Voiko sukunimen muuttaa niin, että ottaa käytettäväkseen isoäidin tyttönimen? Onko prosessi miten hankala/hintava?
Sukunimen vaihto?
20
19392
Vastaukset
- K. Virtanen
Kyllähän sukunimensä voi muutta periaatteessa miksi hyvänsä - lukuun jos ei oteta nimiä jotka on suojeltu. Tosin vaikka isoäitisi tyttönimi olisikin suojeltu uskoisin, että sinulla on perusteltu oikeus sitäkin saada käyttää.
Käsittääkseni ensimmäisellä kerralla itse nimen vaihtaminen on ilmaista. Eri asia on tosin se mitä maksaa kirjasto-, ajo- ja KELAkorttin yms. uusiminen.
Prosessi ei sinällään ole käsittääkseni hankala, jonkun kaavakkeen joutunet täyttämään ja luultavasti menemään henkilökohtaisesti paikan päälle. Ja tuo paikka taitaa olla maistraatti. Koska en kuitenkaan kaikesta tästä ole varma, torkuttuani yhteiskuntaopin tunneilla, suosittelen, että soitat maistraattiin ja kysyt heiltä lisää - he tietävät.
Lycka till! sano ruottalainen- Nixuliina
Ulkomuistista: suojattujen sukunimien merkitys on päättynyt, sillä kaikki sukunimet ovat suojattuja. Sukunimeksi voi ottaa vain suvun kätössä oleen nimen muutama polvi taakse päin tai sitten kokonaan uuden nimen, jota ei ole kellään.
- utelias
Nixuliina kirjoitti:
Ulkomuistista: suojattujen sukunimien merkitys on päättynyt, sillä kaikki sukunimet ovat suojattuja. Sukunimeksi voi ottaa vain suvun kätössä oleen nimen muutama polvi taakse päin tai sitten kokonaan uuden nimen, jota ei ole kellään.
Eli isoäidin tyttönimen käyttöönotto on ok?
- Baabeli
Nixuliina kirjoitti:
Itse muistelen,että suku voi suojata nimensä, mutta voisit ottaa minkätahansa muun sukunimen esim: Virtanen, Järvinen jne. Listat varmaankin löytynevät maistraatista, josta saa myös muita neuvoja ko. asiassa.
- itärajan takaa
Se voi olla h-vetin hankalaakin. Ite oon halunnu monen vuoden ajan isoisäni vanhan ruotsalaisen sukunimen ittelleni, hän eleli sillä nimellä Helsingissä vielä 15-vuotiaaks asti, isäni ois myös itse pitäny siitä nimestä enemmän ku siitä johon se sitte suomennettiin, siis tää mun nykynen joka herättää usein typeriä kysymyksiä, ku on niiku puoliks suomalainen ja puoliks ruottalainen.
No joo, todisteeks siitä että olen isäni tytär ja hän oman isänsä poika ja että nimi on jossain vaiheessa muutettu pitäs hankkia niin helekutisti peepperiä vaikka mistä maakunta-arkistosta,joihin jossain vaiheessa soittelinki ja siellä hitaat muumiot änkyttää jotain, ne lähetti mulle yhen paperin missä oli yks virke mikä ei todistanu mitään, 12 euroa.
Ja osa tiedoista pitäis kaivaa jostain itärajan takaa.
Isän serkkuni tekemä sukututkimus mustaa valkosella ei kuulemma kelpaa.
En viitti enää, ei tällasta jaksa. Oma nimeni on ihan riittävän kiva ja kaunis ja olkoon etc.
Niin, ja se nimen muuttaminen maksaa 160 euroa.
Uus kirjastokortti sun muut ne nyt ei mitään maksa, tai korkeintaan mitättömän vähän. Voiko keksiä päästään minkä tahansa sukunimen, kunhan sitä ei kellään muulla Suomessa ole? Tämä on hyvin epäselvää.
Ja voiko ottaa jonkun ulkomaalaisen nimen tuosta vaan? Kyllähän sitä näkee ihmisillä vaikka mitä exoottisia nimiä, esim joku sai jostain Thaimaasta kirjeen jossa oli oma nimi kirjoitettu väärin, ja kuulosti veikeältä niin tyyppi vaihtoi nimensä siksi kyseiseksi.- 5+6
Baabeli kirjoitti:
Itse muistelen,että suku voi suojata nimensä, mutta voisit ottaa minkätahansa muun sukunimen esim: Virtanen, Järvinen jne. Listat varmaankin löytynevät maistraatista, josta saa myös muita neuvoja ko. asiassa.
muistelet väärin.
itse vaihdoin joku aika sitten sukunimeä,otin äitini tyttönimen.maistraatissa sain mukaani kaavakkeen joka piti täyttää ja laskun joka oli 89euroa.kun kaavake on täytetty ja sinulla on kuitti maksetusta summasta,palautat ne takaisin maistraattiin.käsittely kesti noin viikon.
Joo itse vaihdoin nimeni just viime kuussa. Oli hirmusen helppoo ja nopeeta.
"Sukuselvitys" eli pyytää virkatodistuksen nimenmuuttoa varten. Siinä näkyy äidin os. sukunimi ja netistä saat maistraattien sivulta kaavakkeen. Täytä se. Maksaa yhteensä alta sata egee, maistraatti 89e ja postimaksut siihen -virkatodistus vajaan 4e.
Mulle tuli päätös viikossa ja sain aloittaa seuraavat 40 vuotta uudella nimellä.
Nykyisin sikälikin helppoa, että kaikki asiat - paitsi ajokortti ja passi - sujuvat jotakuinkin ilman vaivaa. Pankkikortti, kauppojen kortit , tietysti Kela-kortti! ja muu juttu hoituu ihan sohvalla maaten, eli kotiin tulee postia kunhan uusi kortti on valmistunut.
Tee se!minun ei tarvinnut virkatodistusta viedä sillä sanoivat maistraatissa näkevänsä kaiken omilta koneiltaan.oli se jännä ku piti selvittää miksi halusi vaihtaa sukunimen ja miksi halusi juuri sen tietyn uuden nimen.
- Nixuliina
Nimilaki luku 4 on varmaaan selkeä.
...uudeksi sukunimeksi esitetty nimi on aikaisemmin ollut hänellä tai vakiintuneesti kuulunut hänen esivanhemmilleen ja sukunimen muuttamista on pidettävä tarkoituksenmukaisena.
"Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä sukunimeä, joka on Suomessa merkitty väestötietojärjestelmään" ...
eli kaikki sukunimet ovat nykyisin "suojattuja".- Miina
Isovanhempiensa isovanhempiin asti sukunimen saa ottaa kohtuu helposti. Itselläni on tällainen nimenmuutoshakemus jätetty kolmisen kuukautta sitten. Serkkuni vaihtoi nimen jo aiemmin ja käsittely kesti noin vuoden. Minuakin varoittelivat, että voi minunkin kohdallani kestää noin vuoden.
Virkatodistusten hankkiminen ei ollut ihan yksinkertainen juttu, vaikka meillä on tehty sen verran sukuselvitystä, että tiesin kaikki tässä linjassa olleet henkilöt, heidän syntymäpaikkakuntansa ja syntymävuodet. Virkatodistuksia piti hankkia usean eri kunnan maistraateista ja vanhimmat (ennen 1860 lukua syntyneiden) maakunta-arkistosta. Hakemus maksoi 142 euroa ja virkatodistuksiin meni muutamia kymmeniä euroja. - OnlyMe
Voinko ottaa sukunimekseni Zetterberg, vaikka se ei ole ollut sukuni käytössä, eikä liity millään tapaa minuun. Olen Suomen kansalainen.
- Ei ei
OnlyMe kirjoitti:
Voinko ottaa sukunimekseni Zetterberg, vaikka se ei ole ollut sukuni käytössä, eikä liity millään tapaa minuun. Olen Suomen kansalainen.
Ottaisitko oikeasti sukunimeksesi Zetterbergin? Oisit vähän niinku se lätkän pelaaja sit. Ja jos naisia luulit saavasi ruotsalaisella sukunimellä ni mitä helvettiä?
Jotenki tää sun viestis ees jaksanu naurattaa. Helvetinmoinen myötähäpeä iski... Zetterberg, ei jumalauta. - Jokujoo
Ei ei kirjoitti:
Ottaisitko oikeasti sukunimeksesi Zetterbergin? Oisit vähän niinku se lätkän pelaaja sit. Ja jos naisia luulit saavasi ruotsalaisella sukunimellä ni mitä helvettiä?
Jotenki tää sun viestis ees jaksanu naurattaa. Helvetinmoinen myötähäpeä iski... Zetterberg, ei jumalauta.Rasisti.
- tietenkään, höh
OnlyMe kirjoitti:
Et tietenkään voi ottaa nimekses Zetterberg jos sulla ei oo iskän tai äiskän puolelta joku Zetterberg.
- dfghjk
OnlyMe kirjoitti:
Jos Suomessa on väestörekisterijärjestelmässä jo ennestään joku Zetterberg, niin nimeä ei voi ottaa, ellei sinulla ole tämänsukuisia lähisukulaisia. Et voi ottaa sukunimeksesi edes Virtasta, ellei sinulla ole sukulaisissa Virtasia.
- pp
OnlyMe kirjoitti:
Et varmaankaan voi,koska on ulkomaalainen nimi.Pitää olla joku Suomalainen ja suomalaiset kirjaimet.Kerran yritin saada sukunimeksi pegora koska ihastuin siihen mutta en saanut.
- Norski nyt
pp kirjoitti:
Et varmaankaan voi,koska on ulkomaalainen nimi.Pitää olla joku Suomalainen ja suomalaiset kirjaimet.Kerran yritin saada sukunimeksi pegora koska ihastuin siihen mutta en saanut.
voi mieskin ottaa vaimonsa sukunimen jos haluaa.Eikä tarvitse selitellä.Kansalaisuuden vaihtaa niin voi vaihtaa kaikki nimet ainakin täällä Norjassa.Itse vaihdoin etu ja sukunimen kansalaisuuden saadessa,kun sen verran vaikea norskien lausua ja kirjoittaa nimeni.Aina väärin.Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä:=)
Samoin,kun vaihtui ei mihinkään kirjoihin jäänyt vanhaa suomalaista nimeä norjassa.Suomessa löytyy vaan ei löydy nykyistä nimeä suomesta,kun kyselin.En ole kaksoiskansalainen.
- 10+8
Voisin muuttaa sukunimeni isoäidin äidin sukunimeksi. Se sopis hyvin etunimeen.
Mistä saa sukuselvityksen? Siis eikö maistraatin rekisterissä ole jossain arkistossa ihmisten sukuhaarat? Ois hiukan helpompaa penkoa sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139