Tietotekniikan DI

11+6

Olen lukiossa ja puolentoista vuoden päästä koittais valmistumisen aika. Kaiken kaikkiaan kirjoitan äidinkielen, espanjan, englannin, matematiikan (pitkä), fysiikan ja kemian, jos kaikki menee hyvin. Tietotekniikka kiinnostais kovasti ja toi kyseinen DI-tutkinto näytti mielenkiintoselta. Mutta sitten taas iskee se tyypillinen epävarmuus siitä, onko musta tuollaiseen työhön.

Vaikka noi em. aineet kirjotan, oon monessa melkoisen tarkkaan sanottuna vain keskitasoinen. Kauan jatkunt usein pahakin masennus on syöny jaksamista koulun suhteen ihan kiitettävästi, enkä ole pahemmin siksikään aina panostanu, kun en oo ollu varma, kauanko edes olen hengissä. No mut onneks nyt asiat on paremmin, ainakin toistaseks. Toivon, että jaksaisin kuroa umpeen noita opiskelematta jääneitä juttuja, mutta enhän mä silti voi varmaksi sanoa, että koskaan pärjäisin keskitasoa paremmin. Onko siis esimerkiksi c:n papereilla asiaakaan oikeesti tollaseen tutkintoon?

Tuntuu, että nyt kun vointi on parempi, opinkin paremmin, kun jaksan keskittyä ja peruskoulu viel meniki helppoutensa takia suht. hyvin, vaikka mielialaoireet oli sillonki selkeet. Kaikki koneilla tehtävä on aina ollu jokseenki helppoa ja mielenkiintosta. En voi sanoo itteeni miksikään nörtiksi, mutta omien käytännöntarpeiden takia oon oppinu jonkin verran ehkä keskitasoa enemmän käyttisten toiminnasta ja komennoista graafisella ja ei-graafisella tasolla. Koodaus ja tietojärjestelmien heikkoukien ja aukkojen ym. etsiminen ois mielenkiintoista. Tosin itse en osaa mitään html-koodeja kummoisempaa :D

Mutta siis kaipaisin jotain pientä infoa tähän tutkintoon liittyen, että jos te opiskelette sitä tai ootte opiskelu jo, niin mitä ja millä arvosanoin kirjotitte, mitä ootte tykänny ko. tutkinnon opinnoista ja näyttääkö ala sellaselta, et sais töitä?Kuulostaako ees realistiselta, että mä hakisin tota opiskelemaan?

2

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+3

      Mihin teknilliseen haluaisit? Tietotekniikkaan pääsee Aaltoonkin kun osaat pääsykokeesta pari tehtävää kummastakin kokeesta (ei edes puolia). Suuren sisäänoton takia pisterajatkaan eivät heitä paljoa vuodesta toiseen. C:n papereilla pääsee, joko pääsykoe- tai yhteispistekiintiössä. Kun kirjoitat äikän, enkun, matikan, kemian ja fysiikan ja kaikista saat C:n, niin pisteitä on kertynyt 14, ensisijaisuuspisteiden kanssa 17. Viime vuoden pisterajoilla tarvitsisit vielä 18 pistettä kokeesta (painotettu) päästäkseen sisälle yhteispistekiintiössä. Eli pistekiintiön kautta olisi ollut helpompaa (16,67). Tuo 16,67 vastaa noin 30 koepistettä eli tähän riittäisi kun tekisit matikasta 3 tehtävää ja 2 fysiikasta. Eli sisäänpääseminen ei ole ollenkaan mikään mahdottomuus, varsinkaan tietotekniikkaan, jos olet viittinyt siellä lukiossa edes jotain tehdä.

      Suosittelisin myös harkitsemaan tietojenkäsittelytiedettä? http://www.tkt-yhteisvalinta.fi/

    • Teekkari

      No ihan saatanan työläs DI-tutkinto on, että jos on jotain tollasta masennukseen taipuvaisuutta, niin ei ehkä kannata valita sitä kaikista stressaavinta alaa Yliopistosta. Opinto-opas auki ja sieltä kattelemaan millasia kursseja on ja sit ettimään tietoa niistä kursseista jo etukäteen, että kiinnostaako ne yhtään. Toisaalta sitten tämä foorumi nyt ei kyllä oo iha oikea paikka kysyä tollasia, kun tänne kirjottelee lähinnä vaan jotain syrjäytyneitä ja työttömiä, että jos oikeata kunnon infoa, niin parhaiten tosiaan onnistuu kun aukasee opinto-oppaan ja aivot pois narikasta. Mitä tulee tuohon työllisyyteen, niin käytännössä kaikki DI:t on töissä, ellei sitten kuulu siihen porukkaan, joka huvikseen istuu ansiosidonnaisella tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe