Jos et halua opettajaksi..

Sitä vaan prkl

Elä opiskele luonnontieteitä. Koska täältä ei työllisty lähes kukaan vaikka työtömyys % voivat näyttää pieniltä. Syy tähän on se, että 90% lopettaa ennen maisteriksi pääsyä. Lopuista 10% puolet saa yliopistolta suojatyöpaikkoja ja loput onkin sitten työttöminä tai työllistyneenä johonkin muuhun kuin omaan alaansa esim. Kaupan kassalle.

5

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joupou

      Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen. Täältä palstalta löytyy paljon edesmenneitä keskusteluita siitä.

      esim. http://keskustelu.suomi24.fi/node/12031221

      Jos haluat vain työllistyä, niin kyllä, opettajaksi kouluttautuminen on ihan hyvä valinta. Ikävä kehoituksesi pätee varmasti ei-opettajaksi opiskeleviin, joilta puuttuu sisäinen motivaatio. Kaikkien alan opiskelijoiden osalta olen kuitenkin eri mieltä.

      • jhmnbv

        "Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen."

        Ehkäpä ei ainoastaan, mutta kyllä lähtökohtaisesti opiskelun pitää perustua MYÖS työllistävyyteen. Kyllä siinä kiinnostus nopeasti hiipuu, jos selviää, että kukaan ei koskaan maksa osaamisestasi. Jostakin kuitenkin on elämiseen rahaakin saatava. Sitten voi harrastaa sitä, mikä kiinnostaa, ilman työllistymisen paineita.

        Siis opiskelu ei voi perustua pelkästään kiinnostavuuteen, ennenkuin toimeentulo on turvattu.


      • joupou
        jhmnbv kirjoitti:

        "Miksi kukaan opiskelisi AINOASTAAN työllisyyden takia? Kyllä opiskelu pitää lähtökohtaisesti perustua omaan kiinnostukseen."

        Ehkäpä ei ainoastaan, mutta kyllä lähtökohtaisesti opiskelun pitää perustua MYÖS työllistävyyteen. Kyllä siinä kiinnostus nopeasti hiipuu, jos selviää, että kukaan ei koskaan maksa osaamisestasi. Jostakin kuitenkin on elämiseen rahaakin saatava. Sitten voi harrastaa sitä, mikä kiinnostaa, ilman työllistymisen paineita.

        Siis opiskelu ei voi perustua pelkästään kiinnostavuuteen, ennenkuin toimeentulo on turvattu.

        Selvä. En ala väittelemään tästä. Tuo "jos selviää" ei ainakaan ole kovin uskottava, jos se perustuu yhteen viestiin Suomi24-keskustelupalstalla (aloittajan viesti). En menisi luonnontieteiden opiskelijana heti uskomaan sitä. Siis ei ole kirkossa kuulutettu, että "selviää" etten työllisty nyt luonnontieteiden alalta minnekään. Opiskelu kannattaa aina!


      • 6+4+3+22
        joupou kirjoitti:

        Selvä. En ala väittelemään tästä. Tuo "jos selviää" ei ainakaan ole kovin uskottava, jos se perustuu yhteen viestiin Suomi24-keskustelupalstalla (aloittajan viesti). En menisi luonnontieteiden opiskelijana heti uskomaan sitä. Siis ei ole kirkossa kuulutettu, että "selviää" etten työllisty nyt luonnontieteiden alalta minnekään. Opiskelu kannattaa aina!

        Ainakin se on selvää, että luonnontieteeliseltä alalta on helpompi työlistyä kuin kulttuuri- tai taidealoilta, jotka vetävät joka vuosi oppilaita maalaille todellisuutta parempia tulevaisuuden kuvia.


      • jhmnbv
        joupou kirjoitti:

        Selvä. En ala väittelemään tästä. Tuo "jos selviää" ei ainakaan ole kovin uskottava, jos se perustuu yhteen viestiin Suomi24-keskustelupalstalla (aloittajan viesti). En menisi luonnontieteiden opiskelijana heti uskomaan sitä. Siis ei ole kirkossa kuulutettu, että "selviää" etten työllisty nyt luonnontieteiden alalta minnekään. Opiskelu kannattaa aina!

        Juu, siis en tosiaan tarkoittanut nimenomaan luonnontieteen alaa tuolla "jos selviää..." vaan mitä hyvänsä alaa. Minusta opiskelijan on ainakin itse syytä uskoa oman alansa työllistävyyteen. Kuinka sitä muuten jaksaa opiskella? Ja kuinka sitä muuten aikoo elää, jos ala ei työllistä?

        Kun opiskelumahdollisuuksia on valtava valikoima, niin kai jokainen valitsee omasta mielestään kiinnostavaa. Tämän ei luulisi olevan ongelma. Luonnontiede on kiinnostavaa ja työllistyminen todennäköistä, ellei toimi suorastaan työllistymistään vastaan. Siinäkin mielessä luonnontiede on siis viisas valinta. Jos on aidosti kiinnostunut alastaan, yleensä löytää myös tien työelämään.

        Ap:n asenne on huono työllistymisen kannalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe