Vinkkejä painonnostoon

haluun normipainoon

Olen 25-vuotias 165cm ja noin 45-46kg viimesimmän tiedon mukaan. Oon käyny viimeksi vaa'alla kesän alussa.
Paino laski elämänmuutosten ja aikamoisen stressin seurauksena oksentelemalla ja paastoamalla viime vuonna n. 75 kilosta näihin lukemiin ja on siinä nyt pysynyt reilusti yli puoli vuotta.
Nykyään syön aamulla kunnon aamupalan (puuroa maitoon, hedelmiä, tuoremehua, kahvia). Lounaalla syön rahkaa ja hedelmiä/keittoa/salaattia/leipää. Välipalalla vanukasta, hedelmää tms tai en mitään. Päivällisellä pyrin syömään jotain kunnollista ja illalla syön jälleen puuroa tai leipää.
Alkoholia käytän pari kertaa kuussa.
Tiedän, että omat syömiset on vielä todella paljon pielessä..Yks vika on se, ettei nälän tunnetta yleensä ole muuta kuin herätessä.
Kesä ja helteet oli ihania, mut syksy on taas tuonut esiin kaikki nää ihanat paleluoireet, polvi- ja selkäkivut, joka flunssaan sairastumisen yms.

Millä saisin motivoitua itseäni painon nostamiseen normaalipainon alarajalle edes?
Maha täyttyy tosi pienestä ja rasvan käyttöä kavahdan..
Onko kellään kokemusta apteekin Nutridrinkeistä?

5

2026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lara1

      Hyvä että syöt säännöllisesti ja terveellisesti. Lounas saisi olla useimmiten keittoa tai joku ruokaisa salaatti. Nostaessa painoa tulisi saada kaikkia melkein samanverran - hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvaa. Jos pystyt syömään puuron kanssa leivän niin se olisi hyvä. Myös joku voisilmä puuroon :) Käytätkö kevytmaitoa ruoan yhteydessä?

      Hedelmät ei sinänsä "lihota" ellei syö kauheita määriä (niin kuulin sairaalassa ollessa), mutta hyvä, että saa vitamiineja ja kuituja ja tarpeellisia hiilihydraatteja.

      Liikutko paljon?

      Suosittelen jotakin Nutridrinkiä tai Fresubiniä. Kummatkin hyviä lisäravinnejuomia, josta saa tarpeellisia ravintoaineita. Normi nutridrink tai sitten nutridrink protein on hyviä, mut ehkä toi protein sun tapauksessa, että sais hyvin proteiineja :)
      Itse tykkäsin aikoinaan aprikoosi, vanilja ja mansikanmakuisesta.

      1-2 plo päivässä olisi hyvä sulle :)
      Toivottavasti oli jonkun verran apua..

    • haluun normipainoon

      Kiitos vinkeistä!

      Normiarjessa lenkkeilen satunnaisesti ja liikun työ/koulumatkat usein kävellen/pyörällä.

      Omasta mielestä syön aika monipuolisestikin, mutta annoskoot jäävät edelleen tosi pieniksi. Puurot teen nykyään aina kevytmaitoon, kun sen juominen on vähän heikompaa.

      Toisinaan yritän syödä kellon mukaan kolmen tunnin välein jotain, vaikkei nälkä tuu ollenkaan. Ite ja läheiset on huomannu jo ison eron kun vertaa ulkonäköä nyt ja vaikkapa pahimpaan aikaan, kun en saanut syötyä mitään. Näyttää pirteemmältä ja jaksaa enemmän mut en ihan näin luisevaksi haluu jäädäkään. Ulkonäköä enemmän haittaa noi alipainon terveyshaitat.

      Hainkin apteekista noita Nutridrink proteinia. Niistä ei taida tulla vatsantäytettä, mut jos vähän ees auttais.

    • Liibaalaabaa

      Itsellä myös sama ongelma ollut kohta 7 vuotta. Ei vaan ole nälkä.. syön kellon mukaan ja pistän itselleni muistutuksia kännykkään. Olen 22-vuotias 172cm ja 54kg sinuna lisäisin lounaan ja yhden välipalan lisää päivääsi. annoksien ei tarvitse olla isoja, mutta tuovat lisäkaloreja päivääsi. Älä karta rasvoja! Elimistösi tarvitsee niitä, syö esim. Pähkinöitä, kookosrasvaa yms. Niistä saat hyviä rasvoja.

    • Tsägäläkälä

      Itse nostin painoa lisäämällä normi (olen vegaani), tuolloin suht kevyeen ruokavaliooni näitä:

      - Pähkinät (melkeen joka aterialla)
      - Siemenet (melkeen joka aterialla)
      - kasvimaitoa JA tuoremehua joka aterialla
      - joka aterialla ruoan oman rasvan/salaatinkastikkeena toimivan öljyn LISÄKSI 1-3 rkl rypsi/kookos/oliiviöljyä
      - kuivattuja hedelmiä, etenkin paahdetut kookoslastut ihan huippuja! Vie supervähän tilaa masussa tarjoten silti runsaasti energiaa.

      Kaikissa suht paljon energiaa, eikä tarvitse vetää mahaa pinkeäksi :)

      Myös smoothiet oli ihan ykkösjuttu, runsaasti vaan esim energiatiheitä superfoodeja sekaan.

      Pikkuhiljaa kannattaa myös rohkeasti suurentaa annoskokoja. Muista myös syödä riittävän usein.

      Tsemppiä :)

      • Tsägäläkälä

        Ja hummus on kans helppo kalorilisä, Lidlin hummuksessa esim paljon kcal! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe