Hei,
Aloitin äskettäin tekniikan alan opinnot (opiskelen prosessin hoitajaksi) ja alkuun pysyin hyvin opetuksessa mukana.
Mutta nyt on ilmennyt huomattavia ongelmia siinä, että en osaa soveltaa teoriaa käytännön harjoituksissa.
Minulla on ollut vaikeuksia oppia matikkaa, fysiikkaa ja myös kemiaa. Koulutukseni sisältää näitä kaikkia oppiaineita, joka sitten tuottaa hankaluuksia. Stressiä aiheuttaa myös se, että selviänkö opinnoista kunnialla. Käyn tukiopetuksessa, mutta nyt on alkanut tuntua, ettei sekään riitä. Koulutus kestää vain pari vuotta. Siitä ajasta on mennyt jo osa pelkkää teoriaa opiskellessa.
En haluaisi luovuttaa, koska olen selvinnyt tenteistä suhteellisen hyvin. Mutta minusta tuntuu, että en hallitse isompia kokonaisuuksia. Jännittää, että osaanko tehdä näyttökokeissa asiat täsmälleen oikein.
Minulla on jo yksi ammatillinen perustutkinto. Kun nyt mielessäni olen miettinyt edellisen koulutuksen ja nykyisen eroja, niin asia on selvä. Tämä uusi koulutus on huomattavasti monimutkaisempi, haastavampi ja vaikeasti omaksuttavissa oleva. Ainakin minusta tuntuu siltä.
Olisiko täällä ketään toista, joka osaisi neuvoa, että mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Oppimisvaikeudet kun syö sen motivaation opiskeluista. Sitä jää miettimään jotain vanhaa kysymystä, samaan aikaan kun uusia asioita opetetaan. Se varmasti on mun päällimmäinen stressinaihe, että kuinka muistan kaikki oleelliset asiat. Huolestuttavaa on, sen myönnän. Mutta haluaisin todella valmistua juuri tähän ammattiin, jota varten olen opiskelemassa.
Oppimisvaikeudet
3
252
Vastaukset
- systemaattisestu
Voisiko tämmöinen auttaa:
Tee järjestelmälliset muistiinpanot siitä, mitä mistäkin löytyy sinun näkökulmastasi. Älä yritäkään muistaa asioita, vaan tee systeemi niin, että löydät nopeasti sen tietyn tiedon mitä käsiteltiin, on sitten teidän kirja tai omat muistiinpanot tai muu tietolähde.
Kirjaat erikseen ne asiat, mitkä sait haltuun, omaksi ryhmäkseen, ja ne mitkä tuntuivat vaikealta.
Sitten vähitellen yrität saada haltuun aiemmin vaikeilta tuntuneita asioita.
Itse olen huono oppimaan, en muista asioita enkä oivalla yhtä nopeasti kuin muut (suhteellista). Minua auttaa järjestelmällisyys
Mites muiden oppilaiden/kurssilaisten tuki? Tarkoitan, että joskus joku oppilas osaa opettaa paremmin kuin opettaja siksi, että oppilas voi olla jumissa samalla tavalla kuin sinä, näkee mikä siinä on vaikeaa. Siis voitko kysyä tukea joltain oppilaalta?- mlx
Selvitin juuri fysiikan tentin ja se meni yllättävän hyvin! Ammattiopettajakin oli yllättynyt siitä, että osasin laskea fysiikkaa rutiininomaisesti (koska aiempi koe ei mennyt yhtä hyvin). Fysiikka ja matikka sujuu jollakin tasolla. Kemia sen sijaan vaatii enemmän aikaa, koska siinä käydään isoja aihealueita. Jaksan kyllä treenata laskuja sekä miettiä kaavoja. Muistiinpanoja teen kaikesta mikä tuntuu oleelliselta. Opiskelukavereilta saan tukea ja voin kysyä neuvoa, jos joku asia mietityttää. En ole yksin enkä ainoa, kenelle uusien asioiden oppiminen voi olla haastavaa. Sinä joka vastasit mun viestiin aiemmin, niin kiitos vinkeistä. Systemaattisuudesta on todellakin hyötyä, kun muistiinpanoja käy läpi. Mukavaa syksyn jatkoa sulle.
- Systemaattisesti
Onnittelut mlx!
Et todellakaan ole ainoa, jolle uuden oppiminen on haastavaa. Meitä on kyllä muitakin.
Itsekin opiskelen (kirjanpitoa), ja on vaikeuksia.
Mielestäni on aika yleistä, että opettajat eivät riittävästi näe opiskelijan näkökulmaa, mitkä asiat on vaikeita ja miksi. Siis opettajillakin voi olla kehittymisen paikka.
Kiva juttu jos pystyin auttamaan.
Systemaattinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768