Se Jämsänäijä,

kesy selkälokki 15v.,joka on minulle,kuin perheenjäsen viipyilee vieläkin rantamaisemissani,koska kalansaaliit ovat olleet runsaita viimeaikoina.

Se rakkain perheenjäsen,häntä taas tänään kävin katsomassa,kun omaa terveyttäni kävin Mikkelissä katsastamassa,oli ihan ulkona kuin lumiukko.
Hänen mielestään en ollut käynyt edes aiemmin.
Se Jämsänäijäkin jättää minut kohta,mutta se lintu muistaa palata luokseni keväällä,mutta mieheni ei.

22

137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • capt. cöpenick

Siinäs näät Ama, linnut ovat pelureita. Ottavat kyllä tutuilta kalat. Tosin niistä viisaimmat tunnistavat tuttunsa ja ne makupalojen antajat.
      Minullakin tutut varikset, kuten olen niistä aikaisemminkin kertonut. Lopetin niille läskinnahkojen antamisen kun maat sulivat.
      Silti ne tulee lähelle; ensin valtteri rohkeampana. Martta seuraa kauempana antaako pappa mitään.

• Ehkä miehesi sentään säästyy ikävöinniltä siellä, muistisairaat kun unohtavat vähin erin menneisyytensäkin. Myös kivun tunne lakkaa, kun aivot rappeutuvat, se onkin aiheuttanut monia murtumia ja vammoja, kun liikkeelle vain pyritään katkenneilla jäsenilläkin sängyistä.

Eläimet, linnutkin on ihania, minullakin käy nyt työhuoneen ikkunassa kurkkimassa pikkulintu, jota en ole tunnistanut, mutta kovin innokas se on kurkkaamaan kun napuostelee auringonkukan siemeniä, joita tuli ihan pyytämään kylminä päivinä.

Taisi se muistaa viime talven siemenkipponsa ikkunalaudalla, se kun oli paksulumisina talvina siihen asetettava. että yletän täyttää.

• Luojankiitos minulla on tämä tila ja töitä jopa toisille jakaa.
        En muuten pysyisi edes täysjärkisenä ja vielä,että minulla on teidän kannustus,se on minulle todella tärkeää.

Luopuminen on meidän jokaisen edessä,joudumme luopumaan ihanista kesäisistä päivistä ja kauniista luojanluomista kedonkukkasista,lintujenlaulusta,jopa sen pesänvaltaajan käen kukkumisesta,mutta ne palaavat taas ensi kesänä,mutta,mutta...se läheinen vain etenee kauemmaksi

• Katleija*

Tuosta näkee kuinka sinnikkäästi puolisoasi hoidit loppuun asti. Syvästi dementoitunut hän on kun ei sinua tunne. Ehkä joskus saattaa vähän kirkkaampi hetki hänen ajatuksiinsa tulla että jotenkin sinut saattaisi tuntea vaikka hetken verran.
      Minä yhdeksän viimeistä vuotta olin työssä pitkäaikaisosastolla, joten kokemusta on dementoituneiden hoidossa. Tyypillistä on kun sairas tutusta kotiympäristöstä tulee laitokseen silloin vasta omainenkin oikein konkreettisesti huomaa kuinka sairas hän todella on. Ajan ja paikan taju ovat sekaisin ja voi ihminen olla aika levotonkin siinä vaiheessa.
      Niihin laitoksenkin pieniin kuvioihinkin sitten sopeutumista tapahtuu, usein lääkkeiden apuunkin turvaudutaan. Siinä vaiheessa pitää ymmärtää että vaikea sillä dementikollakin silloin on olla.
      Uskon että saat voimasi takaisin ja toteat että näin on nyt hyvä.
      Onhan sinulla vielä se Jämsänäijäkin, joka menee mutta palaa jälleen ensi keväänä.

• Aina se omaishoitajakin tuntee itsensä,olinko tarpeeksi tehokas,olinko pitkäjännitteinen,olinko sitä tai tätä.
        Luuvutinko liian aikaisin,kun omat voimat ehtyivät.
        Oman elämän käynnistys,onko oikein vai väärin?

Sitä kysyin elämänperussetissä ja mielipiteet olivat yksiselitteisiä,siis omaishoitajalle,vaikka entisellekin
        omanelämän eläminen oli lähes aviorikos.

• Mieheni sai tämän kodinomaisen hoitopaikan todella kovan kädenväännön jälkeen.
        Tyttäreni jaksoi viedä asiaa eteenpäin,kun itse en enää jaksanut,
        Mieheni raivokohtaus sattui onneksi terveyskeskuksen vuodeosastolla ja minä säästyin,kuka tietää hengissä.

• Lorena*

Asiasta toiseen, minuun kolahti sanonta "Jämsän Äijä" en oikein ole selvillä onko sanontasi lintu vai kala vai kumpaakin.

Sanonta "jäi kun Jämsän Äijä taivaasta", on ihan tosi toteamus äijältä. Hän meni Kauan sitten siirtolaisena Ameriikkaan, mutta koti ikävä otti koville ja päätti ostaa lipun neitsytmatkalle lähtevällä Titanicilla kotimantereelle. Näinhän sitä mainareille usein käy, meni lähtöhuikkia ottamaan sataman kapakkaan, aika meni kuin iltamissa. Vihdoin huomasi pitää jo lähteä Titanicille, lähtölaituriin mentyä näkyi vain laivasta jälkimainingit, lippu poltti takataskussa - siihen meni mainarin rahat.
      Vihdoin viimein kuukausien kuluttua tuli kotikonnuilleen, kehui kaikille minä se sitten jäin taivaasta kun titanic upposi, tässä on muuten biljetit siihen läntöön.
      On muuten ihan totta tää juttu, olen nimittäin niiltä seuduilta kotoisin, tiedän kuka hän oli.

• Kiitos Lorena*,toi on niitä koskettavia kohtaloita,joita meidän sukupolvemme kantaa sydämissään.
        Se stragedia oli jotain joka toistuu nykyisin lentokokoneonnettomuuksissa ja Estonia oli meidän Titanicimme.
        Heräsin silloin yöllä ja minulla oli niin paha olla,että tuskin sain henkeä vedetyksi.
        Aamulla heti herättyäni sain mediasta kuulla mitä oli tapahtunut.

Tämä Jämsänäijä on Jämsässä rengastettu selkälokki ja meidän ystävyys on kantanut yli kymmenen vuotta.
        Rengastus on tapahtunut viisitoista vuotta sitten

• Oletko ihan varma, että kyseessä on Jämsänäijä? Jos se onkin muija?

• Kyllä sieltä rengastusjutskasta,mikä se nyt olikaan kerrottiin sen olevan uros ja se renkaan värikin jo kertoo sukupuolen,niin oletan.
        Tietty Ruune toivoo aina tipujen olevan naaraita, mutta karu todellisuus kertoo aivan toista

• keskustellaan!
        rituliini_38 kirjoitti:

Kyllä sieltä rengastusjutskasta,mikä se nyt olikaan kerrottiin sen olevan uros ja se renkaan värikin jo kertoo sukupuolen,niin oletan.
        Tietty Ruune toivoo aina tipujen olevan naaraita, mutta karu todellisuus kertoo aivan toista

hyvä Ritu! Bravoo! Ruunehan vain noteeraa tipuihin, vai oliko ne kanoja?

• Meille on tullut ihana kesä takasin -- Katsoin mittaria joka on lämpösellä aurinkoisella puolella ja melkein oli 40 astetta .
      Eisenkin uskalsin ottaa aurinkoa --kun ajattelian että kyllä sen kestää nyt kun on jo matalammalla -- aurinko meinaan .
      Olen sellanen Retro tyyppi --kaikinpuolin -- Nauroivat kun tehtiin keittiöremonttia -monet samalla kun oli se remontti että vaihdettiin johtoja koko 10 kerroksiseen taloon . Oli se kokous ja sielä ne selosti ja antoivat neuvoja -- samalla keittiön remontista oli ilmoitettava . -- Sanoin että 50 luvunkeittiö on minulle sopiva -- kaakelit uusittiin mutta samanlaiset kun oli ne alkuperäiset . Ja tiskipöytä on hieno alkuperäinen .
      Kaikki kaapin ovet olen jo muuttaesani maalauttanut maalausfirmala ja ne onkin vieläkin mieleiseni .Vaan vetimet uusin Siinä oli joillekkin jotain huvittavaa. Kaikki vaan uusiksi ja moneen kertaan tässäkin talossa on rempattu moni keittiö -- ja muovi on ollut Rendi .
      Hupsis kuinkas, nyt tuli näistä remonteista puhuttua -- mutta kysympä onko se semontti Rituliini edistynyt olit sillon intoo täynnä --kun jäit yksin kissojen ja koirien kanssa . Vai menikö into ohi --kun olet ruvennut elämään sitä normaalia päiväjärjestystä-- Minä kanssa pusken suruni johonkin sellaseen jossa saa ajatuksille uutta ajateltavaa --
      Terneisin Jerrycottoniltakin -- se oli iltayöstä pikkusen levoton -- kävin 3 kertaa ulkona -- se P****nsi -- ja OK**nsi -- ja nyt on jo taas ihan kaikki hyvin
      Olin jo peloissani että joko on pahempaakin --vanhuksella on joskus mahavaivoja .
      Itse olen ollutkin terveenä--- Terveisin ullamirjami ja jerrycottoni -

• Kyllä noi nykymiehet ovat pelkkiä sohvaperunoita,ei minulla sellaiselle ole käyttöä.
        Kävin keskiviikkona omaa komistustani katsomassa vanhainkodilla,niin hyvännäköinen,aivot kun sais vaihdettua niin siinä olisi miestä vaikka toisille jakaa.
        Siellä hoitajat pitävät hänet niin siistinä,että ihan silmä lepäsi siinä rakkaassa lähimmäisessä.Ei hän minua tunne ja parempi kai niin,ei osaa kaivata.
        Elämä on sitä hiljaista luopumista,kyllä se koville ottaa,surutyötä se on jokainen päivä.

Eilen sitä poistin varastoja siivoamalla ja ruohonleikkurin voimin,kävin vielä raapasemassa herkkutatteja ämpärillisen.
        Olin niin poikki,että olin nukahtanut silmälasit silmille,enkä nähnyt edes "sinisiäunia".
        Että aman elämä yhtä puurtamista,ei ukot tule enää mieleen

• Hyvää torstaita kaikille! Kauniit ksäiset syyspäivät on sekä mahtavat kesäilmat. Tulee puolukoita mökillä kävelin,mutta osittain raakoja joten jätin ensiviikon työksi,halua ne mehukkaina. Turvallista jättää rauhassa kypsymään,kun siellä ei kukaan osaannu,on se niin erikoinen putous maantieltä.
      Särkijärven rantaan,vaikeaa oli autotie saada sinne oli,mutta kovalla innolla ja 6 hiekkakuormalla pihalle asti tie onnistui.
      Matka maantieltä ei ole ,kuin 100m on luonnon tyyssija.
      Kaverit ovat joskus sanoneet,että tämä on maanpäälline taivas... Ei naapurit näy,muuta kuin heidän aitan seinä,kulku heille erikautta.,

• Se on kumma kun Särkijärviäkin taitaa olla joka läänissä . Tampereellakin ainakin yksi -- Kun se Tampere on niin laaja kun Teiskokin kuuluu siiheh - Minä synnyin messukulässä joka liitettiin tampereeseen (katsoo kirjasta)v
      Oli niin vanha tampereen historia että siinä se ei ollut ja Tampeen kasvot oli nuorempi mutta en saanut varmistettua , vuosilukua , kun se oli hieno kuvateos .
      Mutta ehkä se oli n 53-54 vaiheilla
      Muistelen että Särkijärvi on Hervannassa -- Susmorsein sen varmaankin tietää.

• Jämsä city

Pyhäjärviä on ainakin jokaisessa läänissä, kas kun maailmassa en tiedä olevan pyhää merta. Vanhat ihmiset kutsuivat Kivijärveä Valkealan mereksi kun järvi on iso.
        Sisäjärveä Baikalia paikalliset kutsuvat kyllä pyhäksi mereksi.

• susmorsian ek.

Niin, ei tää Tampereen läheisyydessä oleva Särkijärvi kuulu Tampereelle, se kuuluu Kangasalan kuntaan. Ja täällä Hervannassa on kaksikin järveä, Hervantajärvi ja Suolijärvi, molemmat ihan lyhyitten kävelyitten etäisyydellä ja uimakelpoisia. Sen verran vilkaisin Wikipediaa, että voin välittää tiedon - Suomessa on 178 Särkijärveä.
      Uima- ja jäähallihan ovat Hervannassa maan alla, kiviseinämät ympärillään.

• Niin siinä uimahallissa kävin uimassa kun asuin pikkusenaikaa Hervannassa .
        Sain uudesta talosta Suhteilla ,-Ammattiliitto oli rakennuttaja , järjesti sen . Se olikin väliaikainen kun, muutin Messukylästä ja oli jo tuöpaikka jo valmiina täälä.
        Mutta ne viralliset ja myyntitouhut , talon oli saatava myyntiin . Siinä oli lastenosakin isän kuoltua, saivat oman osansa heti

Kuljin siihenaikaan polkypyörällä työssä ja siinä oli se iso kauppakeskuskin -
        Kerran tuli pyöräkolarikin ,kun yksi muija tuli väärääpuolta mutkassa . -- sen ukko tuli minun kotio ja sano että joudunmaksaan kun pyörö meni rikki . Soitin poliisin ja se tutki minun uuden ja hänen pyörän --eihän se ollut edes ajokuntoinen .
        Mutta kun minun silmälasit meni rikki -- niistä sain Vakuutuksesta . Muija sai huomautuksen että, voin haastaa hänet väärästä tiedosta oikeuteen . se siittä

Tunsi varmaankin minut ,kun monet siihenaikaan tiesi minun mieheni , ja minäkin olin varmaankin tuttu -- ei se auta kun näitä tällaisia rahastajia on joka oksalla . vaanimassa.

-

• kysyn vaan

Katsoppas uudestaan , hervannan Särkijärvi.Miten ihmeessä sat sen kuulumaan Kangasalan kuntaan ?

• Niinpä tuo näkkyy, kun katsoo noin, Hervannan Särkijärvi. Kyllä se sitten aika kaukana on asutuksesta, olen erinäiset kerrat kyllä nähnyt kyltin Särkijärvi Lempäälästä päin tai Kangasalta tullessa. Tai jospa nyt kuntajaoissa merkitty toiseen kuntaan kuuluvaksi. No en tiiä, en tiiä, siellä se aika korvessa on.

Alkuperäset Hervantaan muuttajat, noin 25 vuotta sitten, ylistävät vieläkin taivaisiin, miten äärettömän hyvä sienipaikka tää oli ennen rakentamista, kaikki änkesivät Hervantaan.

• sama um****

Äitini suku on lähtöisin Hervannan ja lempäälän rajalta . Äidin isä on maata viljellyt siinä Tampereen ja Messukylän rajalla - ne paikat tunnenhyvin
        Vähän tulee ikävä kun katselen Googlen sateliittikartaa ja näen ne kotikonnut .

• Olin jo pari päivää surullinen,että Jäsänäijä on jo ritun jättänyt,mutta tänään illansuussa se kaarsi pihaan istumaan sähkötolpan päähän.
      Minä jätin matonpesun ja juoksin rantaan ja katiskoita kokemaan.No siellä oli pelkkiä ahvenia,joita äijä ei edes syö,joten onkella särkiä sitten sain ja me molemmat olimme tyytyväisiä.

Oli ihana iltapäivä istua matoongella,peilityyni järvi,vain leikkuupuimurin vaimea ääni rikkoi hiljaisuuden.
      Tänään olin tehokas pesin painepesurilla kuusi isoa mattoa ja lämmitin saunan ja ihailin kuunsiltaa saunanterassilta.
      Tunsin pitkästä aikaa eläväni ihan oikeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2585
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      107
      2042
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      22
      1867
    4. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      205
      1570
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1565
    6. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1507
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      103
      1121
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      58
      1011
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      126
      983
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      976
    Aihe