Sekaoppiako?

Larssi

Onko asiat totta!

Esikoislestaadiolaisuudessa esiintyy mm. kolme eri kastekäsitystä, eli sekaoppinen pulju sekin.

Olisiko tämä se Rauhan sana: http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/saitajoki_timo_002.h tml

Olen kertonut mikä tekee eriseuran. Se on kun ollaan eripaikassa ja jo seurauksena opetetaan tietysti eritavalla. En mä tiiä mitä sä jankaat?

En käytä "pulju" sanaa halventaakseni, vaan se on sellainen kieli. Usein kysytään, Mihinkäs puljuun sä kuulut?

Netistä poimittua: Rauhan Sanalta organsiaationa tuskin löytyy liukuhihnalta virallista kantaa näin spesifiin asiaan. Muutenkin liikkeemme varoo historian haavoista johtuen keskusjohtoisuutta, jolloin jäsenet ja paikallisyhdistykset pääsevät muotoilemaan kantojansa keneltäkään kyselemättä. Vastuunkantajien, puhujien ja vanhinten kokouksia on kyllä, muttei niidenkään rooli ole olla oppikiistojen tuomioistuimena tai julkilausumien tekijänä. Kysele siis eri ihmisiltä, ja kattavan otoksen saatuasi tee johtopäätökset liikkeemme linjasta

Ei hyvältä näytä!!!

11

833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha vaimo

>>>Olen kertonut mikä tekee eriseuran. Se on kun ollaan eripaikassa ja jo seurauksena opetetaan tietysti eritavalla. En mä tiiä mitä sä jankaat?

• Larssi

Esim. Suomessa tunnemme toistemme uskon ja opetukset ja jos ollaan on johtopäätös, että opetetaan eritavalla.

Toki Jumalan lapsia kuuluu ei kaupunkeihin ja joilla on sama usko ja mieli, mutta luonnollisesti ovat eripaikassa.

Myös maailmalla on samaa uskoa ja mieltä, vaikka nimi olisikin eri.

Hyvät teot ovat seurausta ja "Hedelmistään puu tunnetaan".

Matti Väisäsen kirjassa "Pyhä kaste kirkossa", mainitaan asiasta (katso sieltä). Kirjaa on mm. kirjastoissa....

• el-ektroni

Onkohan esikoisuuus js rauhansanalaisuus menneet kirjoittajan varmoissa ja totuudenmukaisissa mielipiteissä sekaisin?
      Ymmärtääkseni esikoisuudella ja rauhansanalaisuudella ei juurikaan ole yhteyksiä näissä maallisissa kuvioissa keskenään, valitettavasti.
      Taivaan Isän siunausta niin esikoisille, rauhansanalaisille ("pikkuesikoisuus"?), kuin vanhoillisillekin!

• kakkonen

rauhansanalaiset ja esikoiset tervehtivät toisiaan "Jumalan terveellä", mutteivät vanhoillisia?

• el kirahwi
        kakkonen kirjoitti:

rauhansanalaiset ja esikoiset tervehtivät toisiaan "Jumalan terveellä", mutteivät vanhoillisia?

Esikoislestadiolaisten ja rauhansanalaisten mielestä kaikkia voi tervehtiä jumalanrauhalla/jumalanterveellä ottamatta kantaa tervehdittävän sieluntilaan. Siksi myös vanhoillislestadiolaisia voi tervehtiä sillä tervehdyksellä. Käytännössä itse mieluummin olen vanhoillislestadiolaisia tavatessa ensin odottanut, mitä vl sanoo ja tervehtinyt sitten samalla tavalla. Näin toimin siksi, etten saisi aikaan hankalaa tilannetta kyseisellä vanhoillislestadiolaiselle, koska tiedän, että valtaosa vanhoillislestadiolaisista on sitä mieltä, että vain vl:iä saa tervehtiä jumalanterveellä.

• el kirahwi

Esikoislestadiolaisilla ja rauhansanalaisilla ei ole tietääkseni ollut virallisia yhteyksiä keskenään esim. yhteisten seurojen muodossa, mutta ruohonjuuritasolla on yhteyksiä jonkin verran. Itse olen hyvinkin paljon tekemisissä rauhansanalaisten kanssa.

• el kirahwi

Opillinen yksimielisyys on asia, johon uskovaisten tulee pyrkiä, mutta jota ei kuitenkaan koskaan ole mahdollista saavuttaa tämän maan päällä.

Kasteesta esikoislestadiolaisuudessa esiintyy erilaisia käsityksiä, ja ehkä ne voidaan jaotella kolmeen pääryhmään. Muistaakseni niin ne jaottelee myös R. Blom, joka on kirjoittanut aiheesta kirjan. En ole kaikista kirjan johtopäätöksistä samaa mieltä, mutta luulisin, että tässä asiassa on ainakin jotain perää.

• Eliza

Toki saamme hoitokokouksilla ja poisleikkaamisilla puljumme yksioppiseksi.

• Larssu

Joo kun eriseuraset eivät tee parannusta...

• ellinora

esikoislestadiolaista kristillisyyttä! Ei se ole mikään sekaseura eikä sekaoppi vaan puhtaan Jumalan sanan mukainen, kristillisyys. Otapa selvää ennenkuin kirjoittelet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5199
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      76
      4696
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2464
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      60
      2034
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1860
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1429
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe