Koira-allergia

Hankitaanko ?

Hei kaikki koiran omistavat ihmiset tai näistä jotain tietävät !

Millaisia kokemuksia ja tietämyksiä teillä on asiasta allergia ja koirat. Onko olemassa joitakin koirarotuja, jotka olisivat ehkä allergia ystävällisempiä ? Miten esim villakoira soveltuisi perheeseen jonka yhdellä lapsella on ihan pienenä todettu lievää herkistymistä koiralle ja joka on joka toinen viikonloppu kuitenkin koiran kanssa saman katon alla oireettomana.

13

9459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n33

      Voin vain antaa sen neuvon että harkitkaa kunnolla! Ja jos vähänkin epäilyttää, älkää hankkiko koiraa/kissaa. Joku lyhyemmän elämän elävä lemmikki olisi ehkä sitten se oikea vaihtoehto, vaikka kyllä ne kaikki kanit, linnut, hiiret ja marsut allergisoi myös.

      Itse olen allerginen ja melkein koko ikäni koirien kanssa asunut, eli en ole juuri koirille allerginen (testien mukaan kylläkin), mutten saa kuitenkaan oireita. Oman koiran hankintaa harkitsin usean vuoden ajan; pelkäsin että herkistyn liikaa ja joudun koirasta luopumaan. Nyt jos tämä tilanne tulisi eteen, en koirastani voisi luopua ellei henki minulta meinaisi mennä.

      Mikään koira ei ole allergisoimaton; vaikka villakoirasta ei sitä karvaa irtoa, koiran hilse on se mikä allergiaa aiheuttaa, ja sitä on ihan joka koirassa.

      Koiraa ei voi ottaa (eikä mitään muutakaan lemmikkiä) kokeiltavaksi. Siihen täytyy pystyä sitoutumaan 10-15 vuodeksi, ja ottaa huomioon mahdolliset allergian pahenemiset. Omalla kohdallani jos terveyden vuoksi joutuisin koirastani luopumaan, koiralleni olisi 3 erittäin hyvää sijoituspaikkaa tiedossa (lähipiirissäni). Tämänkin olen ennen koiran hankitaa selvittänyt.

      • S.E.

        Olen edellisen vastaajan kanssa täsmälleen samaa mieltä. Haluan lisätä sen, että allergiariskin ollessa olemassa on helpompi olla ottamatta lemmikkiä, kuin ottaa ja sitten joutua luopumaan siitä allergian takia. Eli kannattaa tosiaan miettiä etukäteen hyvin tarkasti mitä tekee.

        Itselläni myös on koira koira-allergia ja astma, tosin allergia on puhjennut vasta tämän nykyisen koiran aikana. Koko elämäni olen koirien kanssa elänyt. Vielä ei ole koirasta tarvinnut luopua, vaikka oireitakin siitä saan. Enää en aio koiraa ottaa, olen mieluummin ilman, kuin käyn läpi mahdollisen luopumisen tuskan ja ikävän.


      • sopii
        S.E. kirjoitti:

        Olen edellisen vastaajan kanssa täsmälleen samaa mieltä. Haluan lisätä sen, että allergiariskin ollessa olemassa on helpompi olla ottamatta lemmikkiä, kuin ottaa ja sitten joutua luopumaan siitä allergian takia. Eli kannattaa tosiaan miettiä etukäteen hyvin tarkasti mitä tekee.

        Itselläni myös on koira koira-allergia ja astma, tosin allergia on puhjennut vasta tämän nykyisen koiran aikana. Koko elämäni olen koirien kanssa elänyt. Vielä ei ole koirasta tarvinnut luopua, vaikka oireitakin siitä saan. Enää en aio koiraa ottaa, olen mieluummin ilman, kuin käyn läpi mahdollisen luopumisen tuskan ja ikävän.

        Meillä oli aikoinaan perheessä allergiaa,veljeni allerginen kaikelle,mutta villakoira otettiin ja myöhemmin vielä toinenkin,EIKÄ aiheuttanut mitään oireita!!!villakoirilla ei ole jotain alusvillaa tms.vaan pelkkä karvapeite,kuten ihmisellä hiukset,eli allergisoivaa hilsettä tulee käsittääkseni vähemmän.Toinen allergiselle sopiva rotu on bichon frise,olen kuullut monia tapauksia, jossa allerginen ei ole saanut siitä mitään oireita!!!


      • n33
        sopii kirjoitti:

        Meillä oli aikoinaan perheessä allergiaa,veljeni allerginen kaikelle,mutta villakoira otettiin ja myöhemmin vielä toinenkin,EIKÄ aiheuttanut mitään oireita!!!villakoirilla ei ole jotain alusvillaa tms.vaan pelkkä karvapeite,kuten ihmisellä hiukset,eli allergisoivaa hilsettä tulee käsittääkseni vähemmän.Toinen allergiselle sopiva rotu on bichon frise,olen kuullut monia tapauksia, jossa allerginen ei ole saanut siitä mitään oireita!!!

        Vaikka teillä onkin käynyt tuuri, se ei tarkoita että muilla asiat järjestyisivät noin hyvin. Riskiä ei kannata ottaa. Ei todellakaan.

        Esimerkiski äitini ei ole allerginen koiralle (ei testien mukaan millekään), mutta muutamista tuttujen koirista saa kuitenkin kovatkin oireet. Esimerkiksi bokserista nenä menee tukkoon, henki pihisee, turkkikoirista on vain tullut nuha. Minun koiralleni hän ei ole allerginen.

        Itsekin saan joidenkin koirien syljestä hyvinkin nopeasti nokkosihottuman, omastani en.


      • ehkä
        sopii kirjoitti:

        Meillä oli aikoinaan perheessä allergiaa,veljeni allerginen kaikelle,mutta villakoira otettiin ja myöhemmin vielä toinenkin,EIKÄ aiheuttanut mitään oireita!!!villakoirilla ei ole jotain alusvillaa tms.vaan pelkkä karvapeite,kuten ihmisellä hiukset,eli allergisoivaa hilsettä tulee käsittääkseni vähemmän.Toinen allergiselle sopiva rotu on bichon frise,olen kuullut monia tapauksia, jossa allerginen ei ole saanut siitä mitään oireita!!!

        Minulla on ollut villakoira yli 10 vuoden ajan. Ilman ongelmia. Ainoastaan turkkia trimmatessa saattaa tulla ylimääräisiä aivastuksia... Olen allerginen melkeimpä kaikille muille eläimille pahimpia ovat kanit, rotat yms. jyrsijät, kissat ja useimmat koirarodut. Koiraroduista pahimmaksi koen lyhytkarvaiset koirat (labbikset, bokserit yms.)

        Mutta mutta... harkitkaa, pohtikaa , miettikää... etsikää jostain villakoiraperhe ja kokeilkaa siellä (tai käykää kasvattajalla). Jos päätätte koiran ottaa, teillä kannattaa olla varasuunnitelma, mikäli hommat eivät sujukaan. Ja muistakaa: eläintä ei koskaan kannata ottaa hetken mielijohteesta! Kuten jo mainitsin, minä olen saanut pitää pöhkön villikseni jo yli 10 vuotta!


    • saada koira..

      Itse olen aina ollut enemmän kuin allerginen eläimille ja astmankin omistan, mutta silti hankimme kuukausi sitten koiran, chow chow:n. Mitään oireita ei ole ollut ja toivon ettei tulekaan. On tottta, että koirissa on eroja, koska joistain alkaa silmät välittömästi vuotamaan. Kannattaisi ehkä tavata eri rotuja ja testata?:)

      • Mikki

        Itse otin koiran 3 vuotta sitten ja kävin testissä heti kun oireita alkoi tulla 1kk jälkeen pennun tulosta. testi näytti negatiivista. Nyt kun oireet ovat jatkuneet 3 vuotta kävin uudelleen tulos oli positiivinen. Luopumisen tuska on kova joten en ole sitä vielä tehnyt mutta seurailen tilannetta.


    • pinkki

      Ystävälläni on vehnäterrieri ja niistä kuulemma sanotaan että ne sopii hyvin myös allergikolle. Ja muutenkin aivan ihana koirarotu:)!

    • jpk

      Meillä on sekarotuinen( lapinkoiraa, terrieriä ja pari muuta rotua ) koira ja pitkäkarvainen mäyräkoira ja vain sekarotuinen aiheuttaa oireita. Tämä sekarotuinen kun on edes samassa huoneessa rupeaa vaimoni henkeä ahdistamaan, mutta mäyris voi vaikka nukkua vieressä eikä tule mitään oireita.

    • heppu hei

      Dalmatialainen on ainaki yks valkonen pilkukas

      • entinen koiran om,

        Minä en ollut koskaan koira-allerginen...en ollut ylipäänsä millekään allerginen.... kunnes otin villakoiran. Puolen vuoden jälkeen silmäni olivat aina turvoksissa ja lääkäri määräsi testeihin. Arvatkaa oliko epämieluisa yllätys olla allerginen koiralle.
        Siis VILLAKOIRAkin AIHEUTTAA ALLERGIAOIREITA !!!

        Älkää riskeeratko, koirasta on ikävä luopua kun on jo tuttunut siihen.


      • Villakoirafani
        entinen koiran om, kirjoitti:

        Minä en ollut koskaan koira-allerginen...en ollut ylipäänsä millekään allerginen.... kunnes otin villakoiran. Puolen vuoden jälkeen silmäni olivat aina turvoksissa ja lääkäri määräsi testeihin. Arvatkaa oliko epämieluisa yllätys olla allerginen koiralle.
        Siis VILLAKOIRAkin AIHEUTTAA ALLERGIAOIREITA !!!

        Älkää riskeeratko, koirasta on ikävä luopua kun on jo tuttunut siihen.

        Kukaan ei ole tainnutkaan mainita ettei kyseisestä rodusta tule mitään allergiaa, niinku aikasemmin sanottu, vähemmän allergisoiva koska ei ole pohjavillaa.. itsellä 4villakoiraa ja viides tulossa, ja olen itse todella allerginen muille koirille ja jyrsijöille.. eli tämäkin on yksilöllistä, mutta koiran hankinnassa kannattaa harkita jos on allergiaa perheessä, mennä kokeilemaan esim jollekkin tutulle tai koiranäyttelyihin.. Ja muutenkin jos villakoiraa on hankkimassa kannattaa miettiä onko sille tarpeeksi aikaa arjen keskellä koska villakoira on ehkäpä vaativin koirarotu... Kyllä sen aina trimmatessa huomaa kuka niitä koiriansa hoitaa, eikä sitä ole kiva sivusta kattoa kun koira kärsii.. Joten h a r k i t k a a....


      • jakkkko
        Villakoirafani kirjoitti:

        Kukaan ei ole tainnutkaan mainita ettei kyseisestä rodusta tule mitään allergiaa, niinku aikasemmin sanottu, vähemmän allergisoiva koska ei ole pohjavillaa.. itsellä 4villakoiraa ja viides tulossa, ja olen itse todella allerginen muille koirille ja jyrsijöille.. eli tämäkin on yksilöllistä, mutta koiran hankinnassa kannattaa harkita jos on allergiaa perheessä, mennä kokeilemaan esim jollekkin tutulle tai koiranäyttelyihin.. Ja muutenkin jos villakoiraa on hankkimassa kannattaa miettiä onko sille tarpeeksi aikaa arjen keskellä koska villakoira on ehkäpä vaativin koirarotu... Kyllä sen aina trimmatessa huomaa kuka niitä koiriansa hoitaa, eikä sitä ole kiva sivusta kattoa kun koira kärsii.. Joten h a r k i t k a a....

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00275


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe