Vapautus kielitaitovaatimuksista

98237689732896789317

Opinto-oppaassani lukee näin:
"Tiedekunnan dekaani voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan toisen kotimaisen kielen ja vieraan kielen kielitaitovaatimuksista"

Miten tämä käytännössä onnistuisi? Mikä voisi olla tuollainen erityinen syy?

9

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arveluavaan

      Esimerkiksi se, että on käynyt yleissivistävän koulunsa ulkomailla, missä ei ole opetettu ruotsia. Semmoiselle olisi aika kova työ selviytyä ruotsin vaatimuksista.

      Mikä vapauttaisi vieraan kielen vaatimuksista? Jos on vaikka kuuro-mykkä? Englantia on kuitenkin melko pakko osata lukea ja ymmärtää, muuten ei tule opiskelustakaan mitään.

      • 62893795869347567389

        Onko jotain muita mahdollisuuksia?

        Mietin, että pystyisinkö jollain tavalla välttämään nuo pakolliset kielten kurssit.


      • voit välttää
        62893795869347567389 kirjoitti:

        Onko jotain muita mahdollisuuksia?

        Mietin, että pystyisinkö jollain tavalla välttämään nuo pakolliset kielten kurssit.

        Voit välttää kurssit osallistumalla ennen kurssia tasokokeeseen ja menestymällä siinä riittävän hyvin.


      • 36585685789375979595
        voit välttää kirjoitti:

        Voit välttää kurssit osallistumalla ennen kurssia tasokokeeseen ja menestymällä siinä riittävän hyvin.

        Voinko siis tosiaan saada tarvittavat opintopisteet suorittamalla pelkästään (kirjallisen?) kokeen?


      • kipkop
        36585685789375979595 kirjoitti:

        Voinko siis tosiaan saada tarvittavat opintopisteet suorittamalla pelkästään (kirjallisen?) kokeen?

        Minä ainakin selviydyin ruotsista pelkällä kirjallisella kokeella ja sen päälle keskustelukokeella. Arvosanaksi tuli hyvä. Mutta osaan ruotsia keskinkertaista lukioruotsia paremmin.

        Vieraasta kielestä sain merkinnän muun riittävän kielenopiskelun perusteella.

        Tutkipa oman tiedekuntasi vaatimuksia ja yliopistosi kielikeskuksen käytäntöjä.


    • gtcxz345

      Uusi ilmiö yliopistossa on, että siellä on joukoittain opiskelijoita, jotka eivät valmistu edes kandiksi, kun ruotsi on heille liian kova vaatimus.

      Tähän tilanteeseen on tultu, kun ruotsia ei enää tarvitse kirjoittaa yo-kokeena. Yliopistoon tulee myös jonkin verran vain ammattikoulun käyneitä. Nämä usein luulevat ovelasti välttyneensä ruotsin opiskelulta. Mutta edestä se löytyy.

      On varmasti tosi kiduttavaa yliopistotasolla käyttää aikaa ja voimia ruotsin opiskeluun, joten sen osaamiseen olisi syytä panostaa lujasti jo peruskoulussa ja lukiossa, niin voi yliopistossa keskittyä kiinnostavampiin asioihin. Vaatimuksiin kuuluva toinen kotimainen kieli ei tule poistumaan lähitulevaisuudessa.

      • 54768578957953793579

        Osaan kyllä englantia ja ruotsia aika hyvin (lukion päättötodistuksessa 8 ja 9), mutta muutamat muut esteet ovat tiellä.


      • Rasistiko?

        Mistäs sinä tiedät, ettei toinen kotimainen kieli ole poistumassa lähitulevaisuudessa? Eikös vapaakielivalinta pyri siihen, ettei mitään kieltä syrjittäisi ja se turhanpäinen pakkoruotsin tuputus jokaisella kouluasteella loppuisi. Ei enää tarvitsisi kuulla sitä turhanpäiväistä perusteluja "eihän-sitä-koskaan-tiedä-jos-muuttaa-ruotsiin" tai "koska-se-on-toinen-kotimainen-kieli" tai ehkäpä "kielten-opiskelu-ei-koskaan-ole-pahasta", joilla pyritään perustelemaan pakkoa, jota ei voi järjellä käsittää.


    • Huppetta

      Itse sain vapautuksen kun olin jo suorittanut toisen samantasoisen tutkinnon eli laittoivat suoritusmerkinnän sillä perusteella. Varsinkin tuon englannin kohdalla ollaan tarkempia, koska tutkinnossa pitää opiskella nimenomaan sen alan sanastoa jonka opiskelija on. Aina voi kuitenkin yrittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe