Elisan Kirjoita itse -käytännöt

Hömppäkirjailija

Täällä onkin jo muutama keskustelu Elisan Kirjoita itse -palvelusta, mutta en löytänyt noista järkeviä vastauksia kysymyksiini, joten ajattelin aloittaa aiheesta uuden ketjun.

Olen julkaissut kirjailija, mutta pöytälaatikossa lojuu pari varhaisten aikojen romanttista hömppäkäsistä, joita en kehtaa kustantajalleni tarjota, enkä julkaista omalla nimelläni. Ajattelin kuitenkin, että ne olisi hauska laittaa omaksi huviksi vaikka nettiin luettavaksi, tai Elisan palvelun tyyppiseen järjestelmään.

Mites tuo Elisa, onko Kirjoita itse -kirjoissa jotakin sensuuria tai kustantajan palveluja, oikolukua tai muuta? Tuottavatko sitä kautta levitetyt kirjat mitään, vai onko ihan plus miinus nolla? (eli sama asia, vaikka netissä ilmaiseksi jakaisi). Saako kirjoittaja jakaa esim. blogeille arvostelukappaleita kirjasta joka on palvelussa?

Eli olisi kiva kuulla kokemuksia ja kommentteja palvelua käyttäneiltä.

41

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ool,ool
      • hömppä olet itse

No tuo ketju nyt vastasi ehkä yhteen esitetyistä kysymyksistä. Muihin ei.

• omakustannekirjailij

Elisa ei erityisesti sensuroi teoksia, joten jos kirjasi muistuttaa edes etäisesti kirjaa (enemmän kuin 4 sivua tekstiä) ja siinä ei ole ketään loukkaavaa materiaalia (rasismi, antisemitismi, yms.) hyvin todennäköisesti kirjasi päätyy Elisan kautta levitykseen.

Elisa taittaa kirjan e-kirjaksi, mutta ei oikolue tekstiä. Kirjoitusvirheet joudut itse etsimään ja julkaisemisen jälkeen kirjaan ei kannata enää tehdä muutoksia, koska Elisa laskuttaa sinua uudesta taitosta. Ensimmäinen taitto on ilmainen eikä kirjan myyminen maksa sinulle mitään.

Kirjasta saa noin 5 kappaletta "omia kappaleita", jotka ovat ladattavissa palvelusta kertakäyttökoodeille muistaakseni puolen vuoden ajan.

Kirjan tuotto riippuu suuresti siitä, miten hyvin onnistut kirjaasi markkinoimaan ja miten mielenkiintoiseksi potentiaaliset ostajat sen kokevat. Kynnys omakustannekirjan ostamiselle on korkea ellei aihe ole erityisen kiinnostava, joten hinnoitteluun kannattaa panostaa.

Omakustanteen oletettu myyntimäärä on tyypillisesti 20-100 kappaletta, johon joudut näkemään suuresti vaivaa markkinoinnissa tai sinulle tulee olla suuri suku ja laaja ystäväpiiri, jotka ostavat kirjan säälistä. Jotta hinnoittelu olisi houkutteleva, kirjan hinta tulee olla reilusti alle vitosen, josta sinulle itsellesi jää ehkä euro tai korkeintaan pari. Tuosta voi laskea, että yli 50 euron tuotto saattaa jäädä haaveeksi, joten ihan vielä ei kannata laittaa uutta mersua tilaukseen. :)

• uj68uuu

Et siis usko, että tuhania on tarjolla joten ei Elisan tarvitse mitään lisua ottaa?

• omakustannekirjailij
        uj68uuu kirjoitti:

Et siis usko, että tuhania on tarjolla joten ei Elisan tarvitse mitään lisua ottaa?

Sillä perusteella, että oma kirjani (noin 130 sivua) on myynnissä Elisa Kirjassa, väittäisin että rima ei ole korkealla... :)

Usein nettikauppojen ansaintalogiikka perustuu niin sanottuun long tail (pitkä häntä) ilmiöön. Kivijalkakaupassa myydään suosituimmat ja eniten myyvät artikkelit kun taas nettikaupassa myydään valtavan suuri valikoima erilaisia artikkeleja, joista kutakin myydään vähän. Tämä selittää, miksi et välttämättä löydä pinkkiä kahvinkeitintä kodinkoneliikkeestä, mutta nettikaupasta saatat sellaisen löytää.

Artikkelien paljouden vuoksi kauppiaalle jää mukavasti tuloja, mutta yksittäinen kirjailija saa kovin vähän ellei juuri hänen kirjoittamastaan kirjasta tule järkyttävä myyntimenestys, mikä näiden omakustanteiden osalta on toki aina mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä.

• Hömppäkirjailija

Kiitos paljon, juuri näitä vastauksia kaipailinkin :)

Eli pöytälaatikkoharrastelujen jakelupaikkana toimii, jos ei aseta mitään odotuksia :)

• Jussi Aho

Tässä nyt päivän viimeisin tieto "Kirjoita itse" kirjoista

-Löytyi 242 e-kirjaa!!!-

Siis neljän vuoden aikana 242 kirjoita itse. Se on noin runsas yksi viikossa. Joten hohojiaa vaan sinne kaikki 10 000 hylsykirjoitusta!

• iiutui2

Elisalla on myynnissä 5639 kirjaa. 242 kirjoita itse-kirjaa ei ole kovin pitkä "häntä".
      Noin lyhyellä "hännällä" ei "häntämyynnin" idea toteudu, joten laadulla on merkitystä. Hyvä vaihtoehtokirjallisuus kiinnostaa lukijoita enenevässä määrin.

Kirjoita itse-kirjan julkaissut ei ole omakustannekirjailija, sillä hän ei maksa julkaisusta mitään. Myös kirjoita itse-kirjojen vähäinen julkaisumäärä ja korkea laatu kertovat, että kyse ei ole omakustannekirjoista.

• omakus

Kirjoita-itse on omakustanne. Jokaisen kirjan alussa Elisa on ilmoittanut kustantajaksi kyseisen kirjailijan. Siten Elisa pesee kätensä jos kirjasta löytyy jälkeenpäin jotakin haitallista tai loukkaavaa.

• iiutui2
        omakus kirjoitti:

Kirjoita-itse on omakustanne. Jokaisen kirjan alussa Elisa on ilmoittanut kustantajaksi kyseisen kirjailijan. Siten Elisa pesee kätensä jos kirjasta löytyy jälkeenpäin jotakin haitallista tai loukkaavaa.

Omakustanne on sellainen, että kirjoittajan on maksettava kirjan julkaisemisesta.
        Elisan kirjoita itse-julkaisuissa kirjoittaja ei joudu maksamaan.
        Ko. systeemi on tulevaisuuden käytäntö. Perinteisiä kustantajia ei enää tarvita.

• omakustanne
        iiutui2 kirjoitti:

Omakustanne on sellainen, että kirjoittajan on maksettava kirjan julkaisemisesta.
        Ko. systeemi on tulevaisuuden käytäntö. Perinteisiä kustantajia ei enää tarvita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Omakustanne

• onko noin
        iiutui2 kirjoitti:

Jos tulostan 10000 kappaletta kirjaani omalla laserilla ja kauppaan kaikki torilla, kyse ei siis ole omakustanteesta koska en ole maksanut kenellekään. Mitä?

• maitoa
        iiutui2 kirjoitti:

Tuolla logiikalla meijeri ei ole meijeri koska kauppa myy sen maidot

• 2+5
        onko noin kirjoitti:

Jos tulostan 10000 kappaletta kirjaani omalla laserilla ja kauppaan kaikki torilla, kyse ei siis ole omakustanteesta koska en ole maksanut kenellekään. Mitä?

Tulostuskustannukset ovat aika korkeat, joten olet omakustannekirjailija.

• omakustannekirjailij
        iiutui2 kirjoitti:

Tyypillisesti tarvitset kirjan kirjoittamista varten tietokoneen, tekstinkäsittelyohjelman kirjoituskielen oikoluvulla sekä mahdollisen kuvankäsittelyohjelman kirjan kuvia varten. On tietysti tapauskohtaista, minkä hintaisia varusteita ostaa ja kuinka paljon näistä kustannuksista haluaa kohdistaa kirjalle (jos yhtään).

Kirjan saattaminen verkkokirjakauppaan on vasta ensimmäinen askel. Sitä ei juuri osteta, jos kukaan ei tiedä että kirja on olemassa. Facebookista voi ostaa mainostilaa. Sadalla eurolla saa noin 400-500 klikkausta verkkokaupan sivuille, jossa kirjaa myydään. Näistä 500 klikkaajasta välttämättä kukaan ei silti päädy ostamaan kirjaa.

Oma kokemukseni on, että kirjan kirjoittaminen ei välttämättä ole ilmaista vaikka omalle työlleen ei laskisi mitään arvoa. Ja jos kirjan kuvittamiseen ja mainostamiseen panostaa omaa rahaa, on aika todennäköistä, että jää tappiolle. Mielestäni motiivi kirjan kirjoittamiseen tarvitsee olla se, että haluaa viihdyttää lukijoita. Ei se, että haluaa itselleen rahaa.

Tyypillisesti kirjojen kirjoittaminen on harrastus, joka maksaa kirjailijalle. Tappiolle siinä yleensä jää, mutta on se silti halvempi harrastus kuin vaikka ratsastus tai jääkiekon pelaaminen.

• kiitos!

Kiitokset omakustannekirjailjalle vastauksista! Ja hyvää myyntiä kirjallesi!

• hyvä kirja?

Asiallista settiä omakustannekirjailijalta. Mikä on kirjasi nimi?

• omakustannekirjailij

Kirjani nimi on "Joona Artimo: Urheilijapoika"

Kirjan saa Apple iTunes tai Google Play kaupoista karvan alle vitosella. Elisalla kirja maksaa kympin. Sopimukseni Elisan kanssa kieltää sopimuksen sisällön tarkemman kommentoinnin, mutta todetaan vaikka siten, että Apple ja Google maksavat leijonanosan kirjan myyntihinnasta kirjailijalle itselleen ja ottavat kirjan kauppaamisesta vain nimellisen korvauksen...

• 3+2
        omakustannekirjailij kirjoitti:

Kirjani nimi on "Joona Artimo: Urheilijapoika"

Kirjan saa Apple iTunes tai Google Play kaupoista karvan alle vitosella. Elisalla kirja maksaa kympin. Sopimukseni Elisan kanssa kieltää sopimuksen sisällön tarkemman kommentoinnin, mutta todetaan vaikka siten, että Apple ja Google maksavat leijonanosan kirjan myyntihinnasta kirjailijalle itselleen ja ottavat kirjan kauppaamisesta vain nimellisen korvauksen...

Vain muutamaa tuntia aikaisemmin Kirja-arvostelut palstalla Joona Artimo esitteli kirjaansa.
        Sieltä niminerkki omakustannekirjailija bongasi hänet ja alkoi esiintymään Joona Artimona (salanimi) jotta saisi höpötyksiinsä painoa.

• 3+2
        3+2 kirjoitti:

Vain muutamaa tuntia aikaisemmin Kirja-arvostelut palstalla Joona Artimo esitteli kirjaansa.
        Sieltä niminerkki omakustannekirjailija bongasi hänet ja alkoi esiintymään Joona Artimona (salanimi) jotta saisi höpötyksiinsä painoa.

Hyvä vedättäjä kuitenkin...ja seuraavaksi vanhojen keskustelujen nostoa esiin jotta tämä ketju painuisi unohduksiin..

• Nis....

Olen aikaisemmin lukenut novellisi " Poikajengi". Se oli hyvä. Oletko kirjoittanut niitä enemmän? Onko niitä netissä vai tuleeko e-kirja?

• lukijan näkökulma

Täälläkin voi mainostaa fiksusti, kun osaa :D Toivottavasti Urheilijapoika löytää lukijansa.

Valtaosalle palvelussa julkaisseelle on varmasti selvää, että kyse on omakustanteesta. Ainakaan Elisa ei materiaaleissaan anna asiasta harhaanjohtavaa kuvaa. Palvelun idea on nimenomaan se, että kuka tahansa voi julkaista, jos sanottava pysyy lain puitteissa.

Markkinoinnin ongelmana on mielestäni nimi Kirjoita itse. Se ohjaa paikalle ne, jotka kirjoittavat eikä niitä, jotka etsivät luettavaa. Seikkailin itsekin hetken Elisassa ennen kuin omakustanteet löytyivät, kun minulla ei ollut nimeä, jota etsiä. Osasto voisi olla nimeltään omakustanteet. Satunnainen kulkija voisi hyvinkin uteliaisuuttaan käydä katsomassa tarjontaa.

• ykmuuooioi

Se tarjonta on reaaliaikaisesti näkyvissä siinä- "ns parempien" kanssa lisääntyvästi. Siis kilpailevat Keltaisen kirjaston ja Harlakiinien kanssa. yhdessä.
        Omakustanne vai ei? Minä seuraan kiinnostuneena verottajan näkemystä asiasta. Vaatiiko verottaja rekisteröitymisen yrittäjäksi ja ly-tunnuksen ja ennakkopaperit Elisaan? Niin vaatiessaan putoaa pois 99% kirjoittajista.
        Siellä on nimittäin korkeimman oikeiden päätös, että tekijäpalkkiot eivät ole pääsääntöisesti yrittäjätoimintaa, vaan verotetaan muun ansiotulon mukana.

• wsoooy
        ykmuuooioi kirjoitti:

Se tarjonta on reaaliaikaisesti näkyvissä siinä- "ns parempien" kanssa lisääntyvästi. Siis kilpailevat Keltaisen kirjaston ja Harlakiinien kanssa. yhdessä.
        Omakustanne vai ei? Minä seuraan kiinnostuneena verottajan näkemystä asiasta. Vaatiiko verottaja rekisteröitymisen yrittäjäksi ja ly-tunnuksen ja ennakkopaperit Elisaan? Niin vaatiessaan putoaa pois 99% kirjoittajista.
        Siellä on nimittäin korkeimman oikeiden päätös, että tekijäpalkkiot eivät ole pääsääntöisesti yrittäjätoimintaa, vaan verotetaan muun ansiotulon mukana.

Elisan kirjoita-itse palvelussa julkaisseet eivät esimerkiksi voi osallistua WSOY:n uuteen kirjoituskilpailuun, koska kilpailu kielletty omakustanteen tehneiltä.

• nooopi
        ykmuuooioi kirjoitti:

En ole koskaan kuullut että verottaja vaatisi rekisteröitymään yrittäjäksi.
        Päinvastaisia tapauksia tiedän paljon. Verottaja ei hyväksy palkkiota yritystuloksi vaan edellyttää, että se on maksettava henkilölle palkkana. Näin mm. luennoitsijat, joilla on yritys.
        Kirjoitushommissa sama juttu. Yrittäjäriski ei täyty.

• ewrgergergeg
        nooopi kirjoitti:

Päinvastaisia tapauksia tiedän paljon. Verottaja ei hyväksy palkkiota yritystuloksi vaan edellyttää, että se on maksettava henkilölle palkkana. Näin mm. luennoitsijat, joilla on yritys.

No kenen sinä luulet vaativan ja tarvitsevan yrittäjärekisteriä eniten verottaja, Alko, Aku Ankka, vai sinä itse?

• h haa haaa haaaa
        nooopi kirjoitti:

Kerro yksikin tapaus, jossa verottaja on kieltänyt ly-tunnukset ja ennakkorekisteriin liittymisen. Saat heti 60 euroa!
        Verottajahan tyrkyttää niitä kuolleillekin ja kuolinpesille.

• eräs kirjailija
        nooopi kirjoitti:

Tekijänoikeuspalkkiot verotetaan joko sivutuloverokortilla (satasien tulot), freelancer-verokortilla (vuodesta vuoteen jatkuvat, muutaman tuhannen tulot) tai normaalien ansiotulojen veroprosentin mukaan, jos tuloja on enemmän (useita tuhansia peräkkäisinä vuosina). Yrittäjäksi ei tarvitse eikä kannatakaan ryhtyä. Verottajan näkökulmasta ei ole väliä, onko kyse omakustannekirjailijasta vai kaupallisen kustantamon kirjailijasta.

• eräs kirjailija
        wsoooy kirjoitti:

Elisan kirjoita-itse palvelussa julkaisseet eivät esimerkiksi voi osallistua WSOY:n uuteen kirjoituskilpailuun, koska kilpailu kielletty omakustanteen tehneiltä.

Monet kirjoituskilpailut on tarkoitettu aiemmin julkaisemattomille kirjailijoille. Joitakin on sellaisia, joissa vain kilpailutekstin täytyy olla aiemmin julkaisematon.

• omakustannekirjailij
        eräs kirjailija kirjoitti:

Tekijänoikeuspalkkiot verotetaan joko sivutuloverokortilla (satasien tulot), freelancer-verokortilla (vuodesta vuoteen jatkuvat, muutaman tuhannen tulot) tai normaalien ansiotulojen veroprosentin mukaan, jos tuloja on enemmän (useita tuhansia peräkkäisinä vuosina). Yrittäjäksi ei tarvitse eikä kannatakaan ryhtyä. Verottajan näkökulmasta ei ole väliä, onko kyse omakustannekirjailijasta vai kaupallisen kustantamon kirjailijasta.

Elisa Kirja pyytää sivutuloverokortin, jonka mukaan kirjan myyntituloista toimitetaan ennakonpidätys. Ei tarvitse perustella yrityksiä ja myyntitulot saa noin kerran vuodessa (kahdesti vuodessa jos myyntiä on erityisen paljon).

Google ja Apple maksavat myyntitulot palveluun ilmoitetulle pankkitilille kerran kuukaudessa. Apple vaatii yhdysvaltalaisen "veronumeron", joka on vähän ikävä prosessi, koska joudut tavaamaan englanniksi mielettömän määrän yhteystietoja ja vastaamaan omituisiin kysymyksiin jonkin yhdysvaltalaisen rahaviraston puhelinpalvelussa. Käytännössä kumpikin kauppa maksaa rahat tilille verottomana ja se taitaa jäädä kirjailijan rehellisyyden varaan ilmoittaa nämä tulot verottajalle. Jos ne ilmoittaa tekijänoikeuspalkkioina, niistä pitäisi olla oikeus vähentää kirjan tekemiseen koituneet kulut.

• MaukkaPaavo

Nuoret lukevat paljon näitä kirjoita itse kirjoja känyköistään.

• noin reaalimaailmass

Varsinais-Suomen verotoimisto on pakottanut omakustantajat yrittäjiksi 2012! Päätöksestä on kai valitettu, mutta herrojen kiireethän on varvastossuissa ja vitterikuvissa.
      Yrittäjäksi leimaaminen vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. Olet kirjanpitovelvollinen, olet ankarammat verokohtelun alainen mm. kuitti- ja verotuksesi on auki 1 5 vuotta aktiivisena, maksat omat työttömyysvakuutuksesi, ennakkoverot, yrittäjäeläkkeet.... Lisäksi lomajärjestelyissä olet oman rahasi varassa ja sairastellessa kelaan on pidemmät karenssiajat.
      Jos meni läpi Turussa, niin on voimassa koko maassa!

• mitäjoo

Kuka hullu niitä Elisalta saatuja tuloja verottajalle ilmoittaa?

• p+m

Laita linkki päätökseen. Keksit koko jutun itse. Sivutulo on sivutuloa ja sillä selvä.

• noin reaalimaailmas
        p+m kirjoitti:

Laita linkki päätökseen. Keksit koko jutun itse. Sivutulo on sivutuloa ja sillä selvä.

Typerä tietämättömyytesi haisee tänne saakka!
        Toiselle mömmönsyöjälle: Elisa ilmoittaa kaikki menopuolensa kuluerät verottajalle -se on taas sitä kirjanpitolakia.

• omakustannekirjailij
        mitäjoo kirjoitti:

Kuka hullu niitä Elisalta saatuja tuloja verottajalle ilmoittaa?

Elisa ilmoittaa ne tulot verottajalle. Elisa myös pidättää niistä ennakonpidätyksen sivutuloverokortin mukaisesti.

Elisalta saatuja tuloja ei pysty piilottelemaan. Apple ja Google taitavat maksaa rahat tilisiirtona, jolloin veroselvitysten tekeminen jää kirjailijalle itselleen.

• p+m

Linkkiä päätökseen, ole hyvä.

• iuiuioui

Etkö osaa mitään itse? Soitat haisevaa suutasi, mutta olet tupeloiden kuningatar. Googlaa tai soita verottajalle.

• hömppä

Kiitos Omakustannekirjailijalle vastauksista! Tämä selvensi huomattavasti.

Itsekin uskon, että indiekirjallisuus (tai omakustannekirjallisuus) on nouseva trendi. Joukossa on myös laadukasta kirjallisuutta, mutta taso vaihtelee laidasta laitaan. Kunhan käytännöt rutinoituvat, lukijatkin oppivat löytämään joukosta omat luottosuosikkinsa.

• Nimi=Erkki

Minua alkoi kyllä nyt oikeasti kiinnostamaan, että mitä jos yrittäisi omaa tekstiä Elisaan. Laittaisin nimimerkillä.

• Catalog

Eiköhän nimimerkin takaa myyminen ole vielä vaikeampaa kuin kirjailijan nimellä? Siis jos kirjailijabrändiä ajattelee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4813
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2979
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1737
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1332
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1049
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      1001
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      30
      984
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe