Koiran suuri ego!

Hullu(ko?)

Elikkä minulla on Kääpiövillis/Jackrusselimix uros, ja ongelmana on sen suuri ego! Johtuu varmaan osittain iästä, se on reilu vuoden vanha.
Koira vahtii vähän kaikkea, varsinkin narttuja. Minä voin ottaa siltä mitä vain mutta muut ihmiset ja koirat on paha juttu.
Elikkä jos vastaan tulee esim kaksi narttua niin koirani valitsee niistä "suosikin" ja rähjää sitten sille toiselle koiralle että pysy pois. Kieltoni ei mene perille ja koiraani ei voi koskea koska se kokee sen jotenkin "hyökkäyksenä". Ainoa tapa on mennä väliin, jolloin koira kyllä jättää nartun rauhaan jos MINÄ olen välissä.
Koira on ruvennut myös murisemaan luista, jolloin "vaadin" itselleni luun ja "työnnän" koiraa pois kropalla. Koira ei ole ikinä purrut ketään mutta pelkään että jos joku muu tekisi näin niin koira saattaa hyökätä. Poikaystävälleni koira murisee ja hän ei pysty ottamaan koiralta esim luun.

Välillä tuntuu että koira tekee tämän huvin vuoksi koska joskus se heiluttaa häntää kun kävelee luuta kohti, sitten se katsoo "haastavasti" ja alkaa murisemaan.
Se on myös todella dominoiva muita koiria kohtaan ja ottaa isot koirat uhkana koska niillä luonnollisesti on pää korkeammalla kun sillä.

Olisi kiva saada jotain vertaistukea ja vinkkejä että miten saan vähennettyä tota egon määrää. Luulen että ongelmana on myös se ettei koiralle ole ikinä sattunut mitään pahaa, minun koirani on aina se joka ajaa muut koirat pois jolloin sen ego vaan kasvaa..

Koiralla on muutenkin korkea energiataso ja sen pitäminen rauhallisena vaatii vähintään 10km lenkit päivittäin että harrastamme agilityä, tokoa viikottain.

9

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Auttaisikohan, jos ajattelet koirasi toimintaa resurssiaggressiivisuutena? Aina hieman hämää, kun koiran käytöksestä puhutaan luonteepiirteinä tai laitetaan ajatuksia koiran päähän, niistä kun ei pääse puusta pitkälle, koska kukaan ei tiedä mitä koira oikeasti ajattelee, joten turha niitä on edes miettiä.

      Resursseihin liittyvä aggressiisivuus taas saa pontta, kun ko resurssista aletaan kilpailemaan, kuten olet jo huomannutkin. Hännän heiluttaminen ei automaattisesti tarkoita iloista koiraa, koirat usein heiluttavat häntää juuri ennen tappelua ja harva koira on iloinen päästessään pöllyyttämään toista tai saadessaan itse turpaansa, häntä kertoo tässä tapauksessa koiran kiihtymyksestä. Ihmisillä on toki monenlaisia mieltymyksiä, mutta jos et itse pureskele luita, niin miksi kilpailet koiran kanssa? Näytä koiralle, että sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, tee resurssista merkityksetön hankkimalla kasa luita, ei koira niitä kaikkia viitsi vahtia, kun resurssia on tarjolla yllin kyllin ei siitä tarvitse kilpailla. Murina taas kertoo epävarmuudesta, koira murisee nyt herkemmin kuin aiemmin, olisiko kyseessä kuitenkin se, että murinaan on reagoitu väärin kuin se että koira on isoegoinen? Murina ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että koira haluaa tilaa ja totta kyllä riittävän pahassa tilanteessa koira kyllä puree, jos sille ei tilaa anneta... Murinaan tuntuu olevan monella melko outo suhtautuminen, murina ei missään nimessä ole toivottavaa, mutta se on osa koiran käyttäytymistä halusimme tai emme.. Parempi suhtautuminen on miettiä, miksi koira kokee olonsa niin tukalaksi lähelläsi, että se murisee, kuin se että teet koiran olon entistä tukalammaksi.. Murina loppuu, kun tarve siihen poistetaan.

      Koirien kohtaamisesta, miten teillä on tapana toisia koiria tavata? Voisiko koiralla mennä kierrokset överiksi ja se reagoi kertomallasi tavalla, päättömästi? Kokeile seuraavalla kerralla rauhallisempaa kohtaamista. Koiria ei päästetä ryntäämään toistensa luokse kuin päättömät kanat. Ensin tehdään lenkki niin että kaikki koirat ovat hihnassa, kun koirat ovat rauhoittuneet, otetaan hihnat pois, mutta koirat edelleen kulkevat omistajiensa kanssa. Ihmiset pysyvät koko ajan liikkeessä ja alkavat tämän jälkeen kulkemaan lähempänä toisiaan, missään vaiheessa ei pysähdytä, jolloin ne kierrokset lähtevät karkaamaan ja rähinä tulee herkästi. Tavoite on että kun koirat sitten ottavat toisiinsa kontaktia ne eivät ala jäykkinä häntä pystyssä kiertämään toisiaan, aloita painileikkiä tai lähde villiin takaa-ajoleikkiin.. Kohtaaminen pitäisi olla rauhallinen, ei jännittynyttä tepastelua. Jos kierrokset nousevat ja koirat alkavat rähistä, aloitetaan koko homma alusta, mieluiten jo ennen rähinää kun koirat alkavat kulkea jännittyneinä ja tuijottelemaan toisiaan. Jos koira jo rähisee ja hyökkäilee, ollaan todella pahasti myöhässä.. Kerroit, että koirallasi ei ole huonoja kokemuksia, joten sinun tuskin tarvitsee kovinkaan pitkään pitää koiraa lähelläsi, kunnes tämä rauhoittuu. Omistani yhdellä oli useita huonoja kokemuksia ennen minulle tuloa ja tämän tapauksen kanssa yhteislenkeillä vietettiin alussa useita tunteja, ennen kuin se oli riittävän rentoutunut ja varsinainen tutustuminen voitiin aloittaa..

      • Hullu(ko?)

        Siis koira ei normisti vahdi luita vaan tulee usein ihan syliin pureskelemaan. Luihin kosken vaan jos on tarvis siirtää niitä jne. Siksi tuo hännänheiluttaminen tuntuu siltä että koiran mielestä on hauskaa välillä testata että kuka "voittaa" luun. Ainakin minun mielestäni minun on sillon pakko vaatia luu itselleni ettei koira koe tilannetta niin että se sai minut perääntymään.
        Tuo koirien kohtaaminen sopii hyvin meitä kuvaamaan. Olen jo miettinyt että pitäisi jättää hihnassa tervehtiminen pois koska se luo jännitteitä jo siinä kun seisovat nokat toisiaan kohti ja päät korkeella..
        En usko aggressiivisuuden olevan koiran luonnetta koska tämä on tullut ihan äskettäin, ennen ollut leppoisa ja kaikkia rakastava koira.

        Jotenki rasittavaa kun joka tilanteeesta koira tekee ns taistelun joko niin että ei tottele tai sitten haastamalla ja vahtimalla asioita joista ei ennen ole edes ollut kiinnostunut.
        Minun on välillä vaikea tietää että pitääkö sitten jättää luu kun koira murisee vai vaatia luu itselle. Jos en vaadi luuta niin olen melkeen satavarma siitä että koira kokee sen voittona.
        Ollaan nyt menossa nuorten koirien tottelevaisuuskurssille. Toivottavasti siellä vaan hyvä ohjaaja jotta saisi vähän neuvoja koska netin kautta on kyllä vaikea nähdä koko tilannetta.


    • Koiruus

      Mä en rupeis taistelemaan ainakaan luista koiran kanssa. Ajattelen tilanteen niin, että minä hallitsen resursseja, enkä kilpaile niistä koiran kanssa. Jos koira murisee luusta, niin se ei luota että se saa pitää sen, vaan puolustaa sitä muilta.

      Ehkä vahvistaisin sitä, että kaikki hyvä tulee ihmiseltä, ja koira luottaa ihmiseen. Syöttäisin koiralle jonkun aikaa ihan vain kädestä ruoat, en kupista. Saattaisin puruluun antaessani jopa tehdä siten, että menen vaikka lukemaan lehteä siihen koiran viereen kun se syö, ja kehun sitä kun syö rauhassa, enkä yritä ottaa koiralta luuta pois. Jos se murisee, niin en välittäisi (en siinä vaiheessa mene pois, mutta en mene ottamaan luutakaan pois), vaan jatkaisin rauhassa lehden lukemista.

      Jossain vaiheessa tekisin sitä, että kun koira on tottunut ihmisen läsnäoloon puruluun lähellä (useamman päivän jälkeen), niin sitten riippuen koirasta joko antaisin koiran syödä puruluuta kun pidän sitä kädessä, tai sitten kosketan puruluuta ottamatta sitä pois, riippuen siitä kokeeko koira vielä uhkaa puruluun ottamisesta.

      Mulla on siis resurssiagressiivinen koira, jolle olen opettanut ihan että raakaluun päältäkään ei tarvitse murista lähellä käveleville kissoillekaan. Välillä käyn pitämässä puruluusta kiinni, kun se sitä syö, ja hyväksyy senkin. Mutta mun koira luottaa siihen, että en ota siltä sen jo saavuttamaa luuta pois eikä kissatkaan siihen koske, koska katson että kissat eivät mene liian lähelle.

      • Hullu(ko?)

        Tämä just vaikea selittää kun pitää netin kautta. Siis koira ei murise ruuasta, luista jne. Voin pidellä niitä kädessä kun se syö ja se tuo ne myös syliini ja pureskelee niitä siinä.
        Siksi ajattelen että koira kokee sen jotenkin hauskaksi jutuksi kun se sitten esim kerran viikossa jostain murisee..

        Miten olet opettanut että kissoille ei murista kun kävelevät ohi?
        Meillä kani, menee hyvin koiran kanssa mutta auta armias jos koira pureskelee jotain ja kani tulee lähelle. Kieltäminen ei auta ja jos korotan ääntä tai kosken koiraan niin se suuttuu entisestään ja hyökkää kanin kimppuun ennen kun ehdin poistaa sen tilanteesta.
        Joskus auttaa että menee väliin mutta sitten voi myös käydä niin että koira suuttuu kun "suojelen" kania ja hyökkää kania kohti. Turvallisuussyistä en enää pidä niitä yhdessä..


    • Koiruus

      Meillä on opetettu vähän eri tavalla molempien kissojen kohdalla, kun koira reagoi vähän eri tavalla näiden kissojen lähistöllä olemiseen.

      Ensinnäkin meillä on opetettu ns luopumista, eli jos kissa saa vaikka jotain namia tai ruokaa lattialle, niin on opetettu koiran pysymään tietyn matkan päässä kun kissa syö, ja kunnioittamaan kissan tilaa. Myös saavat samaan aikaan ruoan.

      Meidän vanhempi kissa on paljon kiinnostuneempi raakaluista ja kun koira syö raakaluuta keittiössä. Silloin alussa yleensä olin siinä vieressä, ja siirsin kissan aina kauemmas jos se tuli liian lähelle mun mielestä. Koira oppi että mä hoidan tilanteen. Jos selkeästi turhaan koirani murisi kissalle tai rupesi tuijottamaan, kun se vaan meni vaikka ohi, niin silloin vähän ärähdin koiralle.

      Nuorempi kissa taas ei ole kiinnostunut luista, mutta on enemmän kiinnostunut koiran lähellä olemisesta (tykkää hirveesti meidän koirasta), ja tälle jostain syystä koira murisi herkemmin ettei tule kiehnäämään. Tästä on vain ärähdetty. Ei siis ole korotettu koskaan ääntä tai huudettu, tai koskettu koiraan, vaan ihan vaan ärähdetty ja kun koira lopettaa, niin on siirretty kissa kauemmas.

      Joka tapauksessa on aina reagoitu ennemmin siinä vaiheessa kun koira aloittaa tuijotuksen, tai alkaa vilkuilemaan kissoja kohtaan. Siinä vaiheessa on jo aika myöhäistä jos koira murisee ihan kunnolla, tai hyökkäilee.

      Nyt meidän koira ei huolestu edes siitä, että tuo vanhempi kissa käy kävelemässä sen ympäri kun raakaluuta syö, kun se luottaa siihen, että tarvittaessa mä hoidan homman.

      Sun tilanteessa tilanne on vähän eri, kun sulla on terrieriä koirassa. Mikä tarkoittaa että siinä voi olla kivasti taisteluhalua, ja syttyy nopeasti toimintaan. Sille sun äänen korottaminen on todennäköisesti tarkoittanut sitä että yhdyt sen murinaan, ja ns. kannustat murisemaan ja sitten se siinä kiihtyessään hyökkää. Sun koiralla varmaan kannattaa panostaa rauhallisuuteen. Kaikille koirille toimii vähän eri tavat, ja mullakin on pennusta asti opetettu tietyllä tavalla koiran reaktion mukaan käyttäytyminen luulla.

      Koska kani on saaliseläin, en pitäisi sitä silloin samassa tilassa kun koira järsii jotain. Jos pitäisin, niin tarkkailisin tilannetta, ja ensimmäisestä vilkaisusta siirtäisin kanin kauemmas, tai katsoisin yleensäkin että kani ei mene lähelle koiraa sen syödessä. Se alkaa olla jo aika vaarallista kanille. Muutenkin kun menet väliin, niin ei ehkä kannata korottaa ääntä, tai muutenkaan suuttua, vaan rauhallisesti näytät koirallesi että menee toiseen suuntaan, koska koirasi selkeästi saattaa kiihtyä juuri sinun kiihtymyksestäsi.

      Koirani on myös kaikista kepeistä yms ollut resurssiaggressiivinen ja miehen perheen uroskoiralle oli ennen aina murisemassa kepeistä yms eikä mitkään kiellot yms auttaneet. Ainoa mikä auttoi oli se, että kun näin että nyt se on menossa vaatimaan keppiä, ja siinä vaiheessa kutsuin koiran luokse ja palkkasin luoksetulosta, niin sen jälkeen koira on kääntynyt pois jos toinen koira on syönyt keppiä, ja olen aina siitä kehunut.

      Kuitenkin koirasi murisee poikaystävällesi, niin silloin ei kai koirasi oikein luota hänen läsnäoloon. Voit joko vahvistaa sitä että koirasi saa poikaystävältäsi (yleensä jonkun tehtävän tekemisen jälkeen) puruluut, tai sitten itse puutut murisemiseen. Tai pyydätte koiran syömään puruluuta siihen teidän lähelle vaikka sohvan viereen, jotta se tottuu syömään ihmisten lähellä, ja ihmiset liikkuu normaalisti, ja sen pitää vaan tottua siihen että kaikki lähellä liikkuminen on normaalia eikä siihen pidä reagoida.

      • Hullu(ko?)

        Kiitos todella hyvästä vastauksesta! Pisti ajattelemaan asioita ihan eri kannalta. Juuri tuota taistelutahtoa täältä löytyy eikä koira kauaa murise ennenkun hyökkää. Olisin toivonut ettei pitäisi aina olla vahtimassa kun koira järsii jotain ja kani on vapaana. Mut kai on vaan pakko todeta ettei niitä ole tarkotettu olemaan yhdessä. Enkä usko että kania voi sillä tavalla opettaa pysymään loitolla kun koira syö..
        Onko vinkkiä miten opettaa rauhallisuutta? Koira kiihtyy nopeasti ja sen jälkeen on vaikea saada rauhallisuus takaisin. Meillä toiminut tähän asti vaan se ettei huomioi koiraa tai poistaa sen rauhottumaan muualle.


    • Koiruus

      Noi on hyviä tapoja rauhoittaa koira. Tärkeintä varmaan on että omalla käytöksellä ei kiihdytä koiraa enempää, ja sille puhuu rauhallisella ja matalalla äänellä. Parhaitenhan menee, jos pystyt keskeyttämään koiran ennen kuin se kiihtyy, koska kiihtynyttä koiraa on tosiaan vaikeampi saada rauhalliseksi. Ja hyvä olisi opettaa koira käyttäytymään monissa tilanteissa rauhallisesti, niin se lisää sitten rauhoittumisen helpottumista vaikeissa tilanteissa.

      Meidän koiralle on opetettu pennusta asti rauhoittuminen siten, että se on sisällä otettu hihnaan, ja lähellä ei ole ollut mitään puuhattavaa pennulle, ja itse on alettu lukemaan vaikka lehteä. Mihinkään koiran kontaktiyrityksiin ei reagoida, enintään voi sanoa että rauhoitu vain. Koiran pitäisi itse oppia rauhoittumaan ja jopa nukahtamaan hihnan päähän. Alussa voi mennä pidempään rauhoittumisessa jopa tunnin verran, mutta pikkuhiljaa koira oppii nopeammin rauhoittumaan. Jos koira saattaa alkaa pureskelemaan jalkoja huomion toivossa, niin voi laittaa jalkaan kumpparit. Tämä on siis pentukurssilla opetettu.

      Lisäksi on hyvä harjoitella sitä rauhoittumista, odottamista ja malttia ihan kaikissa arkipäivän asioissa missä koira vähänkin kiihtyy, ennen kuin käyttää vaikeammassa konfliktitilanteissa. Eli ruokaa saadessa, puruluun saadessa, ulos päästessä, kaikessa missä koira haluaa jotain. Näissä tilanteissa sanotaan rauhoittumissana, ja odotetaan että koira rauhoittuu ennen kuin se saa haluamansa.

      Koiralle on hyvä opettaa myös luopumista, varsinkin puruluusta. Eli usein puruluiden kanssa voi harjoitella vaihtokauppaa. Koiralle tarjotaan toista puruluuta, ja kun koira irroittaa ensimmäisestä puruluusta, niin kehutaan ja annetaan toinen, ja itse otetaan ensimmäinen puruluu haltuun. Tähän voi liittää irroitussanan, joka sanotaan rauhallisesti ja ystävällisesti. Koiran pitää irroittaa puruluusta ennen kuin se otetaan. Jos koiran suusta otetaan puruluu, niin sitten siitä voi tulla aika taistelu.

      Luopumista voidaan harjoitella myös siten, että nyrkissä on sisällä nami, jota koira haluaa, ja heti kun koira kääntää kuonoansa/katseensa/päänsä poispäin tai liikkuu poispäin nyrkistä, kehutaan ja annetaan toisesta kädestä palkka/nami. Sitten kun koira oppii tekemään tämän, niin voidaan lisätä vaikka "jätä" sana. Tätä harjoitellaan siten, että lopulta voi pitää nyrkin auki nami kädellä ja sanotaan "jätä" sana, ja koira katsoo poispäin, ja siirtyy pois ja saa toisen namin siitä hyvästä. Tätä voi pikkuhiljaa käyttää vaikka kaniin, tai johonkin mihin koira ei saa koskea. Tai vaikka puruluuhun. Turhaan ei kannata käyttää sitä puruluun ottamiseen, mutta olisi hyvä että koira oppisi automaattisesti antamaan

      Kanin kohdalla kannattaa varmaan tehdä siten, että kun kani on vapaana, niin silloin koiralla ei olisi mitään puolustettavaa/pureskeltavaa juuri silloin. Silloin koirallakin on ruokarauha, eikä kanin tarvitse olla varuillaan kokoajan. En välttämättä luottaisi minkään koiran kanssa siihen, että mitään yllättävää ei kävisi kanin kanssa, joten pyrkisin kyllä pitämään kanin puolia tässä.

      Kannattaa kokeilla eri tapoja, ja katsoa mikä toimii teidän koiran kanssa.

      • Hullu(ko?)

        Kyllä tuo vaan toimii kun ajan itse kanin pois koiran luota kun sillä esim luu niin koira ei hyökkäile kania kohti enää. Tosin pitää kyllä olla koko ajan vahtimassa mutta rauhallisemmin menee. Joten kiitos vinkeistä!


    • Koiruus

      Toivon mukaan koira alkaa tuon myötä sietämään aina vain enemmän kanin läsnäoloa, ja lopulta ei tarvitse enää sinunkaan vahtia.. vaikka siis muuten aina pitäisin silmällä koiraa ja kania, kun kani on aika altavastaaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      250
      2296
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1891
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1565
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      132
      1332
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1200
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1155
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe