Miten sää vaikuttaa lentämiseen?

lentsikkanörtti

Kertokaapas kokeneemmat lentelijät, miten sää/vuodenaika vaikuttaa lentämiseen? Itse olen ollu lentsikassa 4 kertaa, aina kirkkaalla ja kauniilla säällä kesäaikaan. Entäs sitten kun on ukkonen? Tai talvi lumipyryineen? Vaikuttaako pakkanen mitenkään? Pienen pientä jännitystä on, ei varsinaista lentopelkoa :)

1

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sannnnnnni

      Talvi vaikuttaa niin että siivet jäätyvät, joten lähtö kestää pari minuuttia kauemmin kun niille kaadetaan jäänestoaineita. Ylhäällä on aina kylmä, joten pakkanen sinänsä ei vaikuta. Lumi haittaa -periaatteessa matkustajakonetta voi lentää pelkillä laitteilla, siis näkemättä ulos, mutta jos on ihan hillitön pyry tai sankka sumu niin lentoja voidaan peruuttaa tai reitittää muualle -pelaavat kai varman päälle.
      Kone on tehty niin että jos siihen osuu salama se johtuu runkoa pitkin ja taas pois -sisätiloihin se ei vaikuta, mitä nyt valot saattavat välähdellä.
      Ilman "epätasaisuudet" vaikuttavat niin että tulee turbulenssia -eli kone huojuu ja hytkyy. Se ei ole vaarallista, sen vaarallisempaa kuin epätasaisella tiellä ajaminen. Joskus sattui että kone joutui aivan hillittömään ilmakuoppaan ja putosi kymmeniä metrejä -ja tuli sitten parempaan kohtaan ja jatkoi kuin mitään ei olisi tapahtunut (joskin joku loukkaantui lyötyään päänsä -pitäisi olla turvavyö kiinni. En siis ollut tällä lennolla itse).
      Omaan lentokokemukseeni on vaikuttanut eniten se että joillain säillä näköalat ovat paremmat kuin toisilla, ja että ei kannata tilata tomaattimehua jos on odotettavissa turbulenssia =)
      Lähde: about 100 omaa lentoa, TheSalon verkkolehden Ask the Pilot -kolumni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe