3 erilaista Turkin kiertomatkaa

Satunnainen matkaili

Yks on Kappadokian matka, toinen historiamatka mm Efesokseen ja Pamulkkaan, ym ja joku kolmas vielä, en vaan muista nimee... ;)

Ainakin nuo kaksi mainittua poikkeavat kovasti paljon toisistaan. Vain hinta ja kesto lie samat.

Kappadokian osaan kuvitella, mutt millanen tuo historialierros lie kohteiltaan?
Muutamat temppelin, tms, rauniot lie nähtävissä. Jos ei just muuta, niin tolppa, pari ja jossain peräti päätyseinän ranka... Eikä paljon muutaKO?

Onko noi raunionähtävyydet vain yksittäisten rakennusten vähäisiä jäännöksiä, jolloin suurin osa jää mielikuvituksen varaan? Vai onko siellä isompia alueita, eli monien rakennusten rauniot nähtävissä ja kuvattavissa ns 'samalta seisomalta'? Sillee kuin esim Roomassa Forum Romanumissa... siinä Colosseumin vieressä.

Ja miten ne kalkkikivitetassit. Onko ne nähty myös kerralla, yhdellä silmäyksellä? Hienoja ne toki lienevät. Ja useita erilaisia kuvia niistä helposti saa, uskoisin.

Kappadokiassa kuvittelen olevan isompia alueita 'sienipylväitä' ja vuoren rinteeseen rakennettuja asumuksia, ym.

Eli onko Kappadokiassa enemmän näkemistä ja ihmeteltävää kuin historiamatkan Efesoksessa?

Jotkut teistä ootte mahd olleet noilla kummallakin retkellä ...tai peräti kaikilla kolmella.

4

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roll on

      Taidan olla vähän erilainen matkailija kuin sinä, minulle ei riitä näkeminen vaan kokeminen. Sen voi tehdä useastikin samaan kohteeseen. Se ensimmäinenkin kokemus on elämyksellisempi, kun tutustuu kohteeseen etukäteen. Kokemuseni mukaan mainitsemissasi kohteissa riittää todellakin katseltavaa useammaksikin kerraksi.

      Kappadokian asumuksia ei ole rakennettu vuoren rinteeseen, vaikka nyt siltä näyttää, vaan vuoren sisään.

      Kyseisen firman retkillä en ole käynyt. Ihan omatoimisestikin voi liikkua.

    • Satunnainen matkaili

      Tää ois kyll mullekin eka ryhmämatka, mutt se ei nyt ollut se pointi, vaan onko esim tuolla historialliseksi kiertomatkaksi nimetyllä nähtävissä vain yksittäisten rakennusten, temppeileiden, palatsien, tms, erillään sijaitsevia raunioita?
      Ei niin kauhiasti kiehdo täältä asti mennä katsomaan esim yhtä tai vaikka yhdeksää pylvästä ja kuvittelemaan siihen kuvista nähtyä linnaa... Eikä jonkun rakennuksen päädyn 'luurankokaan' oikein vielä hehkuta. Toisin kuin oli esim Roomassa, jossa on suuri alue aivan kaupungin keskustassa nähtävissä ja 'koettavissa'.

      Kappadokiassa on kuvista päätellen iso alue tai ehkä useampiakin, eikä tarvi niin kuvin kuvitella näkemäänsä. Siellä voi kuvitella paremmin jonkin aikakauden ihmisten elämistä niissä vuoren sisällä olevissa asumuksissa. ...jos sitä haluaa.

      Mutt jos joku ois ollu tuolla Efesoksen ja Pamukkaleen suuntautuneella kiertomatkalla sekä Kappadokian kierroksella, niin teidän vertailunne matkoista auttais minua valinnassani.

      • Pumpilu

        En ole ollut kiertomatkalla, mutta omin päin Efesoksessa. Pylväitä ja rakennuksia on enemmän kuin päivässä jaksaa tutkia.

        Pamukkalessa olin ryhmän kanssa ja toisella kerralla sesongin ulkopuolella. Hieno paikka oli, kun ei ollut liikaa ihmisiä tungeksimassa. Moneksi tunniksi katseltavaa ja koettavaa.


    • Sinne vaan

      Olen ollut Kappadokian kierroksella, ja se oli ehkä paras matkani ikinä. Syksyllä aion mennä kiertomatkalle. Näkemistä ja kokemista varmasti riittää sielläkin, ei pelkkiä raunioita. Ja melkein parasta on bussissa matkustaminen: näkee Turkkia muualtakin kuin turistialueilta. Kovaa kuntoa nämä matkat vaativat. Yleensä pitää jo aamukahdeksalta olla bussissa reppu pakattuna ja aamiainen syötynä. Kappadokiassa moni uupui vaelluksilla. Eivät kovin vaativia olleet, mutta kun maasto on ylämäkeä ja alamäkeä vuorotellen, se ottaa pumpun päälle. Hyvät vaelluskengät pitää varata mukaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe