Miten luette kirjoja?

6+3

Reijo Mäen Cowboy odottelee vielä kirjaston jonossa, mutta luin erään blogiarvion, jossa kirja lytättiin, sanoisinko täysin.

Erityisesti bloggaajaa ärsytti huippujulkkiksen, standup-koomikko Andy Ahmavaaran typerät puujalkavitsit. Bloggaaja siis ilmeisesti oletti, että Andy Ahmavaaran hahmo oli otettu kirjaan lukijaa viihdyttämään, standup-koomikko kun oli!

Kun minä luen kirjaa, näen asiat laajemmin. Näen Andy Ahmavaaran hahmossa kirjailijan pyrkimyksen osoittaa, miten vähillä lahjoilla voi päästä julkkikseksi ja arvostetuksi, jopa saada huipputulot.

Eikö tällaista, syvällistä lukemista enää harrasteta?

8

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puujalkavitsailija

      Kyllä syvällistä lukemista edelleen harrastetaan, ei pidä yleistää pelkästään siksi, että jonkun wannabe-jotakin-bloggarin käsityskyky on rajallinen. Hänhän kaiketikin tavoittelee itsekin julkisuutta, ehkä jopa paikkaa Big Brother -talossa, ellei peräti Viidakon Tähtösissä. Vähilläkin lahjoilla voi päästä Lööppien Päiväperhoseksi. Pidempiaikainen menestys edellyttääkin sitten itsemurhatapausta perheessä, väkivaltaista avioliittoa makkararuhtinattaren kanssa tai alkoholismin kautta uskoon tuloa. :D

      Mutta kannattaa silti toki muistaa, että jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Myös kirjabloggareilla.

    • Dorka

      Minä luen yleensä alusta loppuun ja yhden kirjan kerrallaan. Jokuset lukevat vain alun ja lopun, varsinkin dekkareista, jossa murhaaja selviää viimeisillä sivuilla. Eräs tuttavani lukee 3 - viittä romaania samanaikaisesti ja väittää pysyvänsä hyvin mukana kussakin tarinassa.

    • 3+7

      Kirjabloggarit eivät julkaise kommentteja, jotka poikkeavat heidän mielipiteestään.

      Olen jo pitkään ihmetellyt noita bloggareita. Monet lukevat melkein kaksisataa kirjaa vuodessa ja vielä kirjoittavat niistä!
      Siis kirja luettuna joka toinen päivä ja tekstin kirjoittamista yhden romaanin verran vuodessa.
      Vaikuttaa oudolta?

    • Andi

      Dekkariseuran Ruumiin kulttuurin arvostelussa Janne Mäkelä on tajunnut Andy Ahmavaaran persoonan merkityksen.
      Kuka noita kirjablogeja oikein lukee?

    • Dekkk

      Olen tarkoituksella seurannut kirjabloggareita. Pitkät "analysoinnit" ovat herttasarjan tasoa.

    • ABCnainen

      Monet kirjabloggarit luulevat itsestään enemmän kuin ovat. Jossakin vaiheessa sitten väsähdetään ja aletaan kirjoittaa itsestä ja omasta elämästä aivan naurettavia höpinöitä. Ketä kiinnostaa??!

    • toinenpuujalkavitsailija

      Hyvä aloitus! Dekkareissakin voi olla yhteiskunnallisia ja taiteellisia elementtejä runsaasti. Ne ovat osana sujuvaa kertomusta. Taitamattomalle lukijalle ne eivät avaudu, vaan hän ärtyy kun ei käsitä. Hyvässä kerronnassa ei kuitenkaan väännetä kaikkea rautalangasta kuten jossakin chick litissä ja heikossa kertomakirjallisuudessa.
      Nimimerkki puujalkavitsailijan vastaus sisälsi oleellisen:
      "Kyllä syvällistä lukemista edelleen harrastetaan, ei pidä yleistää pelkästään siksi, että jonkun wannabe-jotakin-bloggarin käsityskyky on rajallinen. Hänhän kaiketikin tavoittelee itsekin julkisuutta,"
      Julkisuuden kipeys näkyy vastenmielisenä hehkutuksena ja mielihyvänä kun bloggaaja on kutsuttu vaikka kustantajan pippaloille. Tosin kustantajat eivät enää kutsuja lähettele, sillä kirjabloggaus on menettänyt merkityksensä, ja tuhonnut itsensä asiantuntemattomilla ja heikoilla arvioilla. Todelliset asiantuntijat naureskelevat kirjabloggaajien "arvosteluille".
      Julkisuuden kipeys näkyy joskus myös arvosteluissa epämääräisenä hämmennyksenä ja ärtymyksenä. Tuntuu kuin joitakin kirjoja mollattaisiin vain siksi, että Bloggaaja huomaa, että ei itse pääse koskaan samalle tasolle, kuin joku kirjailija, joka uskaltaa erottua massasta.
      Suosittelen kirjabloggauksen palaamista alkuasetelmiin, tavallisen lukijan lukupäiväkirjatasolle. Arvostelujen tekemisen voi jättää asiantuntijoille.
      Lainaan loppulauseeksi nimimerkki, puujalkavitsailijaa:
      "Mutta kannattaa silti toki muistaa, että jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Myös kirjabloggareilla."

    • BBBBBddd

      Jotkut kaipaavat puhkiselittelyä. Toiset älykkäitä ja monitahoisia kirjoja. On noita kirjabloggareiden juttua hauska lukea. Usein ei ole tajuttu edes perusasioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      129
      2026
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      374
      1524
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1136
    4. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      939
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      106
      888
    6. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      54
      875
    7. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      85
      874
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      838
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      107
      761
    10. Seksuaalinen halukkuus ja kyvykkyys

      Tulee mieleeni kysyä, onko palstalla enää ihmisiä joilla olisi se voimakas seksuaalinen halukkuus vastakkaiseen sukupuol
      Sinkut
      99
      671
    Aihe