täytelanka MIG-tekeekö mitään?

paikattavaa

Tekeekö noilla halvoilla täytelanka migeillä mitään, kysymys lähinnä auton peltihommista? Tuntuisi ainankin ihan järki vaihtoehdolta kun ei sitä saumaa nyt hirveästi vuodessa tule ja pientä tarvetta migille aina silloin tällöin on. Eli näistä Gern yms. vastaavista kapistuksista on kyse. Uuden hinta kun taitaa pyöriä jossain 200€ paikkeilla. Eli onko jälki sellaista että viitsii halvan auton pohjaan paikkoja heppailla? Mista saisi halvalla? koneen sekä mahd. lankaa? Kiitos jo etukäteen. Suojakaasulla olevat koneet tuntuu turhan kalliilta ja pullo se vasta kallis onkin, joten tuollainen täytelanka kone tuntuisi asialliselta, jos sillä nyt mitään tekee...

36

28919

    Vastaukset

    • on ihan kelpo laite.Täytelankahitsaus ei kuitenkaan ole niin helppoa eikä jälki niin hyvää kuin "oikealla" mikillä.
      Pellit kyllä kuitenkin saa hitsattua kun homman oppii.Pitää hoksata hitsailla pitkähköllä langalla.Teho riittää vielä vesijohtoputkellekin.Savunmuodostus on suurta.Virta on aina langassa samallailla päällä kuin puikkokoneessa.Ammattikäyttöön ei kannata tätä laitetta hankkia.

      Mulla ois uudenkarhea gerni jota ei ole tullut käytettyä montaakaan kertaa.Lankaa löytyy paikallisesta liikkeestä jotain 10 euroa pikkukela.Gernin puikkokone kelpais vaihdossa.Muukin merkki käy,gerni olis tuttu merkki.Konetta voi kokeillakin jos käynti paikanpäällä onnistuu

      • Jotain tuollaista ajattelinkin sen olevan. Jonkun verran on tullut puikolla ja Migillä hitsailtua, mutta täytelankaa ei ole vielä kohdalle osunut. Jos olet myymässä tota Gerniä niin laitas hinta ja muita tietoja sähköpostilla tulemaan! Ois tarvetta aika piakoin. Toi savunmuodostus taitaa tosiaan olla aikamoista, mutta onhan se puikollakin. Kiinostaisi kovasti!
        sähköposti: mikko_aa@jippii.fi


    • Mulla on ydintäytelanka mikki ja toimii ihan hyvin pikku askareissa. Suomessa myytävissä koneissa on virta langassa, ei ehkä kaikissa.
      Minun kone on ostettu ruotsista ja siinä virta tulee vasta sitten kun lankakin tulee.(kun liipasinta painaa)

      • Kyllä täytelangalla saa ihan hyvää jälkeä jos osaa hitsata miinus polttimessa plus rungossa onnistuu paremin kaikissa migeissä ei voi kääntää napaisuutta.


    • migeillä ei tee mitään autopeltihommissa, tekevät kuonaa samalla lailla kuin puikkokoneet. Osta ennemmin vaikka käytetty tavallinen.

      • että ennemmin kannataa hitsata vaikka ilmankaasua kuin noillä täytelanka paskoilla.


      • vielä kirjoitti:

        että ennemmin kannataa hitsata vaikka ilmankaasua kuin noillä täytelanka paskoilla.

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto


      • muodostus kirjoitti:

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto

        150kemppi migger hiilidioksidi suojakaasupullo on hyvät


      • muodostus kirjoitti:

        on pientä verrattuna puikkoon.Eikä se sinällään mitään haittaa.Vaativimmat saumat vedetään puikolla.Ydintäytelanka on puikon ja kaasumigin välimuoto

        ok...


    • Osta ennemmin kunnon suojakaasu-mig ei noilla täytelakoneilla peltihommiin kannata ruveta. Eihän noi valovirta-migit paljon maksa ja pikku-seoskaasupullo. On ihan eri jälkeä.Itellä ollut kaksikin valovirta-mig:ä ja toimii. Nyt on kyllä voimavirtakone menee vähän paksumpikin rauta.

    • itse hitsailin auton tollasella migillä ja oli aika tuskaa.. en suosittele

      • mainio peli autojen ruostehommiin satunnaisesti.ei tulos sen parempi kalliilla migillä jos ei osaa todella hitsata.


      • mätämasa kirjoitti:

        mainio peli autojen ruostehommiin satunnaisesti.ei tulos sen parempi kalliilla migillä jos ei osaa todella hitsata.

        Minulla on täytelanka mig
        en suosittele ainakaan tätä bilteman 125:ta
        jos olet aloittelija osta jotain muuta..
        Olen sillä kyllä 2 autoa turanut , mutta hävettää kertoa kenellekään mitkä autot.. jälki on mitä on...kuonaa .. langan syöttö toimii kehnosti eikä lanka edes ko. koneella sula nätisti..jne...


    • Moi!
      Ihan niillä pikkuvekottimilla saa kyllä raudat yhteen, jos ei vaadi saumalta mitään ja tykkää itkeä öisin.
      Ihan pienimmissä on usein virta päällä langassa ja se räpsii kipinöitä kaikista metalliosista. Tästä tulee "hiekkaa silmiin", eli vähän kuin olisi auringon polttamat silmät.
      Ydintäytelanka tuo hulppeasti enemmän lämpöä saumaan kuin suojakaasumigi, tarkoittaa peltien vetelyä ja kipinöiden kovaa kiinni palamista muihin pelteihin.
      Itse käytän nykyään isoa migiä ja suojakaasua. Pullo maksaa melko paljon, mutta Rautialla oli joku tarjous kilon pullosta, joka rupee olemaan jo ihan ok kotikäyttöön tai sitten hommaa käytettynä ison pullon.

    • Ydintäytelanka paljon kallimpaan kuin tavallinen.Itse ostin juuri Walliuksen    LKC 255:n
      voimavirtakone täysin toimiva 150e.Huomenna pulloa vuokraamaan.Kannattaa laittaa lehteen osto ilmoitus tuli paljon tarjouksia.Voin laittaa s-postiin yksi 50e voimakone tarjolla.

    • toimii jos osaa. Aivan varmasti, kokemuksen perusteella, halvalla täytelankamigillä saa pellit hitsailtua lujasti yhteen. Ei ehkä ihan yhtä kaunista saumaa kuin kaasumigillä mutta toimivaa. Kokemuksesta ja käden taidosta kiinni. Aloittelija ei tietenkään saa kunnon saumaa vaikka olisi kuinka huippu koneet. Harjoittelu tekee mestarin.

      • Täytelanka on liian paksua peltitöihin. Ja halvoista hitsauskoneista ei saa tarpeeksi pientä virtaa 0,7-0,8 mm -pellin hitsaamiseen.


    • Huippuhyvä auton peltitöihin, eikä haittaa vaikka ulkona tekisi koska ei ole tuuli herkkä. Varsinkin 0,75/1mm pellin hitsaamiseen omiaan.
      Tosi yksinkertainen käyttää ja aloittelijalle erittäin hyvä. Bilteman koneet ihan kelpoja, tarjoustalon Delvackin käy.
      Käyttänyt jo 2001 lähtien erimerkkisiä koneita ja kaikki olleet ihan toimivia varsinkin auton hitsaushommissa. Pienintä kelaa kannattaa vältellä, koska niissä on usein ollut lanka sekaisin.

    • ostin rocco merkkisen halppis mikin ja niin sillä pakoputken rakentelin saman lailla kun aiemmin ihka oikeella migilläkin täppiä täpin perään virrat tosin sais saada vähän pienemäksi viellä, mut ajaa asiansa miggi putket 200€ uus pakoputki 500€

      • varmaan autossa jo uusi putki. Loppuun ruostuneen pakoputken korjausta turhempaa ja turhauttavampaa hommaa on vaikea kuvitella. Ja hei, olen alan mies.


      • Minkä alan?


    • Esabilla sanotaan näin:

      "Täytelankahitsausta tehdään lähes pelkästään SUOJAKAASUN kanssa, joten hitsausprosessin nimitys on MAG-täytelankahitsaus. Se muistuttaa toimintaperiaatteiltaan ja laitteiltaan hyvin paljon MIG/MAG-hitsausta. Lisäaineena on umpilangan sijaan täytelanka. Suojakaasuna on aktiivinen kaasu, argonin ja hiilidioksidin muodostama seoskaasu tai puhdas hiilidioksidi. Täytelankahitsaus ilman suojakaasua on HARVINAINEN prosessi, jota käytetään jonkin verran päällehitsauksessa."

      Lisäksi Mig hitsauksesta
      "Pääjako näiden prosessien käytössä on sellainen, että terästen hitsaus on MAG-hitsausta ja ei-rautametallien hitsaus on MIG-hitsausta."

      http://www.esab.fi/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm

      • Joo siis eikös täytylankaa oo jus etteit tarvis kaasua.


      • Lisää Kaasua kirjoitti:

        Joo siis eikös täytylankaa oo jus etteit tarvis kaasua.

        Joo, toi on vanhaa tietoo. Tai sitten esabilla on oma sonni ojassa.


    • mutta ei toimi peltiin. Pelti vaatii niin pienen virran ettei kuona pala pois. Palko on lähinnä samanlaista haperoa kun superloni. Itse asiassa alkaa ruostumaan jo ennen kun on jäähtynyt.
      Hitsauksessahan on kysymys kahden perusaineen liitämisestä toisiinsa. Ei näiden välin täyttämisestä millään vaahdolla.

      • Toimii nimenomaan peltiin. Ohjeissa mainitaan: jopa 1mm pellin hitsaaminen on mahdollista (0,9 langalla). Itsellä 0,7 lanka on vallan mainio, voi hitsata ruostunuttakin peltiä.

        Käytän lankaa tavallisessa migissä ilman suojakaasua.


    • Toimii peltiin kun homman osaa, toiset tekee mitä osaavat, toiset osaa tehdä mitä haluaa.
      Aikoinaan tuli pajalle hitsauspuikkoesittelijä, sanoi et kaikki mikä palaa, tarttuu näillä puikoilla, aina sanavalmis työkaverini sanoi ihastuneena tälle hepulle, ihanko totta, tuotahan voisikin kokeilla kun pitäis saada ruosteinen pakoputki ja jäinen hevosenpaska liitettyä toisiinsa, ei liene vaikea arvata löytyikö siihen puikko

    • Helppo ja halpa pikkukorjauksiin. Jälki ei ole ihan kauhean hyvä mutta ei tämä ammattikäyttövehje olekaan.

    • Niimpä taas huomasi sen LUKEMISEN ymmärtämisen...
      Siellä joku sanoi että oli RAKENNELLU uuden pakoputken,EI suinkaan korjaillu vanhaa hapanta!
      Siinä on iso ero korjaako vanhaa vai rakentaako uusista osista uutta,osistahan se pakoputki on tehtaallakin tehty ja hitsattu etä samoin tavoin ne sitten ruostuu,alusinkit ym rosterit on sitten ihan erijuttuja

    • Mulla on Deka 3 vaihemiggi. Ostin 0,9 ydintäytelankaa ja kokeilin ilman kaasua ja hyvältä tuntuu. Paremalta kuin kova lanka kaasun kanssa. Vein kaasupullon jo pois Voikoskelle.
      Hitsattiin töissä 120 m halkaisjaltaan 3 m putkea vesijäähdytetyillä migeillä ydinlangalla ja suojakaasulla.

    • "Hitsattiin töissä 120 m halkaisjaltaan 3 m putkea vesijäähdytetyillä migeillä ydinlangalla ja suojakaasulla." miten tuo liittyy asiaan....hm...... no minä tein kakkonelosesta puujalat.

    • minulla oli 2013vm skoda oktavia ja 43tkm ajettuna kaikki särkyi mikä särkyä voi ja kori mätäni. 74hinauskertaa 2 vuodessa korjaamolle ajoon ja turvallisuuteen vaikuttavien vikojen takia, huh! 4l/1000km kulutti öljyä. moottori/vaihteisto yhdistelmä sekä taka-akseli putosivat tielle RUOSTEEN takia. takuu ei korvannut mitään vaikka esitin LUJUUSLASKELMAT jokaisella korjaamoreissulla. nykyisin ajelen Toyota Auriksella ja ajettu tuplasti sen verran mitä skoda kesti. ei ensimmäistäkään vikaa ole ollut, ei edes yhtään poltinta ole tarvinnut vaihtaa, vain normaalit öljynvaihto huollot ja ajaa vaan ja nauttii elämästä. toyotan ajettavuus on kaikinpuolin huimasti parempi kuin skodassa oli, äänieristys ja lämmityslaite on Toyotassa huippuluokkaa jotka skodasta puuttuivat käytännössä kokonaan. Toyotassa ei ole vielä edes ruostepilkkuakaan kun skoda oli läpimätä lyhyemmässä ajassa.

      • On tainnut kaveri jäähä 80-luvulle.


    • Jep, myin Walliuksen pois hitsattuani sillä n.50 autoa suojakaasulla. Nyt eläkkeellä ei tartte enää, mut ilman mikkiä ei voinut olla. Toi ostamani Pitstone ydintäyte tuntuu ihan hyvältä pikkujouluissa.
      Osta vaan

    • Mulla taitaa olla 20 vuotta ollut kaasuton hitsausvehje, maksoi itsensä jo ekalla viikolla kun sain auton helmat hitsattua itse. Älyttömän kätevä ja toimii yhä. KEMPAK -niminen, luulin Kempin tekemäksi mutta ei taida olla... K-raudasta ostin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ohisalo: paperittomille työlupa jonon ohi

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1883695a-f66c-488e-a622-ac181f96a0ff Miten on mahdollista, kaikki uutisointi mikä liittyy Ohisaloon on negatiiv
      Maailman menoa
      339
      6675
    2. Ei näin Lidl! Ei! Ei! Ei!

      Voi ei. Älkää lähtekö tähän leikkiin! Ei mitään sovelluskorttipeliä! // Lidl aikoo tuoda asiakkailleen etukortin – bonuksista ei vielä tietoa // http
      Maailman menoa
      145
      3488
    3. Hallitus halveksii Suomen nuoria

      Suomessa on kymmeniä tuhansia suomalaissyntyisiä nuoria, joilla ei ole koulutusta. Nyt pitäisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta nämä nuoret saataisiin
      Maailman menoa
      189
      3297
    4. Voi myötähäpeän määrää

      Joku tämän kylän Tollo mukana nelosen roskasarjassa
      Suomussalmi
      18
      916