Saarnaaja kaapista ulos

Jopomiesvaan

Onko joku saarnaaja tullut kaapista ulos tässä sakramenttiasiassa?
En usko, että asiaan suhtaudutaan niin yksimielisesti. Eikö kukaan uskalla sanoa poikittaista sanaa.

71

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veritas

Minä tiedän, että yksimielisyys oli valhe.

Seurat minun kohdaltani ohi ja käyty

• Paimenääni

Tervemenoa vain kaikki kapinalliset ja teidän kenraalinne. Kukaan ei teitä kaipaa, kun ette halua alistua seurakunnan yheisen ajatuksen alle ja sen hengellisen hallituksen kuuliaisuuteen, jolla Herran laumaa on aina johdettu Sionin vuorella. Te hengellisen huoruuden harjoittajat, jotka tahdotte istua kahdella jakkaralla ja juoda joka ämmän kiulusta ja sen tähden teillä on aina perse kuralla ( AI:n sanontaa lainaten ). Jätän teidät ruumiinne puolesta Saatanan haltuun, jotta sielut pelastettaisiin ! ( ajatus Paavalilta ).

• Paimenääni kirjoitti:

Tervemenoa vain kaikki kapinalliset ja teidän kenraalinne. Kukaan ei teitä kaipaa, kun ette halua alistua seurakunnan yheisen ajatuksen alle ja sen hengellisen hallituksen kuuliaisuuteen, jolla Herran laumaa on aina johdettu Sionin vuorella. Te hengellisen huoruuden harjoittajat, jotka tahdotte istua kahdella jakkaralla ja juoda joka ämmän kiulusta ja sen tähden teillä on aina perse kuralla ( AI:n sanontaa lainaten ). Jätän teidät ruumiinne puolesta Saatanan haltuun, jotta sielut pelastettaisiin ! ( ajatus Paavalilta ).

Siinäpä Paimenääni kerrassaan.

• 5+7#
        Paimenääni kirjoitti:

Paimenääni 5.9.2014 17:30

Paavalin löydän, mutta mistäs tuo AI:n lainaus löytyy?

• Andreus
        5+7# kirjoitti:

Leeviläiaepistolasta, luulisin!

• TEU,
        5+7# kirjoitti:

LUULTAVAMMIN "SE LÖYTYY RUNNISTA " ET OLE KOVIN TAJJAAVAUISETI
        LUKENUT , MITÄ OLEN KIRJOITTANUT HÄNESTÄ . JA NIITÄ ON MUITAKIN .
        JOTKA ON HÄNEN LUKUJA SIELTÄ LÖYTÄNYT ,,AINAKIN GP,n JA OM:n

KOSKA NE NIITÄ ASIOITA NIIN PALJON KERTAA , VAIKKA GJ: n SANA OLI
        NÄILLE , VOITTE MENNÄ KOULUUN ,MUTTA ETTE SAA MUUTTUA ,
        KUINKAS KÄVI HE MUUTTUI GJ;n OHI JA SIELLÄ OVAT VIELÄKIN .

MITÄ TE LUETTE , ETTEKÖ TÄLLÄISIÄ ASIOITA OLE KUUOOEETKAAN
        VAIKKA OLEN KÄYNYT VAIN KERRAN JELLIVAARASSA -82 JA KERRAN
        KIIRUNASSA 1996 OLEN SAANUT ASIOISTA PSALJON SELVÄÄ OMASTA
        MIELESTÄNI.

KAIKKIA EI VOI KERTOA TÄÄLLÄ , KOSKA MONET LUULEVAT ETTÄ HEITÄ
        PILKATEN , OTAN TIETTYJÄ ASIOITA ESIIN . NO TIETENKIN MONIKIN
        VOI OLLA , ERI SILMÄNEN JA TOIS SANAINEN , JOHTUEN SIITÄ ETTÄ
        TOISILLA ON KAKSI JAKKARAA , KOETTAEN ISTUA KUMMASSAKIN ..

• TEU,
        TEU, kirjoitti:

LUULTAVAMMIN "SE LÖYTYY RUNNISTA " ET OLE KOVIN TAJJAAVAUISETI
        LUKENUT , MITÄ OLEN KIRJOITTANUT HÄNESTÄ . JA NIITÄ ON MUITAKIN .
        JOTKA ON HÄNEN LUKUJA SIELTÄ LÖYTÄNYT ,,AINAKIN GP,n JA OM:n

KOSKA NE NIITÄ ASIOITA NIIN PALJON KERTAA , VAIKKA GJ: n SANA OLI
        NÄILLE , VOITTE MENNÄ KOULUUN ,MUTTA ETTE SAA MUUTTUA ,
        KUINKAS KÄVI HE MUUTTUI GJ;n OHI JA SIELLÄ OVAT VIELÄKIN .

MITÄ TE LUETTE , ETTEKÖ TÄLLÄISIÄ ASIOITA OLE KUUOOEETKAAN
        VAIKKA OLEN KÄYNYT VAIN KERRAN JELLIVAARASSA -82 JA KERRAN
        KIIRUNASSA 1996 OLEN SAANUT ASIOISTA PSALJON SELVÄÄ OMASTA
        MIELESTÄNI.

KAIKKIA EI VOI KERTOA TÄÄLLÄ , KOSKA MONET LUULEVAT ETTÄ HEITÄ
        PILKATEN , OTAN TIETTYJÄ ASIOITA ESIIN . NO TIETENKIN MONIKIN
        VOI OLLA , ERI SILMÄNEN JA TOIS SANAINEN , JOHTUEN SIITÄ ETTÄ
        TOISILLA ON KAKSI JAKKARAA , KOETTAEN ISTUA KUMMASSAKIN ..

""TEU,""

MISTÄ SE RUNNI LÖYTYY ? SE ,IISALMESTA 18 KM KIOKKOLAN RATAA
        n. 5KM ENNEN KIURUVETTÄ . RUNNIN ASEMA OLI 2 KM KYLPYLÄSTÄ SE
        SIJAITSI IISALMEN MAALAISKUNNASSA , JOSTA OLI REILU 11OKM YLI-
        VIESKAAN ,,SIELLÄ OLI KOKO -50 LUVUN ESIKOISIA . KUIN KIURUVELLÄKIN

SITTEN YLI-V IESKASTA OLI n. 85 KM KOKOLAAN , MUTTA SIELLÄ EI OLLUT ESIKOISIA , VAAN SIELLÄ OLI RAUHANSANALAISIA , SIINÄ KUN JATKOI
        LINJURILLA N. 35 KM KALAJOREN , JA SIINÄ VÄLILLÄ ALAVIESKA . JA SIITÄ
        N, 4O KM OLAISIIN PITI KOUKATA JA OLUUN PÄIN. .

AI- PITI RUNNIN LOMAKODISSA KIINTOPISTETTÄ , SIELLÄ OLI KAIKKI MITÄ
        HÄN TARVITASI . RUOKAA VALMIINA JA EMÄNTÄ KOULU MILTEI VIERESSÄ
        SIELLÄ OLI MYÖS KYLPYLÄ , JOKA OLI SAANUT 1904 , SILLOIN SE TULI
        YLEISEEN KÄYTTÖÖN. NO SE SOPI HÄN OLI YLEISESTI VALINNYT PAIKAN
        JUURI SIKSI ETTÄ HÄN TIESI MAASEUDUN LOMA LIITON JA KYLPYLÄN
        OLEVAN JUURI VALTION OMISTRUKSESSA KUTEN EMÄNTÄ KOULUKIN .

KUN VIRALLINEN KIERROS SUOMEEN PÄÄTTYI , EI AI;n ENÄÄ ANNETTU
        PUHUA ELI SAARNATA ,,SIITÄ ASTI SEN HOITI WE. JA GJ . TÄMÄPÄ
        EI TYYDYTTÄNYT AI. tä , HÄN TEKI OMIA KOMMERFENKKIÄ JA KUN
        TULI SEURAAVA KIERROS 1953 EI HÄN OLLUT TIELLÄ .

ISÄNI LANKOMIES SANOI OLLEENSA RUOTSIEN ESTEENÄ ETTÄ
        TÄSTÄ TULI PITKÄ VÄLI KOSKA SEURAAVA KIIRROS OLI 1962 VASTA
        JOLLOIN AI,. JA KUMPPANIT SAI LISÄÄ AIKAA , ERO OLI 1965, JA
        SAURAAVA KIERROS 1969 GJ,.JA EL.. . OLIN JO 19 V. MUISTABN
        MIEHET ERITTÄIN HYVIN,MUTTA HE EI NÄTTÄNEET TUOSTA 1965
        JUURI MITÄÄN

JOS JOKU HALUSI TIETÄÄ , KATSOTTIIN KASVOJA ,TUTKITTIIN SITÄ
        OLTIINKO .ASIASSA MILLAISTA MIELTÄ , SE EI OLLUT MIKÄÄN
        KANSSAPUHE JUTTU , MUISTAN HYVIN . TOISEN ASIAN TOI ESILLE
        GJ., JA SIITTÄ SITTTEN KESKUSYELTTIIN , NYT SAARNAAJAT KUUNTELI
        JA KUN KAIKKI OLI VASTALLUT SANOI GJ. . NYT MINÄ PÄÄSTÄN TÄMÄN
        SALAIISEN ASEEN IRTI , JA VIITTASI EL-. ; JOKA VASTASI VAATIMAT-OMASTI JA KAINOSTI , HÄN OLI ENSIKERTAA POIS RUOTSISTA .

• alakoulusa
        tyhmelin kirjoitti:

Mistä moinen nimimerkki *tyhmelin ? Mulla oli koulussa yks opettaja, joka paimensi minua tarkasti (koska olin aika villi ). Jos en jotain osnnut vastata tai tehdä, mitä hän käski, niin hän paimensi minua sanomalla " senkin tyhmeliini ".

• suntt.
        tyhmelin kirjoitti:

On hyviä paimenia ja pahoja paimenia. Lammaslaumassa on valkoisia ja mustia lampaita. Hyvä paimen huolehhtii kaikista lampaista. Paha paimen, panetteleen mustia autuutensa edestä, hyvä paimen panee henkensä kaikkien lampaittensa autuuden edestä.

• lihansyöjä
        suntt. kirjoitti:

On hyviä paimenia ja pahoja paimenia. Lammaslaumassa on valkoisia ja mustia lampaita. Hyvä paimen huolehhtii kaikista lampaista. Paha paimen, panetteleen mustia autuutensa edestä, hyvä paimen panee henkensä kaikkien lampaittensa autuuden edestä.

Lopulta hyvä paimen vie lampaan teuraalle.

• Samaa miieltä

Tuskin kukaan koska kaikki ovat samaamieltä että sakramentit omille rukoushuoneeillemme vain

• Napamies

Ainakin kaikkien LM:ien nimet on paperissa päätöksen hyväksymisen takeeksi, mutta onhan niissäkin salaa haisijoita, jotka Juudaksen tavoin peittävät todelliset ajatuksensa. Nyt jo muutamat elättelevät toiveita lisäajasta eli toteutuksen lykkäämisestä. Mutta miksikä se siitä muuttuu? Ongelman lykkääminen on huonoin ratkaisu yleensä aina ja niin tässäkin asiassa. Ehkä jotkut toivovat koko asian hautautuvan jonkun lisäajan alle.

• 19-8

Siitä vaan sakramentteja anastamaan ja puhtain???? käsin jakamaan.
        Huh huh

• teuta.
        19-8 kirjoitti:

Siitä vaan sakramentteja anastamaan ja puhtain???? käsin jakamaan.
        Huh huh

""19-8""'

minåäk9n 8uimettewlwen oikkr kauhiast , kuin voi anasta sakramentteja ?
        ja kuinka ne kristitylle osili sen jhälkeen , puhtaat kädet ei mitenkään.sitä
        en ymmärrä ..kun en sitäkään että omavanhuhurskas luulee ei tiedä
        eikä voi voittaa Lahjavanhurskautta . keronpa mikä on .
        omavanhurskaus se on saa ta nan työ ja toimi .

mitä on lahja vanhurskaus se on Jumalan typö ja toimi .

• Typö?
        teuta. kirjoitti:

""19-8""'

minåäk9n 8uimettewlwen oikkr kauhiast , kuin voi anasta sakramentteja ?
        ja kuinka ne kristitylle osili sen jhälkeen , puhtaat kädet ei mitenkään.sitä
        en ymmärrä ..kun en sitäkään että omavanhuhurskas luulee ei tiedä
        eikä voi voittaa Lahjavanhurskautta . keronpa mikä on .
        omavanhurskaus se on saa ta nan työ ja toimi .

mitä on lahja vanhurskaus se on Jumalan typö ja toimi .

Teukka! Mä en ymmärrä sun suomenkieltä. Vika ei ehkä ole sun, vaan mun hanon kiälitairon; en oo Raumalt enkä Eurasta. Tota Jumalan typö-ilmaisua en käsitä ainakaan tässä yhteydessä. Typö tyhjä kai tarkoittaa täysin tyhjä. Mutta sitä ei voida sanoa Jumalan työstä!

• TEU,
        Typö? kirjoitti:

Teukka! Mä en ymmärrä sun suomenkieltä. Vika ei ehkä ole sun, vaan mun hanon kiälitairon; en oo Raumalt enkä Eurasta. Tota Jumalan typö-ilmaisua en käsitä ainakaan tässä yhteydessä. Typö tyhjä kai tarkoittaa täysin tyhjä. Mutta sitä ei voida sanoa Jumalan työstä!

""TYPÖ? ""

KYLLÄHÄN SINÄ YMMÄRSIT SE SANA OLI TYÖ JA SINA KIRJOITIT TYÖSTÄSI SANAA , OLEN KATSONUT ETTÄ PÄÄASIASSA ISOT SORMET VIE MENNESSÄÄN TOISIA KIRJAIMIA , MUTTA SE EI ILMOITA SIITÄ YHTÄÄN.

TOINEN SEIKKA ON SITTEN SE ,ETTÄ KUN NOSTAA ISOA SOPRMEA SE SAATTAA VIELÄ KUITENKIN TEHDÄ TEPPOSEN JA LIIKUTTAA SIVULLA OLEVAA KIRJAISINTA JOLLOIN SYNTYY AIVAN UUSI VIRHE . , JOTEN VOI
        6,8 KERTAA ENEMMÄ TULLA VIRHEITÄ KUIN SIRO SAORMISELLE.

• Typö
        TEU, kirjoitti:

""TYPÖ? ""

KYLLÄHÄN SINÄ YMMÄRSIT SE SANA OLI TYÖ JA SINA KIRJOITIT TYÖSTÄSI SANAA , OLEN KATSONUT ETTÄ PÄÄASIASSA ISOT SORMET VIE MENNESSÄÄN TOISIA KIRJAIMIA , MUTTA SE EI ILMOITA SIITÄ YHTÄÄN.

TOINEN SEIKKA ON SITTEN SE ,ETTÄ KUN NOSTAA ISOA SOPRMEA SE SAATTAA VIELÄ KUITENKIN TEHDÄ TEPPOSEN JA LIIKUTTAA SIVULLA OLEVAA KIRJAISINTA JOLLOIN SYNTYY AIVAN UUSI VIRHE . , JOTEN VOI
        6,8 KERTAA ENEMMÄ TULLA VIRHEITÄ KUIN SIRO SAORMISELLE.

Nyt käsitän sun ongelman. Hyvä kun selitit. Olet vissiin ollut nuorena sepän sällinä pajassa lekan varressa. Kyllä siinä hommassa kämmen leviää ja sormet vahvistuu. Ja on muitakin kovia duuneja; metsätyä justeerin kanssa meuhkatessa ja kirvestä heilutellessa. Taisit olla jo savotoilla "karva-ooppeli "-aikoihin, kun pellotkin vielä kynnettiin hevosvetoisella aatralla?
        Mun fysiikka ei tollasia hommia kestänyt ja jouduin konttorihommiin; siks mun näpit jäi ohuiksi kuin lyijykynä. Niillä toi näppäily onnistuu paremmin. Hanki "vanhusnäppäimistö", siinä on isot näppikset, joihin paksutkin sormet mahtuu.

• Oikaisija
        Napamies kirjoitti:

Ainakin kaikkien LM:ien nimet on paperissa päätöksen hyväksymisen takeeksi, mutta onhan niissäkin salaa haisijoita, jotka Juudaksen tavoin peittävät todelliset ajatuksensa. Nyt jo muutamat elättelevät toiveita lisäajasta eli toteutuksen lykkäämisestä. Mutta miksikä se siitä muuttuu? Ongelman lykkääminen on huonoin ratkaisu yleensä aina ja niin tässäkin asiassa. Ehkä jotkut toivovat koko asian hautautuvan jonkun lisäajan alle.

Kaikkien lm:ien nimet oli paperissa, jossa hyväksyttiin päätös työryhmän asettamisesta. Ei sakramenteista.

• TEU,

ÄLKÄÄ OTTAKO MITÄÄN TOISEN OMAA..
      MIHINKÄÄN , MISÄÄN , SE VOI KOITUA VARKAUDEKSI
      AINAKIN ANASTUKSEKSI .. JA KOSKA SELLAINEN ON
      TULLUT LUVALLISELSI . SILLOINKUN KUN RUOTSISSA
      TAPAHTUI KIRKON KOVA HUONONEMINEN EHKÄ NOIN
      15 VUOTTA SITTEN .

MUTTA MEILLÄ ON KIRKKO VIELÄ KUNNOSSA , SA EMME TARVITSE
      TÅLLÅISTA SANAN SÄLINÄÄ KUIN VARITAS JA SAMAA MIELTÄ NM.
      TÄSSÄ OLISI ALUKSI JOTAIN YMMÄRRÄTTEKÖ

• Kulkuri

Teu, kirkko ei todellakaan ole kunnossa! Kirkko on pimeä ja se pimeys yhä vain syvenee. Joka tätä ei ole huomannut, on sokea!

• kuuntelija etelästä
        Kulkuri kirjoitti:

Teu, kirkko ei todellakaan ole kunnossa! Kirkko on pimeä ja se pimeys yhä vain syvenee. Joka tätä ei ole huomannut, on sokea!

Kirkko on kirkko niin kauan kuin se pysyy tunnustuksessaan.
        Tiettävästi kirkko ei vielä ole hylännyt luterilaista tunnustusta, vaikka osa piispoista ja papeista on siitä poikennut.

On suurta tietämättömyyttä mennä kirkkoa moittimaan. Pitäisi moittia harhaan menneitä paimenia.
        Joka tätä ei ole huomannut, on sokea!

• maan m..
        Kulkuri kirjoitti:

Väärin, kulkuri. Aivan väärin. Kirkon oppi on sen tunnustuksessa. Suuri joukko kirkon paimenia ja jäseniä on eksyksissä, ehkä suurin osa. Kyllä tämä on huomattu.

Sinä sen sijaan et näe muuta kuin ihmisiä ja tarraudut niihin, joita pidät parhaimpina. Tästä syystä olet itse sokea, etkä näe, että meidän herätysliikkeemme, jolla ei ole mitään tunnustusta, on lähes maksimilla pimeä! Nekin saarnaajat, jotka vielä uskovat Jumalan sanan olevan seurakuntaa ylempänä, pelkäävät ja ovat hiljaa.

Jos tietäisit minkälaisia konkreettisia tragedioita meidän yhteisömme tuottaa, sellaisia joista ei saisi puhua, olisit hieman varovaisempi kirkon hutkimisessa, arvaan ma.

Mutta eihän elävässä kristillisyydessä voi tapahtua pahoja asioita, ei ainakaan saarnaajien toimesta, eihän!?

Kirkko ei ole kunnossa, mutta vielä paljon vähemmän kunnossa on esikoisuus!

• valopaljastaa:mätäpa
        maan m.. kirjoitti:

Väärin, kulkuri. Aivan väärin. Kirkon oppi on sen tunnustuksessa. Suuri joukko kirkon paimenia ja jäseniä on eksyksissä, ehkä suurin osa. Kyllä tämä on huomattu.

Sinä sen sijaan et näe muuta kuin ihmisiä ja tarraudut niihin, joita pidät parhaimpina. Tästä syystä olet itse sokea, etkä näe, että meidän herätysliikkeemme, jolla ei ole mitään tunnustusta, on lähes maksimilla pimeä! Nekin saarnaajat, jotka vielä uskovat Jumalan sanan olevan seurakuntaa ylempänä, pelkäävät ja ovat hiljaa.

Jos tietäisit minkälaisia konkreettisia tragedioita meidän yhteisömme tuottaa, sellaisia joista ei saisi puhua, olisit hieman varovaisempi kirkon hutkimisessa, arvaan ma.

Mutta eihän elävässä kristillisyydessä voi tapahtua pahoja asioita, ei ainakaan saarnaajien toimesta, eihän!?

Täyttä asiaa mm!

Varmaakin varmempi tieto s-kokouksesta. Rehelliset osallistujat eivät piilota totuutta, vaan ovat tunnustaneet että VAIN SE ON SOVITTU ETTÄ TOIMIKUNTA NIMETÄÄN TUTKIMAAN SAKRAMENTTIASIAA. Päätöksiä ei ole tehty, niinkuin vanhimmat valheellisesti saarnoissaan julistivat.

Tämä paljastaa mikä henki on valheen voimalla työtä tekemässä esikoisuudessa.

Sielunvihollinen on valheen isä ja hajalleenheittäjä.

• Voi ressukka sinua
        maan m.. kirjoitti:

"Väärin, kulkuri. Aivan väärin. Kirkon oppi on sen tunnustuksessa. Suuri joukko kirkon paimenia ja jäseniä on eksyksissä, ehkä suurin osa. Kyllä tämä on huomattu."

Ainoa mitä mitä ilmeisesti et ole huomannut maan matonen, on sinun oma syntisyytesi ja kelvottomuutesi Jumalan edessä? Jos Jumala ei sinua armahda sinä menet kadotukseen!! Mikä sinusta on tehnyt muita armahdettuja suuremman?
        OIkea vastas on, omavanhurskaus paholainen. Se liero mielellään korottaa, jos on
        vähänkin päässyt karttumaan sellaista johon voi itsessään turvata. Ei ole helppoa pysyä armahdetun paikalla ja armahdettuna armahtaa toisiakin.

Kuka teistä syntisistä on tehnyt toisia syntisiä pakoon juoksevia tuomareita, kun pitäisi olla tämän maailman ja kirkonkin keskellä Jeesuksen todistajia?

Miksi ette tunnista, saati tunnusta tätä sokeuttanne? Jokaisella uskoa tunnustavalla on näet tehtävä Jeesukselta, se on todistajan tehtävä.

Kun olen itse armahdettu syntinen, niin minusta tulee todistaja, niin että kerron kaikille tästä Jeesuksesta joka pelastaa sinutkin synneistäsi, uskon kautta hänen nimeensä, - kuten Raamattu todistaa.

Juoksemalla pakoon kirkostarituaaliseen puhtauteesi tyytyväisenä ja siitä Jumalaa kiittelevänä, sinä olet hyljännyt velvollisuutesi viedä evnakeliumia kaikkeen maailmaan, myös ev.lut. kirkoissa työskenteleville epäuskoisille, jotka eivät vielä tunne Jeesusta, eivätkä siksi välitä kirkkonsa tunnustuksen mukaan elämisestä.

Jos sinun tiellesi lähdemme arvoisa maan m, niin koko elämä menee syntikeskeisessä puuhastelussa. Oman vanhurskauden rakentamisessa
        ja vahvistamisessa.

• maan m..
        Voi ressukka sinua kirjoitti:

"Väärin, kulkuri. Aivan väärin. Kirkon oppi on sen tunnustuksessa. Suuri joukko kirkon paimenia ja jäseniä on eksyksissä, ehkä suurin osa. Kyllä tämä on huomattu."

Ainoa mitä mitä ilmeisesti et ole huomannut maan matonen, on sinun oma syntisyytesi ja kelvottomuutesi Jumalan edessä? Jos Jumala ei sinua armahda sinä menet kadotukseen!! Mikä sinusta on tehnyt muita armahdettuja suuremman?
        OIkea vastas on, omavanhurskaus paholainen. Se liero mielellään korottaa, jos on
        vähänkin päässyt karttumaan sellaista johon voi itsessään turvata. Ei ole helppoa pysyä armahdetun paikalla ja armahdettuna armahtaa toisiakin.

Kuka teistä syntisistä on tehnyt toisia syntisiä pakoon juoksevia tuomareita, kun pitäisi olla tämän maailman ja kirkonkin keskellä Jeesuksen todistajia?

Miksi ette tunnista, saati tunnusta tätä sokeuttanne? Jokaisella uskoa tunnustavalla on näet tehtävä Jeesukselta, se on todistajan tehtävä.

Kun olen itse armahdettu syntinen, niin minusta tulee todistaja, niin että kerron kaikille tästä Jeesuksesta joka pelastaa sinutkin synneistäsi, uskon kautta hänen nimeensä, - kuten Raamattu todistaa.

Juoksemalla pakoon kirkostarituaaliseen puhtauteesi tyytyväisenä ja siitä Jumalaa kiittelevänä, sinä olet hyljännyt velvollisuutesi viedä evnakeliumia kaikkeen maailmaan, myös ev.lut. kirkoissa työskenteleville epäuskoisille, jotka eivät vielä tunne Jeesusta, eivätkä siksi välitä kirkkonsa tunnustuksen mukaan elämisestä.

Jos sinun tiellesi lähdemme arvoisa maan m, niin koko elämä menee syntikeskeisessä puuhastelussa. Oman vanhurskauden rakentamisessa
        ja vahvistamisessa.

Jos sinä, voi ressukka sinua, voisit lukea vähän tarkemmin, mitä kirjoitetaan, pliis. Mikä sinä olet haukkumaan minua, joka olen Kristuksen veren kautta vapaaksi ostettu Jumalan lapsi, pelastettu esikoislestadiolaisesta omavanhurskaudesta ja tästä kuolevaisuuden maasta, ja yritän täälläkin herätellä entisiä uskonveljiäni katsomaan, missä rapakossa he makaavat lapinluottamuksineen.

• minäkimatkalla
        maan m.. kirjoitti:

Jos sinä, voi ressukka sinua, voisit lukea vähän tarkemmin, mitä kirjoitetaan, pliis. Mikä sinä olet haukkumaan minua, joka olen Kristuksen veren kautta vapaaksi ostettu Jumalan lapsi, pelastettu esikoislestadiolaisesta omavanhurskaudesta ja tästä kuolevaisuuden maasta, ja yritän täälläkin herätellä entisiä uskonveljiäni katsomaan, missä rapakossa he makaavat lapinluottamuksineen.

Ny -voiressukka- erehty haukkumaan väärää puuta.

Lues ny uudestaan maan matkamiehen kirjoitus. Mm on ihan oikeas ja kirjottaa asiat oikein.

• 667

Herää pahvi! Kirkko on huonossa hapessa; samassa jamassa kuin Ruotsissa, josta kristillisyyden vanhimmat ovat sanoneet, että se on Langennut Kirkko! Viimeaikojen tapahtumat kirkon toimissa ja piispojen lausunnot täällä todistavat samaa! Pitää olla jo täysin hengessä sokea, jos ei näe näitä kirkon sotkuja! Kirkkoa ei pelasta mikään vippaskonsti eikä tekohengitys, jos peruskallio järkkyy luopumisen kautta; Kansan tahto ja -suosio on tärkeämpää kuin Kristus ja Jumalan Sana, joka Lutherin mukaan on oltava kaiken opin ja elämän ojennusnuora!

• valo näyttää
        667 kirjoitti:

Herää pahvi! Kirkko on huonossa hapessa; samassa jamassa kuin Ruotsissa, josta kristillisyyden vanhimmat ovat sanoneet, että se on Langennut Kirkko! Viimeaikojen tapahtumat kirkon toimissa ja piispojen lausunnot täällä todistavat samaa! Pitää olla jo täysin hengessä sokea, jos ei näe näitä kirkon sotkuja! Kirkkoa ei pelasta mikään vippaskonsti eikä tekohengitys, jos peruskallio järkkyy luopumisen kautta; Kansan tahto ja -suosio on tärkeämpää kuin Kristus ja Jumalan Sana, joka Lutherin mukaan on oltava kaiken opin ja elämän ojennusnuora!

Eiköhän olisi paree ensin siivota koti ennenkuin alkaa arvostelemaan naapuritaloa!

Et vain taida tietää mitään esikoisten etkä varsinkaan lappilaisten vilpistelystä.

• 667
        valo näyttää kirjoitti:

Eiköhän olisi paree ensin siivota koti ennenkuin alkaa arvostelemaan naapuritaloa!

Et vain taida tietää mitään esikoisten etkä varsinkaan lappilaisten vilpistelystä.

On tietoa enemmän kuin luuletkaan ja myös kokemusta. Ilmeisesti olet noita kirkkokristittyjä joille tämä esikoisuus ei ole hengellinen koti vaan ehkä kakkosvaihtoehto kaiken varalta tai vain kahvikerho!

• maan m..
        667 kirjoitti:

On tietoa enemmän kuin luuletkaan ja myös kokemusta. Ilmeisesti olet noita kirkkokristittyjä joille tämä esikoisuus ei ole hengellinen koti vaan ehkä kakkosvaihtoehto kaiken varalta tai vain kahvikerho!

Esikoisuuden PITI OLLA herätysliike kirkon sisällä. Yrittäkää nyt paukapäät saada se jakeluun!

Nyt se on laodikea.

• korvatulppa
        maan m.. kirjoitti:

Esikoisuuden PITI OLLA herätysliike kirkon sisällä. Yrittäkää nyt paukapäät saada se jakeluun!

Nyt se on laodikea.

Esikoisuus on osa kirkkoamme ja sitoutunut toimimaan sen sääntöjä noudattamalla.
        Se EI ole syntynyt kaataakseen kirkkoa, vaan olemaan siellä tukena ja valona.
        Nyt juuri meitä tarvitaan kipeästi.
        Mutta paisuneet omissa silmissään puhtaat ja ylpeät vanhimmat perässä kehujineen ovat hylkäämässä kirkon! Jeesus vihaa hylkäämistä.

Esikoisuus tulee lahkoutumaan ja ajautuu yhä enemmän farisealaiseksi mevain pelastumme joukoksi. Surullista.

• Nuinenenvanhaan
        kuuntelija etelästä kirjoitti:

Kirkko on kirkko niin kauan kuin se pysyy tunnustuksessaan.
        Tiettävästi kirkko ei vielä ole hylännyt luterilaista tunnustusta, vaikka osa piispoista ja papeista on siitä poikennut.

On suurta tietämättömyyttä mennä kirkkoa moittimaan. Pitäisi moittia harhaan menneitä paimenia.
        Joka tätä ei ole huomannut, on sokea!

Tossa on ideaa. Raattamaakin sanoo, että mistäs tiedät pappia puhutella, jos et käy kuulemassa?

• SOKEA REETTAKIN HUOM

MUTTA MEILLÄ ON KIRKKO VIELÄ KUNNOSSA , SA EMME TARVITSE
        TÅLLÅISTA SANAN SÄLINÄÄ KUIN VARITAS JA SAMAA MIELTÄ NM.
        TÄSSÄ OLISI ALUKSI JOTAIN YMMÄRRÄTTEKÖ

VAI ON KUNNOSSA JUISE ROCK SOI NAISET PAPPEINA JA PIISPOINA HOMOILLA PARAATIOVI SISÄÄN JA VAKAUMUKSELLISILLE PAPEILLE TOISELLA PUOLELLA ULOS KÄYTÄVÄ KIRKON VIROISTA- MURHEELLISIN MIELIN ON TÄTÄ KATSELLA. JA SITTEN EI MIKÄÄN OLE MUUTTUNUT. KATSOKAA JUMALAN PITKÄMIELISYYS TEIDÄN AUTUUDEKSENNE-

• Ilm.k.

Ei kaapissa ollut saarnaajaa. Siellä oli LUURANKO! Tuli ilmi, kun ovi avattiin Taivaassa.

• Hollolan äijä

Ei suomen luterilainen kirkko ole kirkko. Lutherin opetuksen mukaan kirkko on kristittyjen joukko. Luterilainen kirkon sisällä on tähänkin asti ollut elävä kirkko. Ja koska tuo maallinen organisaatio nimeltään suomen evankelisluterilainen kirkko on niin pahasti poikennut Jumalan sanasta, ei kristityt voi olla osallisena tuon organisaation Jumalan pilkasta. Ei sakramentit kirkosta lähde pois vaan kirkon mukana. Kristuksen kirkko on voimissaan esikoislestadiolaisessa herätysliikkeessä.

Kirkko on lutherin mukaan helposti tunnistettavissa ja niiden tunnusmerkkien mukaan Suomen evankelisluterilainen kirkko on vain maallinen organisaatio, ei kristuksen kirkko.

Totuuttahan voi aina vääristellä ja väittää että esikoislestadiolaisessa seurakunnassa ei kuunnella seurakuntaa. Jo vuosia seurakuntalaiset ovat jopa vaatineet eroa kirkosta. Mutta meidän saarnaajat eivät ole olleet sellaisen ratkaisun takana. Eivätkä ole nytkään. Vuosien ajan seurakuntalaiset ovat halunneet sakramentit omille rukoushuoneille, mutta ei vanhimmat eikä Suomen saarnaajat ole halunneet mennä eteenpäin siinä asiassa.

Mutta nyt on aika muuttunut. Kirkon maallistuminen on mennyt niin pitkälle, ettei esikoislestadiolaisille ole kaikilla paikkakunnilla järjestetty ehtoollistilaisuutta. Kaikki muu suvaitaan paitsi uskovia, jotka haluavat pysyä vanhassa virkakäsityksessä. Eli kristittyä ahdistetaan kirkon sisällä. Mitä silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Silloin meillä on yksi tie, me nautimme ehtoollisen omassa seurakunnassa. Ei kristitty voi elää ilman ravintoa. Ilman ehtoollista emme voi olla. Eli Summa summarum, kuka teki päätöksen ehtoollisen ottamisesta omiin käsiin? Kirkko teki sen ratkaisun, ei kristityt. Kirkko ajoi kristityt ahtaalle. He halusivat kumartaa Saatanalle ja hänen opilleen suuresta rakkaudesta. Se rakkaus ei ole se Rakkaus joka kerran roikkui ristillä. Ristin Rakkaus rakastaa syntistä mutta ei syntiä. Vihollisen rakkaus rakastaa syntiä, mutta ei syntistä.

Raskaalla mielellä kristityt joutuvat ottamaan sakramentit omaan käyttöön, mutta vaihtoehtoja ei ole.

• korvatulppa

höpö höpö Hollolaan!

Vääristelet Lutterin sanomisia. Ei Kristuksen kirkko ulkonaisen kirkon sisällä ole näkyväisenä IHMISSILMILLE, päinvastoin. Se näyttäytyy kurjana ja vain Jeesus tuntee omansa, sillä "Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" siis Hänen omissaan. Kristuksen kirkko on hajallaan ympäri maailmaa, eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa.

Tarve erottautua muista kristityistä omaan karsinaan ja mevain pelastumme gloriaan on farisealaisuutta. Onhan nähty mihin mevain-oppi on kasvattanut - hengelliseen ylpeyteen ja paisuneisuuteen.

• maan m..

Kyllä tulee taas paksua jöötiä Hollolasta.

Lutherin mukaan seurakunta eli kirkko on siellä missä sanaa ja sakramentteja oikein jaetaan. Lue katekismuksesta.

Tähän kaatuu koko pitkä suoltosi. Lutherin opin mukaan esikoisuus ei ole ikinä ollut seurakunta.

• maan m..
        maan m.. kirjoitti:

Lutherin mukaan seurakunta eli kirkko on siellä missä sanaa ja sakramentteja oikein jaetaan. Lue katekismuksesta.

Tähän kaatuu koko pitkä suoltosi. Lutherin opin mukaan esikoisuus ei ole ikinä ollut seurakunta.

Pahoittelut alatyylistä. Tuppaa välillä savu nousemaan, kun lukee näitä kommentteja. Varmasti tämä Hollolan viesti oli ihan omakohtainen. Asiat siinä on silti pielessä. Ei aina muista, että en minä tiedä kuka milläkin mielellä kirjoittaa.

• korvatulppa
        maan m.. kirjoitti:

Juuri näin mm!

Vuosikymmenten aikana tehty hajoitustyö kantaa hedelmää ja ne hedelmät ovat pahoja. Sadonkorjaaja on sielunvihollinen.

• Kulkuri
        maan m.. kirjoitti:

Pahoittelut alatyylistä. Tuppaa välillä savu nousemaan, kun lukee näitä kommentteja. Varmasti tämä Hollolan viesti oli ihan omakohtainen. Asiat siinä on silti pielessä. Ei aina muista, että en minä tiedä kuka milläkin mielellä kirjoittaa.

On hyvin helppoa vahvistaa hollolan äijän sanomiset. Asia on juuri niin, kuin kirjoitit! Korvatulppa sais ottaa sen tulpan pois korvastaan, että kuulisi paremmin, mitä Jumala tahtoo hänelle sanoa. Maan m:n kirjoitukset paljastavat, kuka hänen isäntänsä todella on, enkä usko, että se on Jumala. Rakkaus puuttuu hänen kirjoituksistaan. Niin se vain on, että jos ei elävä usko aukene, niin se ei sitten kerta kaikkiaan aukene... Jumala avatkoon ymmärryksen korvatulpalle ja maan m:lle!

• Kulkuri
        korvatulppa kirjoitti:

Juuri näin mm!

Vuosikymmenten aikana tehty hajoitustyö kantaa hedelmää ja ne hedelmät ovat pahoja. Sadonkorjaaja on sielunvihollinen.

Korvatulppa; ymmärryksesi on täysin pimeä. Perkele on kääntänyt silmäsi nurin.

• maan m..
        Kulkuri kirjoitti:

On hyvin helppoa vahvistaa hollolan äijän sanomiset. Asia on juuri niin, kuin kirjoitit! Korvatulppa sais ottaa sen tulpan pois korvastaan, että kuulisi paremmin, mitä Jumala tahtoo hänelle sanoa. Maan m:n kirjoitukset paljastavat, kuka hänen isäntänsä todella on, enkä usko, että se on Jumala. Rakkaus puuttuu hänen kirjoituksistaan. Niin se vain on, että jos ei elävä usko aukene, niin se ei sitten kerta kaikkiaan aukene... Jumala avatkoon ymmärryksen korvatulpalle ja maan m:lle!

1.) Lutherin opin mukaan kirkko on siellä, missä sana ja sakramentit oikein jaetaan. Esikoisuus ei siis ole kirkko (vielä).

2.) Esikoiset ovat saaneet ehtoollisen tyydyttävästi kirkosta, huolimatta siitä, että on keksitty tekosyitä vääristä kaavoista ym.

3.) Esikoislestadiolaisuus on kirkon sisäinen herätysliike, seurakuntamme on siis kirkko (vielä).

4. Pyhien yhteys, eli näkymätön seurakunta koostuu niistä ihmisistä, joiden sydämessä asuu Jeesus. Nämä ihmiset ovat hajallaan ympäri maailmaa eri porukoissa. Esikoislestadiolaisista suurin osa ei kuulu tähän seurakuntaan.

5.) Esikoislestadiolaisuus on poikennut todella kauaksi Lutherista ja Laestadiuksesta. Puhumattakaan Raamatusta ja tunnustuskirjoista. Tämä näkyy hyvin mm. Kulkurin ja Hollolan miehen kirjoituksista. He ovat malliesimerkkejä siitä, minkälaisia oppeja opetetaan.

6.) Eskkoislestadiolaisuudessa ylin auktoriteetti opissa on Lapin vanhimmat ja heidän henkensä.

• Siinä ei pitäisi olla raskasta mieltä, jos kerran asia on näin ajateltu. Nythän on kyse Jumalan armosta ja siihen kuuluvasta lahjasta. Pois raskaat mielet! Raskaat mielet pitäisi olla hukkuvien sielujen puolesta!

• Kulkuri
        vihne kirjoitti:

Siinä ei pitäisi olla raskasta mieltä, jos kerran asia on näin ajateltu. Nythän on kyse Jumalan armosta ja siihen kuuluvasta lahjasta. Pois raskaat mielet! Raskaat mielet pitäisi olla hukkuvien sielujen puolesta!

Vihne on täysin oikeassa!

• korvatulppa
        Kulkuri kirjoitti:

Vihne on täysin oikeassa!

Korvatulppa pitää tarkoituksella tulpat jottei tarvitse kuulla raamatun vastaisia ja kauaksi oppi-isämme Lutherin opetuksista menneitä ihmisoppeja eikä isäin sääntöjä väärine seurakuntakäsityksineen.

Mieli on murheellinen esikoisuuden tilasta.
        Pyydän anteeksi teräviä kirjoituksiani ja yritän toimia jatkossa sävyisemmin mutta totuudessa.

• lahtelainen1

Jopahan Hollolan äijällä viiraa.
        Kirkko on kirkko noin kauan, kun se tunnustuksessaan pysyy. Siihen ei vaikuta piispojen ja pappien harhautuminen.
        Ja suuri osa herätysliikkeen jäsenistä haluaa pitää ehtoolliskäytönnön sellaisena kuin sa tähänkin asti on ollut.
        Se,että muutamalla paikkakunnalla on ollut hankaluuksia ehtoollisen järjestelyissä johtuu yksinomaan herätysliikkeen omista provokaatioista kyseisillä paikkakunnilla. Mm kirkon halveksunnasta ja pahan puhumisesta kirkosta ja suoranaisesta kirkon työntekijöiden solvaamisesta.

Tämä on taas uusi yritys rakentaa virheetön, pyhien kirkko. Se ei ole aikaisemmin onnistunut, ei onnistu nytkään.

Ja ihmettelen näissä keskusteluissa, kuinka rakastavia lausuntoja sakramentteja omiin käsiin ottavat antavat muista uskovista ihmisistä ja yhteisöistä.
        Käytännössä heittävät muut kattilaan ja seisovat itse kannen päällä.

• TEU,
        lahtelainen1 kirjoitti:

Kirkko on kirkko noin kauan, kun se tunnustuksessaan pysyy. Siihen ei vaikuta piispojen ja pappien harhautuminen.
        Ja suuri osa herätysliikkeen jäsenistä haluaa pitää ehtoolliskäytönnön sellaisena kuin sa tähänkin asti on ollut.
        Se,että muutamalla paikkakunnalla on ollut hankaluuksia ehtoollisen järjestelyissä johtuu yksinomaan herätysliikkeen omista provokaatioista kyseisillä paikkakunnilla. Mm kirkon halveksunnasta ja pahan puhumisesta kirkosta ja suoranaisesta kirkon työntekijöiden solvaamisesta.

Tämä on taas uusi yritys rakentaa virheetön, pyhien kirkko. Se ei ole aikaisemmin onnistunut, ei onnistu nytkään.

Ja ihmettelen näissä keskusteluissa, kuinka rakastavia lausuntoja sakramentteja omiin käsiin ottavat antavat muista uskovista ihmisistä ja yhteisöistä.

""LAHTELAINEN ""!

nIIN SINÄ YMMÄRRÄT SEN ..OLET KIRJOITTANUT SIITÄ AIEMMINKIN PIKKUISEN , SITÄ BANOTAAB ,DONATOLAISUUDEKSI , JOKA PITI JO
        HÄVITTAA NIKEAN KIRKOLLISKOKOUKSESSA 325, . TÄSTÄ ASIASTA
        MUUTAMASTA MUUSTA , NE OLI MYÖS SILLOIN VAIKKA HAJOTTANEET
        SILLOISEN KIRKON --

TÄMÄN AAVISTAEN TAI TIETOJA SAI KEISARI KONSYANTTINUS JA
        KUTSUI KIRKOLKOLLIS KOKOUKSEN KOOLLE , SIELLÄ EROTETTIIN
        AREIOLAISET , JOIDEN JOHTAJA LAITETTOIIN KARTKOTUKSEEN , JA
        NIIN KAUAN KUIN NÄITÄ OLI , EI TULLUT ATHANASSIUS KSEN
        USKONTUNNUSTUKSESTA VALMISTA . SE KUN OLI KOLMINAISUUS ,
        POHJAINEN , VOITTE LUKEA SEN VÄHÄSTÄKATEKISMUKSESTA .

MIKSI NIKEAN KIRKOLLIS KOKOUS JÄRJESTETTIIN NIKEASSA ,
        SIKSI KUN MISSÄÄN MUUALLA EI OLLUT TARPEEKSI KOKOUS TILOJA .
        RUOKAILU PAIKKOJA , NUKKUMAPAIKKOJA , SINNE OLI LÄHETETTY
        N..483 SEURAKUNNASTA EDUSTAJIA ,SEKÄ USEASTA KIRKOSTA
        USEAMPI , SIIHEN AIKAAN OLI MONILLE SER4AAJILLE MYÖS TILAA,
        MATKAT OLI JALAN JE RYÖSTÄJIEN TAKIA OLI SEURUE , PUHUTAAN
        NOIN 3000 IHMISEN MATKOISTA .

• Kulkuri
        lahtelainen1 kirjoitti:

Lahtelainen1,

Kirkko on yhtä kuin sen johto, eli arkkipiispa ja muut piispat! Jos piispat pitäisivät ev.lut. kirkon tunnustuksesta kiinni, olisi siellä helppo olla tiukempi pipoisenkin mutta koska kirkon johto on hylännyt kirkon tunnustukset, voidaan sanoa, että kirkko on tullut pimeäksi.

Totta on, että meidän, jotka kannattavat sakramenttien omiin käsiin ottamista, pitäisi osoittaa Jumalan mittaamatonta rakkautta ihan jokaiselle, myös nykyisestä kirkosta kiinni pitäville ihmisille. Asiat riidelköön, ei ihmiset. Haluaisin enemmän rakkautta ja keskinäistä kunnioitusta näihin keskusteluihin. Olkoon tämä muistutuksena myös minulle. Kaikki mitä on voitettu, on rakkaudella voitettu.

• Kulkuri
        korvatulppa kirjoitti:

Korvatulppa pitää tarkoituksella tulpat jottei tarvitse kuulla raamatun vastaisia ja kauaksi oppi-isämme Lutherin opetuksista menneitä ihmisoppeja eikä isäin sääntöjä väärine seurakuntakäsityksineen.

Mieli on murheellinen esikoisuuden tilasta.
        Pyydän anteeksi teräviä kirjoituksiani ja yritän toimia jatkossa sävyisemmin mutta totuudessa.

Korvatulppa,

Usko kaikki synnit ja viat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Uskon, että haluat vilpittömästi olla totuuden puolella vaikka meillä onkin erilaisia näkemyksiä asioista. Halusi pyrkiä totuuteen on hyvin arvostettavaa! Pääasia on, että ihmisellä on oikea mieli ja rakkaus totuuteen vaikka olisikin väärässä. Jos ihmisellä on totinen halu Jumalan totuuteen, niin uskon, että Jumala itse tulee silloin hänelle avuksi.

• lahtelainen1
        Kulkuri kirjoitti:

Lahtelainen1,

Kirkko on yhtä kuin sen johto, eli arkkipiispa ja muut piispat! Jos piispat pitäisivät ev.lut. kirkon tunnustuksesta kiinni, olisi siellä helppo olla tiukempi pipoisenkin mutta koska kirkon johto on hylännyt kirkon tunnustukset, voidaan sanoa, että kirkko on tullut pimeäksi.

Totta on, että meidän, jotka kannattavat sakramenttien omiin käsiin ottamista, pitäisi osoittaa Jumalan mittaamatonta rakkautta ihan jokaiselle, myös nykyisestä kirkosta kiinni pitäville ihmisille. Asiat riidelköön, ei ihmiset. Haluaisin enemmän rakkautta ja keskinäistä kunnioitusta näihin keskusteluihin. Olkoon tämä muistutuksena myös minulle. Kaikki mitä on voitettu, on rakkaudella voitettu.

Kulkuri:
        "Kirkko on yhtä kuin sen johto, eli arkkipiispa ja muut piispat! jne "
        Eipä tuo mielestäni pidä paikkaansa.

Tunnen paljon kirkon tunnustuksesta kiinni pitäviä pappeja, jotka eivät hyväksy piispojensa kannanottoja.

Ja jokaisen kristityn tehtävä on pitää tulta palavana ja toimia kirkossa sen hyväksi, että löydetään etsivät sielut ja johdetaan heidät kirkkoon elävään Jumalan valtakuntaan jonka yhtenä osana on ollut meille niin rakas herätysliikkeemme.
        Tosin nyt tuntuu ja näyttää, että herätysliikkeemme johto on livennyt luterilaisesta tunnustuksesta vähintään yhtä kauas, kuin kirkkomme johto, tosin toiseen suuntaan, toisenlaiseen evankeliumiin, siihen, mistä Paavali kirjoittaa "Te hullut galatalaiset" jne.

• Valot sammuu
        Kulkuri kirjoitti:

Lahtelainen1,

Kirkko pimenee, kun sen valo otetaan pois! Se käy kohta helposti, kun sähkölaitos katkaisee virransyötön, kun jäsenistö katoo ja rahat ei riitä sähkölaskun maksuun. Kirkon kannattais nyt jo hankkia se ISO KyYNTTILÄ, josta Daavid sanoo: Sinun Sanas on minun jalkaini kynttilä ja valkeus kaikilla minun teilläni. Tässä riittäis valkeutta Suomen kirkolle, jos se vain kelpaisi sille. Mutta näyttää siltä, että se heittää roskikseen kaikki pienetkin kynttilänpätkät, saati sitten sitä isoa valkeuden lähdettä.

• Voi voi teitä
        Kulkuri kirjoitti:

Juuri näin aivan kuin kulkuri vahvisti vahvistan minäkin Hollolan ystävä oikeassa
        Ah kuinka taivaan valtakunnan niin moni hylkää tahallaan

• faktatkehtiin

Kristuksen kirkko on katolisessa kirkossa. Ei lestadiolaisessa lahkossa.

• 5+7#

Hollolan äijä 6.9.2014 08:17
        "Totuuttahan voi aina vääristellä ja väittää että esikoislestadiolaisessa seurakunnassa ei kuunnella seurakuntaa. Jo vuosia seurakuntalaiset ovat jopa vaatineet eroa kirkosta. Mutta meidän saarnaajat eivät ole olleet sellaisen ratkaisun takana. Eivätkä ole nytkään."

Ehkä meillä on ollut sen verran ymmärrystä omaavia saarnaajia, etteivät lähde viemää laumaa lahkoutumaan korpeen susien syötiksi. Viime aikoina yhdet "paimenet" ovat kokeilleet väen uskollisuutta mielikuvituksellisilla asioilla, jotka ovat niin kaukana Jumalan sanasta, kuin olla voi.

Saarnaajien arvostelu katsotaan ylpeyden synniksi ja saarnaajien puheet ovat yhtä kuin pyhän hengen sanomaa ja ilmoitusta. Mitä Paavali sanoo?

8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

Onko Paavali kieltänyt arvostelemasta ja arvioimasta puheita, kun hän itsekin arvosteli Pietaria kaiken kansan edessä erottautumisesta pakanakansoista kääntyneistä kristityistä juutalaisten edessä.

Eikö tilanne ole aivan sama. Halutaan olla pyhempiä, kuin muut. Mitä erinomaisen pyhää teissä on, ettette voi ottaa Ehtoollista syntisen kädestä. Se on kuulkaa Lahja Jumalalta syntisille ihmisille. Mitä te tiedätte koskaan jakajan syntisyydestä, vaikka sillä ei oikeasti olekaan väliä.

Kuoroasia on niin absurdi, etten viitsi sitä tässä enempää mainita, kuin että sille nauraa naurismaan aidatkin ja täydestä menee kun tarpeeksi monta kertaa toistetaan. Tutkikaa hyvät ihmiset Sanaa, älkääkä suin päin uskoko kaikkea, mitä joku auktoriteetti puhuu. Kyse on jokaisen omasta elämästä.

Lopuksi pari vakavaa sanaa Lutherilta:

Seurakunnan oikeudesta ja vallasta
        arvostella kaikkea oppia sekä kutsua,
        ottaa ja erottaa opettajia

Sentähden olemme vakuutetut siitä, että on mahdotonta etteikö olisi kristityitä siellä missä evankeliumi kulkee, olkoon heitä sitten kuinka harvoja tahansa, ja olkoot he kuinka syntisiä ja puuttuvaisia hyvänsä; samoin kuin on mahdotonta että siellä olisi kristityitä, vaan päinvastoin paljaita pakanoita, missä evankeliumi ei kulje ja missä ihmisopit ovat vallassa, olkoon heitä vaikka kuinka useita ja vaeltakoot sitten kuinka pyhästi ja tarkasti tahansa:

Tästä seuraa eittämättömästi että piispat, säätiöt ja luostarit ja ja mitä muuta sellaista kansaa on, jo kauan sitten ovat lakanneet olemasta kristittyjä ja kristillisiä seurakuntia, huolimatta siitä että he tuota nimeä kaikkien edessä ovat tehostaneet.

Sillä se joka tuntee evankeliumin, se näkee, kuulee ja käsittää kuinka he vielä nyt pysyvät ihmisopissaan, ovat kokonaan karkoittaneet evankeliumin keskuudestaan ja vielä karkoittavat. Sentähden, mitä moinen kansa tekee ja valheellisesti väittää, se pidettäköön pakanallisen ja maailmallisen työn veroisena.

Toiseksi, kun on kysymys opin arvostelemisesta, opettajien ja sielunhoitajien ottamisesta ja erottamisesta, älköön laisinkaan nojauduttako ihmisten lakeihin, oikeuteen, vanhaan perinnäistapaan, käytäntöön, tottumukseen y.m.s., olkoon sitten - Jumala nähköön! - paavin tahi keisarin, ruhtinasten tahi piispojen säätämää, olkoon sitä jatkunut vuosi tahi tuhat vuotta.

Sillä ihmissielu on jotakin iankaikkista, se on kaiken ajallisen yläpuolella; sentähden on sitä hallittava ja se sidottava vain iankaikkisilla sanoilla. Sillä aivan häpeällistä on kun Jumalan edessä hallitaan omiatuntoja ihmissäänöksillä ja pitkäaikaiseen tottumukseen vedoten. siksipä on tässä mentävä r a a m a t u n ja J u m a l a n s a n a n m u k a a n. Sillä Jumalan sana ja ihmisopit välttämättä aina sotivat toisiaan vastaan kun on sieluja hallittava. Tämän tahdomme selvästi todistaa..

• pohdiskelija2
        lahtelainen1 kirjoitti:

kirkkoa, sen työntekijöitä, sen opetusta, sen sanasta hairahtumista, sen luopumusta ei saa arvostella koska se on provokaatiota ja solvaamista ?

esikoisten opetusta, käytäntöjä, saarnoja, hallitusta, päätöksiä ja kaikkea kuitenkin saa arvostella ja solvata?

mielestäni tässä on ristiriitaista argumentaatiota.

• osumabongaaja
        pohdiskelija2 kirjoitti:

kirkkoa, sen työntekijöitä, sen opetusta, sen sanasta hairahtumista, sen luopumusta ei saa arvostella koska se on provokaatiota ja solvaamista ?

esikoisten opetusta, käytäntöjä, saarnoja, hallitusta, päätöksiä ja kaikkea kuitenkin saa arvostella ja solvata?

mielestäni tässä on ristiriitaista argumentaatiota.

osuit oikeaan.

• EL-hahmo

Omaa seurakuntaa / kirkkoa EL-tahoilla ei vielä ole. EL-lauma on lähes kokonaisuudessaan paikallisten Ev. lut. kirkon seurakuntien / luterilaisen kirkon jäseniä. Ensi vuonna tilanne muuttuu. Ja piispat saavat syyttää itseään.

• Kulkuri

Lahtelaiselle,

Onhan se tietysti hyvä, jos joku jaksaa edelleen loistaa valkeutena kirkon sisällä. Toisaalta on kuitenkin todettava, että kirkon johto on omalla toiminnallaan tehnyt elävätuntoisten kristittyjen toiminnan mahdottomaksi kirkon sisällä. Mikäli ev.lut. kirkon johto suostuisi herätysliikkeen esittämiin toiveisiin, koskien sakramenttien toimitusta, sakramenttien omiin käsiin ottaminen olisi silloin tarpeetonta. Pelkään vaan, että kirkon johto ei suostu siihen.

• Mitkä toiveet

"Mikäli ev.lut. kirkon johto suostuisi herätysliikkeen esittämiin toiveisiin, koskien sakramenttien toimitusta, sakramenttien omiin käsiin ottaminen olisi silloin tarpeetonta."

Voisitko vielä täsmentää, mitä nämä kynnyskysymykseksi esitetyt toiveet ovat.

• Kulkuri
        Mitkä toiveet kirjoitti:

"Mikäli ev.lut. kirkon johto suostuisi herätysliikkeen esittämiin toiveisiin, koskien sakramenttien toimitusta, sakramenttien omiin käsiin ottaminen olisi silloin tarpeetonta."

Voisitko vielä täsmentää, mitä nämä kynnyskysymykseksi esitetyt toiveet ovat.

Kynnyskysymyksiä olisi seuraavat asiat:

1. Ehtoollisen vietto vanhan kaavan mukaan niin, että sen toimittaisivat ainoastaan miespapit.

2. Kasteen toimittaisivat ainoastaan miespapit.

3. Suomen ev.lut. kirkon johto laatii yhdessä herätysliikkeen johdon kanssa kirjallisen sopimuksen, missä ev.lut. kirkon johto sitoutuu toteuttamaan ylläolevat kohdat 1 ja 2 herätysliikkeen jäsenille heidän niin halutessaan. Jos kirkon johto suostuu tällaiseen sopimukseen, en näe mitään syytä ottaa sakramentteja omiin käsiin.

• VanhaPohjaPitää
        Kulkuri kirjoitti:

1. Ehtoollisen vietto vanhan kaavan mukaan niin, että sen toimittaisivat ainoastaan miespapit.

3. Suomen ev.lut. kirkon johto laatii yhdessä herätysliikkeen johdon kanssa kirjallisen sopimuksen, missä ev.lut. kirkon johto sitoutuu toteuttamaan ylläolevat kohdat 1 ja 2 herätysliikkeen jäsenille heidän niin halutessaan. Jos kirkon johto suostuu tällaiseen sopimukseen, en näe mitään syytä ottaa sakramentteja omiin käsiin.

Muistahan Kulkija matosen maan; Suomessa on kirkon tilaa ja toimituksia valvomassa laaja lainsäädäntö, joka velvoittaa kirkon noudattamaan sitä. Sellainen sopimus, joka on vastoin voimassa olevaa lakia, olkoon mitätön! Kovimpana esteenä sellaiselle sopimukselle on tasaarvo-ja syrjintälait.; mm. naispappien syrjintä kirkossa HPE:n vietossa, kastetoimissa, vihkimisissä, alttaripalveluissa. Muistatte varmaan, mitä G.Jönsson julisti jo 70-luvun alussa: " Kun naispappi astuu suorittamaan alttaripalvelusta tai saarnapaikalle, medän paikkamme on silloin kirkossa tyhjä"!
        Juuri tähän kannanottoon perustuu koko es.les-liikkeen näkemys naispappeudesta. Ja onhan sille Raamatullinen perusta Paavalilta kirkon opetustoimen suhteen. GJ: "Se sopi Jumalan Pojalle, että valita miehet saarnavirkaan ja tämä on se järjestys, jota me seuraamme".

• Ei tarvetta lahkoon
        Kulkuri kirjoitti:

Kulkuri,

"1. Ehtoollisen vietto vanhan kaavan mukaan niin, että sen toimittaisivat ainoastaan miespapit.

2. Kasteen toimittaisivat ainoastaan miespapit."

1.a. Uuteen kaavaan liittyvä ongelma on keinotekoinen. Kaavasta ei ole löydetty mitään väärää edes suurennuslasilla. Kyse voi olla väärinkäsityksestä. Kyse voi olla myös tarkoitushakuisesta harhautuksesta, jolla kirkon tarjoamalle ehtoolliselle osallistuminen tehdään niin vaikeaksi, että oma ehtoollinen alkaa tuntua helpommalta.

1.b. Miespappien saaminen ei ole ollut tähänkään mennessä ongelma ja ehtoollisavustajana voi toimia esimerkiksi saarnaaja tai muu maalikko.

2. Perheellä on oikeus pyytää ja saada nimeämänsä papin toimittamaan kastetoimituksen. Papin ei tarvitse olla omasta seurakunnasta.

Kirjaamasi kohdat eivät kyllä mielestäni tarpeeksi puolla esikoislestadiolaisen lahkokirkon perustamista.

• Ei tarvetta lahkoon
        Ei tarvetta lahkoon kirjoitti:

Kulkuri,

"1. Ehtoollisen vietto vanhan kaavan mukaan niin, että sen toimittaisivat ainoastaan miespapit.

1.a. Uuteen kaavaan liittyvä ongelma on keinotekoinen. Kaavasta ei ole löydetty mitään väärää edes suurennuslasilla. Kyse voi olla väärinkäsityksestä. Kyse voi olla myös tarkoitushakuisesta harhautuksesta, jolla kirkon tarjoamalle ehtoolliselle osallistuminen tehdään niin vaikeaksi, että oma ehtoollinen alkaa tuntua helpommalta.

1.b. Miespappien saaminen ei ole ollut tähänkään mennessä ongelma ja ehtoollisavustajana voi toimia esimerkiksi saarnaaja tai muu maalikko.

2. Perheellä on oikeus pyytää ja saada nimeämänsä papin toimittamaan kastetoimituksen. Papin ei tarvitse olla omasta seurakunnasta.

Kirjaamasi kohdat eivät kyllä mielestäni tarpeeksi puolla esikoislestadiolaisen lahkokirkon perustamista.

Kulkuri,

"3. Suomen ev.lut. kirkon johto laatii yhdessä herätysliikkeen johdon kanssa kirjallisen sopimuksen..."

3. Tätä ei ole edes kysytty kirkon edustajilta. Vanhimpien ilmoitus ehtoollisesta tuli lähetysmiehille täysin puskista ja ennalta "päätettynä" asiana. Koko lapinlähetyksen tarkoitukseksi on paljastunut runnoa ehtoollisasia väkisin läpi. Ja herätysliike on nyt täysin sotatilassa. On riitoja kristittyjen välillä, sukulaisten välillä, perheissä puolisoiden välillä, lasten ja vanhempien välillä ja sisarusten välillä. Tästä on jo nyt maksettu korkea hinta ja hinta kasvaa, jos sopia ei tule.

Tällaiset toimintatavat eivät ole Jumalasta. Valitettavasti s**tana on saanut monissa raukoissa yliotteen.

• muuttis

Kulkuri,

"3. Suomen ev.lut. kirkon johto laatii yhdessä herätysliikkeen johdon kanssa kirjallisen sopimuksen..."

3. Tätä ei ole edes kysytty kirkon edustajilta. Vanhimpien ilmoitus ehtoollisesta tuli lähetysmiehille täysin puskista ja ennalta "päätettynä" asiana. Koko lapinlähetyksen tarkoitukseksi on paljastunut runnoa ehtoollisasia väkisin läpi. Ja herätysliike on nyt täysin sotatilassa. On riitoja kristittyjen välillä, sukulaisten välillä, perheissä puolisoiden välillä, lasten ja vanhempien välillä ja sisarusten välillä. Tästä on jo nyt maksettu korkea hinta ja hinta kasvaa, jos sopia ei tule.

Tällaiset toimintatavat eivät ole Jumalasta. Valitettavasti s**tana on saanut monissa raukoissa yliotteen.

Kaavasta ei ole löytynyt mitään vikaa, Matti Aaltosen monisivuinen ja joka sanan läpikäynyt tutkimus on aikanaan lähetetty vanhimmille, vastausta ei ole tullut

Jo tästä pitäisi jokaisen ymmäetää mistä lähteestä tämä valhe kelvottomasta kaavasta on noussut.

Luulen että mainittua MA:n selvitystä ei kovin moni rivikristityistä ole lukenut, jos olisi eivät puhuisi sakramenttien omiin käsiin ottamisesta mitään.

Olisi hyvä myös tutustua Lutherin opetuksiin siitä mikä on seurakunta, kuinka se näkyy täällä maan päällä ja ymmärtää, että seurakunta eli Kristuksen ruumis on hengellinen ja käsittää kaikki maailman uskovat, joilla on Jeesuksen vanhurskaus uskon kautta omanaan.

Ei ole vain yhtä joukkoa, maanpäälistä seurakuntaa joka näkyvällä tavalla olisi Jumalan valtakunta.

Lestadius ei perustanut nimeään kantavaa "seurakuntaa", ei ottanut sakramentteja omiin käsiin, vaikka hänen aikanaan hurmahenkiset sitä yrittivätkin. Silloinkin kirkossa oli sanomista, niinkuin hänen saarnakartoistaan olemme saaneet lukea ja kuulla.

Nykyisen kirkkomme johdossa on luopioita, jotka saavat palkkansa tekojensa mukaan. Mutta eihän meidän uskomme ole heissä niinkuin ei Lapin vanhimmissakaan, vaan Jeesuksessa Kristuksessa!

• Muuan sisar

Kiitos kirjoituksistanne Kulkuri ja Hollolan äijä.
        On tärkeää, että täällä tuodaan asioista toistakin näkökulmaa esiin.
        Itselläni ei aika ja voimat useinkaan riitä täällä kirjoitteluun, mutta olen kiitollinen teille, jotka jaksatte keskustelua käydä ja tuoda keskusteluun muitakin näkökulmia.
        Olen täysin samaa mieltä kanssanne.
        Voimia ja siunausta teille!

• Muuan sisar

Kiitos kirjoituksistanne Kulkuri ja Hollolan äijä.
        On tärkeää, että täällä tuodaan asioista toistakin näkökulmaa esiin.
        Itselläni ei aika ja voimat useinkaan riitä täällä kirjoitteluun, mutta olen kiitollinen teille, jotka jaksatte keskustelua käydä ja tuoda keskusteluun muitakin näkökulmia.
        Olen täysin samaa mieltä kanssanne.
        Voimia ja siunausta teille!

• ajan kello

Kulkuri hyvä!
        Emmehän me luopiopiispoihin ja -pappeihin ole uskoamme kiinnittäneet vaan Jeesukseen Kristukseen.

Eikö kirkon ihmisten sieluilla ole mitään väliä?
        Onko se niin, kuinka lapinvanhin sanoi: "Se on vain yksi metsätokka joka joutaa mennä"?

Jeesus etsii YHDENKIN kadonneen, niin tärkeä on langennut ihminen Hänelle. Meitä on kutsuttu henkilökohtaisesti, nimeltä seuraamaan Jeesusta. Ei mikään joukkoliike automaattisesti ole valittu, vaikka liikkeen nimi olisikin esikoisuus. Kuuluminen siihen tai evlut kirkkoon tai mihin tahansa muuhun EI RIITÄ. Tarvitaan henkilökohtainen suhde siihen ainoaan, jonka nimessä on pelastus. JEESUS on tuo nimi.

• tyyne79

Kulkuri,

Tähänkin asti kirkkolainkin mukaisesti jokaisella kirkon jäsenellä on oikeus saada haluamansa pappi esim. kastamaan, jos vaan papille sopii ja aikataulu antaa myöden. Eli miespuoliset on helppo plokata.

• The Best River

Kulkuri,

Maallikon tulee saada HPE jakamisen avustajan tehtävissä lupa paikalliselta ev. lut. seurakunnan kirkkoherralta. Mut ei ne ole ongelmia. Ja joustoa varmaan löytyy jatkossa enenevässä määrin. Tuskin piispat haluaa esim. sellaista tilannetta, että eräissä päijäthämäläisissä ev. lut. seurakunnissa veronmaksajien määrä vähenee yhtäkkiä kymmenillä prosenteilla. Esim. Padasjoella talousarviot menisi uusiksi. Ja virkoja jouduttais lopettamaan.

• Ei kiitoskaapille

Saarnaaja kaapista ulos

Jopomiesvaan
      Onko joku saarnaaja tullut kaapista ulos tässä sakramenttiasiassa?
      En usko, että asiaan suhtaudutaan niin yksimielisesti. Eikö kukaan uskalla sanoa poikittaista sanaa.

Tämä asia on hengellinen- gaytapahtuma jossa kaapissa olijoita riittää, se on hävettävää toimintaa.. jossa halutaan mennä toisten selän taa..-kaappiin.

• MASA6867

ESSUT (osa heistä) on ulkoistanut hengellisten asioiden pohdinnat RUOTSIN LAPIN VANH. joilla ainoastaan on oikea jumalallinen ymmärrys kaikesta maan ja taivaan väliltä. Kuuliaisus on ihan koskettavaa. Mutta repeämä tulee. Se on varmaa. Ei keskustelua esim. SUOMI 24 -maailmassa pystytä tukahduttamaan. LAPIN ukot tekivät virhearvion, kun ajattelivat, että sakramentti-asia noin vain runnottaisiin läpi Suomessakin. Toki on ok järjestää HPE rukoushuoneissa, jos ko. tilaan on HPE-vietto-oikeus alueen tuomiokapitulilta ja HPE-jakoon lupa paikalliselta ev. lut. seurakunnan kirkkoherralta. Mitkään EL-saarnaajat eivät todellakaan ehdi saada avioliittoon vihkimislupaa ensi vuoden loppiaiseen mennessä. Eli häät joko kirkossa tai maistraatissa. Jo solmittu avioliitto toki voidaan siunata rukoushuoneessa. Mikään ei sitä estä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4557
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      72
      3567
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      127
      2891
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2595
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2504
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2095
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2037
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      225
      1800
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1687
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1648
    Aihe