Mitä ihmettä!

Ihmettelevä

Alkaako palstojen uusi jaottelu kasvatusasioiden alle kantaa hedelmää?
Osaammeko siis käyttää palstoja oikein?

Pariin päivään ainakaan kukaan ei ole ollut tietämässä kaikkea maan ja taivaan väliltä ja lataamassa tietopankkiaan tyhmempien käyttöön.

Onko miniöiden, anoppien ja itse kasvattamanne nuorison haukkuminen ja arvostelu nyt lopuillaan tältä erää?

Nytkö alkaa olla isovanhempien vuoro keskustella kasvatuksellisessa mielessä?

19

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eriävä mielipide

      Eikös tarkoitus ole että isovanhemmat saavat keskustella ihan mistä aiheesta itse haluavat? Jos päivän polttava kysymys on suhde miniään, niin MIKSI siitä ei muka saisi puhua täällä? Kyllähän isovanhempien elämään kuuluu myös omat aikuiset lapset (joita ei enää kasvateta!) kuin vävyt, miniät ja muutkin sukulaiset, ja heidän klanssaan moninaiset kysymykset, ei pelkästään lastenkasvatus. Ei isovanhemmuutta voi rajata vain kasvattamiseksi, varsinkin kun nuoret vanhemmat eivät edes halua että isovanhemmat kasvattavat heidän lapsiaan.

      Perhe-elämäkään ei ole pelkkää lastenkasvatusta, vaan siihen sisältyy kaikki arjen tapahtumat ja moninainen ihmissuhdeverkosto.

      Jos jotkut eivät osaa keskustella rakentavasti, loukkaavat ja herjaavat toisia, tarvitseeko sen takia muilta rajoittaa keskustelun vapautta? Näitä suunsoittajia joka tapauksessa riittää aina, riippumatta siitä miten ryhmät otsikoidaan. On myös syytä muistaa että asiallinen keskustelu ei ole pelkkää kilttiä ja kivaa, vaan myös kielteisistä tunteista pitää voida puhua.

      Aloitus on tekopyhä ja holhoava. Myös jaottelun uudistus on turha ja ärsyttävän holhoava ja vaikeuttaa palstan löytämistä.

      • Samalla linjalla

        Suomi24 voi kuitenkin määritellä tämän isovanhempien palstan kasvattaja- ja kasvatus-sanojen alle. Suomi24:llä on oikeus johdatella tätä palstaa siihen suuntaan, jos niin haluaa.
        Olisiko tässä keskusteluun osallistujalla miettimisen ja asenteen uusimisen paikka?


      • jotain rajaa

        Asiasta keskustelu on eri asia kuin miniän haukkuminen.
        Asioista keskustelu tuntuu olevan isovanhempi-ikäisten kohdalla ainakin yhtä huonoa kuin nuorempiensa. En olisi kuunaan uskonut että mummoikäiset riitelee keskustelufoorumilla siten kuin täällä on saanut havaita jos en olisi ihan sattumalta poikennut tänne.
        Ei ikä tuo viisautta vaan se on jokin tuolla korvien välissä ja on vaan todettava että kaikki eivät kasva henkisesti koskaan.


      • Samalla linjalla
        jotain rajaa kirjoitti:

        Asiasta keskustelu on eri asia kuin miniän haukkuminen.
        Asioista keskustelu tuntuu olevan isovanhempi-ikäisten kohdalla ainakin yhtä huonoa kuin nuorempiensa. En olisi kuunaan uskonut että mummoikäiset riitelee keskustelufoorumilla siten kuin täällä on saanut havaita jos en olisi ihan sattumalta poikennut tänne.
        Ei ikä tuo viisautta vaan se on jokin tuolla korvien välissä ja on vaan todettava että kaikki eivät kasva henkisesti koskaan.

        Hyvä. Se riitely ja niskojen nakkelu ja suoranainen vittuilu, jota lähes jokainen sai niskaansa jos jotain kirjoitti, minutkin ajoi pitkäksi aikaa pois tältä palstalta. En olisi uskonut mummojen sellaiseen ryhtyvän. Ryöpytystä tuli siihen malliin että alkoi tulla paha olo kun vain ajattelikin palstaa.

        Joskus puoli vuotta sitten tänne ei uskaltanut enää edes kommentoida yhtään mitään, koska jokainen sana tutkittiin ja tulkittiin väärin järjestelmällisesti ja sitten annettiin kympillä sarjatulta perään. Jopa kirjoitusvirheet otettiin tikunnokkaan. Niin hanakoita mummoja löytyi tuolloin.

        Olisiko nyt opiskeltu keskustelutaitoja - se asia jää nähtäväksi. Kyllä iäkkäämpänäkin voi toimia toisella asenteella ja opetella asioita sekä havaita ja myöntää, että maailma on muuttunut niistä ajoista kun itse oli nuori. Näitä maailmoja ei kannatta verrata toisiinsa suoraan. Miettikää sota-aikaa ja verratkaa nykyiseen. Miettikää Venäjän vallan aikaa ja verratkaa. Ym . ym. Yhtä valideja nekin olisivat tässä tapauksessa. Kehitys vai meni radikaalimmin eteenpäin viime vuosina.

        Olen edelleen sitä mieltä että palstan omistaja saa ohjata keskustelua jaottelulla valitsemaansa suuntaan. Jos mellastetaan jatkuvasti niin palstaa pitää suitsia siihen suutaan minkä omistaja valitsi.

        Kaikille ei ikä tuo tosiaankaan viisautta eikä henkistä kasvua. Kunnioittaakin olisi kaikkia pitänyt ikänsä perusteella, vaikka he rähisisivät, haukkuisivat ja olisivat mahdollisimman epämiellyttäviä kanssakirjoittajiaan ja nuorempaa polveaan kohtaan. Minun mielestäni jokainen - minkä ikäinen aikuinen hyvänsä - ansaitsee itse kunnioituksen omalla käytöksellään muita kohtaan. Ei se kunnioitus ole myötäsyntyinen lahja eikä ansio iän kautta. Jos käyttäydyt huonosti niin et ansaitse kunnioitusta olitpa sitten minkä ikäinen tahansa.

        Nämä ovat minun mielipiteitäni ja osa niistä menee automaattisesti nuoremmalle polvelle kasvatuksena.


      • vais niin
        Samalla linjalla kirjoitti:

        Hyvä. Se riitely ja niskojen nakkelu ja suoranainen vittuilu, jota lähes jokainen sai niskaansa jos jotain kirjoitti, minutkin ajoi pitkäksi aikaa pois tältä palstalta. En olisi uskonut mummojen sellaiseen ryhtyvän. Ryöpytystä tuli siihen malliin että alkoi tulla paha olo kun vain ajattelikin palstaa.

        Joskus puoli vuotta sitten tänne ei uskaltanut enää edes kommentoida yhtään mitään, koska jokainen sana tutkittiin ja tulkittiin väärin järjestelmällisesti ja sitten annettiin kympillä sarjatulta perään. Jopa kirjoitusvirheet otettiin tikunnokkaan. Niin hanakoita mummoja löytyi tuolloin.

        Olisiko nyt opiskeltu keskustelutaitoja - se asia jää nähtäväksi. Kyllä iäkkäämpänäkin voi toimia toisella asenteella ja opetella asioita sekä havaita ja myöntää, että maailma on muuttunut niistä ajoista kun itse oli nuori. Näitä maailmoja ei kannatta verrata toisiinsa suoraan. Miettikää sota-aikaa ja verratkaa nykyiseen. Miettikää Venäjän vallan aikaa ja verratkaa. Ym . ym. Yhtä valideja nekin olisivat tässä tapauksessa. Kehitys vai meni radikaalimmin eteenpäin viime vuosina.

        Olen edelleen sitä mieltä että palstan omistaja saa ohjata keskustelua jaottelulla valitsemaansa suuntaan. Jos mellastetaan jatkuvasti niin palstaa pitää suitsia siihen suutaan minkä omistaja valitsi.

        Kaikille ei ikä tuo tosiaankaan viisautta eikä henkistä kasvua. Kunnioittaakin olisi kaikkia pitänyt ikänsä perusteella, vaikka he rähisisivät, haukkuisivat ja olisivat mahdollisimman epämiellyttäviä kanssakirjoittajiaan ja nuorempaa polveaan kohtaan. Minun mielestäni jokainen - minkä ikäinen aikuinen hyvänsä - ansaitsee itse kunnioituksen omalla käytöksellään muita kohtaan. Ei se kunnioitus ole myötäsyntyinen lahja eikä ansio iän kautta. Jos käyttäydyt huonosti niin et ansaitse kunnioitusta olitpa sitten minkä ikäinen tahansa.

        Nämä ovat minun mielipiteitäni ja osa niistä menee automaattisesti nuoremmalle polvelle kasvatuksena.

        Miten olet ottanut selvää minkä ikäisen kirjoitusta milloinkin luet? Täällä kun ei ole pakko rekkautua niin millä otat selvää kulloisenkin kirjoittajan iän tai sukupuolen?

        Äläs viitsi huudella ja syytellä kun et voi olla varma kenekään iästä tai muustakaan.


      • Urho Kekkonen esim
        vais niin kirjoitti:

        Miten olet ottanut selvää minkä ikäisen kirjoitusta milloinkin luet? Täällä kun ei ole pakko rekkautua niin millä otat selvää kulloisenkin kirjoittajan iän tai sukupuolen?

        Äläs viitsi huudella ja syytellä kun et voi olla varma kenekään iästä tai muustakaan.

        Otahan nyt huomioon että rekkautuessakin kaikki jää omantunnon varaan. Tunnisteita ei tarvitse antaa. Sähköpostiosoitteen voit luoda vaikka nimellä mummoankka, jos se on vapaa. Palstan omistaja on määritellyt tämän isovanhempien alueeksi mutta yhtä hyvin tänne voi kirjoittaa 18-vuotias tai nuorempikin jos haluaa. Ei riitelemiseen tai näsäviisastelemiseen tarvita passia näihin ketjuihin. Kukaan hyvänsä voi esittää ketä hyvänsä. Nimimerkki voi olla täysin fiktiivinen ja voit osata kirjoittaa 20-.vuotiaana kuin vaari.

        Taas se alkoi. Huutelusta ja syyttelemisestä osoitteleminen ja riidanhaastaminen.

        Jatka vain jos se helpottaa, mutta minä en monestakaan syystä viitsi vastata sinulle.


    • Vierailija4

      Näyttää tyrehtyneen täällä kaikki muukin keskustelu. Pariin päivään ei juuri mitään, mutta vielä kesällä täällä oli melkoinen pulina ja kiinnostavaa käydä

      • 20e

        eiköhän kielenkannat pian taas irtoa ja päästään seuraamaan kissatappelua. heitetään verkot vesille ja katsotaan mitä tuli saaliiksi.


    • Tarpeen mukaan

      Kävin katsomassa ja huomasin että myös äitien ja isien jutut käsittelevät paljon muuta kuin kasvattamista. Kun keskusteluissa on enemmän muuta kuin kasvatusta, se kertoo että muut asiat ovat pinnassa ja niistä on tarvetta puhua. Eikö näin saa olla kaikkien kohdalla?

      • Samalla linjalla

        Ihan vapaasti minun mielestäni tässä voidaan alkaa vaikka puhua siitä minkä auton tai aatteen isovanhemmat mieluiten valitsevat.
        Oletin, että palstan perustaja määrittelee palstan sisällön, mutta ehkä asia ei olekaan niin, ainakaan täällä.


    • Tarpeen mukaan

      Palstoille ei nyt varmaan kaikki keskusteluhaluiset isovanhemmat, äidit tai isätkään löydä, kun pitää valita monta vaihetta - kasvatusta ja kasvattajia. Varsinkin jos asia koskisi muuta kuin kasvatusasiaa.

      Ihan perhepiirissäkin tehdään muutakin kuin kasvatetaan. Jos keskustelijat eivät löydä palstalle ja vastaamassa on enää vain muutama kasvattaja, ei ratkaisuna ole "asenteen uusimisen paikka", kuten "Samalla linjalla" väittää.

      Löytyisikö muualta isovanhempien keskustelupalstaa, jossa voi purkaa sydäntään monipuolisesti isovanhemmuudesta?

      • serenities

        En tiedä muista palstoista, mutta huvikseni kokeilin haku-toimintoa sanalla "isovanhempien" ja se johdatti minut näkyvän ketjun kautta tälle palstalle.

        Tämä on keskustelupalsta ja täällä pyritään keskustelemaan. Ne vastaukset joita joku antaa, ovat hänen vastauksiaan otsikon ja muun keskustelun aiheeseen. Niitä ei pidä ottaa loukkauksena tai sodanjulistuksena. Vastaukset eivät siis ole niitä tasan oikeita vastauksia jokaiselle, vaan joku henkilö liittyi keskusteluun omine kantoineen aiheesta. Nettikeskusteluissa on huonona puolena se, että toisen henkilön ilmeet, eleet ja äänensävy jäävät näkemättä, jolloin kommentin tulkinta lähtee sitä kautta mikä on oma mielentila.

        Jos se askarruttaa etteivät tänne entiset keskustelijat löydä niin sinuna ottaisin Ylläpitoon yhteyttä ja esittäisin ongelman heille.


    • Vierailija4

      Minulle on yks hailee, millä nimellä palsta otsikoidaan, aion joka tapauksessa keskustella ihan sitä mitä itseäni haluttaa. Ainoa tämän "kasvatuksen" taakse piilotetun Kasvattaja-otsikon ongelma on, että Keskustelu kaikenkaikkiaan vähenee, kuten jo voidaan nähdä.

    • mistä puhutaan?

      Onko täällä yhtään keskustelua kasvatuksesta? Onko äitien jutuissa keskusteluja kasvatuksesta? Ehkä muista aiheista on enemmän tarvetta puhua. Isovanhemmet eivät nykyään edes saa eivätkä halua kasvattaa toisten lapsia.

      • DryDays

        Tähän tämä taas meni sitten.
        Isovanhemmat kasvattivat täysillä oikeuksilla ja vastuilla omat lapsensa. Heidän lapsensa ovat vastuussa omista lapsistaan ja heidän hoidostaan. Tämä kyseinen lapsiperhe siis päättää, kuka ketäkin hoitaa, miten ja kuinka paljon. Isovanhemmilla ei ole mitään laillista oikeutta edes tavata lapsenlapsiaan, valitettavasti.
        Turha tuosta on vääntää jutunjuurta taas.
        Parempi olisi keskittyä nyt siihen, että sovitaan yhdessä asioita, joita kukin kulloinkin toivoo. Jos isovanhempi ei halua, jaksa tai pysty osallistumaan lastenlastensa hoitoon, niin se asia pitää vain hyväksyä aikuisena ihmisenä ja lasten vanhempana.
        Jos ei jostain syystä pysty sopimaan mitään tai saamaan sitä mitä haluaa lastensa suhteen niin sekin asia pitää hyväksyä ja keksiä jotain muuta.

        Isovanhemmilla ei ole vastuuta lastenlastensa perheestä eikä heidän hoitamisestaan. Opetellaan kaikki sanomaan EI, jos halutaan sanoa EI.

        Ja opetellaan myös keskustelemaan ihan normaalein keskustelusäännöin ja KUUNNELLAAN toisia keskustelijoita, ei pyritä voittamaan heitä omalla näppäryydellä ja huutelulla, joka johtaa nopeasti vittuiluun ja tietämiseen tällä palstalla.


    • isovanhempi

      Tässä uudessa palstaryhmittelyssä harmittaa ainoastaan se, että tänne joutuu hakeutumaan monen väliportaan taakse ( kasvatus - kasvattajat - isovanhemmat) ja kun hidas kone siirtyy paikasta toiseen viiveellä, en ole enää juurikaan viitsinyt käydä täällä. Luulen että täällä keskustelee nyt ne muutamat, jotka ovat tottuneet tähän sijaintiin, mutta uudet keskustelijat eivät tänne löydä.

    • ??????????????

      Hu hu ja vain sinä jäit.


      Nytkö alkaa olla isovanhempien vuoro keskustella kasvatuksellisessa mielessä? ??????????????????????????

    • Kareishu

      Minulla on intternetti ikää noin 15 vuotta. Julkisia palstoja olen seuranut lukenut aiheen mukaan kiinostavia ja joihinki keskusteluihin osallistunut.

      Internetissä surffaa kirjoittajien joukko, joka kirjoittaa usealle forumille jopa samankaltaisia viestejä. Kyse ei ole mielipiteestä johonkin asiaan, vaan asenteesta ainoaan oikeaan mielipiteeseen. Minkä ikäisiä he ovat? tuskin tietää kukaan.

      Ihmisiä voisi kuitenkin laijitella samoin kuin luonteita eli kirjoittajat kirjoittavat "oman arvoasteikonsa" ja tunteitensa pohjalta.

      Pahin asenne on kateus, jolla lyödään mahdollisia "ominaiskateutta" herättäviä kuin myrsky rantakalliota.
      Noihin kielipoliiseihin en energiaa tuhlaisi, sama kuin ilmoittaisi mikä ihmisrotu, kansallisuus, polittinen aate, uskontokunta saa ilmaista mielipidettään.

    • ei aina täydellinen

      Jaa johan täällä on kuumat kekustelut.

      Ensinnäkin kavatusta on kaikki se miten me aikuiset toimimme. Lapset katsoo meidän tekemisä ja kuuntelee meidän sanomisia, riippumatta olemmeko me vanhempia, isovanhempia tai muita aikuisia.

      Läheskään aina emme muista kun lapsi (ihan sama kenen) on paikalla, että oma toimintamme on kasvatusta halusimmepa tai emme.

      Haluaisin että otettaisiin keskutelun aiheeski tilanteet joissa olemme olleet kasvattajia haluamatta. Positiivisessä tai nekatiivisessa mielessä.

      Kerron vaikka yhden oman kokemuksen monien joukosta.
      Istuin junassa matkalla töistä kotiin. Tapanani on tehdä käsitöitä tai lukea jotta matka tuntuisi menevän nopeammin. (Eihän se sen nopeemmin mee) Kerran taas neuloin, en muista nyt mikä oli työn alla. Juna teki äkkijarrutuksen jostakin syystä ja silmukoita pääsi karkuun. Minulta lipsahti suusta puoliääneen voihan paska.

      Samalla alkoi kuulua takanaistuvan pikkuneidin suusta voihan paska...... latomista. Häpesin aivan kauheesti. Siinä olin minä ( 8 lapsenlapsen isoäiti ja 4 oman lapsen äiti( kasvattajana oikein esimerkillinen. Lastenlasten kuullen en kiroile eikä omatkaan lapset monestikkaan sellaista kuuleet. Mutta se kasvatus vain pääs unohtumaan kun ne silmukat karkas.

      Sellasta se vain tuo elämä on. Mitä meiltä odotetaan? Mitä me odotetaan toisilta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe