Heippa!
Minulla on suuren suuri ongelma kanini kanssa. Sitä voisi sanoa tappajakaniksi. Kanini on naaras, pitkäkarvainen hermeliinikani ja reilu puolivuotta vanha. Kani on ainoa lemmikkini. Kanillani on ilmeisestikin erittäin voimakas reviirivietti, sillä se hyökkäilee ihmisten kimppuun, eikä edes ole minulle, hoitajalleen, ystävällinen. kani puollustaa häkkiään viimeiseen asti muristen, kynsien, purren ja vikisten. Lisäksi, jos esimerkiksi nostan jonkun tavaran lattialta, kani saattaa hyökätä käteni kimppuun ja saa hampaillaan ikävää jälkeä aikaseksi.
Olisiko kenelläkään mitään hoitovonkkejä tai apukeinoja minun ongelmakanin hoidossa? Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista tapausta?
Minulla on elämäniaikana ollut viisi kania eikä niiden kanssa ole ollut mitään vastaavanlaista ongelmaa. Mielestäni myöskin olen hoitanut kanejani hyvin. Tällä hetkellä olen aivan toivottomassa tilanteessa pikkusöpöliinini kanssa.
Sitten kyselisin myöskin, että onko kukaan muu törmännyt kanin ääntelyyn.. Aiemmin luulin, että kanit eivät ääntele, murisevat korkeintaan hieman. Mutta tämä minun rasavilli kani pitää kummaa piipitystä ja ulinaa, kuin marsu tai pikkulintu, silloin kuin yritän puhdistaa häkkiä tai ottaa kania syliin yms. siis aina kuin kani tuntee olonsa jollakin tapaa uhatuksi.
Kiitoskia kommenteista =)
"Tappaja" kani
9
858
Vastaukset
- hanikani
Vastaavanlaista kania minulla ei ole ollut, mut ääntelyyn olen törmännyt kerran...Yritin kerran laittaa yhtä kaneistani "kuljetus-häkkiin". Minä yritin hellästi työntää sitä takaa päin, mutta se ei suostunut menemään kuljetushäkkiin millään, ja samaan aikaan se "tuhisi" oudosti. Ihmettelin sitä, sillä se kuulosti hieman nuhaiselta ääneltä. Sitten kani yhtä-äkkiä hyökkäsi käteni kimppuun raapien, ja vasta sitten tajusin, että kani oli tuntenut olonsa uhatuksi...Se oli ainoa kerta jolloin kanini on tuolla tavalla hyökkäillyt...
- bunnylover
Heips! Kysypä eläinlääkäriltä rauhoittaisiko sterilointi kanisi käytöstä.
- Kertomus
..ole ajatellut poikasia tällä tytöllä teettää (miksi teettäisit koska se on noin agressiivinen?) niin oletko harkinnut leikkauttamista? Joissakin tapauksissa leikkaaminen auttaa, joissakin ei. Mutta kannattaa ainakin pistää harkintaan.
- .....
Tunnen muutamia tapauksia, joissa kanilla on ollut joku "raivotauti" eli sen päätä särkee koko ajan enemmän ja enemmän. Tapauksissa on eläin jouduttu lopettamaan. Soita pieneläinlääkärille tai mene vastaanotolle puputtisi kanssa mitä pikemmin? Kuinka vanha kanisi on? olen kuullut myös, että on synnynnäinen, mutta en ole varma että voiko jotenkin leikata vielä pieninä...?
- hannele.j
Minusta kuulostaa siltä että kani pelkää sekä sinua että ympäristöäsi.
Haisevatko kätesi mahdollisesti jollekkin kun menet kanin luo?
Tai vaatteesi? (esim. koiralle)
Onko kani siis olltu aina tuollainen vai tullut tuollaiseksi jossainvaiheessa?
Reviiritietoisuus ilmenee yleensä enempi merkkailemalla mutta tuollaisella käytöksellä kani puolustaa itseään sinulta ja ympäristöltä. (häkin ulkopuolinen hyökkäilyyn)
Kannattaa alkaa kanin kanssa hidas tutustuminen ihan siitä ettei sinua kannata pelätä.
Istut vaikka lattialla _paikallaan_ ja annat kanin haistella sinua. Seuraavan kerran otat kanin herkkuruokaa käteesi (kurkun palan, salaatin lehden tms.) ja annat sen tulla itse hakemaan se. Toistat tuota ja lopulta nostat vaikka ruoan syliisi. Kani saattaa tulla ja hakea sen sylistä.
Lähtökohta on se, että kanisi ei luota sinuun ja se luottamus pitää saada.
Itse usein makailin aran lattialla ja arka tyttökanini tykkäsi aina kiipeillä selkäni päällä. Kai se koki olevansa isompi kun oli korkeammalla kuin minä.
Ennenkaikkea vältä nopeita liikkeitä.
Tuota ruoan antamista kädestä kannattaa kokeilla myös tuohon häkkiongelmaa. Kanisi tajuaa että et ole tulossa ottamaan sitä pois/satuttamassa sitä vaan pelkästän ruokkimassa.
Tuota samaa ääntä pitää myös minun hermeliinityttöni, muun rotuisilla kaneillani ei tuollaista ole;)
-Hannele :) - Tiia
Mun kani pitää kovaa ääntä kun annan sille kurkkua ja silitän samaan aikaan. Mutta silloin se ei ole vihainen, koska kuulisittepa miten musisee jos lakaisen lattiaa ja hyökkää sitten harjan kimppuun =). Puhuu joka päivä, ihan pienestä asti puhunut. Toivottavasti ei lopetakkaan ikinä. Suloista ääntä pitää.
- Tiia
Mun kani pitää kovaa ääntä kun annan sille kurkkua ja silitän samaan aikaan. Mutta silloin se ei ole vihainen, koska kuulisittepa miten musisee jos lakaisen lattiaa ja hyökkää sitten harjan kimppuun =). Puhuu joka päivä, ihan pienestä asti puhunut. Toivottavasti ei lopetakkaan ikinä. Suloista ääntä pitää.
- Maih*
En lukenut kaikkia viestiä, mutta luulen että kanisi todella tuntee itsensä uhatuksi! Kaneilla on tapana joskus hyökkäillä jalkoihin. Esim. mun pupu tekee niin, et jos sitä vähän tuntematon ihminen silittää, ni sit kun kyseinen ihminen lähtee.. Se juoksee suoraan sen jalkoihin ja yrittää jotenkin "säikyttää, et äläpä tule enää mun lähelle".
Mutta, luulen että teillä on ongelmana ns. epäluottamus toisianne kohtaan.
Käytän sellaista ideaa oman pupuni kanssa, että jos se tekee pahaa (on häkistä vapaalla), nostan yksinkertaisesti aina sen häkkiin. Kyllä näidenkin eläinten kanssa pitää olla kovana.. nehän on aika itsepäisiä! Kun seuraavan kerran päästät kanin vapaalle.. Mene parin metrin päähän sen häkistä makaamaan. Tai sitten istut lattialla.. Kyllä se kani jossakin välissä pakostakin tulee sun luona edes käymään.. Ne on uteliaita! Sit voisit esim. eläinkaupasta käydä hakemassa "pupujen karkkia", joilla palkitset kania JOS se on kiltti tai tekee jotain kilttiä. Esim. jos se tulee sun luo, kun istut lattialla eikä tee mitään muuta kuin haistelee, laita se "karkki" vaik sun ihan viereen tai jalan päälle, tai johonkin mistä se kani sen löytää. Mutta älä ihan heti kädestä lähde syöttämään. Näin kani pääsee tutustumaan ihmiseen. Älä kuitenkaan lannistu, jos se ei heti auta. Mul on eläinkaupasta ostettuja kanin karkkia (kyl niitä mun mielestä tavallisesta kaupastakin saa) : Kero, Jogurttinappeja jyrsijöille. (en toki anna kun päivässä maks. 2 nappia) Laittaa kanin vatsan liiasta syöttämisestä sekaisin. Toivottavasti nämä ohjeet edes vähän auttoi :) - Niina
Kiitoksia kaikille hyvstä vastauksita :)
Niistä on ollut paljon apua ja olen kokeillut kaikenlaisia vinkkejänne erittäin lupaavin tuloksin =)
Nyt alkaa pupun elämä vaikuttaa jo kovasti entiseltään. Kani oli siis alkujaan aivan kiltti, mutta kahden viikon hoitopaikassa olon jälkeen se oli muuttunut ihan hirviöksi. Siellä sitä luultavastikin oli kohdeltu huonosti. Olkaa siis tarkkoja kenen hoiviin jätätte pupunne loman ajaksi..Minä jätin silloisen poikaystäväni luokse, ja tämä oli tulos! Kanin luottamus ihmisiin meni täysin ja omaa reviiriä puollustettiin kynsin ja hampain.
Lisäksi kaniani varmasti stressasi useat muutot ja minun titämättömyys kuinka kohdella sekoa kania. Nyt olen asettunut uuteen kotiin ja myös pupulle kaikki on uutta. Olen istuskellut päivittäin paljon lattialla ja pupu on iloisesti ja uteliaasti pyörinyt ja häärinyt minun ympärillä ja koko kämpässä. Kerran hyppäsi jopa yllättäen syliini :)
Kani antaa jo silittää hieman ja tulee hakemaan ruokaa kädeltäni ja päältäni. Mutta nostamaan en ole kania vielä ruvennut. Ongelmana onkin, että kuinka saan kanin häkkiin takaisin jos yllättäen pitääkin lähteä johonkin..??
Kani pinkasee äkkiä pakoon jos teen pienenkin liikkeen, mikä saattaisi merkitä kanin kiinni ottamista... pupu varmastikin tottuu minuun päivä päivältä enemmän ja jokupäivä saan sen vielä syliin paijattavaksi :)
Huolestuttaa vaan tuo kanin kiinni ottaminen.. Aamuisin pelkään että myöhäsyn koulusta jos en saa kania ruuan avulla häkkiin.. Mutta en raaski pitää kania häkissä jos olen kotona..siihen malliin se jäystää kaltereita että en voi olla avaamatta häkin ovea. Yöksi olen kanin teljennyt häkkiin ettei vaan syö kaikkia sähköjohtoja...
Mutta siis kerran vielä kiitos kaikille kommenteista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791