EI TERVEHDITÄ!

käytöstavat kunniaan

Mikä ihme on vialla, kun Savonlinnan yrmynaamat eivät edes tervehdi asianmukaisesti naapureitaan?? Hyvä jos vähän kättä heilautetaan, mutta naama vänkyrällä ja katse suunnattuna muualle, ettei vahingossakaan tarvitsisi jäädä juttelemaan. Aamulla tietysti on kiire työhön, mikä on ymmärrettävää, mutta eipä tuota näy olevan muulloinkaan seurankipeyttä. Ja minä vain kohteliaisuudesta haluaisin vaihtaa muutaman sanan, koska pitäähän naapurinsa edes jotenkin oppia tuntemaan. Mikä on ongelma?

30

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millamagia!

Meillä se ainakin on tuo naapuri!! On niiiin olevinaan parempaa luokkaa, että ei tälläinen tavallinen tuunari uskalla edes lähestyä! Voi, ihmiset, joilla on mukavat naapurit, olkaa onnellisia! Olisi niin kiva esim. pihatöitä tehdessä rupatella naapurin kanssa, tai viedä / saada tuoreita leivonnaisia ym. Mutta ei onnistu meillä! Nokka pystyssä, ja selin ollaan, jos huomataan toisen tulleen pihalle - varsinkin se AKKA!
      Oikeasti he eivät ole yhtään naapureitaan parempia!

• Kuekka Koponen

On huomattu sama.
      Ja sellainen jännä ilmiö, että vaikka tiedät jonkin asiakaspalvelijan joka esittää työssä ystävällistä, niin ollessaan vaikkapa yöelämässä liikenteessä he eivät edes katso samaan suuntaan, vaan nokka pystyssä kävellään ohi.
      Vähän hölmö olo jää kun yrittää moikata, niin ollaan koppavia.
      Itselleni ainakin kasvatuksessa opetettiin että tuttuja moikataan, mutta tuo normaali sääntö ei tunnu koskevan tietynlaisia nirppanokkaisia savolaisia ja hyvin usein tämä koskee nimenomaan naisia.

• Mietippä vähän.

Ja ihanko vakavissasi täällä länkytät, että virkailijan, joka jo joutuu työssään tekohymy huulilla irvistelemään ja, karkeasti sanoen, nuolemaan jokaisen valittajankin persettä, täytyisi vielä vapaa-ajallaankin tunnistaa ne sadat tai tuhannet naamat, joita on joutunut työpaikalla katselemaan?

• mietipä ihan itse
        Mietippä vähän. kirjoitti:

Ja ihanko vakavissasi täällä länkytät, että virkailijan, joka jo joutuu työssään tekohymy huulilla irvistelemään ja, karkeasti sanoen, nuolemaan jokaisen valittajankin persettä, täytyisi vielä vapaa-ajallaankin tunnistaa ne sadat tai tuhannet naamat, joita on joutunut työpaikalla katselemaan?

Missä kohtaa tuossa luki virkailijasta mitään? Aivan - ei missään. En ole tarvinnut yhdenkään virkailijan apua mihinkään vuosikymmeneen.

Tarkoitin mm. sellaisia kauppojen jne. palveluiden kassaneitejä, jotka tiedän vuosien takaa ja jotka kyllä esittävät palvelutilanteissa ystävällistä.
        Sellaisia jotka kyllä tunnistavat ihmiset, mutta ovat niin jumalattoman ylpeitä itsestään ettei normaalit käytöstavat koske heitä vapaalla. Ei koske tietenkään aivan kaikkia, mutta suurta osaa.

Saman havainnon ovat tehneet useat tuttuni ja jopa tuntemattomat, kuten tavallaan tämän ketjun aloittajakin.

• 134568

Miksi naapuri pitäisi oppia tuntemaan? Se, että asutaan lähekkäin, ei velvoita kyllä mihinkään sosialisointiin. Leivonnaisiakin pitäisi vielä saada vaihdettua. Huh heijaa!

Tuttuja voidaan moikata, mutta mikä tuttu se naapuri on? Ok, jos naapuri haluaa kaveerata, mutta mitään velvollisuutta siihen ei ole asuntojen sijaintien vuoksi. Niin teennäistä.

• huomioita

Tällaiset kusipäät kuten edellinen ovat juuri noita nenä pystyssä kulkevia ääliöitä, jotka eivät vaivaudu edes tervehtimään naapureitaan. He eivät ole oppineet edes alkeellisimpia käytöstapoja. Hävetkää!

• Suomalaiskansallinen

ilmiö se on että lapsesta saakka kasvatetaan olemaan ottamatta huomioon ketään muita kuin omia tuttujaan. Maailmalla tällaista sanotaan moukkamaisuudeksi. Pienessä tilassa vieraskin täytyy huomioida vaikka vain pienellä eleellä. Muu on täydellistä junttiutta. Myös töissä ja vaikka koulussa tervehditään kollegat aamuisin kättelemällä ja tutut naiset poskisuudelmilla joka vastaa suomalaista kättelyä. Se on aivan normaalia ja kuuluu asiaan. Hetken totuteltuaan se tuntuu jopa luonnolliselta.

• Hienoa!

Tästä olisi monella opittavaa.

Vaikutat Linnalan tulevalta käytöskurssin opettajalta. Mahtuuko aloittavaan ryhmään vielä mukaan?

• hymyface
        Hienoa! kirjoitti:

Tästä olisi monella opittavaa.

Vaikutat Linnalan tulevalta käytöskurssin opettajalta. Mahtuuko aloittavaan ryhmään vielä mukaan?

Minusta on pohjanoteeraus eräältä kirpparinpitäjältä joka istuu naama tötteröllä tiskin takana ja ei tervehdi eikä edes katso vaikka varmasti kuulee asiakkaan tulon.
        No voi tietysti vika olla minussa etten miellytä, mutta ei siellä tee mieli mitään ostaakaan ja sehän kostautuu hänen asiakkailleen.
        Yrittäjänpäivänä voitaisiin ainakin me yrittäjät miettiä miten kohdataan asiakas.

• Savon kirpputori
        hymyface kirjoitti:

Minusta on pohjanoteeraus eräältä kirpparinpitäjältä joka istuu naama tötteröllä tiskin takana ja ei tervehdi eikä edes katso vaikka varmasti kuulee asiakkaan tulon.
        No voi tietysti vika olla minussa etten miellytä, mutta ei siellä tee mieli mitään ostaakaan ja sehän kostautuu hänen asiakkailleen.
        Yrittäjänpäivänä voitaisiin ainakin me yrittäjät miettiä miten kohdataan asiakas.

Varmaan "hymyface" tarkoittaa Savon Kirpputorin pitäjää Karjalantiellä Pääskylahdessa. Tuo nainen on "naama tötteröllä", tervehti häntä tai ei. Lisäksi kirpputorin pitäjä kohtelee asiakasta erittäin epäystävällisesti. Erään kirpputorimyyjän hän ajoi pois ihan ilkeyttään. itse vuokrasin kirpputoripöydän tuolta "kärtyltä" naiselta, mutta en vuokraa toiste. Tilityksissä oli epäselvyyttä ja joka asiasta tuo akka oli valittamassa. Lisäksi tuo nainen teki itsensä kovin tärkeäksi kertomalla omasta raskaudestaan vähän väliä.

Ei ole ihme, että Savon Kirpputorin yritystoiminta on nyt myynnissä, kun omistaja itse epäystävällisellä käytöksellään on karkoittanut asiakkaat. Kirpputori muutti nykyiselle paikalleen Tyyneläntieltä, eikä liike ole Karjalantiellä ollut muutamaa kuukautta kauempaa. Tuon kirpputorin maine on jo mennyt, joten tuskin kukaan edes ostaa kyseenalaisen maineen saanutta kirpputoritoimintaa.

• NoMoro

Naapuri =/ kaveri tai ystävä. Jos naapurin kanssa ystävystyy syystä että samaa ikäluokkaa / samanlaiset harrastukset / kuuluu tuttavapiiriin ok. Minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta olla missään tekemisissä tuntemattomien ihmisten kanssa jotka ovat alkaen 25v itseäni vanhempia. Mielenkiinnon kohteemme eivät ole samat, eikä asiaa auta se että minä olen töissäkäyvä ja he eivät. Saavat aivan rauhassa tekohymyillä toisilleen ja olla olevinaan. Minun ei tarvitse muille esittää eikä muiden hyväksyntää hakea.

• kohteliastaporukkaa

Ehkäpä tässä on kyse siitä, että tervehditään esim rappukäytävässä tai postilastikolla. Ei varmasti moni pullaa ole vailla naapurilta ;)
        Oma lapseni kun muutti kotoa pois ja vannotin jotta muistaa kohteliaasti tervehtiä naapureita jotka vanhoja ihmisiä lähinnä ja kyn kysyin onko tervehtinyt, niin ihmetteli ettei ne mummelit tervehdi takaisin...

• Älä lähentele! :)

Kyllä ihmisestä hyvin juntin kuvan antaa, jos ei tervehdi, vaikka varmasti tuntee!
      Minäkin kysyn:MIKSI? Aikaihmisillä se ei selity edes ujoudella! Luulisi itsellenkin tulevan hyvän mielen, kun hymyillen tervehtisi tuttua/naapuria ja vaikka vaihtaisi pari sanaa. Ei sen lähemmäksi tarvitse välttämättä mennä. Useinhan naapuri kelpaa vasta silloin, kun on jotain apua vailla!

• Kuningatarko?

Minulla on kanssa valitettavasti niin yrmeän oloinen naapurin rouva, että oikein pelottaa, jos lähietäisyydelle vahingossa joudutaan! Olemme, kaksi aikuista, hiljalleen elelleet omalla tontilla varmasti naapuria häiritsemättä, mutta aina tämän arvon rouvan nähdessä, tekisi mieli kysyä, "mitä pahaa olemme tehneet?"
      Vuosien mittaan olemme kyllä joutuneet kuuntelemaan meteliä heidän pihaltaan, kirosanat ja riita on kantautunut vuosia. Asiaan ei olla kiinnitetty sen kummemmin huomiota, mutta ihmetyttää tuo ilkeä ja töykeä käytös myös meitä kohtaan.

• Agressio

Mua ärsyttää kaikki kyylät ärsyttävät naapurit

• Minäminäminäminä

Muuta pissis korpeen!

• sinäetnähtävästitaju

Jotkut tajuaa että rumia ja turhia ihmisiä on aivan turha morjestaa.

• Huom!

Näin on asia!
        Rumuuden ja turhuuden lisäksi samoihin ihmisiin kerääntyy väistämättä kaikki muutkin negatiiviset ominaisuudet joita yleensä voi ihmisessä olla, ja jopa sellaisiakin joita ei voisi luulla maailmassa löytyvänkään!
        Näin ollen parempien yksilöiden on erittäin älykästä pitäytyä omissa eliittikumppaneissaan ja kieltäytyä olemasta minkaanlaisessa tekemisestä tuollaisten eliöiden kanssa.
        Joku rajahan se on asetettava ihmistenväliselle kanssakäymisellekin, ja se kulkee juuri tässä. Perrrkele!

• Observoija

Meidänkin naapuriin muutti muutama vuosi sitten eronneita ja karanneita. Aloittivat sitten "uuden elämän" kuusikymppisinä, ja elävät nyt polleita, että seinät hakeaa, ikään kuin heidän taustojaan ei tunnettaisi. Ainoa keskustelun aihe on kehua omaa erinomaisuuttaan tai hehkuttaa tekemiään matkoja, mitään vuorovaikutusta ei synny, ei esim. kysytä koskaan kuulumisia tms.

Itsekeskeisiä typeryksiä; kyllä koulutus on mennyt hukkaan!

• Moni kakku.........

Miten ihminen ei itse huomaa, kuinka typerän kuvan antaa itsestään, kulkemalla nokka pystyssä, niskaansa nakellen?Meillä on juuri tälläinen naapurin rouva. Pintaliito on niin valtava, että oikein häikäisee! Kielenkäyttö ja käytöstavat kyllä kuuluvat ja näkyvät naapuriin asti, eli ne on huonommat kuin katujätkällä! Surullista, mutta tälläinen käytös myös periytyy, esimerkin voimaa voisi vähän ajatella edes kakaroitten läsnäollessa.

• Kiteeläinen.

Hirvittävän karua ja vaikeaa on elämä savanlinnalaisella kun naapurit ei tervehdi, ja mikä pahinta niin ihan asianmukaisesti. Perskeles!
      Eipä siis ihme kun paikallisista asukkaista kehittyykin juuri sen kaltaisia mitä tämän palstan tekstit antavat ymmärtää, joten kyllä minäkin olen taipuvainen suosittelemaan että tästä lähtien huomioisitte tämänkin asian ettei nouseva sukupolvi kehittyisi ihan niin vahvasti idioottimaiseksi kuin mitä tämän hetkinen.

-Annanpa vielä oman ehdotukseni tervehtimistyyleihin, ja paras niistä olisi mielestäni tässä kun kyseessä on naaraspuolinen kaupungin asukas:

http://img.avatv.fi/mn_kuvat/mtv3/helmi/1maanantai/liikunta/1249847-max590x354.jpg

Miesten osalle suosittelen erittäin lämpimästi seuraavanlaista ryhdikästä tervehtimisasentoa:

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01481/hitler_1481559c.jpg

No niin, siinäpä ne sitten oli ja ei muuta kuin iloisia jalan- ja kädennostoja savonlinnalaisille!

• Pöllimölli!

Olipas siinä fiksu ihminen! Taidat kuulua just näihin niskojen nakkelioihin. Naapurin ja muiden tuttujen tervehtiminen ei siis sovi arvollesi. Kukin taaplaa tyylillään, mutta KYLLÄ HÖLMÖN KUVAN ANTAA ITSESTÄÄN SE, JOKA EI OLE TUTTUJA TUNTEVINAANKAAN!!!

• Kiteeläinen.

Aivan ja täysin varmasti osuit kohdallani oikeaan millilleen, piirulleen, sekunnilleen ja timantintarkasti, ja olisikin ollut historiallisesti kuin myös tilastollisesti äärimmäisen harvinaista jos savolainen erehtyisi!
        Tästäkin huolimatta kehoitan edelleenkin jokaista savonlinnalaista ottamaan edellisessä kirjoituksessa suosittelemani tervehtimistavat, sillä älkää tehkö kuten minä teen vaan tehkää kuten minä neuvon!
        Sitäpaitsi rohkenen väittää käytännön tuovan varmuudella kaivattua näkyvyyttä Savonlinnalle kansainvälisten uutistoimistojen kiinnittäessä huomion tuohon uuteen ja raikkaaseen tervehtimistapaan.

• Mie vuan mänen

Naapuri on savonlinnalaisen pahin vihollinen.

• Ei,

vaan savolainen on savonlinnalaisen pahin vihollinen.
        Oletettavasti kaupungissa asuu jokunen äärettömän käsittämättömän epäonnen vaivaama ja olosuhteiden pakosta oleskeleva muualta saapunut, mutta ei savolainen ja niin ollen normaali ihminen.

• Sanoo ehkäpä

juuri se naapuri, joka itse välttelee parhaansa mukaan naapuriaan ja kärttyilee sitten täällä. Jospa ihan itse otat kontaktia siihen naapuriisi, tiedä vaikka pohjimmiltaan kiva tyyppi.

• mie tunnustan

Olen töissä paljon eri ihmisten kanssa, teen yhteistyötä monien ammattiryhmien kanssa, joudun antamaan itsestäni paljon..se ikävä kyllä näkyy kotioloissa, tervehdin kyllä,mutten jaksa lässyttää pihahommista, saati leipoa tms. Nautin siitä, että saan olla hiljaa ja tehdä yksin asioita, minulle on ihan Yks hailee, mitä naapurit tekee.
      Tarkoitan vain, että meitä on erilaisia ihmisiä,toiset haluaa olla rauhassa.

• Juntit elkeet

Sama täällä, mutta edes pieni pään nyökkäys rajanaapurille antaa ihmisestä fiksumman kuvan, kuin selän kääntäminen! En yhtään kaipaa mitään lörpöttelyhetkiä, mutta pieni huomaavaisuus kuuluu sivistykseen!

• elvistelijät

Samaa mieltä, turhataikaa vievät lörpöttelyt pois. Pieni huomaivainen nyökkäys naapurille riittää osoittamaan hyvän tarkoituksen. Taidanpa aloittaa heti tänään.

• Kel` onni on......

Meillä on onni ja ilo omistaa ihanat naapurit! Miehet kalastelee ja saunoo usein keskenään ja auttavat toisiaan mm. remonttihommissa, ja me naiset lenkkeilemme ja käymme shoppailemassa yhdessä. Matkoilla ollessa tietää, että naapuri pitää kotia silmällä ja tuo jopa postit laatikosta.Monet hauskat illanistujaiset on myös korttia pelaten pidetty. Silti oma rauha ja yksityisyys säilyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1364
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      766
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    10. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      97
      690
    Aihe