarpeillaan (matkamme kestää lentoineen ja junineen noin 8 tuntia).

      Yksi seikka, joka kannattaa ottaa huomioon varsinkin, jos kissa on hermostunut luonteeltaan tai pelokas, on se, että se täytyy ottaa ulos laukusta ja kantaa turvatarkastuksen läpi, monissa paikoissa ilman valjaitakin. Siinä monesti saa paljon huomiota osakseen ja jos kissa ei siitä pidä, niin voi tulla ongelmia. Turvatarkastajat suhtautuvat kyllä yleensa hyvin ystävällisesti eläinten kanssa matkustajiin. Yleensäkin minulla on ollut vain positiivisia kokemuksia matkustamisesta kissan kanssa. Ihmiset ovat toisenlaisia kohdatessaan toisen ihmisen, kuin nimimerkin suojassa.

    • muistoissa

      80-luvulla läksin kerran lomamatkalle pohjoiseen ja kyseessä oli pieni potkurikone.....Istuimme koneen takaosassa, kissa häkissä. Kissa teki 'protestikakat' ja se haju jäi siivoamisesta huolimatta leijumaan koneeseen kun koneessa lienee ollut kiertoilmastointi tms. Sama tapahtui kerran bussimatkalla, istuimme takaosassa ja kaikkein lähinnä istui nuori kundi, joka ei räpäyttänyt silmääkään hajusta huolimatta. Perille päästyämme kissa oli pestävä ja onneksi olimme totuttaneet kissan pesemiseen jo pienenä.

    • gegqq

      Eläinlääkäriltä saa avun. Maksaa jokusen kympin ja sen jälkeen moisia huolia ei enää ole... ellet sitten hölmöyksissäsi ota uutta kissaa.

      • Näin käy

        Mulla on kissa ollut lennolla ja varaa minigrip pusseja ja paperia hätäkakan vuoksi ihan varmuudeksi jos kakkaa salamana kakka ja paperit pussiin !! Ihan humaamatta! Kisuni nousi jopa ikkunalle ja katseli pilviä ja autoja huvittuneena pikku hiirinä varmaan?


      • Morson älykäs katse

        Olet ääliö. Mene sinne eläinlääkärille ja pyydä tuo "apu" itsellesi.


      • ööh.

        Olipas typerä ja tarpeeton kommentti.


      • sdfsdfsdf

        Myös matkustamossa olevista känniläisistä ja ärsyttävistä lapsista pääsee helposti eroon kuristamalla ihan yhtä eettisesti.


    • 101 tapaa käyttää ..

      Pakastettuna kulkee helpoiten mukana, kunhan käärii paperiin tai johonkin muuhun ettei sula ja ala haista.

    • saariston mies

      Kissa on pyhä otus ja se tarvitsee jopa oman passin. Kyllä kissa tarvitsee arvoisensa kohtelun ja sille pitää varata ihan oma paikka lentokoneen matkustamossa. Kissalla pitää olla sellainen paikka josta näkee hyvin ympärilleen ja kuljetuslaatikon pitää olla juuri niin iso kuin lentomääräykset korkeimmilaan sallivat. Ei muuta kuin kissalle ja kissan kanssamatkustajille hyvää matkaa.
      MIAU!

    • hyvin matkustaa

      Pehmeissä boxeissa on pieniä. Matkustamoon voi viedä alle 8 kg yksikön, eikä kaikkien firmojen ollenkaan.

      Isompi matkustuslaatikko menee ruumaan, sinne voi tehdä pienen hiekkiksen pienestä muovilaatikosta, esim keittiön muoviastiat matalat. Isot boxit pitää olla sttandardien mukaisia, lentoyhtiön hyväksymiä.

      Kyllä kissa kestää muutaman tunnin matkan pienessä boxissa.

    • Morson älykäs katse

      Sturdilta saa useimpien lentoyhtiöiden hyväksymiä kantokasseja. Zooplussasta ainakin löytyy. Jos kissa ei ole ennen ollut lentokoneessa, suosittelen Sturdin Incognito-mallia jossa näkyvyyden voi kissalta peittää ettei se ala hätäillä (ilmanvaihto on kuitenkin kassissa hyvä, joten kissa ei tikahdu). Kätevästi aukeaa sekä päältä (jos sattuu lennon aikana vahinko mikä pitää putsata) että päädystä. Vetoketjut voi lukita.

      • Morson älykäs katse

        Ja tarkoitin nimenomaan matkustamoon tarkoitettuja kasseja.


    • jorse

      tee siitä hodari

      • koiruus

        Hot DOG tehdään koirasta!!


    • Kissanomistajax

      Kissasi pärjää mainiosti noin pienen matkan. Tuttavamme toivat kaksi kissaa Intiasta muuttaessaan takaisin Suomeen, lentoaikaa melkoisesti vaihtoineen. Olimme mukana auttamassa Intiassa ja Suomessa, suurin ongelma hoitaa eläintauteihin liittyvät muodollisuudet.

    • Bella, Donatella, mä

      Olen lentänyt kissojeni kanssa, ja aina mukana matkustamossa. Ostin kuljetuskassin Norjasta missä asumme, hyvin menee jalkatilaan.
      Minulla on kaksi suht. isoa naaraskissaa, jotka hyvin mahtuvat oleskelemaan kassissa. Kissa pärjää hyvin pissimättä ja kakkimatta, ei edes halua! Älä ota ulos matkan kestäessä, siellä kentälläkään. Turvallisinta ja mukavinta kissalle. Saattaa olla liian iso stressi kaiken muun lisäksi, kasissa turvallisempi olla.
      Lentoa tilatessasi muista varata paikka kissalle, silloin ei tule ongelmia, allergikkojen ym. takia. Maksaa hieman, mutta kannattaa. Kissalla parempi olla sinun lähelläsi matkustamossa kuin ruumassa.
      Minulla toinen kissa on oksennellut stressin takia jonkin verran, mutta kun maha on tyhjä ei iso ongelma. Matkan jälkeen toipuvat tosi nopeasti enkä usko suuresti kärsivän! Ja kun matkusteluun, esim.autossakin on tottuneet. Omieni kanssa matkustinkerran Suomessa yöjunassa H:ki-Rovaniemi makuuhytissä jonka varasin meille kokonaan. Mukavasti meni sekin, kissat nukkui ja osan yötä istuivat ikkunassa seuraamassa maisemia! :-)
      Sosiaalinen terve kissa kyllä pärjää! Hyvää matkaa! :-)

    • rakko.

      Vastaan ap:n viestiin että ei ole mulla pissaa lentokoneessa tullut. Käyn ennen lentoa vessassa.

    • samuli7

      soita lentokentälle ja kysy miten sinun pitäisi toimia kissan kanssa

    • poutasää

      Ei ole kidutusta, että kissa ei syö 4 tuntiin ennen matkaa. Kissat voivat joutua olemaan esim. koko päivän syömättä, jos edessä on eläinlääkärireissu. Tässä artikkelissa kissan lentolaukun testailua: http://ruudolf.org/matkustaminen/

    • ##))

      V i t t u mitä pullamössöjä kysymyksineen..!

      Eiköhän sun ongelma selviäisi ihan puhelinsoitolla!!!!

    • MENYY

      Ainakaan ei koiria Kiinaan !

    • kysyn vaan

      Minä lähestyisin tätä asiaan hiukan toiselta kantilta. Aloituksessa
      ei käy ilmi syy miksi kissa halutaan mukaan. Ulkomaille muuttaminen
      on ymmärrettävä syy asiaan, mutta jos kyseessä on lomamatka niin
      itse kyllä harkitsisin pitkään asiaa ja yrittäisin löytää jonkun hoitamaan
      lemmikkiä matkan ajaksi. Seuraava mietittävä asia on mielestäni se, että
      pitääkö lemmikin olla matkustamon puolella ? Monelta taitaa suvaitsevaisuus
      unohtua kun on omasta asiasta kysymys. Vaikka asia olisi sallittu niin ei se tee
      siitä järkevää. Myös kyky nähdä asian toinen puoli näyttää puuttuvan monelta.

      Alla oleva sivu voi auttaa asiassa.

      http://www.klm.com/travel/fi_fi/prepare_for_travel/travel_planning/pets/index.htm

    • mitenköhän tuo melutaso lentokoneen rahtitilassa ,. ? Eläimillä on paljon parempi kuulo kuin ihmisillä, joten tuohan voi olla eläimelle erittäin tuskallista.

    • Asiallisempaa tietoa

      Ottaa puhelimen käteen ja soittaa lentoyhtiön asiakaspalveluun tai laittaa sinne sähköpostia. Osaat käyttää varmaan googlea joten yhteystiedot löytyvät varmasti helposti.

      Hyvää matkaa!

      • Kateenin apulainen

        Kyllä minustakin ois ehkä parasta ruilauttaa katti OHJAAMOON! Siellä on monenlaista nappulaa veivattavaksi ettei KYLLÄSTY! Ja kapteenin TUMMANSINISESSÄ takissa erittuvat hyvin kissankarvat et ne on sillee kans heleppoo puhdistaa! Ohjaamossa on ainki 2 kissanpalvelijaa siis vaamasti ja lentoemäntäkin viihtyis paremmin ohjaamossa kunhan kapteeni vaan tajuais nainen kissa hiukuttimen ekana! Ohjaamossa kissa ei tarvi koppiakaan kun ohjaamohan on tommonen koppi! Kannattaa kysyä jos järkkätys:)!


      • Trevlig resa
        Kateenin apulainen kirjoitti:

        Kyllä minustakin ois ehkä parasta ruilauttaa katti OHJAAMOON! Siellä on monenlaista nappulaa veivattavaksi ettei KYLLÄSTY! Ja kapteenin TUMMANSINISESSÄ takissa erittuvat hyvin kissankarvat et ne on sillee kans heleppoo puhdistaa! Ohjaamossa on ainki 2 kissanpalvelijaa siis vaamasti ja lentoemäntäkin viihtyis paremmin ohjaamossa kunhan kapteeni vaan tajuais nainen kissa hiukuttimen ekana! Ohjaamossa kissa ei tarvi koppiakaan kun ohjaamohan on tommonen koppi! Kannattaa kysyä jos järkkätys:)!

        Kissoille löytyy lentomatkan ajaksi varmaan ohjaamoon kapteenin vaatteita tai lentoemon ! Kato et yhtion ja katin vaatteet vaan natsaavat :)!


      • 743utav47822
        Trevlig resa kirjoitti:

        Kissoille löytyy lentomatkan ajaksi varmaan ohjaamoon kapteenin vaatteita tai lentoemon ! Kato et yhtion ja katin vaatteet vaan natsaavat :)!

        Joko teiltä pennuilta on mukamas koulu tältä päivältä loppu? Taidatte olla eskarilaisia tai ala-astelaisia jotka pääsevät jo yhdeltä kotiin netissä häröilemään.

        KVG lentokone niin saatte ihmeteltävää


      • Kokeile tätä
        Trevlig resa kirjoitti:

        Kissoille löytyy lentomatkan ajaksi varmaan ohjaamoon kapteenin vaatteita tai lentoemon ! Kato et yhtion ja katin vaatteet vaan natsaavat :)!

        Jos tympiintynyt kuski ei lämpene kissaehdotukselle koneessa EHDOTA KAHTA KISSAA TAI USEAMPAA ohjaamoon seuralaiseksi! Pitkät lennon ovat TYLSIÄ kapteeneistakin ja saattavat alkaa BYLSIÄ! Useampi kissa tuo tarvittavaa säpinää koppiin ja varsinkin jos kemiat NATSAAVAT ;)!


      • Ynnähinaaja
        Kokeile tätä kirjoitti:

        Jos tympiintynyt kuski ei lämpene kissaehdotukselle koneessa EHDOTA KAHTA KISSAA TAI USEAMPAA ohjaamoon seuralaiseksi! Pitkät lennon ovat TYLSIÄ kapteeneistakin ja saattavat alkaa BYLSIÄ! Useampi kissa tuo tarvittavaa säpinää koppiin ja varsinkin jos kemiat NATSAAVAT ;)!

        Jos unohat vielä kertoo silleen kysyessä että kyse on OIKEISTA KAHESTA KISSASTA niin hymyssäsuin ne kapteenit yleensä lupaavat sellasta säpinää ohjaamoon! Mutta sisäänheittovaiheessa on hyvä kans tarkkailla niitten ilmeitä että varmasti TYKKÄÄVÄT EES VÄHÄSEN ! Sillä mikään ei saa kissalta lennolla kysiä raapimisvimmaan kuin äijä joka ei TYKKÄÄKKÄÄN KISSOISTA! Siinä rytäkässä vois mennä silimät notta myös pudota konekki ja sillon mie romahan !


      • Kannattas kokeilla
        Ynnähinaaja kirjoitti:

        Jos unohat vielä kertoo silleen kysyessä että kyse on OIKEISTA KAHESTA KISSASTA niin hymyssäsuin ne kapteenit yleensä lupaavat sellasta säpinää ohjaamoon! Mutta sisäänheittovaiheessa on hyvä kans tarkkailla niitten ilmeitä että varmasti TYKKÄÄVÄT EES VÄHÄSEN ! Sillä mikään ei saa kissalta lennolla kysiä raapimisvimmaan kuin äijä joka ei TYKKÄÄKKÄÄN KISSOISTA! Siinä rytäkässä vois mennä silimät notta myös pudota konekki ja sillon mie romahan !

        Ja semmosen kivan voi heittää ilmasta jotta kapteeni kyykistyy ja kissan pää näkyis niinkuin venäläisille lentäjille pelkästään ! Ne tykkää kissoista paljon noi venäläiset ja saattasivat INNOSTUA USEAMMIN seuraamaan hauskaa kissakonetta:)! Saattasivat seurata perillekin asti jos HORNETIN OHJAIMIIN PISTETTÄS TÄLLANEN KIVA CATFISH TEMPPU?


      • Nynnrö
        Kannattas kokeilla kirjoitti:

        Ja semmosen kivan voi heittää ilmasta jotta kapteeni kyykistyy ja kissan pää näkyis niinkuin venäläisille lentäjille pelkästään ! Ne tykkää kissoista paljon noi venäläiset ja saattasivat INNOSTUA USEAMMIN seuraamaan hauskaa kissakonetta:)! Saattasivat seurata perillekin asti jos HORNETIN OHJAIMIIN PISTETTÄS TÄLLANEN KIVA CATFISH TEMPPU?

        Hei en tarkottanu että KISSA PITÄS HEITTÄÄ ILMASTA HUH ETTEI KUKAAN VAAN PAHOITTANU MIELTÄ!!!! Vaan ton LÄPÄN SIIS.... Heittää ilmasta!!! Oon eläinrakassss!!!


    • häijyä

      Joutuuko sokean opaskoira ruumaan?

    • äiti58

      Kyllä, astmaatikoilla pitäisi olla mukana lääkeitä. Kissoja voivat lentää , ei koiria. Meidän hississä matkustavat 3-4 kertaa päivässä 2 isoja kokoisia koiria, sen jälkeen ei voi päästä hissille puoli tunti, haju niin iso että hengitys pysähtyi, mutta minulla esim. ei ole allergia eikä astma. Mutta minialla on astma, ja kun ma näin sen kohtauksia, kyllä, olen vastustan eläin lentokoneen kuljetusta, koska lentokone ei voi pysähtyä ja lähteä pois koneelta ja kohtaus ei saa pysähtyä. Mitä on tarkkeisempi: ihmisen elämää tai kissan kuljetus? Ja se on totta: tupakoitsijat häkkiin. Maailma on niin kaunis ja raikas ilma on hyvää, ei tarvitse sekoittaa väärin ja oikein asiat, hyvät ja huonot asiat. Toivotetaan että ihmisiä ymmärsivät toisena. Jumala antoi ihmiselle mieli, kuka ei halua olla Jumalan lapsia lahjoita sen mahdollisuus toiselle.

    • tiinuli..

      Ei hätää. Nyt puhuu asiantuntija. Olen kissaani kulettanut parikin lennonvaihtoa matkustamossa. Kentillä mukana vc ssä ym ja pitkillä lennoilla. Kissani parasta ajatellen olen antanut viikon ajan rauhoittavaa ihan luontaistuotetta. Saa elänkaupoista ja suihkuttanut feromoni suihketta koppaan ja kaiken varalta pieni keittiöpyyhe kisun alle pehmusteeksi ja vahinkojan varalta.Tällä konstilla tuo oma villikko kissanikin on ollut hyvin hyvin rauhassa sen päivän.

    • Skora

      Hain Bengalin Prahasta ja Finskillä kaikki sujui vallan mainiosti. Jouduin tosin vaihtamaan paikkaani taaemmas koneessa jonkun matkustajan herkkyyden takia, mutta sille lennolle pääsin, jolle olin varannutkin eläinkuljetuksen.

      Kissan matka maksoi muistaakseni 60e ja oli kuljetuslaukussaan jaloissani koko kahden tunnin matkan päästämättä ääntäkään.
      Passi ja rokotustodistukset oli luonnollisesti hoidettu asianmukaisesti etukäteen.

      Kuriositeettina mainittakoon, että Tsekeissä ko. kissa maksoi rekisteröitynä ja rokotettuna 700e, kun suomessa olisi joutunut pulittamaan samaa merkkiä olevasta 2400e.

    • hyvät neuvot tarpeen

      (Alkuperäinen kirjoittaja)
      Kiitos paljon kaikille jotka antoivat asiallisia vinkkejä. Tosiaan olin jo tutustunut esim. KLM:n nettisivuihin ja muutenkin lukenut asiasta, ajattelin vaan kysellä jos jollain olisi omaa kokemusta asiasta. Ja tosiaan meillä kissa on ollut kotihoidossa lomien ajan, nyt olisi kyseessä siis muutto maasta toiseen.

      Eläinten ruumassa matkustamisesta olen lukenut aika ikäviä juttuja joten en pidä sitä vaihtoehtona. Ymmärrän hyvin että ihmisillä voi olla allergioita ja aion varata paikan kissalle hyvissä ajoin ja ajattelin pyytää paikkaa vaikka ihan koneen takaosasta.

      Kuljetuskasseista olen nyt aatellut joko Sturdibagsia (jonka joku täälläkin mainitsi) tai Sherpaa (tosin ehkä Sherpa pitäisi tilata USA:sta eli ehkä vähän tyyristä). Jollain sivulla näin myös ihan tähän tarkoitukseen tarkoitettuja alusia (siis jotka voi vaihtaa jos vahinko sattuu :) ).

      Ja lennoilla joutuu tosiaan sietämään kaikenlaista (muutakin kuin kissoja)...
      Toivottavasti matka menee kuitenkin hyvin ;)

    • jauhelihaks

      jätä vitun katti kotiin , niin kyllä paikallinen kebappi yrittäjä sen hoitaa jauhelihaks. kissojen paikka ei TODELLAKAAN OLE MISSÄÄN LENTOKONEESSA, VITTU MITÄ TOUHUA

    • Porvoon mies

      -----

    • bengalinbengalit

      Siis onko tosiaankin olemassa jokin rauhoittava tupte? Onko se tabletteina? Tahnana? Mikä nimeltään? Mistä eläinkaupasta ostettu? Saako netistä? Ja lopuksi vielä: yoimiiko se todellakin?
      Meillä harkitsee bengali naaras 3.2 kg matkustamsita.

      "... olen antanut viikon ajan rauhoittavaa ihan luontaistuotetta. Saa elänkaupoista ja suihkuttanut feromoni suihketta koppaan..."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe