Minua viehättää

Eestiin eläkkeellä

Virolaisten rento meininki.
Siellä ei oo niin tarkkaa miten asiat hoidetaan,kunhan hoidetaan.
Täällä Suomessa matkitaan niin sakasalista meininkiä että,mutta menee kuitenkin asian vierestä.
Olenkin päätänyt muuttaa parin vuoden päästä Viroon,tai oikeammin Eestiin ja kysynkin nyt:
Mihin eläkeläiset sinne muuttavat?Missä niitä on eniten ja kuinka paljon?
Olen ajatellut Haapsalua,Kuressaarta tai Hiidenmaata.Onko siellä paljon suomalaisia ja onko heillä yhdistyksiä tai kerhoja?
Kiitos tiedoista.

29

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kadakane rahvas.

      Jos sua viehättää virolaisten rento meininki niin miksi sitten kaipaat suomalaisia? Eikö sun muuton idea just ollut että päästä eroon suomalaisista?

    • älä huoli

      Ei sulla kuitenkaan ole rahaa minnekään ulkomaille muuttaa, ei edes Viron kaltaiseen kehitysmaahan.

      • Toinen muuttaja

        Minäkin olen harkinnut siirtymistä, muuttamista Eestiin. Aluksi voisi kokeilla olla pitempiä aikoja ja jos lähtee elu hyvin, niin voisi aina jatkaa olemista, ainahan voi, jos varaa, käydä Suomessa tai jopa palata takaisin verohelvettiin, kaikkien nirppanokkien ja kireäpipojen joukkoon.
        Kävin kuukauden reissun Virossa eli Eestissä äskettäin pitkän tauon jälkeen n.10v. Monenlaista muutosta oli tapahtunut tässä ajassa sikäläisessä yhteiskunnassa, Viro on tullut enemmän Suomen kaltaiseksi, seuraaviin seikkohin viitaten: pukeutumiskulttuuri, metsien hakkuut, pihojen "höylääminen", pyörätiet, euro, Nyt uutisoidaan alkoholin nauttimis rajoituksista eli ei enää paljoa eroa Suomesta. Muutokset ovat itseni kannalta huonoon suuntaan, koska kuulun köyhiin suomalaisiin, rikkaalle ei hintojen nousu niin merkityksellistä ja näitä rahassa kylpeviä Suomessa riittää, ainakin toistaiseksi. Viron kiinostavuus on hieman laskenut omalta osaltani, mutta vielä sitä on ja siksi myös suunitelmissa muutto. Viro siis samankaltaistuu Suomen kanssa, lakeja, rajoituksia, hintojen nousua, elintasoa lisää, kaikki tämä saa köyhän suomalaisen mietteliääksi ja muistelemaan -90 luvun rentoa, iloista, halpaa Eestiä, jolloin köyhinkin suomalainen saattoi joskus tuntea itsensä maksukykyiseksi. Tosin ne kaikkein tyhmimmät ja köyhimmät "porot" eivät edes Virossa käyneet silloin halvan kruunun aikaan, eivät ymmärtäneet, osaneet, ei kiinostusta.
        Itsekkin olen samoja seutuja ajatellut kuin aloittaja, riippuu kai mistä löytää sopivan"tukikohdan" omia tarpeitaan varten. Haapsalussa ainakin ennen toimi suomalais seura, tietoa löytynee netistä.


      • mikä nero
        Toinen muuttaja kirjoitti:

        Minäkin olen harkinnut siirtymistä, muuttamista Eestiin. Aluksi voisi kokeilla olla pitempiä aikoja ja jos lähtee elu hyvin, niin voisi aina jatkaa olemista, ainahan voi, jos varaa, käydä Suomessa tai jopa palata takaisin verohelvettiin, kaikkien nirppanokkien ja kireäpipojen joukkoon.
        Kävin kuukauden reissun Virossa eli Eestissä äskettäin pitkän tauon jälkeen n.10v. Monenlaista muutosta oli tapahtunut tässä ajassa sikäläisessä yhteiskunnassa, Viro on tullut enemmän Suomen kaltaiseksi, seuraaviin seikkohin viitaten: pukeutumiskulttuuri, metsien hakkuut, pihojen "höylääminen", pyörätiet, euro, Nyt uutisoidaan alkoholin nauttimis rajoituksista eli ei enää paljoa eroa Suomesta. Muutokset ovat itseni kannalta huonoon suuntaan, koska kuulun köyhiin suomalaisiin, rikkaalle ei hintojen nousu niin merkityksellistä ja näitä rahassa kylpeviä Suomessa riittää, ainakin toistaiseksi. Viron kiinostavuus on hieman laskenut omalta osaltani, mutta vielä sitä on ja siksi myös suunitelmissa muutto. Viro siis samankaltaistuu Suomen kanssa, lakeja, rajoituksia, hintojen nousua, elintasoa lisää, kaikki tämä saa köyhän suomalaisen mietteliääksi ja muistelemaan -90 luvun rentoa, iloista, halpaa Eestiä, jolloin köyhinkin suomalainen saattoi joskus tuntea itsensä maksukykyiseksi. Tosin ne kaikkein tyhmimmät ja köyhimmät "porot" eivät edes Virossa käyneet silloin halvan kruunun aikaan, eivät ymmärtäneet, osaneet, ei kiinostusta.
        Itsekkin olen samoja seutuja ajatellut kuin aloittaja, riippuu kai mistä löytää sopivan"tukikohdan" omia tarpeitaan varten. Haapsalussa ainakin ennen toimi suomalais seura, tietoa löytynee netistä.

        Ja mitenhän sinä köyhänä ajattelit siellä asua. Virossahan ei käytännössä ole minkännlaista sosiaaliturvaa tai kuluttajansuojaa missään. Viron kehitysmaa tyyppisen järjestelmän takia satoja virolaisia muuttaa joka vuosi Suomeen.


      • aloittajalta
        mikä nero kirjoitti:

        Ja mitenhän sinä köyhänä ajattelit siellä asua. Virossahan ei käytännössä ole minkännlaista sosiaaliturvaa tai kuluttajansuojaa missään. Viron kehitysmaa tyyppisen järjestelmän takia satoja virolaisia muuttaa joka vuosi Suomeen.

        Aloittajalta:
        Miksi kaipaan suomalaisten seuraa?
        No,kun en oikein vielä osaa Eestin kieltä,kunnolla,niin sosiaaliset suhteet pitäisi olla johonkinpäin.
        Ja me suomalaiset olemme siinä outoa kansaa,että emme oikein haluaisi erakoitua.
        Mutta kun sitten kieliopiskeluissani olen tarpeeksi pitkällä olen tietenkin valmis ystävöitymään myös eestiläisten kanssa.
        Mitä tulee toimeentuloon niin luulen että 1000 euron eläkkeellä elää hieman mukavammin siellä kuin täällä,jos nyt ei Tallinnan keskustaan änkeä.


    • Monnimanni

      Pärnuun ja Saarenmaalle, nuoremmat eli lähinnä opiskelijat Tarttoon.
      Pärnussa saa eestinkieltä osaamatonkin palveluja ja neuvoja, tavata muita suomalaisia ja alue on turvallinen.

      • hehehehe älä viitsi

        Turvallinen verrattuna mihin? Narvaanko?


    • Minäkin olen miettinyt Eestiin muuttoa, ja Pärnun seutu tuntuisi sopivimmalta, koska on edes pikkaisen etelämmässä. Osaan myös sujuvasti kieltä, joten se ei ole itselleni ongelma.
      Toisaalta on 2 suurta probleemaa.
      -Et pääse karkuun Suomen verotusta.
      -Ilmasto on lähes yhtä huono (talvi), kuin Suomessakin.
      Kovasti minua miellyttäisi muutto esim. Portugaliin. Siellä sellainen laki, että jos et ole ennen asunut siellä, ja muutat sinne nyt pysyvästi, niin eläkkeen verotus on 10 ensimmäistä vuotta pyöreät 0 %. Varsin houkuttelevaa siis, koska nyt maksan eläkkeestäni veroa 29 %. Lisäetuna tietenkin miellyttävä ilmasto, sekä edulliset asunnot, toisin kuin esim. Espanjassa (asuntojen hinta).

      • älä huoli

        Sinulla tuskin oikeassa elämässä on edes varaa ostaa Pärnusta mökin rotiskoa.


      • Toinenmuuttaja
        älä huoli kirjoitti:

        Sinulla tuskin oikeassa elämässä on edes varaa ostaa Pärnusta mökin rotiskoa.

        Mitenkö asua ilman Viron sosiaaliturvaa ynnä muuta? Onhan Virossa sentään kauppoja ja raha-automaatteja, paremminhan siellä tulee pieni tuloinen eläkeläinen toimeen kuin Suomessa, toistaiseksi hintataso hieman Suomea alempi, lämmityskustannukset alemmat kun on leudompaa, tasainen maa, ei kulu renkaat yläkeen sutiessa, eikä jarrut alamäessä. Eihän sitä mentäisi Viron rahoilla elämään, elämäntyö jos on jo tehty Suomessa, että aika outo kysymys, miten aikoa? Itse viihdyn sitä paremmin mitä enemmän on kehitysmaa, itsehän sitä kuitenkin olisi ulkopuolinen muutenkin monessa sikäläisessä yhteiskunnassa. Ei Viro ole enää kehitysmaa, Virolla on potentiaalia varsinkin maatalouteen, sitä kautta ruuantuotantoon, ruokaa tarvitaan aina, hyvät välit länteen takaa energiaa, teknologiaa, turvallisuutta (NATO). Nuori tulevaisuuden maa, kun vaan maailmantilanne Ukrainoineen rauhoittuu. Esim. Suomessa on auton pito törkeän kallista, eihän se rikkaalle vaikuta, mutta kun menee tuhansia euroja vuodessa autoon, niin alkaa ajattelemaan, onko tässä järkeä?
        Suomessa on ns. köyhiä, ainakin minä joka tulee toimeen vaatimattomissakin puitteissa, kunhan perusedellytykset ovat olemassa, ruoka, vaatteet, jonkinlainen sateensuoja, kun on "mettässä" ja pakkasessa elänyt, niin sitä jo osaa leivän voidella, kun on hyvä ruottalaine MORA, niin siinä sitä kuluttajasuojaa. Percele.


      • aloittajalta
        Toinenmuuttaja kirjoitti:

        Mitenkö asua ilman Viron sosiaaliturvaa ynnä muuta? Onhan Virossa sentään kauppoja ja raha-automaatteja, paremminhan siellä tulee pieni tuloinen eläkeläinen toimeen kuin Suomessa, toistaiseksi hintataso hieman Suomea alempi, lämmityskustannukset alemmat kun on leudompaa, tasainen maa, ei kulu renkaat yläkeen sutiessa, eikä jarrut alamäessä. Eihän sitä mentäisi Viron rahoilla elämään, elämäntyö jos on jo tehty Suomessa, että aika outo kysymys, miten aikoa? Itse viihdyn sitä paremmin mitä enemmän on kehitysmaa, itsehän sitä kuitenkin olisi ulkopuolinen muutenkin monessa sikäläisessä yhteiskunnassa. Ei Viro ole enää kehitysmaa, Virolla on potentiaalia varsinkin maatalouteen, sitä kautta ruuantuotantoon, ruokaa tarvitaan aina, hyvät välit länteen takaa energiaa, teknologiaa, turvallisuutta (NATO). Nuori tulevaisuuden maa, kun vaan maailmantilanne Ukrainoineen rauhoittuu. Esim. Suomessa on auton pito törkeän kallista, eihän se rikkaalle vaikuta, mutta kun menee tuhansia euroja vuodessa autoon, niin alkaa ajattelemaan, onko tässä järkeä?
        Suomessa on ns. köyhiä, ainakin minä joka tulee toimeen vaatimattomissakin puitteissa, kunhan perusedellytykset ovat olemassa, ruoka, vaatteet, jonkinlainen sateensuoja, kun on "mettässä" ja pakkasessa elänyt, niin sitä jo osaa leivän voidella, kun on hyvä ruottalaine MORA, niin siinä sitä kuluttajasuojaa. Percele.

        Ajattelen asioista samoin.
        Mitähän mahtaa olla vuokra-asunnon vuokra jossain Kuressaaressa,Haapsalussa tai vaikkapa Pärnussa?Joku tommonen pieni kaksio esim.rivitalossa?Saakohan alle 300 euron?
        Julkisilla kulkuneuvoilla on matkustaminen tosi halpaa.En käyttäisi siellä omaa autoa.
        Lääkäripalvelut kyllä vähän huolestuttaa.Kuressaaresta pitää kuulemma mennä sairaalaan Tallinnaan.Kuressaaressa kait on vain joku TK.Onkohan sama juttu Parnussa ja Haapsalussa?
        Kun on tuota ikää jo 59,niin saattaa tulla yhtäkkiä aika sairaalakäynneille.Tai sitten ei.


      • Toinenmuuttaja
        aloittajalta kirjoitti:

        Ajattelen asioista samoin.
        Mitähän mahtaa olla vuokra-asunnon vuokra jossain Kuressaaressa,Haapsalussa tai vaikkapa Pärnussa?Joku tommonen pieni kaksio esim.rivitalossa?Saakohan alle 300 euron?
        Julkisilla kulkuneuvoilla on matkustaminen tosi halpaa.En käyttäisi siellä omaa autoa.
        Lääkäripalvelut kyllä vähän huolestuttaa.Kuressaaresta pitää kuulemma mennä sairaalaan Tallinnaan.Kuressaaressa kait on vain joku TK.Onkohan sama juttu Parnussa ja Haapsalussa?
        Kun on tuota ikää jo 59,niin saattaa tulla yhtäkkiä aika sairaalakäynneille.Tai sitten ei.

        Sikäli eroaa omat aikeeni, että en aijo vuokraa maksaa, vaan toisenlainen systeemi eli kerää sen verran rahaa, että voi ostaa oman tontin sopivalta paikalta n. 5000 euroa riittää. Tuo sitten halvan asuntovaunun omalle tontille ja tekee siitä "tukikohdan", tälläinen ratkaisu ei kaikille sovi, kelpaa itselleni kyllä, voi olla oma herra paikalla, tietenkin onneakin tarvitaan, kuten kaikessa elämässä. Jos on vuokralla pitää vuokra maksaa vaikka on pois paikalta, omalla tontilla ei ole tätä haittaa ja muutamassa vuodessa maksaa sijoitus takaisin itsensä, voipa vielä myydäkkin pois tontin toiselle fiksulle suomalaiselle, jos kyllästyy ja mihin sitä elämää yleensä säästää, ilman saatu elämä, että jos vain mahdollisuutta niin kannattaa ennen kuolemaa kuurtoilla omaksi iloksi ja kun on vapaa kun taivaan lintu, niin mikä ettei, kaikilla ei ole elämä tällä mallilla tai ei ymmärrä, ei kiinostusta, harrasteita, jotta lähtisi "kuurtoilemaan" ja vielä vanhoilla päivillä. Monenlaista helpotusta käytännön elämään saa virosta, välimatkat ovat kuitenkin lyhyemmät ja ilmasto hieman leudompi, maaperä soveltuu monella paikalla hyvin pienviljelyyn, on lihavamultaisia peltoja ja meri tuo oman lisänsä, asumaton rannikko monin paikoin, on eritavalla kuin Suomessa, jossa jokainen ranta on yksityismökkejä täynnä. Tietenkin kaikki on kiini terveydestä, mutta eihän sitä tarkalleen tiedä mikä siirto on hyvä tai huono, kuollaan sitä Suomessakin. Nyt kuitenkin on hieman epävarma aika ehkä tehdä Viron suuntaan maakauppaa, saattaa vielä hieman tulla hinnatkin alas, kun tilanteet maailmalla ja myös Viron sisällä alkavat vaikuttamaan, tarkoitan sitä, että monella virolaisella voi tulla konkurssi, velkojen ja yleensä "leveän" elämän vuoksi, joka perustunut tähän nousu kuplaan. Paljon on tietenkin virolaisia lähtenyt jo pois Virosta, varsinkin nuoria, saa nähdä, ken elää, tuleeko koskaan paluumuuttoa. Suomalaisella eläkeläisellä on kuitenki nyt tilaisuus olla lähellä Suomea, kuitenkin moneltaosin erilaisessa maassa, luonto, historia, jne.


      • joukossa tyhmyys
        Toinenmuuttaja kirjoitti:

        Mitenkö asua ilman Viron sosiaaliturvaa ynnä muuta? Onhan Virossa sentään kauppoja ja raha-automaatteja, paremminhan siellä tulee pieni tuloinen eläkeläinen toimeen kuin Suomessa, toistaiseksi hintataso hieman Suomea alempi, lämmityskustannukset alemmat kun on leudompaa, tasainen maa, ei kulu renkaat yläkeen sutiessa, eikä jarrut alamäessä. Eihän sitä mentäisi Viron rahoilla elämään, elämäntyö jos on jo tehty Suomessa, että aika outo kysymys, miten aikoa? Itse viihdyn sitä paremmin mitä enemmän on kehitysmaa, itsehän sitä kuitenkin olisi ulkopuolinen muutenkin monessa sikäläisessä yhteiskunnassa. Ei Viro ole enää kehitysmaa, Virolla on potentiaalia varsinkin maatalouteen, sitä kautta ruuantuotantoon, ruokaa tarvitaan aina, hyvät välit länteen takaa energiaa, teknologiaa, turvallisuutta (NATO). Nuori tulevaisuuden maa, kun vaan maailmantilanne Ukrainoineen rauhoittuu. Esim. Suomessa on auton pito törkeän kallista, eihän se rikkaalle vaikuta, mutta kun menee tuhansia euroja vuodessa autoon, niin alkaa ajattelemaan, onko tässä järkeä?
        Suomessa on ns. köyhiä, ainakin minä joka tulee toimeen vaatimattomissakin puitteissa, kunhan perusedellytykset ovat olemassa, ruoka, vaatteet, jonkinlainen sateensuoja, kun on "mettässä" ja pakkasessa elänyt, niin sitä jo osaa leivän voidella, kun on hyvä ruottalaine MORA, niin siinä sitä kuluttajasuojaa. Percele.

        Virossa puolella kansalaisista ei edes ole autoa. Kyllä on surkea kehitysmaa tuo Eesti. Sinä sovit sinne joukkoon varmasti oikein hyvin.


      • no tämäpä kumma
        Toinenmuuttaja kirjoitti:

        Mitenkö asua ilman Viron sosiaaliturvaa ynnä muuta? Onhan Virossa sentään kauppoja ja raha-automaatteja, paremminhan siellä tulee pieni tuloinen eläkeläinen toimeen kuin Suomessa, toistaiseksi hintataso hieman Suomea alempi, lämmityskustannukset alemmat kun on leudompaa, tasainen maa, ei kulu renkaat yläkeen sutiessa, eikä jarrut alamäessä. Eihän sitä mentäisi Viron rahoilla elämään, elämäntyö jos on jo tehty Suomessa, että aika outo kysymys, miten aikoa? Itse viihdyn sitä paremmin mitä enemmän on kehitysmaa, itsehän sitä kuitenkin olisi ulkopuolinen muutenkin monessa sikäläisessä yhteiskunnassa. Ei Viro ole enää kehitysmaa, Virolla on potentiaalia varsinkin maatalouteen, sitä kautta ruuantuotantoon, ruokaa tarvitaan aina, hyvät välit länteen takaa energiaa, teknologiaa, turvallisuutta (NATO). Nuori tulevaisuuden maa, kun vaan maailmantilanne Ukrainoineen rauhoittuu. Esim. Suomessa on auton pito törkeän kallista, eihän se rikkaalle vaikuta, mutta kun menee tuhansia euroja vuodessa autoon, niin alkaa ajattelemaan, onko tässä järkeä?
        Suomessa on ns. köyhiä, ainakin minä joka tulee toimeen vaatimattomissakin puitteissa, kunhan perusedellytykset ovat olemassa, ruoka, vaatteet, jonkinlainen sateensuoja, kun on "mettässä" ja pakkasessa elänyt, niin sitä jo osaa leivän voidella, kun on hyvä ruottalaine MORA, niin siinä sitä kuluttajasuojaa. Percele.

        No jos ne niin hyvin tulee toimeen, niin miksi helvetissä niitä sitten muuttaa tuhansia Suomeen ja Ruotsiin joka vuosi, Englanti on latvialaisten ja liettualaisten turvasatama. Yksi ongelma oli siinä, että idiootti Clinton halusi näistä aikoinaan amerikkalais tyyppisen yhteiskunnan ja kiristi dollareilla Mereä ja muita tolloja. Amerikkalaisia dollareita selvästi tarvittiin neuvostoajan vanhinkojen korjaamiseen. Kun kävi ilmi ettei näillä ollutkaan kykyä elää amerikkalistyyppisessä yhteiskunnassa, oltiin kusessa.


      • taskut tyhjiksi
        aloittajalta kirjoitti:

        Ajattelen asioista samoin.
        Mitähän mahtaa olla vuokra-asunnon vuokra jossain Kuressaaressa,Haapsalussa tai vaikkapa Pärnussa?Joku tommonen pieni kaksio esim.rivitalossa?Saakohan alle 300 euron?
        Julkisilla kulkuneuvoilla on matkustaminen tosi halpaa.En käyttäisi siellä omaa autoa.
        Lääkäripalvelut kyllä vähän huolestuttaa.Kuressaaresta pitää kuulemma mennä sairaalaan Tallinnaan.Kuressaaressa kait on vain joku TK.Onkohan sama juttu Parnussa ja Haapsalussa?
        Kun on tuota ikää jo 59,niin saattaa tulla yhtäkkiä aika sairaalakäynneille.Tai sitten ei.

        Virossa valitettavasti hoitajat ovat hirveän alipalkattuja. Köyhyys aiheuttaa siellä varastelua poliisien ja hoitajien taholta.


      • Et sovi tänne
        joukossa tyhmyys kirjoitti:

        Virossa puolella kansalaisista ei edes ole autoa. Kyllä on surkea kehitysmaa tuo Eesti. Sinä sovit sinne joukkoon varmasti oikein hyvin.

        Ja, jospa häipyisit palstoilta Jouko Tyhmä. Ärsyttäviä nämä älyttä syntyneet sosiaalitapaukset.


      • älä huoli kirjoitti:

        Sinulla tuskin oikeassa elämässä on edes varaa ostaa Pärnusta mökin rotiskoa.

        Ei ne mökin rotiskot nyt niin kalliita ole. On minulla "rotisko" täällä Suomessakin, ja pihassa 2 MB autoa, joista toinen kuorma-auto. Lisäksi eläke vastaa suomalaisen keskipalkkaa.
        Paljon irtorahaa minulla ei toki ole, mutta asuminen jossakin toisessa Euroopan maassa onnistuu hyvin. Varsinkin sellaisessa jossa hintataso selkeästi alhaisempi kuin Suomessa.
        "Aloittajalta" kirjoitti 1000 euron eläkkeestä. Sillä kyllä tulee Virossa toimeen vallan mainiosti.


      • markku.e kirjoitti:

        Ei ne mökin rotiskot nyt niin kalliita ole. On minulla "rotisko" täällä Suomessakin, ja pihassa 2 MB autoa, joista toinen kuorma-auto. Lisäksi eläke vastaa suomalaisen keskipalkkaa.
        Paljon irtorahaa minulla ei toki ole, mutta asuminen jossakin toisessa Euroopan maassa onnistuu hyvin. Varsinkin sellaisessa jossa hintataso selkeästi alhaisempi kuin Suomessa.
        "Aloittajalta" kirjoitti 1000 euron eläkkeestä. Sillä kyllä tulee Virossa toimeen vallan mainiosti.

        Tämä oli siis vastaukseni "älä huoli" kommenttiin. En tiedä miten tämä systeemi välillä heittelee näitä viestejä ihan väärään paikkaan.


      • hehehehehehe
        markku.e kirjoitti:

        Ei ne mökin rotiskot nyt niin kalliita ole. On minulla "rotisko" täällä Suomessakin, ja pihassa 2 MB autoa, joista toinen kuorma-auto. Lisäksi eläke vastaa suomalaisen keskipalkkaa.
        Paljon irtorahaa minulla ei toki ole, mutta asuminen jossakin toisessa Euroopan maassa onnistuu hyvin. Varsinkin sellaisessa jossa hintataso selkeästi alhaisempi kuin Suomessa.
        "Aloittajalta" kirjoitti 1000 euron eläkkeestä. Sillä kyllä tulee Virossa toimeen vallan mainiosti.

        Ja ne autot on kymmenen vuotta vanhoja.


      • oma maani
        Et sovi tänne kirjoitti:

        Ja, jospa häipyisit palstoilta Jouko Tyhmä. Ärsyttäviä nämä älyttä syntyneet sosiaalitapaukset.

        Voroloista näkyy totuus kirpaisevan. Minkä minä mahdan sille, että sinä luulet harhoissasi Itä-Euroopan loisivien rikollisuutta vilisevien kehitysmaiden olevan jotain "menestystarinoita". Häivy itse helvettiin Suomesta lunastamasta niitä monen sadan euron toimeentulotukia.


      • fghdf f
        oma maani kirjoitti:

        Voroloista näkyy totuus kirpaisevan. Minkä minä mahdan sille, että sinä luulet harhoissasi Itä-Euroopan loisivien rikollisuutta vilisevien kehitysmaiden olevan jotain "menestystarinoita". Häivy itse helvettiin Suomesta lunastamasta niitä monen sadan euron toimeentulotukia.

        samat sanat sommiporo.


    • Fiksu suomalainen

      On se kumma että tuon palstahäirikön pitää tähänkin keskusteluun tunkea häiriköintiä eikä anna keskustelurauhaa niille, joita muutto kiinnostaa.

      Kuule Palstahäirikkö: jos muuttoaikeet ei ole sun juttusi, kokeile pidättäytyä irti keskustelusta. Ihmeesti virolaiset ja Viro kuitenkin sinua kiinnostaa kun ihan jatkuvasti roikut palstalla häiriköiden. Eikö sulla oo omaa elämää?

      • On niillä häiriköillä oma elämä. Elämä tarkoitta juuri toisten häiriköintiä ja kiusaamista.
        Eniten minua ihmetyttää se, etteivät palstan valvojat puutu tähän häiriköintiin.


      • hserhsvrhverhevr
        markku.e kirjoitti:

        On niillä häiriköillä oma elämä. Elämä tarkoitta juuri toisten häiriköintiä ja kiusaamista.
        Eniten minua ihmetyttää se, etteivät palstan valvojat puutu tähän häiriköintiin.

        Tällä palstalla ei ole luotsia. Jos olisi, se mainittaisi. HAlutessaan voi hakeutua siihen, kuten sinä voisit koska olet rekisteröinyt.


      • hserhsvrhverhevr kirjoitti:

        Tällä palstalla ei ole luotsia. Jos olisi, se mainittaisi. HAlutessaan voi hakeutua siihen, kuten sinä voisit koska olet rekisteröinyt.

        Niinpä. Systeemi kyllä pitäisi olla niin, että vain rekisteröityneet voivat kirjoittaa, tai jopa niin että systeemi vaati tunnistautumisen ihan kuin esim. jossain trafi.fi tai lukemattomilla muilla sivuilla.
        Pitääkin kaiketi perustaa ns. "häirikkövapaa" palsta. Häiriköinnistä voitaisiin ko. sulkea palstalta ulos esim. varoituksena ensin vuodeksi, ja jos jatkuu, niin pitemmäksi ajaksi.


      • Fiksu suomalainen
        markku.e kirjoitti:

        Niinpä. Systeemi kyllä pitäisi olla niin, että vain rekisteröityneet voivat kirjoittaa, tai jopa niin että systeemi vaati tunnistautumisen ihan kuin esim. jossain trafi.fi tai lukemattomilla muilla sivuilla.
        Pitääkin kaiketi perustaa ns. "häirikkövapaa" palsta. Häiriköinnistä voitaisiin ko. sulkea palstalta ulos esim. varoituksena ensin vuodeksi, ja jos jatkuu, niin pitemmäksi ajaksi.

        Kumma kun se häirikkö ei oo ite keksiny rekkautua, hakee luotsiks ja poistaa kaikki asialliset.... Saisi itselleen ja sivupersoonalleen ihgun rasistipalstan....


    • fiksu virolainen

      Itse opetan suomalaisia lapsia Suomessa mutta ymmärrän täysin kun suomalaisia eläkeläisiä muuttaa esim.Viroon tai Espanjaan ta minne vaan. Vapaassa maassa oikeus valita. Suomen eläkkeellä pärjää lähes kaikkialla...

      • nooh hyvä ku menevät

        Säästy nekin rahat, vaikka Viron alhainen verotushan on juuri mahdollista EU:n maksamien almujen ansiosta.


    • tuleva eläkeläinen

      Olen harkinnut samaa, eläkkeellä voisi muuttaa Viroon. Suomalaisella eläkkeellä elelee Virossa varsin mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe