Mikä Mersun automaatissa ärsyttää?

Mersu_mies

Mikä sinua ärsyttää eniten Mersusi automaattilaatikossa?

Minua ärsyttää ihan suunnattomasti se kuinka nopeasti automaatti vaihtaa 1. vaihteelta kakkoselle. Kun lähtee liikennevaloista liikkeelle ja kääntyy heti risteyksestä, niin käytännössä 2. vaihde on jo sisällä, kun niittaat kääntymisen jälkeen kaasun lattiaan.

Kunnollinen oppiva, siis oikeasti oppiva, automaattivaihteisto tajuaisi ajajan aikaisemmasta käytöksestä sen, että 1. vaihde pidetään kevyelläkin kaasulla päällä vaikkapa 4000 rpm:ään asti, koska sitä täyskaasua on tarjolla vähän väliä.

Nykyään ajan käytännössä koko ajan automaattilaatikkoa "manuaalina" kun tuntuu, että aina on liian isoa vaihdetta pesässä! Nykyisen Sport-ohjelman nimi voisi olla ennemmin Economy, ja vaihteistossa pitäisi olla oikea Sport-ohjelma.

Eikö Sport-ohjelman pitäisi tehdä vaihteisto urheilulliseksi? Nyt Sport jää vain ilmaan heitetyksi vaihto-ohjelman nimeksi, jolle ei tosielämässä ole mitään vastinetta.

Ja autohan on C230 Kompressor "isolohkolla" eli 2.3 llitraisella valurautapannulla. Ilmeisesti laatikko on ohjelmoitu hyödyntämään jo alakierroksilla olevaa vääntöä vaikka minä kierrätän moottoria lähes jatkuvasti punarajalle...

24

2590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mbman

      Saahan sen helposti hjelmoitua mieleiseksi.

    • mesemees

      Mahtaako olla oikea vehje perseen alla jos pitää vinguttaa jatkuvasti punarajalle?
      Kuulostaa että oisit baijerilainen mutteri wirityksen kohderyhmää.

      Mulla mersun automaatti vaihtaa ihan just sen mitä pitää paitsi että nykii hieman enemmän kuin kakkosauto tojota.

      • Mersu_mies

        "Kuulostaa että oisit baijerilainen mutteri wirityksen kohderyhmää."

        Jännä muuten miten kaasua painelevat yleensä valitsevat BMW:n ja Mersumies joka lähtee liikennevaloista aina kaasu lattiassa on harvinaisuus.

        Kunhan vain nautiskelen Mercedeksen Kompressor-voimasta. Miksi ajaisin Bemarilla, kun ne on niin tehottoman tuntuisia Kompura-Mersuun verrattuna?


    • Jos lähden

      valoista tai risteyksestä kaasu pohjassa niin tapahtuu sen verran etten viitsi enkä ilkeä kokeilla. Ei ole iso coupe-Mersu sellaiseen ajoon tehty vaikka voimaa onkin riittävästi. Ajelkaa te poijaat Bimmereillä kertomallasi tyylillä, sopii paremmin teidän ja automerkin imagoon. Muuten, isolohko on isolohko, ei 2,3 litrainen rimpulamoottori jota on koetettu piristää föönillä. Auto sinänsä on aivan ok mutta kaltaisesi käyttäjät pilaavan senkin merkin imagon.

      • Mersu_mies

        "Auto sinänsä on aivan ok mutta kaltaisesi käyttäjät pilaavan senkin merkin imagon."

        Täällähän on yllättävän veljellinen ja ystävällisen kannustava tunnelma meidän Mersumiesten keskuudessa. Mukavaa sakkia!


      • E220 CDI
        Mersu_mies kirjoitti:

        "Auto sinänsä on aivan ok mutta kaltaisesi käyttäjät pilaavan senkin merkin imagon."

        Täällähän on yllättävän veljellinen ja ystävällisen kannustava tunnelma meidän Mersumiesten keskuudessa. Mukavaa sakkia!

        Anna palaa vaan, jos hyvin kulkee.

        Jokainen vastaa ajamisistaan ihan itse, eikä minun maineeni ainakaan ole vaarassa, ellet aja minun rekisteritunnuksilla :-)


    • Mersu_mies

      Jos Mersulla ei olisi tarkoitus ajaa "kovalla kädellä", niin tuskin AMG Mersuja virittelisi.

      Vai onko niin, että 400 hevosvoimaisella AMG-Mersulla saa lähetellä kaasu lattiassa, mutta kun kaasuttelee 200 hevosvoimaisella Mersulla, niin homma on jotenkin paha juttu?

      En vaan tajua kommentoijien logiikkaa. Eikä ulkomaillakaan varmaan tajuta:
      https://www.youtube.com/watch?v=OrTiX61q4dc

      Sovitaan sitten niin, että tehokkaalla Mersulla saa "räpätä", mutta 200 hevosvoimaa on niin vähän, että minä en saa kiihdytellä kaasu lattiassa omalla Mersullani.

      • Mersu_mies

        Ilmeisesti palstalaiset eivät ajele Mersuillaan ihan videon malliin... Minä ajan, vaikka tehoa onkin vain murto-osa 770 hevosvoimasta.


    • E220 CDI

      Minusta 7G-Tronic on ihan hyvin toimiva automaatti. Jos jokin parannuskohde pitää aloittajasta poikkeavalla tavalla nelosdieseliä ajavana nimetä, se on viipyilevät vaihdot E-asennossa alle 2000 RPM käyntinopeuksilla. Etenkin alle 1500 ylösvaihdot katkaisevat vedon hetkeksi.

      S-asento toimii täysin loogisesti Mersun filosofian suhteen, jolla koko auto on rakennettu. Kaikki automatiikat saa olla päällä koko ajan, ja jos kuljettaja arvelee tietävänsä paremmin itse, on manual override tehtävissä automatiikan asetuksiin koskematta. ECO Start-stop päällä saa valoihin pysähtyessä jättää moottorin käyntiin, jos haluaa, ja S-S jää silti päälle seuraavassa risteyksessä. Pyyhkimien sadetutka saa olla koko ajan päällä, mutta voin pyyhkäistä ylimääräisen kerran, jos haluan. Valoautomatiikka päälläkin saa pakottaa valojen vaihdon. Ja automaattiasennossakin saa tilata fläpysköistä pakkovaihtoja joko alas tai ylöspäin.

      S- ja E-asennot 7G-Tronicissa nostavat vaihtokynnyksiä, eikä paljon muuta. Sehän tuon homman hienous onkin, että rauhallisesti ajava dieselkuskikin voi napsauttaa nopeaan kiihdytykseen (?) S-asennon päälle menettämättä oikeastaan mitään. Laatikko ei jää asumaan punarajalle, vaan hetki kaasun noston jälkeen se palaa ajamaan taloudellisesti, mutta korkeammat vaihtorajat muistaen.

      Jos haluat kääntymisen jälkeen painua ykkösvaihteella kaikki mitä lähtee, miksi ihmeessä nostat liikkeelle lähdön jälkeen? Auton vetäminen liikkeelle varovasti tai nosto heti lähdön jälkeen on tomaatille käsky vaihtaa kakkoselle. Turha sitä on ihmetellä, jos määräyksen annettuaan laatikko vaihtaa kuten on käsketty. Jos ykkönen on tarkoitus vetää loppuun saakka, pedaali lyödään lattiaan heti lähtiessä, tai mikäli tarkoitus on lähteä paikaltaan rauhassa ja sen jälkeen kiihdyttää ykkösellä kaikki, mitä lähtee, silloin valitaan jo paikallaan ollessa vasemman flipun painalluksella ykkönen. Kickdownin jälkeen voi lootan vapauttaa oikealla flipulla automaatille.

    • koeajo mesellä

      Vaiha keppihevoseen tomaatti niin saat vinkuttaa jokaista pykälää punasella putki punasena!

    • hekohekojuu

      Vai oikeen isolohko.. peräti 2.3 litraa :) mulla on 3.5 kone enkä nyt sanoisi sitä ilolohkoksi kuitenkaan. Jopa mun opelissa on isompi kone kuin sun isolohko mersussa :D

      • mbman

        sehän on 1/3 kone, täysikokoinen isolohko mesellä on V12.


      • saivarteulua
        mbman kirjoitti:

        sehän on 1/3 kone, täysikokoinen isolohko mesellä on V12.

        Niin.. tarkoitit varmaan, että 2.3 on 1/3 osa isolohkoa.. vaikka silloinkin kuutiot olis liki 7 litraa.. eipä taida mersulla olal sen kokoista konetta vai tarkoittiko pyttyjen määrää, siihen se täsmäis jos 2.3 litraa on nelkku nin se olis 1/3 osaa 12 pyttysestä.

        Jenkkikoneissa puhtaan kuutituumista, kun puhutaan isolohkosta koska useimmiten ne kaikki on kaseja..


      • saivartelua
        saivarteulua kirjoitti:

        Niin.. tarkoitit varmaan, että 2.3 on 1/3 osa isolohkoa.. vaikka silloinkin kuutiot olis liki 7 litraa.. eipä taida mersulla olal sen kokoista konetta vai tarkoittiko pyttyjen määrää, siihen se täsmäis jos 2.3 litraa on nelkku nin se olis 1/3 osaa 12 pyttysestä.

        Jenkkikoneissa puhtaan kuutituumista, kun puhutaan isolohkosta koska useimmiten ne kaikki on kaseja..

        sorry typo, sormet ku läjä nakkeja..


      • mbman

        n. 6,233 litranen on suurin mesen V12 Brabuksen käsittelyn jälkeen. tehoja 887 hevosta ja vääntö rajoitettu elektronisesti1200:n, ilman rajoitinta 1500.


    • _ AMG _ °

      Anteeksi vain, mutta kuulostaa melko keskenkasvuisten noppapoikien käytökseltä, ajattelumaailmalta ja mentalitetiltä.

      Videon AMG on ihan hienoa tekniikkaa itsessään, mutta vaikuttaa huomattavan keskenkasvuiselta tuo korttelin kierto kumin polttamisineen ja ennenkaikkea, että vielä leikitään autolla muun liikenteen joukossa.

      Yleensä enempikin henkiseltä kypsyydeltään amiskakategoriaan kuuluvat nuoret keskenkasvuiset jannut leikkivät viritetyillä autoillaan pitkin tyhjiä parkkipaikkoja ja jopa keskellä julkistakin liikennettä, joka viimeksimainittu on suoranaista idiotismia.

      Tokihan parhaimmillaan tekniikasta kiinnostuminen, sitä itse rakentamalla ja hiomalla se voi kyspyttyään johtaa jopa hyvään ammattiin alan piirissä.

      Kuten kaikessa, niin autoissakin hieno teknikka on kiinnostavaa, mutta sen käyttötavat ovatkin sitten toinen asia.

      • abcd--

        Miltei kaikki mersukuskit ajaa aivot narikassa, samaan syyllistyy myös audi ja bemarikuskit mistähän mahtaa johtua?


      • E220_CDI

        En tiedä, mutta kommenttisi kertoo sinusta enemmän kuin keskimääräisestä Mersukuskista.

        Tosielämän kolaritilastojen mukaan Mersu on keskimääräistä harvemmin kolarissa ja erityisen selkeästi odotusarvoaan harvemmin kolarin aiheuttajana.


    • Darpa

      Ole vaan onnellinen ettei automaagi ole täydellinen ja siinä on myös mekaanisia osia eikä esim. kaikki toimi sähköllä. Joskus muinoin Audin Multitronicin omistaneena liian hyvä ei ole totta. Multitronicin vaihtoja ei huomaa ja vastapainona se oli vähän väliä rikki ja ei paljoa naurata 8500 e vaihteistoremontti. Mersun 7 vaihteinen automaatti pitäisi olla luotettava, vastapainona vaihdot huomaa. Mun puolesta vaihtakoot niin paljon kuin lystää kunhan toimii.

      Enemmän mersussa nyppii start-stop. Joka kerta kun esim. pysäyttää ja peruuttaa auton parkkiin niin kone sammuu vaihdon yhteydessä ja viivästyttää peruutusta. Stopin saa toki pois käytöstä napilla, miksei sitä saa napista kokonaan pois käytöstä.

      • E220_CDI

        Älä seiso jarrulla koko painollasi. Kevyt jarrutus on pyyntö jättää moottori käyntiin.


    • Ohutlompsa

      Pahiten ärsyttää se, että se on naapurini auto...

    • rryskä

      kaverilla 300 -96 väyrynen automaatti ....automaatti nykäsee kun vaihde vaihtuu , onkohan lotassa jotain vikaa..

      • Olen-Varma

        Vika siinä on,lopulta hajoo koko toosa.


    • NeverMese

      Ei tarvitse tämän keskustelun avauksen luettuaan enää miettiä että ovatko mersumiehet(kin) idiootteja. Onko aloittaja jo ohjelmoinut toosan kikkelilleen sopivaan moodiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe