Kaipailisin vähän apua tähän yliopiston tutkinto rakenteen ymmärätmiseen....
Jos pääaineena vaikkappa kauppatieteet (mitä olen suunnitellut) kuinka monta sivuainetta on mahdollista ottaa? Ainakin tuo North American Studies mikä on tarjolla Turussa kiinnostaa. Lisäksi haluaisin ainakin englannin ja espanjan opskelua ja varmasti löydän vielä kaikkea muutakin mielenkiintoista, jota haluaisin hamstrata....
Ikinä en oo oikein saanu selvää yleiskuvaa tutkinnon rakenteesta, apua????
Tutkinnon rakenne?
6
83
Vastaukset
- tutkipa itse
Tutkintojen rakenne riippuu tiedekunnasta, joten sitä on mahdoton lyhyesti selostaa. Kaupallisella puolella tutkintojen rakenne on erityisen häilyvä. Voisit itse tutkia eri yliopistojen eri tiedekuntien tutkintovaatimuksia.
- austerism1
Ylemmän korkeakoulututkinnon perusrakenne (eli kandi ja maisteri samassa) karkeasti:
-Pääaine, jossa perus-, aine- ja syventävät opinnot gradu
-Laaja sivuaine, jossa aineen perus- ja aineopinnot (vaihtoehtoisesti kaksi suppeaa sivuainetta).
-Valinnaisia opintoja (voi olla esim. jonkin aineen perusopinnot tai sekalaisia kursseja)
-Yleiset kieli- ja metodiopinnot.
Itse opiskelin aikoinaan vanhan tutkintorakenteen mukaan ja opintoviikkoina, joten en valitettavasti jaksa hahmottaa/selvitellä, miten nykyinen jako kandiin ja maisteriin vaikuttaa. Ennen ei ollut rajoituksia, vaan sai opiskella niin paljon kuin ehti/jaksoi. En tiedä, miten nykyään menee ja onko jotain rajoitteita. Itse tein esim. pääaineessa yhteensä yli 80 ov:a gradu 20 ov:a, kun vaadittu määrä oli 60 20. Laajassa sivuaineessa tein yli 50 ov:a, kun vaadittu määrä oli 40 ov:a. Lisäksi tein pari suppeaa sivuainetta ja satunnaisia valinnaisia kursseja. Ylemmän kk-tutkinnon normilaajuusi oli tuolloin 160 ov:a, mulla tutkintoon tuli reilusti yli 200 ov:a.- Poliittinen ohjaus
Tuollainen törkimys! Olet tuhlannut yliopistojen resursseja ja oman työurasi pituutta tyhjän opiskeluun. Opiskelijan velvollisuus on suorittaa pelkät tutkinnon opintoviikot minimiajassa.
Äläkä yritä puolustella tekojasi osaamisesi lisäämisellä. Emme me osaamista tarvitse, vaan nopeasti suoritettuja tutkintoja.
- austerism1
"Emme me osaamista tarvitse, vaan nopeasti suoritettuja tutkintoja."
Hahaa. Mutta joo, siksipä mä mietinkin, että onko näihin nykyisin jotain rajoituksia.
Tuhlasin resursseja muuten niinkin, että tein ennen ylempää kk-tutkintoa amk-tutkinnon. Ja ovat siis vieläpä tyystin eri alalta, joten amk-tutkinnosta ei tullut mitään hyvityksiä. Niin ja vielä ylemmän kk-tutkinnon suorittamisen jälkeen olin kirjoilla toisessa yliopistossa. Halusin lähinnä opiskelijakortin, mutta kyllä mä jotain pientä myös opiskelin. Lisäksi olin vieläpä kirjoilla opekorkeassa, kun tein ylemmän kk-tutkinnon rinnalle open pätevyyden. Mutta on tässä nyt tullut oltua jo useamman vuoden työelämässä.- Poliittinen ohjaus
Tietysti tuo esittämäni oli pelkkää parodiaa, mutta kammottavan totta, kun ajattelee yliopistojen tulosohjausta ja siinä tapahtuneita poukkoiluja vuosien kuluessa.
Ja oletko kuullut yhdenkään poliitikon kantavan huolta opiskelleiden osaamistasosta? Opiskeluaikaan, suoritettuihin opintopisteisiin ja tutkintojen määrään on kyllä jaksettu ottaa kantaa. - austerism1
Poliittinen ohjaus kirjoitti:
Tietysti tuo esittämäni oli pelkkää parodiaa, mutta kammottavan totta, kun ajattelee yliopistojen tulosohjausta ja siinä tapahtuneita poukkoiluja vuosien kuluessa.
Ja oletko kuullut yhdenkään poliitikon kantavan huolta opiskelleiden osaamistasosta? Opiskeluaikaan, suoritettuihin opintopisteisiin ja tutkintojen määrään on kyllä jaksettu ottaa kantaa.Juu, arvelinkin, ettei ollut ihan tosissaan kirjoitettu.
Mulle ei ole yliopistomaailma nykymallissaan tuttu, mutta ilmeisestihän se melkoista poukkoilua on. Lämmöllä muistelen omaa opiskeluaikaa - eikä siitäkään nyt ole kuin vasta noin 10 vuotta, mutta nähtävästi tässä ajassa on homma muuttunut paljon.
Itse toimin amk:ssa englannin ja viestinnän opettajana. Siellä taannoin jonkinlaisen johtoryhmän byrokraatit mm. ehdottivat, että kielten tukikurssit voisi toteuttaa kokonaan verkossa. Eivät tosin olleet tajunneet, että A) verkko-opetuksessa opettaja saa itse asiassa paremmat resurssit kuin lähiopetuksessa (ts. työnantajalle kalliimpaa) ja B) johan arkijärkikin sanoo, ettei ei kielten tukikursseja todellakaan voi järjestää yksinomaan verkko-opetuksena. Mutta siis tietenkin taustalla oli vain ja ainoastaan ajatus säästää - osaamisesta/oppimisesta ei siis tässäkään tapauksessa ollut kukaan johdossa huolissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta
Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee4452170Miksi jollain jää "talvi päälle"
Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli2201921Miksi koulut pakottavat
Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja1891552- 1091531
- 521293
Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024
Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit31261Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?
Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!1461237Se katse silloin
Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt381084- 631036
Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!
Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s991034