Vyöruusu

Ruusuja omiksi tarpe

Minulla on useita autoimmuunisairauksia mm. selkärankareuma, nivelpsoriaasis, lymfosyyttikoliitti, keuhkosarkoidoosi aktiivinen liki kaksi vuotta.
Lääkitystä em. sairauksien lisäksi verenpaineeseen, sydämen vajaatoimintaan ja kilpparin vajaatoimintaan. Muita ihotauteja monimuotoinen valoherkkyysihottuma, punajäkälä, punahukka ja pari kertaa vuodessa puhkeava ruusufinni.
Ruusufinni on nyt aktiivinen ja siihen on kolme lääkettä.
Kortisoniannos on vaihellut liki kaksi vuotta välillä 40-10 mg.
Sitä nostettiin tänään jälleen 40 mg/ vrk.

Kylkikipu on ollut liki kaksi viikkoa ja nyt sitten ilmestyi rakkuloita keskivartalolle vyömäisesti. Dg oli vyöruusu ja käskeettiin ottamaan tarvittaessa buranaa tai panadolia

Olen surffaillut netissä ja etsinyt josko löytyisi itsehoitokeinoja olon helpottamiseksi.
Olen 60-vuotias nainen ja lähinnä sarkoidoosin vuoksi kuntoutustuella.
Onko hyviä vinkkejä?

9

2625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teepuuöljy

      Kyllä koetellaan sinua monenlaisilla sairauksilla : ( On tuossa luovimista ja kestämistä! Voimia sinulle!

      Vyöruusun alun olen taltuttanut kerran tea-tree -öljyllä. Se on eteerinen öljy, myydään luontaistuotekaupassa ainakin ja on erittäin riittoisa ja monikäyttöinen.
      Googlaa!

      Jos ei ole vanhastaan tuttu tuote, kannattaa olla tarkka sen käytön kanssa. Voi kokeilla laimennettuna ensin; tea-tree -öljy voi laittaa ihoa vähän kuoriutumaan, mutta parantaa monia ihovaivoja ja yksi-kaksi tippaa riittää.

      nimim. Ruusufinnin ja muidenkin iho-ongelmien kanssa taistelen minäkin, & fyysisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeellä

      • Ruusuja omiksi tarpeiksi

        Kiitos vastauksesta. Tea- tree on tuttu ja sitä minulla on. Tuo ihottuma- alue on laajentunut ja entistä kipeämpi. Käyn huomenna terveyskeskuksessa. Panadol ei auta ja Buranan syönnin on keuhkolääkäri kieltänyt.
        Jostain tohtori.fi artikkelissa neuvottiin suihkuttelemaan usein. Olen suihkutellut kevyesti ja sekin sattuu ja kirveltää. Illalla kokeilen kylmäpakkausta, koska järkeilin että kylmä voisi olla hyväksi, koska tulehdushan vyöruusukin on.

        On todella kertynyt tauteja, mutta kun on luonteeltaan patologinen optimisti, niin pärjäilen apuvälineiden avulla joskus paremmin joskus huonommin.

        Terveisin nimim. Ruusuja omiksi tarpeiksi


      • Anne.m.m.
        Ruusuja omiksi tarpeiksi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Tea- tree on tuttu ja sitä minulla on. Tuo ihottuma- alue on laajentunut ja entistä kipeämpi. Käyn huomenna terveyskeskuksessa. Panadol ei auta ja Buranan syönnin on keuhkolääkäri kieltänyt.
        Jostain tohtori.fi artikkelissa neuvottiin suihkuttelemaan usein. Olen suihkutellut kevyesti ja sekin sattuu ja kirveltää. Illalla kokeilen kylmäpakkausta, koska järkeilin että kylmä voisi olla hyväksi, koska tulehdushan vyöruusukin on.

        On todella kertynyt tauteja, mutta kun on luonteeltaan patologinen optimisti, niin pärjäilen apuvälineiden avulla joskus paremmin joskus huonommin.

        Terveisin nimim. Ruusuja omiksi tarpeiksi

        Oletko kokeillut etanageeliä? Se näyttäisi auttavan ainakin lievemmissä tapauksissa. Voimia toivotan!!


    • Voimia ja jaksamista sinulle, itsellä on vain punahukka (DLE)..

    • Käsiruusu

      Aclovir 800 mg kuuri on oikea lääke vyöruusuun.

      • Olen juuri saanut vyöruusun ja tuo on minun lääkitykseni. Sanoivat että seitsemän päivän jälkeen pitäisi olla parempi. Liittyykö huimaus sivuvaikutuksiin?


    • BLOODisLIFE

      Mullakin on ollu vyöruusuu tai niin joskus arvauskeskuksessa sanottiin ja mä oon kuullu että vyöruusuun voi antaa kipulääkettä kipuihin mutta ei mulle annettu että mun pitää tässäkin asiassa kärsiä! Oksikodonia tai tramadolia tai lääkettä joka tossa jo sanottiinkin. Hydrokolloidisiteen voi laittaa rakkuloiden päälle. Joku antiseptinen voide voi auttaa. Kun mulla oli vesirokko ja mä olin kuus ja olin sillon Harjavallassa, onneks, niin mun näppyjä painettiin vanulla jossa oli jotain antiseptistä liuosta tai jotain ja se autto jonkun verran. Te ootte sanonu noita teiän tauteja niin osa niistä on niitä mitä mä oon itselläni epäilly mutta ainoastaan mua kiinnostaa mun taudit ei ainakaan ketään lääkäriä o kiinnostanu, päinvastoin!

    • Anonyymi

      Sain vyöruusun viikko sitten ja aluksi lääkkeenä oli vain kipulääkitys. sitten vyöruusu räjähti , sitä on täynnä koko lapaluiden alue selässä ja kainalossa ja sitä kautta jopa rinnassa ja rintavaossa, toinen rinta on vielä puhdas. sitten sain Valaciclovir 500mg, Lyrica 75mg ja kefexin 500mg ja kaiken päälle Burana 800. koko viikon olen juossut terkkarissa, jossa kyllä ymmärretään kivut ja kamalan näköinen iho, peukalon kokoisine rakkuloineen ja selkä on jo sinisen harmaa. Neljä kertaa terkkarista annettu leähete päivystykseen ja mikään kerroista ei ole tuottanut tulosta päästä sissän sairaalaan saamaan hoitoa. Malmin sairaalassa ei oteta vyöruusu potilaita, eikä lääkäri lähetä mihinkään muuhun HUSin sairaalaan. Huomenna on taas uusi yritys päivystykseen terkkarin lääkärin lähetteellä. En pysy pystyssä, olen täysin voimaton enkä pysty enkä ylety hoitamaan selän aluetta. Suomessa on mahdotonta päästä hoitoon rajun vyöruusun vuoksi, lääkityksen kyllä saa, mutta ei huomioida yleiskuntoa, joka minulla on täysin nolla. Lääkkeet ovat voimakkaita, jotka lisäksi vaikuttavat jaksamiseen. kivut ovat aivan valtavat ja iho selässä täynnä isoja reikiä rakkuloiden puhkeamisen jälkeen ja ihon väri on todella sinisenharmaa. Voisin jo kuvitella että iho menee kuolioon ja jatkossa saattaa tull verenmyrkytys. voih ! onko teillä muilla samoja vaikeuksia päästä hoitoon rajun vyöruusun vuoksi ?

      • Anonyymi

        Hei,huomasin juuri kirjoituksesi ja onhan tuosta jo aikaa. Mutta kyselen miten parannuit pahasta vyöruususta. Itsellä parhaillaan vyöruusu, jonka sain kun sairastuin ensin aika rajuun koronaan ja viidentenä koronapäivänä iski vyöruusu. Aika koetuksella tässä olen ollut minäkin ja yleiskunto tipahtanut totaalisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      141
      8624
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      64
      1221
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1185
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      140
      1038
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      805
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      771
    10. 45
      737
    Aihe