Oppimisvaikeudet

mlx

Hei,

Aloitin äskettäin tekniikan alan opinnot (opiskelen prosessin hoitajaksi) ja alkuun pysyin hyvin opetuksessa mukana.
Mutta nyt on ilmennyt huomattavia ongelmia siinä, että en osaa soveltaa teoriaa käytännön harjoituksissa.

Minulla on ollut vaikeuksia oppia matikkaa, fysiikkaa ja myös kemiaa. Koulutukseni sisältää näitä kaikkia oppiaineita, joka sitten tuottaa hankaluuksia. Stressiä aiheuttaa myös se, että selviänkö opinnoista kunnialla. Käyn tukiopetuksessa, mutta nyt on alkanut tuntua, ettei sekään riitä. Koulutus kestää vain pari vuotta. Siitä ajasta on mennyt jo osa pelkkää teoriaa opiskellessa.

En haluaisi luovuttaa, koska olen selvinnyt tenteistä suhteellisen hyvin. Mutta minusta tuntuu, että en hallitse isompia kokonaisuuksia. Jännittää, että osaanko tehdä näyttökokeissa asiat täsmälleen oikein.

Minulla on jo yksi ammatillinen perustutkinto. Kun nyt mielessäni olen miettinyt edellisen koulutuksen ja nykyisen eroja, niin asia on selvä. Tämä uusi koulutus on huomattavasti monimutkaisempi, haastavampi ja vaikeasti omaksuttavissa oleva. Ainakin minusta tuntuu siltä.

Olisiko täällä ketään toista, joka osaisi neuvoa, että mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Oppimisvaikeudet kun syö sen motivaation opiskeluista. Sitä jää miettimään jotain vanhaa kysymystä, samaan aikaan kun uusia asioita opetetaan. Se varmasti on mun päällimmäinen stressinaihe, että kuinka muistan kaikki oleelliset asiat. Huolestuttavaa on, sen myönnän. Mutta haluaisin todella valmistua juuri tähän ammattiin, jota varten olen opiskelemassa.

3

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • systemaattisestu

      Voisiko tämmöinen auttaa:
      Tee järjestelmälliset muistiinpanot siitä, mitä mistäkin löytyy sinun näkökulmastasi. Älä yritäkään muistaa asioita, vaan tee systeemi niin, että löydät nopeasti sen tietyn tiedon mitä käsiteltiin, on sitten teidän kirja tai omat muistiinpanot tai muu tietolähde.

      Kirjaat erikseen ne asiat, mitkä sait haltuun, omaksi ryhmäkseen, ja ne mitkä tuntuivat vaikealta.
      Sitten vähitellen yrität saada haltuun aiemmin vaikeilta tuntuneita asioita.

      Itse olen huono oppimaan, en muista asioita enkä oivalla yhtä nopeasti kuin muut (suhteellista). Minua auttaa järjestelmällisyys

      Mites muiden oppilaiden/kurssilaisten tuki? Tarkoitan, että joskus joku oppilas osaa opettaa paremmin kuin opettaja siksi, että oppilas voi olla jumissa samalla tavalla kuin sinä, näkee mikä siinä on vaikeaa. Siis voitko kysyä tukea joltain oppilaalta?

      • mlx

        Selvitin juuri fysiikan tentin ja se meni yllättävän hyvin! Ammattiopettajakin oli yllättynyt siitä, että osasin laskea fysiikkaa rutiininomaisesti (koska aiempi koe ei mennyt yhtä hyvin). Fysiikka ja matikka sujuu jollakin tasolla. Kemia sen sijaan vaatii enemmän aikaa, koska siinä käydään isoja aihealueita. Jaksan kyllä treenata laskuja sekä miettiä kaavoja. Muistiinpanoja teen kaikesta mikä tuntuu oleelliselta. Opiskelukavereilta saan tukea ja voin kysyä neuvoa, jos joku asia mietityttää. En ole yksin enkä ainoa, kenelle uusien asioiden oppiminen voi olla haastavaa. Sinä joka vastasit mun viestiin aiemmin, niin kiitos vinkeistä. Systemaattisuudesta on todellakin hyötyä, kun muistiinpanoja käy läpi. Mukavaa syksyn jatkoa sulle.


    • Systemaattisesti

      Onnittelut mlx!
      Et todellakaan ole ainoa, jolle uuden oppiminen on haastavaa. Meitä on kyllä muitakin.
      Itsekin opiskelen (kirjanpitoa), ja on vaikeuksia.

      Mielestäni on aika yleistä, että opettajat eivät riittävästi näe opiskelijan näkökulmaa, mitkä asiat on vaikeita ja miksi. Siis opettajillakin voi olla kehittymisen paikka.

      Kiva juttu jos pystyin auttamaan.

      Systemaattinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe