täytelanka MIG-tekeekö mitään?

paikattavaa

Tekeekö noilla halvoilla täytelanka migeillä mitään, kysymys lähinnä auton peltihommista? Tuntuisi ainankin ihan järki vaihtoehdolta kun ei sitä saumaa nyt hirveästi vuodessa tule ja pientä tarvetta migille aina silloin tällöin on. Eli näistä Gern yms. vastaavista kapistuksista on kyse. Uuden hinta kun taitaa pyöriä jossain 200€ paikkeilla. Eli onko jälki sellaista että viitsii halvan auton pohjaan paikkoja heppailla? Mista saisi halvalla? koneen sekä mahd. lankaa? Kiitos jo etukäteen. Suojakaasulla olevat koneet tuntuu turhan kalliilta ja pullo se vasta kallis onkin, joten tuollainen täytelanka kone tuntuisi asialliselta, jos sillä nyt mitään tekee...

43

60996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ydintäytemikki

      on ihan kelpo laite.Täytelankahitsaus ei kuitenkaan ole niin helppoa eikä jälki niin hyvää kuin "oikealla" mikillä.
      Pellit kyllä kuitenkin saa hitsattua kun homman oppii.Pitää hoksata hitsailla pitkähköllä langalla.Teho riittää vielä vesijohtoputkellekin.Savunmuodostus on suurta.Virta on aina langassa samallailla päällä kuin puikkokoneessa.Ammattikäyttöön ei kannata tätä laitetta hankkia.

      Mulla ois uudenkarhea gerni jota ei ole tullut käytettyä montaakaan kertaa.Lankaa löytyy paikallisesta liikkeestä jotain 10 euroa pikkukela.Gernin puikkokone kelpais vaihdossa.Muukin merkki käy,gerni olis tuttu merkki.Konetta voi kokeillakin jos käynti paikanpäällä onnistuu

      • paikattavaa

        Jotain tuollaista ajattelinkin sen olevan. Jonkun verran on tullut puikolla ja Migillä hitsailtua, mutta täytelankaa ei ole vielä kohdalle osunut. Jos olet myymässä tota Gerniä niin laitas hinta ja muita tietoja sähköpostilla tulemaan! Ois tarvetta aika piakoin. Toi savunmuodostus taitaa tosiaan olla aikamoista, mutta onhan se puikollakin. Kiinostaisi kovasti!
        sähköposti: [email protected]


    • Rami

      Mulla on ydintäytelanka mikki ja toimii ihan hyvin pikku askareissa. Suomessa myytävissä koneissa on virta langassa, ei ehkä kaikissa.
      Minun kone on ostettu ruotsista ja siinä virta tulee vasta sitten kun lankakin tulee.(kun liipasinta painaa)

      • härski

        Kyllä täytelangalla saa ihan hyvää jälkeä jos osaa hitsata miinus polttimessa plus rungossa onnistuu paremin kaikissa migeissä ei voi kääntää napaisuutta.


    • noilla

      migeillä ei tee mitään autopeltihommissa, tekevät kuonaa samalla lailla kuin puikkokoneet. Osta ennemmin vaikka käytetty tavallinen.

      • vielä

        että ennemmin kannataa hitsata vaikka ilmankaasua kuin noillä täytelanka paskoilla.


      • muodostus
        vielä kirjoitti:

        että ennemmin kannataa hitsata vaikka ilmankaasua kuin noillä täytelanka paskoilla.

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto


      • hitsari
        muodostus kirjoitti:

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto

        150kemppi migger hiilidioksidi suojakaasupullo on hyvät


      • Djpate246
        muodostus kirjoitti:

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto

        ok...


    • arska

      Osta ennemmin kunnon suojakaasu-mig ei noilla täytelakoneilla peltihommiin kannata ruveta. Eihän noi valovirta-migit paljon maksa ja pikku-seoskaasupullo. On ihan eri jälkeä.Itellä ollut kaksikin valovirta-mig:ä ja toimii. Nyt on kyllä voimavirtakone menee vähän paksumpikin rauta.

      • Anonyymi

        Mikä on sun käsitys pienestä hinnasta kun tuo 200-300 täytelankakoneestakin tuntuu korkealta


    • jansse

      itse hitsailin auton tollasella migillä ja oli aika tuskaa.. en suosittele

      • mätämasa

        mainio peli autojen ruostehommiin satunnaisesti.ei tulos sen parempi kalliilla migillä jos ei osaa todella hitsata.


      • jokusepponen
        mätämasa kirjoitti:

        mainio peli autojen ruostehommiin satunnaisesti.ei tulos sen parempi kalliilla migillä jos ei osaa todella hitsata.

        Minulla on täytelanka mig
        en suosittele ainakaan tätä bilteman 125:ta
        jos olet aloittelija osta jotain muuta..
        Olen sillä kyllä 2 autoa turanut , mutta hävettää kertoa kenellekään mitkä autot.. jälki on mitä on...kuonaa .. langan syöttö toimii kehnosti eikä lanka edes ko. koneella sula nätisti..jne...


    • luokat hitsattuna

      Moi!
      Ihan niillä pikkuvekottimilla saa kyllä raudat yhteen, jos ei vaadi saumalta mitään ja tykkää itkeä öisin.
      Ihan pienimmissä on usein virta päällä langassa ja se räpsii kipinöitä kaikista metalliosista. Tästä tulee "hiekkaa silmiin", eli vähän kuin olisi auringon polttamat silmät.
      Ydintäytelanka tuo hulppeasti enemmän lämpöä saumaan kuin suojakaasumigi, tarkoittaa peltien vetelyä ja kipinöiden kovaa kiinni palamista muihin pelteihin.
      Itse käytän nykyään isoa migiä ja suojakaasua. Pullo maksaa melko paljon, mutta Rautialla oli joku tarjous kilon pullosta, joka rupee olemaan jo ihan ok kotikäyttöön tai sitten hommaa käytettynä ison pullon.

    • lewis

      Ydintäytelanka paljon kallimpaan kuin tavallinen.Itse ostin juuri Walliuksen    LKC 255:n
      voimavirtakone täysin toimiva 150e.Huomenna pulloa vuokraamaan.Kannattaa laittaa lehteen osto ilmoitus tuli paljon tarjouksia.Voin laittaa s-postiin yksi 50e voimakone tarjolla.

    • vanhatinuri

      toimii jos osaa. Aivan varmasti, kokemuksen perusteella, halvalla täytelankamigillä saa pellit hitsailtua lujasti yhteen. Ei ehkä ihan yhtä kaunista saumaa kuin kaasumigillä mutta toimivaa. Kokemuksesta ja käden taidosta kiinni. Aloittelija ei tietenkään saa kunnon saumaa vaikka olisi kuinka huippu koneet. Harjoittelu tekee mestarin.

      • Huonosti toimii

        Täytelanka on liian paksua peltitöihin. Ja halvoista hitsauskoneista ei saa tarpeeksi pientä virtaa 0,7-0,8 mm -pellin hitsaamiseen.


    • täytelanka ok.

      Huippuhyvä auton peltitöihin, eikä haittaa vaikka ulkona tekisi koska ei ole tuuli herkkä. Varsinkin 0,75/1mm pellin hitsaamiseen omiaan.
      Tosi yksinkertainen käyttää ja aloittelijalle erittäin hyvä. Bilteman koneet ihan kelpoja, tarjoustalon Delvackin käy.
      Käyttänyt jo 2001 lähtien erimerkkisiä koneita ja kaikki olleet ihan toimivia varsinkin auton hitsaushommissa. Pienintä kelaa kannattaa vältellä, koska niissä on usein ollut lanka sekaisin.

    • galle489

      ostin rocco merkkisen halppis mikin ja niin sillä pakoputken rakentelin saman lailla kun aiemmin ihka oikeella migilläkin täppiä täpin perään virrat tosin sais saada vähän pienemäksi viellä, mut ajaa asiansa miggi putket 200€ uus pakoputki 500€

      • Kohta sulla on

        varmaan autossa jo uusi putki. Loppuun ruostuneen pakoputken korjausta turhempaa ja turhauttavampaa hommaa on vaikea kuvitella. Ja hei, olen alan mies.


      • jahuuu

        Minkä alan?


      • Anonyymi
        Kohta sulla on kirjoitti:

        varmaan autossa jo uusi putki. Loppuun ruostuneen pakoputken korjausta turhempaa ja turhauttavampaa hommaa on vaikea kuvitella. Ja hei, olen alan mies.

        Öö, hänhän teki uuden pakoputken putkista, 200 meni tarvikkeisiin, uusi olisi valmiina ollut 500.
        Lukutaitoa kiitos.


    • Lisää Kaasua

      Esabilla sanotaan näin:

      "Täytelankahitsausta tehdään lähes pelkästään SUOJAKAASUN kanssa, joten hitsausprosessin nimitys on MAG-täytelankahitsaus. Se muistuttaa toimintaperiaatteiltaan ja laitteiltaan hyvin paljon MIG/MAG-hitsausta. Lisäaineena on umpilangan sijaan täytelanka. Suojakaasuna on aktiivinen kaasu, argonin ja hiilidioksidin muodostama seoskaasu tai puhdas hiilidioksidi. Täytelankahitsaus ilman suojakaasua on HARVINAINEN prosessi, jota käytetään jonkin verran päällehitsauksessa."

      Lisäksi Mig hitsauksesta
      "Pääjako näiden prosessien käytössä on sellainen, että terästen hitsaus on MAG-hitsausta ja ei-rautametallien hitsaus on MIG-hitsausta."

      http://www.esab.fi/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm

      • Lisää Kaasua

        Joo siis eikös täytylankaa oo jus etteit tarvis kaasua.


      • grummmen
        Lisää Kaasua kirjoitti:

        Joo siis eikös täytylankaa oo jus etteit tarvis kaasua.

        Joo, toi on vanhaa tietoo. Tai sitten esabilla on oma sonni ojassa.


    • On se

      mutta ei toimi peltiin. Pelti vaatii niin pienen virran ettei kuona pala pois. Palko on lähinnä samanlaista haperoa kun superloni. Itse asiassa alkaa ruostumaan jo ennen kun on jäähtynyt.
      Hitsauksessahan on kysymys kahden perusaineen liitämisestä toisiinsa. Ei näiden välin täyttämisestä millään vaahdolla.

      • mikkimaggi

        Toimii nimenomaan peltiin. Ohjeissa mainitaan: jopa 1mm pellin hitsaaminen on mahdollista (0,9 langalla). Itsellä 0,7 lanka on vallan mainio, voi hitsata ruostunuttakin peltiä.

        Käytän lankaa tavallisessa migissä ilman suojakaasua.


    • tinuri mut ei tunari

      Toimii peltiin kun homman osaa, toiset tekee mitä osaavat, toiset osaa tehdä mitä haluaa.
      Aikoinaan tuli pajalle hitsauspuikkoesittelijä, sanoi et kaikki mikä palaa, tarttuu näillä puikoilla, aina sanavalmis työkaverini sanoi ihastuneena tälle hepulle, ihanko totta, tuotahan voisikin kokeilla kun pitäis saada ruosteinen pakoputki ja jäinen hevosenpaska liitettyä toisiinsa, ei liene vaikea arvata löytyikö siihen puikko

    • zndxxx

      Helppo ja halpa pikkukorjauksiin. Jälki ei ole ihan kauhean hyvä mutta ei tämä ammattikäyttövehje olekaan.

    • kempomat

      Niimpä taas huomasi sen LUKEMISEN ymmärtämisen...
      Siellä joku sanoi että oli RAKENNELLU uuden pakoputken,EI suinkaan korjaillu vanhaa hapanta!
      Siinä on iso ero korjaako vanhaa vai rakentaako uusista osista uutta,osistahan se pakoputki on tehtaallakin tehty ja hitsattu etä samoin tavoin ne sitten ruostuu,alusinkit ym rosterit on sitten ihan erijuttuja

    • Satunnaishitsari

      Mulla on Deka 3 vaihemiggi. Ostin 0,9 ydintäytelankaa ja kokeilin ilman kaasua ja hyvältä tuntuu. Paremalta kuin kova lanka kaasun kanssa. Vein kaasupullon jo pois Voikoskelle.
      Hitsattiin töissä 120 m halkaisjaltaan 3 m putkea vesijäähdytetyillä migeillä ydinlangalla ja suojakaasulla.

    • oftopicc

      "Hitsattiin töissä 120 m halkaisjaltaan 3 m putkea vesijäähdytetyillä migeillä ydinlangalla ja suojakaasulla." miten tuo liittyy asiaan....hm...... no minä tein kakkonelosesta puujalat.

    • Jehovat
    • ZKODA

      minulla oli 2013vm skoda oktavia ja 43tkm ajettuna kaikki särkyi mikä särkyä voi ja kori mätäni. 74hinauskertaa 2 vuodessa korjaamolle ajoon ja turvallisuuteen vaikuttavien vikojen takia, huh! 4l/1000km kulutti öljyä. moottori/vaihteisto yhdistelmä sekä taka-akseli putosivat tielle RUOSTEEN takia. takuu ei korvannut mitään vaikka esitin LUJUUSLASKELMAT jokaisella korjaamoreissulla. nykyisin ajelen Toyota Auriksella ja ajettu tuplasti sen verran mitä skoda kesti. ei ensimmäistäkään vikaa ole ollut, ei edes yhtään poltinta ole tarvinnut vaihtaa, vain normaalit öljynvaihto huollot ja ajaa vaan ja nauttii elämästä. toyotan ajettavuus on kaikinpuolin huimasti parempi kuin skodassa oli, äänieristys ja lämmityslaite on Toyotassa huippuluokkaa jotka skodasta puuttuivat käytännössä kokonaan. Toyotassa ei ole vielä edes ruostepilkkuakaan kun skoda oli läpimätä lyhyemmässä ajassa.

      • Takamoottori

        On tainnut kaveri jäähä 80-luvulle.


      • Anonyymi
        Takamoottori kirjoitti:

        On tainnut kaveri jäähä 80-luvulle.

        Onpa rosoinen trolli,minä ajelen vm 2001 skoda octavialla 310 tkm eiole vielä tarvinnut hitsailla eikä mitään kulutusosia isompaa vaihdettu,19 tdi eikä juurikaan syö öljyä.


      • Anonyymi

        Minulla on noita mätä-tojokkeja ollut alkuun useampiakin, eli kahdeksan, kunnes ostin ensimmäisen Opelin siis valkoisen miehen tekemän auton. Skeida on ihan jees jos natsivehkeistä tykkää, mutta parempia ne on kansantaloudellisesti kauppataseella mitattuna kuin jotkut japsi-korea-kiinavehkeet. Kukin ajaa omaa ajoa omalla tavallaan.

        Tojokkitrollille hyviä kilometrejä ilman kateutta länsiautoja kohtaan! ✌️


    • Asla

      Jep, myin Walliuksen pois hitsattuani sillä n.50 autoa suojakaasulla. Nyt eläkkeellä ei tartte enää, mut ilman mikkiä ei voinut olla. Toi ostamani Pitstone ydintäyte tuntuu ihan hyvältä pikkujouluissa.
      Osta vaan

    • Anonyymi

      Mulla taitaa olla 20 vuotta ollut kaasuton hitsausvehje, maksoi itsensä jo ekalla viikolla kun sain auton helmat hitsattua itse. Älyttömän kätevä ja toimii yhä. KEMPAK -niminen, luulin Kempin tekemäksi mutta ei taida olla... K-raudasta ostin.

      • Anonyymi

        Muutama vuosi ollut täytelanka GYS 150 amppeerinen.
        Hyvä peli ollut, kannattaa valita euroliittimellä, on jämäkämpi.
        Lankaa hakenut 0.9mm ja nyt parasta ollut Telwinin täytelanka 0.9 mm paketissa joka pakattu hopean väriseen tyhjiöpakettiin.
        Ainakin motonetissä oli.
        Lanka jämäkkä kirkaspintainen eikä sylttäänny helposti vetorullan jälkeen, virtasuuttimetkin kestää paremmin, hyvä lanka. Helppo hitsata ,Halpa n.15Eur 0.9kg
        Kuparoituakin kokeillut, ei ollut minulle sopiva. Paloi epätasaisesti, kallis.
        Puuilon laatu muuten hyvä mutta pehmyt ja helposti sylttääntyy, vetorulla muokkaa lankaan harskut, lanka tumman värinen, kallis 28Eur 0.9kg


    • Anonyymi

      Tänään ostin puuilosta pitstonen täytelankamigin. Hitsattiin 16mm kierretankoja paksuun kulmarautaan kiinni. Täytelanka pääsi alussa purkautumaan kelalta ja ei sitten kulkenut läpi. Tämä kun saatiin laitettua uudestaan ja säädöt kohilleen niin hyvin pelitti ja hoiti hommansa. Hintakaan ei päätä huimannut.
      Ennemmin tällä hitsaa kuin puikkokoneella.
      Ei mun mielestä jälkikään ollut huonoa vaikkei ammattihitsareita ollakaan, vielä 😉

    • Anonyymi

      minulla ollut vuodesta 98 kempak hoppy 150 täytelankamikki maksoi silloin 800 markkaa ja voi sitä sauman määrää mitä sillä on hitsattu aina on pelannut hyvin nyt pitäis kuitenki saada uusi kaapeli kun alkaa lyödä virrat läpi vieläköhän mistään vois saada sellaseen täydellistä kaapelia vai käviskö jostain muustamerkistä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe