Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

osteoporoosista

japanitar

Hei vain kaikki ne, joita askarruttaa luukato.Minulta murtui reisiluu, ja ihmettelin syytä? olen viisikymppinen nyt ja ikäni liikkunut aktiivisesti. Kahvia kittasin ikäni liikaa, ja siinä se suurin selitys saattaa olla?Nyt olen jättänyt sen melkein pois(vie kalsiumia)ja käynyt salilla ja juoksemassa. Taidan olla paremmalla puolella.Vai mitä mieltä olette muut?laittakaa kommentteja.

9

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen-59

      Hei!

      Onko sinulla diagnosoitu osteoporoosi?

      Minulla on. Olen nyt 45:nen ja syönyt Fosamaxia jo neljä vuotta kalkkia. Luulen ettei pelkkä liikunta ja "ruokavalio" yksin riitä pysäyttämään luiden haurastumista. Kävin kontrollimittauksessa syötyäni kaksi vuotta lääkkeitä ja silloin luumassan väheneminen oli saatu pysähtymään. Lääkkeen imeytyminen on huonoa ja tuloksia saadaan todella hitaasti, mutta onpa saatu tuloksia luumassan lisääntymisestäkin vuosien saatossa.

      Lääkkeet on todettu melko tehokkaiksi joskin aika arvokkaita ne ovat. Jollet ole saanut lääkitystä suosittelisin sinua kyselemään sitä. Luumassastaan kannattaa pitää kiinni kynsin hampain!

      • Ella

        Onko kyse lääkkeen imeytymisestä, vaan peräti omassa elimistössä imeytymishäiriöstä.
        Olen myös käyttänyt Fosamaxsia vuosia ja nyt tuntuu että alkaa olla kipuja siellä sun täällä. Nukkuminenkin on jo vaikeutunut kipujen takia.
        Olen vuosissa 69, mutta muutoin terve, joten pelottavalta tuntuu, sillä en halua sänkypotilaaksi, enkä sairaalaan vihannes-tilaan.
        Tuo imeytymishäiriö-asia pitäisi ottaa esille osteoporoosiyhdistyksessä ja kaikissa osteoporoosia käsittelevissä luentotilaisuuksissa ym. tapaamisissa.


      • japanitar
        Ella kirjoitti:

        Onko kyse lääkkeen imeytymisestä, vaan peräti omassa elimistössä imeytymishäiriöstä.
        Olen myös käyttänyt Fosamaxsia vuosia ja nyt tuntuu että alkaa olla kipuja siellä sun täällä. Nukkuminenkin on jo vaikeutunut kipujen takia.
        Olen vuosissa 69, mutta muutoin terve, joten pelottavalta tuntuu, sillä en halua sänkypotilaaksi, enkä sairaalaan vihannes-tilaan.
        Tuo imeytymishäiriö-asia pitäisi ottaa esille osteoporoosiyhdistyksessä ja kaikissa osteoporoosia käsittelevissä luentotilaisuuksissa ym. tapaamisissa.

        Hei. Kiitos vastauksestasi. Mitä tarkoittaa osteoporoosin diagnosointi? Saako Fosamaxia apteekista ilman reseptiä? Kuinka kallista?


      • Ella
        japanitar kirjoitti:

        Hei. Kiitos vastauksestasi. Mitä tarkoittaa osteoporoosin diagnosointi? Saako Fosamaxia apteekista ilman reseptiä? Kuinka kallista?

        Diagnosointi tarkoittaa käytännössä, että käyt DXA-luuntiheysmittauksessa, jossa selviää määrätyt arvot,joiden perusteella osteoporoosi todetaan.
        Mittauslaitteita on yksityisillä lääkäriasemilla ja joissakin keskussairaaloissa ja mittaukseen tarvitaan lääkärin lähete. Mittaus tehdään vasta yleensä yli 40 vuotiaille. Anoreksiasta ja muista syömishäiriöistä kärsiville tai esim ranneluunsa mutaneille, voidaan tehdä nuorempanakin.
        Fosamaxsia saa vain lääkärin lähetteellä ja kolmen uukauden annos maksaa korvausten jälkeen itselle n. 67 euroa (päivittäin otettava tapletti).


      • japanitar
        Ella kirjoitti:

        Diagnosointi tarkoittaa käytännössä, että käyt DXA-luuntiheysmittauksessa, jossa selviää määrätyt arvot,joiden perusteella osteoporoosi todetaan.
        Mittauslaitteita on yksityisillä lääkäriasemilla ja joissakin keskussairaaloissa ja mittaukseen tarvitaan lääkärin lähete. Mittaus tehdään vasta yleensä yli 40 vuotiaille. Anoreksiasta ja muista syömishäiriöistä kärsiville tai esim ranneluunsa mutaneille, voidaan tehdä nuorempanakin.
        Fosamaxsia saa vain lääkärin lähetteellä ja kolmen uukauden annos maksaa korvausten jälkeen itselle n. 67 euroa (päivittäin otettava tapletti).

        Oho, ovatpa kalliita. Kiitos, Ella.


      • man

        onneksi on muitakin nuoria.Minä syön samaa lääkettä.FORSTEOSTA alkaa saada Kela-korvausta joulukuun alusta.Hoitopäivän hinta n.20€ hoidon pituus 18 kk.Puolet pitäisi maksaa.Minulle liian kallis.


      • Xveg

        Toivottujen seurausten (=osteoporoosin pysähtyminen) lisäksi osteoporoosilääkkeillä on tietenkin epätoivottuja seurauksia, joita lääkärislangissa sanotaan "sivuvaikutuksiksi". Lääkkeiden "ihmeellisessä maailmassa" ei tunneta sivuvaikutuksettomia lääkkeitä.

        Kuten jo tulikin mainittua, lääkkeet myös ovat kalliita. Entä jos saisit osteoporoosin pysähtymään ilman lisäkustannuksia? Yllättävän helppoa. Jätä lehmänmaito (yms. maitotuotteet) pois ruokavaliosta. Tiedätkö, että maat joissa maitoa juodaan eniten ovat myös osteoporoottisimpia vastaavasti. Vähennä myös muun proteiinin (mm. lihasta) määrää ja lisää liikuntaa.

        Milloinkahan lääketeollisuus (erityisesti osteoporoosipuolella, mutta myös mm.syöpä ja arthirisosastolla) alkaa maksaa rojalteja maitoteollisuudelle? Ilman maitoteollisuuttahan niiden myynnit laskisivat merkittävästi. Jotkut lääkefirmat kärsisivät jopa konkurssin. Rojaltit siis vain olisivat reilua liiketoimintaa.


    • varmasti

      soijaa saa kaupasta ja sokeri pois ja sieniä ei saa syödä eikä mitään missä on homeita kalkkia on turha syödä jos ei syö soijaa sitä jauhoa vaan appelsiinimehuun aluksi vaikkapa ruokalusikallinen soyolkkia ihmiseen tulee hiiva sisään ja se ei ota ruoasta muuta kuin sokerin ja muut menee ohitse tiedän mistä puhun olen käynyt jo lähellä kuolemaa niin tiedän kuinka tuhoisaa hiiva on hiivan saa häviämään alkoholilla pari paukkua päivässä polttaa liian hiivan mahasta pois toimii varmasti kannattaa kokeilla.

    • man

      olen elänyt kuin sinä.Sairastan epilepsiaa ja sain aivoinfartin aivokasvain leikkauksen yhteydessä.Vasen puoli halvaantui olen nyt kuntoutunut ajan autoa.Lenkkeilen käyn kuntosalilla.Tämä tauti tuli vielä lisäksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe