Taas suomalainen vanhustenhoito korjaa tuloksekasta satoaan: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288731127907.html
Kun vanhuus ja varsinkin muistisairaus iskee, jätetään asianomainen sopivasti heitteille niin, että hän pääsee poistumaan jonnekin, mistä tuskin itsekään tietää. Sitten aikanaan löytyy jonnekin menehtyneenä ja eläkkeitten ja lääkkeitten maksu loppuu. Yhteiskunta = poliittiset päättäjät säästää nekin rahat niihin taskuihin, missä entisetkin ovat. Ja ilkeimmissä tapauksissa perilliset hykertelevät käsiään.
Näitä tapauksia on alkanut olla yhä enemmän.
Itsellä ei vielä ajankohtaista tuo, terveys kohtuuhyvä, mutta tulevastahan ei tiedä.
Vanhustenhoito Suomessa
44
168
Vastaukset
- penkkilitteri
Eliniänodote on kuitenkin jatkuvasti nousujohteista. www.http > Väestöjakautuma < meilläkin on vino. Se johtunee pinenevästä syntyvyydestä.
- nalle puh.
Siksihän muistisaitaita onkin aina yhä enemmän. Sehän on suora johtopäätös.
Ennen harvemmilla se ehti puhkeamaan. - Ihaa*
nalle puh. kirjoitti:
Siksihän muistisaitaita onkin aina yhä enemmän. Sehän on suora johtopäätös.
Ennen harvemmilla se ehti puhkeamaan.Muistisairaiden lukumääräinen lisääntyminen on seuraus sodan jälkeisestä isosta ikäluokasta, joka nyt tullut dementoitumisikään yhä lisääntyvässä määrin.
- |||z<
Ihaa* kirjoitti:
Muistisairaiden lukumääräinen lisääntyminen on seuraus sodan jälkeisestä isosta ikäluokasta, joka nyt tullut dementoitumisikään yhä lisääntyvässä määrin.
Muistisairaiden määrän kasvu korreloi ihmisten eliniän pitenemiseen.
Tulee kovin monelle, jos elinpäiviä annetaan.
- mummu maalta
Muistin ja tajunnan pätkimistä kyllä tapahtuu
paljon muissakin sairauksissa ja vammautumisessa kuin aivosairauksiin
luettavissa - joillakin lääke-,huume- ym. aineillakin sitä vaikutusta.
Psyykepotilailla kai paljon aiheutuu hankaluuksia siitä, että ovat paljon petosten
ja säälimättömän hyväksikäytön, väkivallankin kohteina hyvin usein.
Monet opettajista ja hoitohenkilöstöstä, omaisista edelleen uskoo väkivallan
olevan ainoa paras ja tepsivä hoito vammaisille ja sairastuneille - vakavista käytöhäiriöiden hoidosta olen silleen sitä mieltä, että jokainen vois aloittaan
senkaltaisen hoitamisen ihan omasta itsestään - vois sillä olla vaikutusta
sadismin ja kiusaamisen vähentymiseenkin, ihan poliitikkojen ja uskovaistenkin joukossa. - eppu2
60-vuotta täyttäneistä muistisairaita on 5-7%.
Muistisairaan vierellä pitäisi olla 24/vrk, jotta mitään negatiivistä ei pääsisi tapahtumaan.
Muistisairaskaan ei ole holhouksen alainen, joten asioissa törmätään myös itsemäärämisoikeuteen.- pelko pepussa?
eppu2....tämä kirjoitukseni ei ole pelkästään sinulle, vaan lähinnä heille, jotka ovat muistisairaan läheisiä.
Siis tätä mietin itse 71-v. Olenkohan ollut jo kouluajoista saakka muistisairas, koska mitkään läksyt eivät jääneet muistiini, paitsi joku satunnainen asia, että läpäisin kouluni.
Vieraat kielet on aina olleet kauhistus, koska en osannut toistaa heti sanottua tekstiä, enkä osaa vieläkään, ..niin paitsi jonkun englannin sanan, jota osasin hieman "solkata" 8-v pojan kanssa.
Ristisanoja täyttäessäni huomaan, että siellä tuttu suku/etunimi ei tule mieleeni kuin ehkä seuraavana päivänä, tai parintunnin viiveellä.
Lapseni asuu lähellä, jolle olen aikonut jo puhua, miten toimitaan, kun muisti katoaa ja lisäksi noille lapsenlapsille, sillä mistä voi olla varma, kuka meistä ensin kuolee?
Muistihan ei katoa hetkessä..tietääkseni? Onkohan tarpeeksi tutkittu, mistä se johtuu?
Naapuriini muutti muistisairas mies, jota usein haettiin "kissojen ja koirien kanssa", milloin mistäkin. Sitten tuli uusi naapuri nainen, jonka kanssa hän ystävystyi. Nyt mies on mitä virkein, koska hänellä on huolehdittavana nainen, joka ei pääse itse kauppaan, siis ulos ollenkaan.
Hän vie aamuisin (klo 5) postin ja lukee uutiset.....päivällä usein vierailee, koska on kauppa-asioita ja illalla palailee asunnolleen klo 22. Jaa! Mistäkö tiedän? Asun vastapäätä ja tupakoin oma oveni auki ulkona rivitalossa, jonka ohi hän kulkee.
Kukahan tietäisi enemmän, siis läheisten muistisairaudesta, kuinka se etenee? - eppu2
pelko pepussa? kirjoitti:
eppu2....tämä kirjoitukseni ei ole pelkästään sinulle, vaan lähinnä heille, jotka ovat muistisairaan läheisiä.
Siis tätä mietin itse 71-v. Olenkohan ollut jo kouluajoista saakka muistisairas, koska mitkään läksyt eivät jääneet muistiini, paitsi joku satunnainen asia, että läpäisin kouluni.
Vieraat kielet on aina olleet kauhistus, koska en osannut toistaa heti sanottua tekstiä, enkä osaa vieläkään, ..niin paitsi jonkun englannin sanan, jota osasin hieman "solkata" 8-v pojan kanssa.
Ristisanoja täyttäessäni huomaan, että siellä tuttu suku/etunimi ei tule mieleeni kuin ehkä seuraavana päivänä, tai parintunnin viiveellä.
Lapseni asuu lähellä, jolle olen aikonut jo puhua, miten toimitaan, kun muisti katoaa ja lisäksi noille lapsenlapsille, sillä mistä voi olla varma, kuka meistä ensin kuolee?
Muistihan ei katoa hetkessä..tietääkseni? Onkohan tarpeeksi tutkittu, mistä se johtuu?
Naapuriini muutti muistisairas mies, jota usein haettiin "kissojen ja koirien kanssa", milloin mistäkin. Sitten tuli uusi naapuri nainen, jonka kanssa hän ystävystyi. Nyt mies on mitä virkein, koska hänellä on huolehdittavana nainen, joka ei pääse itse kauppaan, siis ulos ollenkaan.
Hän vie aamuisin (klo 5) postin ja lukee uutiset.....päivällä usein vierailee, koska on kauppa-asioita ja illalla palailee asunnolleen klo 22. Jaa! Mistäkö tiedän? Asun vastapäätä ja tupakoin oma oveni auki ulkona rivitalossa, jonka ohi hän kulkee.
Kukahan tietäisi enemmän, siis läheisten muistisairaudesta, kuinka se etenee?Muistisairauksien syitä on useita, yleisin Alzheimerin tauti.
Toisilla muistin heikkeneminen etenee nopeasti, toisilla hitaammin tai, että on tasaisia aikoja välillä.
Myös on parempia ja huonompia päiviä. Myös ympäristö (tuttu paras) vaikuttaa ja se, että on sellaista toimintaa mihin kykenee.
Muistisauraudet ovat eteneviä, eivät siis parane.
Lääkityksellä pystytään hidastamaan oireiden etenemistä.
Iäkkäämmällä ihmisellä nimimuistin huonous, ei ole hälyttävää.
Kuulin kerran sellaisen määritelmän, että jos et muista jotain arkista asiaa vuorokauden sisään, joka pitäisi muistaa, sitten pitää alkaa olla huolissaan.
Jos on huolissaan kannattaa terveyskeskuksesta kysyä pääsyä muistitestiin. - vielä wirtaa
Alle 70 kymppisiä menehtyy joka viikko satoja. Joukossa tietysti paljon nuorempia, myös naisia. Tulee seurattua alueen kuolinuutisia. Olen 5v sinua vanhempi ukkeli, eppu 2.
- eppu2
vielä wirtaa kirjoitti:
Alle 70 kymppisiä menehtyy joka viikko satoja. Joukossa tietysti paljon nuorempia, myös naisia. Tulee seurattua alueen kuolinuutisia. Olen 5v sinua vanhempi ukkeli, eppu 2.
Niinhän siinä käy, kun ikää tulee, aivan kuin huomaamattaan alkaa lukea kuolinilmoituksia.
Kyllä sitä nuorempaakin väkeä yllättävän paljon lähtee. - pelko pepussa?
vielä wirtaa kirjoitti:
vielä wirtaa
Näin on, mutta silloin pitäisi olla meille pelokkaille jo kuolinilmoituksessa tieto, kuoliko kolarissa, kuoliko huumeisiin, vai puukottiko joku?
Itse ihmettelen näitä hukkumis kuolemia, kun iäkäs ihminen hukkuu melkein rantaveteen, siis matalaan? Koskaan ei kerrota, oliko joku sydänkohtaus?
En ole mennyt uimaan tänä kesänä, vaikka hyvin osaankin uida ja viime vuosina olen aina uinut rannan suuntaisesti.
Toista oli nuorena, kun vesisuksilla mentiin! - erakoituva kansa
vielä wirtaa
Näin on, mutta silloin pitäisi olla meille pelokkaille jo kuolinilmoituksessa tieto, kuoliko kolarissa, kuoliko huumeisiin, vai puukottiko joku?
Itse ihmettelen näitä hukkumis kuolemia, kun iäkäs ihminen hukkuu melkein rantaveteen, siis matalaan? Koskaan ei kerrota, oliko joku sydänkohtaus?
En ole mennyt uimaan tänä kesänä, vaikka hyvin osaankin uida ja viime vuosina olen aina uinut rannan suuntaisesti.
Toista oli nuorena, kun vesisuksilla mentiin!Eiköhän meille riitä nähdä kuka poismennyt on.
Toisaalta yhä useampi ei enää ilmoita kuolinilmoituksella, kieltää jopa merkitsemästä seurakuntalehteen. - woi hitsi
erakoituva kansa kirjoitti:
Eiköhän meille riitä nähdä kuka poismennyt on.
Toisaalta yhä useampi ei enää ilmoita kuolinilmoituksella, kieltää jopa merkitsemästä seurakuntalehteen.Näin tosiaan on, että oman poismenonsakin ilmoittelun voi kieltää. Onko siinä takana lievä "kostoajatus". Ettepä pääse nauttimaan lusikkani nurkkaanheiton päivästä.
No vitsi vitsi, - olen kauan jo -
vielä wirtaa
Toista oli nuorena, kun vesisuksilla mentiin!epäilly hukkuneitten todellista syytä, voiko niitä alkaa epäillä rikokseksi, varsiki jos on terve yksilö kyseessä,
Seki on tullu mieleen ettei vain rantaveteen hukkunu ole joutunu rikoksen uhriksi,
eräs karmea omakohtanen kokemus vuosien takaan,
koin olevani suuressa vaarassa eräällä rannalla,
mutta kuin ihmeen kauplalla just vaaratilanteen ollessa kehittymässä ajoi poliisipartio hittasti rannan suuntaista tietä, ja tämä uhkaavati käyttäytyny mies poistui pikaisesti paikalta,
sen jälkeen en ikinä ole menny siihen rantaan enkä mihinkään yksinäiselle rannalle jossa ei ole muita ihmisiä,
vieläki tärisen kun ajattelen tilannetta, - puuristiä kummempaa
erakoituva kansa kirjoitti:
Eiköhän meille riitä nähdä kuka poismennyt on.
Toisaalta yhä useampi ei enää ilmoita kuolinilmoituksella, kieltää jopa merkitsemästä seurakuntalehteen.Kysymys. Ilmoitetaanko seurakuntaan kuulumattomien ihmisten poismenoa ollenkaan seurakuntauutisissa?
- sukunsa viimeinen
Muistisairautta alshaimer diagnoosilla tavataan jo alle 50 vuotiailla. Lieneekö kysymyksessä vain ns. vanha suku, jonka geenistö ei voi enää tuottaa terveitä yksilöitä. Olla...
- erakoituva kansa
woi hitsi kirjoitti:
Näin tosiaan on, että oman poismenonsakin ilmoittelun voi kieltää. Onko siinä takana lievä "kostoajatus". Ettepä pääse nauttimaan lusikkani nurkkaanheiton päivästä.
No vitsi vitsi,Kukapa sitä itse kuollut kieltää, tuskin moni.
Oman isäni kuolinilmoitusta en julkaissut.
Joka tuntee ja tietäää, tietää sen ilman ilmoituksiakin.
Turhaa lehtien rahastusta. - ..--
sukunsa viimeinen kirjoitti:
Muistisairautta alshaimer diagnoosilla tavataan jo alle 50 vuotiailla. Lieneekö kysymyksessä vain ns. vanha suku, jonka geenistö ei voi enää tuottaa terveitä yksilöitä. Olla...
Alkoholin aiheuttamien muistisairauksien invalisoimia alle 5-kymppisiä ihmisiä on jo hoidettavina laitoksissa.
- eppu2
sukunsa viimeinen kirjoitti:
45-vuotias on nuorin minkä minä olen kohdannut.
- capt. cöpenick
vielä wirtaa kirjoitti:
wielä virtaa
Kolmevuotiaalla sitä vasta on liikaakin kun aina pitäisi pikkuihmisellä olla vahti päällä. Vasta keksitty juoksukyky ehättää paikkoihin,. joihin ei saisi mennä.
Kuulemma samaa ongelmaa jo pitkälle ehtineessä dementiavaiheessakin. Fyysistä kuntoa on liikkumiseen, mutta tekemisissä ei välistä mitään järkeä.
Itsellä kai omissa maailmoissa liitely lie ollut synnynnäistä. Kun metsätöissä oltiin veljen kanssa, minun karsintakirveeni se usein oli hukassa.
Lumijäljistä näki missä olin viimeksi ollut ja työkalu löytyi. Nykyään käyttötarvikkeille pitää olla kullekin oma paikkansa, muuten niitä en löytäisi.
- eppu2
Seurakuntaan voi kieltää, mutta minkäs teet, jos omeiset haluaa panna lehteen.
Sisareni kielsi laittamasta lehteen kuolinilmoitustaan. Emme laittaneet. - järkyttyny ent.
omaishoitaja.
Alotuksentekijän kanssa jotensakki samoilla linjoilla,
on järkyttävää katsoa omaisen loppuaikoja
jossa ei enään ole mitään tehtävissä,
lääkket on otettu pois ja muistisairas kuolee suureen kärsimykseen, epätoivoiseti vetää vielä henkeä tuskissaan,
se ainaki pitäisi olla ettei kuolevan tarvitse tuntea kipua ja tuskaa,
oli hirvittävää surua ja tuskaa tuntien nähdä oman rakkaan viimeiset hetket,
poismeno ei ollu hänelle helppo,- ---
Kivunhoito on olemassa, ketään ei tarkoituksella pidetä tuskissa.
- sitroen.
--- kirjoitti:
Kivunhoito on olemassa, ketään ei tarkoituksella pidetä tuskissa.
Kaunista teoriaa, mikä ei pidä paikkaansa.
Minun äitini oli kuolemassa ilmeisesti virtsamyrkytykseen digitaliksen tuhottua munuaiset ja maksan. Kun kipu oikein kouristi, 79 -vuotias lihava nainen meni kaarelle pään ja kantapäitten varaan. Morfiinia ei annettu kipua lievittämään, ettei tule siitä riippuvaiseksi. Niiksi muutamiksi päiviksi, jotka vielä eli.
Nesteytysletkut oli irronneet ja nesteet valuneet petille. Tilanne oli tämä noin kello 11 aikaan aamupäivällä.
Järki toimi loppuun asti.
Näin Raahessa. - .----.
sitroen. kirjoitti:
Kaunista teoriaa, mikä ei pidä paikkaansa.
Minun äitini oli kuolemassa ilmeisesti virtsamyrkytykseen digitaliksen tuhottua munuaiset ja maksan. Kun kipu oikein kouristi, 79 -vuotias lihava nainen meni kaarelle pään ja kantapäitten varaan. Morfiinia ei annettu kipua lievittämään, ettei tule siitä riippuvaiseksi. Niiksi muutamiksi päiviksi, jotka vielä eli.
Nesteytysletkut oli irronneet ja nesteet valuneet petille. Tilanne oli tämä noin kello 11 aikaan aamupäivällä.
Järki toimi loppuun asti.
Näin Raahessa.Minä vuonna?
- eppu2
.----. kirjoitti:
Minä vuonna?
Minäkin ajattelin, että minä vuonna?
Nykypäivänä pitäisi jo olla kaikkialla selvää, että kipulääkettä annetaan riittävästi.
Kun ihminen on lähdössä tästä maailmasta, ei tuota riippuvuushöpinää pitäisi enää kenenkään suusta kuulua.
Se on kertakaikkiaan järjetöntä. - kl.
eppu2 kirjoitti:
Minäkin ajattelin, että minä vuonna?
Nykypäivänä pitäisi jo olla kaikkialla selvää, että kipulääkettä annetaan riittävästi.
Kun ihminen on lähdössä tästä maailmasta, ei tuota riippuvuushöpinää pitäisi enää kenenkään suusta kuulua.
Se on kertakaikkiaan järjetöntä.Tuosta riippuvuushöpinästä oli paljon juttua vuosia sitten.
Älytöntä antaa kuolevan ihmisen kärsiä, tekosyyllä, ettei hänestä tule riippuvainen.
Uskon että eutanasia otetaan käyttöön sitä täydessä järjessään toivoville. Eikös hoitotestamentti toimi samon tarpeettoman kärsimyksen eliminoimiseksi.
- ||||
Entäs jos mieli muuttuu, muttei vain voi sitä tuoda julki?
Luulisi jokaisen jaksavan tämän yhden elämän. - If korvasi viulut
|||| kirjoitti:
Entäs jos mieli muuttuu, muttei vain voi sitä tuoda julki?
Luulisi jokaisen jaksavan tämän yhden elämän.Tämä yksi elämä ei ole kylläkään joku keskimääräinen taulukkojuttu, joks nyt pitäisi van kestää. Yksilöllisiä eroja on olemassa.
Kipulääkityskin on ikäänkuin laitoskohtainen. Toisessa annetaan lääkäristä riippuen paremmin tarvetta vastaavaksi.
Itselläkin tästä kokemusta. No. polviproteesin asennus ei mennyt ihan putkeen. Kivut olivat sietämättömät. Pyysin lääkärikierroksella lisää lääkettä. Sitä tuli.
- toivon äkkikuolemaa
Jokseen varma olen että ne vanhukset jotka joutuu kuolemaan laitoksessa joutuvat kärsimään he l v e t i n tuskat,
kuolema ei koskaan tule olemaan helppo, jotka joutuu kuolemaan sänkyyn hitasasti kituen,
-- ehkä äkkikuolema on helpoin jos ihminen menettää äkillisesti tajuntansa,
ja siihen kuolee , siinä ei ehdi tuntea yhtään mitään, tulee vain pimeys hetkessä,- ???
Ei ole niin.
Älä viitsi panikoida eääkä panikoida muita.
Milloin viimeksi kävit jossain laitoksessa?
Kyllä nykyisin ihmisyys on hoidossa. - capt. cöpenick
??? kirjoitti:
Ei ole niin.
Älä viitsi panikoida eääkä panikoida muita.
Milloin viimeksi kävit jossain laitoksessa?
Kyllä nykyisin ihmisyys on hoidossa.???
Juuri näin. Enimmäkseen hoitolaitoksissamme potilaiden hoito resursseihin nähden on kohtuullista ja inhimillistä. Toisaalta; olen nähnyt senkin nurjan puolen.
Psykoosin joutunut riski mies vaati vahvat otteet saada käytävälle letkuistaaan irti repinyt karpaasi rauhoitettua. Kokemus oli paha seurata.
Hoitaja tuli kysymään tarvitsinko rauhoittavan piikin. No mikä ettei vanha juoppo ottaisi kun tarjotaan. Kohta seuraava hoitaja kysymään samaa.
Että se pönttö oli iloisesti sekas sen yön, meikällä. Mahdoton virta leijaili tavaroita mielenmaisemassa. Oli hollantilaista tuulimyllyä ja kaksikyttyräistä kamelia, veneistä ja laivoista lähtien. Tollaseen ne piikkityypit varmaan pyrkivät, tuosta meinasin. - osman käämä
On muuten faktajuttu, että hoitamalla omaan terveyttään ja kuntoaan mahdollisimman hyvin, saa myös kivuttomimman poislähdön elämästä.
Sairas keho ja traumoja sisältävä psyyke ovat surkea yhdistelmä siirtyä sairasvuoteelle.
Vanhalle ihmiselle ylläolevasta neuvosta ei ehkä ole suurtakaan hyötyä, koska kunnostaan huolehtiminen on aloitettava jo työikäisenä.
Äkkikuoleman saa helpommin ja jopa myöhemmin kun joka helavatin viikko elämän aikana seuraa kuntonsa tilaa ja treenaten hidastuttaa omaa rappeutumistaan. - ei anneta periksi
osman käämä kirjoitti:
On muuten faktajuttu, että hoitamalla omaan terveyttään ja kuntoaan mahdollisimman hyvin, saa myös kivuttomimman poislähdön elämästä.
Sairas keho ja traumoja sisältävä psyyke ovat surkea yhdistelmä siirtyä sairasvuoteelle.
Vanhalle ihmiselle ylläolevasta neuvosta ei ehkä ole suurtakaan hyötyä, koska kunnostaan huolehtiminen on aloitettava jo työikäisenä.
Äkkikuoleman saa helpommin ja jopa myöhemmin kun joka helavatin viikko elämän aikana seuraa kuntonsa tilaa ja treenaten hidastuttaa omaa rappeutumistaan.just noin olen itsekki ajatellu ja toiminu,
oletan että joku päivä olen vain äkkiä poissa,
niin on lähteny omat vanempani aikoinaan,
luultavasti ja toivonmukaan olen periny heidän geenisä siinämielessä,
kuntoilen jokapäivä,
pysyn pirteämpänä ja kivutki pysyy paremmin kurissa, - osman käämä
ei anneta periksi kirjoitti:
just noin olen itsekki ajatellu ja toiminu,
oletan että joku päivä olen vain äkkiä poissa,
niin on lähteny omat vanempani aikoinaan,
luultavasti ja toivonmukaan olen periny heidän geenisä siinämielessä,
kuntoilen jokapäivä,
pysyn pirteämpänä ja kivutki pysyy paremmin kurissa,Ei todellakaan periksi anneta. Vahva henkinen kantti on vahva sana näissäkin lopullisen lähdön asioissa. Peloille ei saa antaa tilaa.
On se näissä kymmenissä tullut tutuksi että elämämme on kovin rajallinen. Itse olen joutunut antamaan periksi voimia vaativista töistä.
Ei ole hyötyä rehkiä yhtenä päivänä liikaa, muuten saa pari päivää olla melkein tupa uunona. Sen oppii tuntemaan kehossaan ja psyykessään milloin ja miten jaksaa.
- myötä eläny
???
ei kauaakaan kun puolisoni kuoli,
suru on suuri ei yhtää helpota hänen poismeno,
kuolema oli tuskallinen aivan hirvittävää olla siinä lähellä kun mitään ei voinu tehdä helpottaakseen hänen oloaan,
sieluni huutaa tuskasta varmasti loppuelämäni ajan,- ???
Tuskallista ja surullista.
Selitettiinkö sinulle, miksei rakkaasi tuskia pystytty lievittämään? - salemaleikum
Tiedät varsin hyvin ettei huuda, hieman yliampuvaa on moinen, ei dramatisointi vetoa kehenkään!
- kuolema ei ole -
??? kirjoitti:
Tuskallista ja surullista.
Selitettiinkö sinulle, miksei rakkaasi tuskia pystytty lievittämään?helppo kellekkää oletan, vain äkkikuolema ehkä on helppo kun siitä ei ehdi tietää mitään,
ei selvitetty, se vain jotenki todettiin että loppu on nyt lähellä, omaiset oli kutsuttu paikalle sen takia,
sitä seurasi hoitajat tiiviisti myös, kai oli niin että se tuska oli vain minussa koska olin lähin omainen eli puoliso, kyllä tyttäreni koki saman tuskan siitä keskustelimme myöhemmin, - ihmettelijä :::
salemaleikum kirjoitti:
Tiedät varsin hyvin ettei huuda, hieman yliampuvaa on moinen, ei dramatisointi vetoa kehenkään!
salemaleikum :=
oletko narsisti luonne, tunneköyhä, vai mistä kumposi noin kylmä komentti ??
puistatti ihan huh huh, - sal.ma. leikum
ihmettelijä ::: kirjoitti:
salemaleikum :=
oletko narsisti luonne, tunneköyhä, vai mistä kumposi noin kylmä komentti ??
puistatti ihan huh huh,En tunneköyhä sentään ole, itsekin olen kokenut syvän surun, mutta tietoisena, ettei sielu huuda tuskasta loppuelämää kenelläkään, sai tuon kirjoittamaan. Surun syövereissä ei ole hyvä viipyä, elämä itsessään velvoittaa meitä.
- ihmettelijä,,,,,
sal.ma. leikum kirjoitti:
En tunneköyhä sentään ole, itsekin olen kokenut syvän surun, mutta tietoisena, ettei sielu huuda tuskasta loppuelämää kenelläkään, sai tuon kirjoittamaan. Surun syövereissä ei ole hyvä viipyä, elämä itsessään velvoittaa meitä.
Oletko tyhmä,
uskallan epäillä, ihminen voi surra lopun ikäänsä menetetyjä rakkaitaan,
ihminen voi jatkaa elämäänsä vaikka suree syvästi poisnukkuneita rakkaitaan,
siitä on todisteita sodan jälkeen vaikka millä mitalla,
kuka elämässä voi olla läheisempi ja tärkeämpi ihminen kuin oma puoliso ?????
hän oli tärkein ihminen ja elämän kumppani minulle,
suren kyllä syvästi kymmeinävuosia sitten poisnukkuneita vanhempianiki ja muitaki lähisukulaisia ,
mutta he ei koskaan merkinny yhtä paljon kuin oma puolisoni ja yhteisten lastemme isä,
jotenki sinusta henkii kylmyys, piitamattomuus, ilmeisen narsistinen lunne,
mutta omapa on asiasi,
ihmis luonteita on monenlaisia,
- att2
Ruotsissa paljon pahenpi hoito.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv252416- 1132021
- 1131657
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?421513Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91457Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901055Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016120996Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87945Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15939Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35937