Yritin perämoottori sivuilta vastausta kysymykseen: Ostin tänä kesänä n. Kahdeksan metrisen jenkkiveneen. Mielessä on ollut hankkia siihen varamoottoriksi markettien sähköperämoottorin. Jaksaako sellainen liikuttaa venettä edes lähimpään rantaan ja mikä olisi sopiva merkki/malli? Löytyisikö täältä viisaampia...
Varamoottori
5
2850
Vastaukset
- laita6hvbensakone
Tyynellä kelillä varmaan ne isoimmat eli 20 kg voimalla työntävät jaksaisi. Mutta ainakin merellä tyyni keli on niin harvoin, että ei voi suositella. Joudut ehkä menemään vastatuuleen kun siellä muualla on kivikkoa.
- 27 jalkaa 2800 kg
Ei jaksa! 5Hv perämoottori jaksaa työntää 27 jalkaista 3-5 solmua kun hiljalleen nostaa kierroksia että ei pääse kavitoimaan. En ole kokeillut miten toimisi kovassa kelissä mutta epäilen että ei paljon auttaisi.
Monissa isoissa (21 -24j) jenkkikalastusveneissä, myös kotimaisissa, käytetään usein 8-10 hevosvoiman perämottoreita joilla harrastetaan vetouistelua. Johan sait vastauksen edellisellä pastalla, joten miksi kyselet täällä?
Jos kerran on todettu ajatus toimimattomaksi, niin se on toimimaton.
Normi kaksitahtinen hieman vanhempi 4-6 hv perämoottori ei paljoa maksa, ja siitä voisi olla hyötyä hädänhetkellä.
Tosin sitä hädänhetkeähän ei tule, koska tietenkin peruskorjaat ikänsä puolesta loppuun ajetun päämoottorin.
Ps. Ethän ole laskenut veneen moottorille mitään arvoa ostaessasi, yli 10 v vanha raakavesijäähdytteinen v-8 moottori on romurautaa ja ongelmajätettä.- v-8 ok
Ihme homma tuo v-8 koneen kestävyys sinulla. Minä vaihdoin vm. 87 moottorin viime kesänä uuteen. Vanhakin toimi vielä. Minkä ikäinen aloittajan moottri on, kun en sitä tuosta tekstistä keksinyt.
- apukone hyvä kone
Itsellä n 900 kg varusteineen , liukuvarunkoinen, apu/uistelumoottorina 5 hv nelari, ei pelitä jos vähänkin kovempi keli, tuuli vie mihin tykkää. Viime syksynä koitin kerran taimenta uistella navakassa tuulessa ulkona ja pois oli kiltisti tultava pääkoneella, ei siitä pienestä ollut ,,,, kevyessä tuulessa pirun hyvä kone
eli, vrt edel. 8 - 15 hv ja mainitsemassa veneessä paljon isompi tuulipinta kun mulla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad981643- 541083
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4201041- 166962
- 57782
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126772- 81699
- 51698
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38665- 57661