Paniikkihäiriö ja tärinä/vapina, mikä mua vaivaa ??

epätoivoinen

Hei. Olen 25-vuotias nainen. Sain ensimmäistä kertaa paniikkikohtauksia v. 2009, 5- vuotta sitten. Mulla tämä alkoi aivan yhtäkkiä töihin mennessä, vaikka kyseessä oli tuttu paikka ja ihmiset. Olin vain ollut pitkään sairaslomalla ja jotenkin jännitti töihin paluu. Iso firma ja paljon ihmisiä. Mulla ei näihin kohtauksiin kuulu vain hengenahdistus, epätodellinen olo jne. vaan pahinta on, että alan täristä kauttaaltaan. Tällaista on käyny kun menen esim. bussiin ja olen maksamassa tai kaupan kassalla. Kerran lähdin kaupasta karkuun juuri kun olin alkamassa maksamaan ostoksiani. Olen myös ollut kaupassa töissä, mutta välillä kun jono yltyi pitkäksi sain hirveän kohtauksen ja tärisin kun hermostuin niin pahasti.

No mulla on myös todetty Servikaalinen Dystonia niminen sairaus. Aiheuttaa pään kiertymistä/tärinää/pakkoliikkeitä. Oireet ollut lieviä, mutta jotenkin pelkään niitä ja että muut huomaa .. en enää tiedä onko mulla pahentunut sairaus vai joku krooninen paniikkihäiriö, mutten uskalla enää mennä edes kauppaan kun heti kassalle päästessä alkaa aivan järkyttävä vapina.

Olen kaunis, hyvännäköinen nuori nainen ja ihmiset luulee että olen todella sosiaalinen ja hyvänitsetunnon omaava. Oikeasti mua on koulukiusattu vuosia ja siitä kai jäänyt jotain traumoja. Krapulassa en voi liikkua ihmistenilmoilla .. muuten jos kävelen jossain ja on joku iso porukka tai joku katsoo pitkään menen aivan paniikkiin.

Mulle määrättiin seronil niminen lääke 3 viikkoa sitten, muttei ole auttanut paniikkiin/tärinään, vaan pahentanut oireita :( En tiedä mikä avuksi. Haluiaisin töihin ja muuta mutten pysty kun tämä rajoitaa koko elämääni.

Jos joku osaa auttaa, olisin enemmän kuin kiitollinen.

7

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      Rauhoittava Opamox/Oxamin auttaa, mut ei kannata joka päivä ottaa. Mulla oli lisänä Venlafax 75 mg ja se sopi mulle ja auttoi pahimman yli. Oman kokemuksen perusteella suosittelen kaikille joogan hengitysharjoitusta venytyksiä. Oikealla hengitystekniikalla on mahdollista hallita paniikkia. Pieni vaiva, mutta suuri hyöty.

    • paniikkipetteri

      En osaa auttaa, voin vaan antaa vertaistukea... Mä kanssa alan täristä, ja se on aivan hirveää! Sitten se tärinä vasta alkaakin, jos alan miettiä mitä muut ajattelee vaikka käsien tärinästä just vaikka kaupan kassalla...

      Mä yritän hallita mielikuvaharjoittelulla, vaikka että teen oman kuplan jossa olen turvassa eikä muita ihmisiä ole... tai muuten rauhallisia ajatuksia, jos se hetki ahdistaa niin mietin vaikka että miten pian olen kotona ja keitän vaikka teetä tms.

      Paitsi silloin jos se on niin kova kohtaus ettei oikeesti ajatuskaan enää toimi, silloin saatan vaikka eksyä kotimatkalla, hypätä väärään bussiin tms. kun en vaan pysty tajuamaan mistään mitään... mutta silloinkaan siihen ei kuole, se on vain ikävää sen hetken... ne menee aina ohi

    • M28v

      Mulla on ihan samoja oireita ja beetasalpaajaa olen syönyt jo vuosia niihin. Vie aika hyvin kaikki tärinät ja kuumotukset pois. Ne ei vaikuta päähän mitenkään paitsi sitäkautta kun tietää ettei oireita tule, niin ei tarvitse etukäteen niin paljoa stressata kaikkea. Ilman niitä elämästä ei tulisi varmaan yhtään mitään. Krapulat on itsellänikin ihan hirveitä ja monta päivää ahdistaa ja pelottaa kaikki. Tekisi mieli luopua alkoholista kokonaan mutta sitten vähäinenkin sosiaalinen elämäni kuolisi täysin. Kahvi tai oikeastaan kofeiini on toinen mikä pahensi oireita paljon, huomasin sen kun lopetin kahvinjuonnin kokonaan.

    • prop rallli

      Lähtisin kanssa kokeilemaan vaikka Propralia, mikä on beetasalpaaja. Tehoaa ainakin useimilla hyvin tärinöihin. Hyvä lääke paniikin oireisiin muutenkin, ja täysin harmiton.

      • tärinät pois

        Suosittelen, olen käyttänyt jo vuosia, toimii todella hyvin tärinään.


    • Panikoija

      Hei! Jos paniikkisi ilmenee pelkästään tärinänä tietyissä tilanteissa niin pieni annos beetasalpaajaa (itselläni Propral) saattaisi ennalta ehkäisevänä pitää kurissa nämä kiusalliset tärinäkohtaukset jos vain beetasalpaajille ole mitään kontraindikaatioita. Ennaltaehkäisevä vaikutus on vaikkapa kuuriluonteisesti otettuna ennen näitä kiusallisia tilanteita siinä mielessä hyvä, että oma psyyke 'tottuu' esim kuukauden/kahden aikana oireettomiin asiointeihin ja näin ollen oppii tiedostamaan, että tilanne ei ei olekaan tärinäkohtauksen arvoinen. Annostus on melkoisen liukuva. Myös suuriakin annoksia kuulee käytettävän.'

      Mielestäni 10mg-40mg on jo riittävä. Toki näissä asioissa olemme jälleen yksilöitä, joten lääkärin kanssa keskustellen oikea annostus löytyy. Todennäköisesti lääkäri antaa luvan hyvinkin liukuvaan annosteluun. Itselläni riittää 10mg (mies 195/90), vaikka lupa on mennä jopa 60mg:aan. Tässähän on tietenkin kysymys vain oireen lievittämisestä tai sen poistamisesta. Itse sairauden syyt ovat jossain muualla ja niitä pitäisi ehdottomasti kaivaa esiin.

      Jos SSRI-lääkkeet eivät sinulle sovi ja oireet vain pahenevat niin hyvin helposti kuvioihin tarjotaan jotain atyyppistä neuroleptiä. Siinä kannattaa sitten olla hieman epäileväinen jos diagnoosiisi ei kuulu esim. skitsofreenisyyttä tai ehkä bipolaari häiriöta.

      Itse olen sitä mieltä, että tarvittaessa käytettävä bentzodiatsepiini vaikkapa kombinoituna beetasalpaajaan saattaisi pitää oireesi kurissa jos tosiaan mistään vakavammasta mielenterveys häiriöstä ei ole kysymys. Beetasalpaajat eivät aiheuta riippuvuutta mutta bentzojen kanssa kannattaa olla tosivarovainen. Päivittäinen käyttö aiheuttaa jo jokusessa viikossa 'koukun' josta muodostuu todellinen ongelma mutta oikein käytettynä, pieniannoksisena vain tarvittaessa mitään ongelmia ei synny. Tämä on vain kokemusperäistä. Mikään ammatti ihminen en alalla ole!

      Hyvää syksyä ja tsemppiä sinulle...!

    • pyydä propral

      Jep propral niin kädet ei tärise tai naama mee punaseks. Auttaa noihin fyysisiin oireisiin oikeasti ja jos sulla suurin huoli on just täriseminen yms, niin sitä kautta voi sit hillitä sun stressiäkin samalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe