Jos et halua opettajaksi..

Sitä vaan prkl

Elä opiskele luonnontieteitä. Koska täältä ei työllisty lähes kukaan vaikka työtömyys % voivat näyttää pieniltä. Syy tähän on se, että 90% lopettaa ennen maisteriksi pääsyä. Lopuista 10% puolet saa yliopistolta suojatyöpaikkoja ja loput onkin sitten työttöminä tai työllistyneenä johonkin muuhun kuin omaan alaansa esim. Kaupan kassalle.

5

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joupou

Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen. Täältä palstalta löytyy paljon edesmenneitä keskusteluita siitä.

esim. http://keskustelu.suomi24.fi/node/12031221

Jos haluat vain työllistyä, niin kyllä, opettajaksi kouluttautuminen on ihan hyvä valinta. Ikävä kehoituksesi pätee varmasti ei-opettajaksi opiskeleviin, joilta puuttuu sisäinen motivaatio. Kaikkien alan opiskelijoiden osalta olen kuitenkin eri mieltä.

• jhmnbv

"Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen."

Ehkäpä ei ainoastaan, mutta kyllä lähtökohtaisesti opiskelun pitää perustua MYÖS työllistävyyteen. Kyllä siinä kiinnostus nopeasti hiipuu, jos selviää, että kukaan ei koskaan maksa osaamisestasi. Jostakin kuitenkin on elämiseen rahaakin saatava. Sitten voi harrastaa sitä, mikä kiinnostaa, ilman työllistymisen paineita.

Siis opiskelu ei voi perustua pelkästään kiinnostavuuteen, ennenkuin toimeentulo on turvattu.

• joupou
        jhmnbv kirjoitti:

"Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen."

Ehkäpä ei ainoastaan, mutta kyllä lähtökohtaisesti opiskelun pitää perustua MYÖS työllistävyyteen. Kyllä siinä kiinnostus nopeasti hiipuu, jos selviää, että kukaan ei koskaan maksa osaamisestasi. Jostakin kuitenkin on elämiseen rahaakin saatava. Sitten voi harrastaa sitä, mikä kiinnostaa, ilman työllistymisen paineita.

Siis opiskelu ei voi perustua pelkästään kiinnostavuuteen, ennenkuin toimeentulo on turvattu.

Selvä. En ala väittelemään tästä. Tuo "jos selviää" ei ainakaan ole kovin uskottava, jos se perustuu yhteen viestiin Suomi24-keskustelupalstalla (aloittajan viesti). En menisi luonnontieteiden opiskelijana heti uskomaan sitä. Siis ei ole kirkossa kuulutettu, että "selviää" etten työllisty nyt luonnontieteiden alalta minnekään. Opiskelu kannattaa aina!

• 6+4+3+22
        joupou kirjoitti:

Selvä. En ala väittelemään tästä. Tuo "jos selviää" ei ainakaan ole kovin uskottava, jos se perustuu yhteen viestiin Suomi24-keskustelupalstalla (aloittajan viesti). En menisi luonnontieteiden opiskelijana heti uskomaan sitä. Siis ei ole kirkossa kuulutettu, että "selviää" etten työllisty nyt luonnontieteiden alalta minnekään. Opiskelu kannattaa aina!

Ainakin se on selvää, että luonnontieteeliseltä alalta on helpompi työlistyä kuin kulttuuri- tai taidealoilta, jotka vetävät joka vuosi oppilaita maalaille todellisuutta parempia tulevaisuuden kuvia.

• jhmnbv
        joupou kirjoitti:

Juu, siis en tosiaan tarkoittanut nimenomaan luonnontieteen alaa tuolla "jos selviää..." vaan mitä hyvänsä alaa. Minusta opiskelijan on ainakin itse syytä uskoa oman alansa työllistävyyteen. Kuinka sitä muuten jaksaa opiskella? Ja kuinka sitä muuten aikoo elää, jos ala ei työllistä?

Kun opiskelumahdollisuuksia on valtava valikoima, niin kai jokainen valitsee omasta mielestään kiinnostavaa. Tämän ei luulisi olevan ongelma. Luonnontiede on kiinnostavaa ja työllistyminen todennäköistä, ellei toimi suorastaan työllistymistään vastaan. Siinäkin mielessä luonnontiede on siis viisas valinta. Jos on aidosti kiinnostunut alastaan, yleensä löytää myös tien työelämään.

Ap:n asenne on huono työllistymisen kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5137
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2149
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1807
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1424
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1207
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1026
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      970
    Aihe