Tietoa tai arvauksia?

samppuli

VW Venton kytkin sano plops ja poljin jäi pohjaan. Kytkin ei kuitenkaan ole pohjassa eli vaihteet ei mene päälle jne.

Vaijeri näyttäisi olevan eheä ja kytkimen kyljessä oleva vipukin liikkuu. Jopa akseli, joka kytkimen kyljestä tulee ko. vipuun, näyttäisi liikkuvan. Sen sijaan vipu palautuu vain käsin vääntämällä.
Poljin liikuttaa siis normaalintuntuisesti (huom. havainnoitsija on tumpelo) vipua, mutta kytkin ei tee mitään.

Onko kenellekään tuttu vika? Arvauksia? Voiko kytkin tosiaan laueta yhdellä poksauksella?
Jos voi, niin onko kenelläkään kustannusarvioita?

12

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että

vaijeri on poikki osittaini, eli venähtänyt. Liike ei riitä irroittamaan ja vaihteet ei mene päälle.
      Tekeekö se vipu kytkinkopan sivussa reilun liikkeen? Pitää liikkua useita senttejä.
      Voihan se irroitushaarukkakin olla murtunut, mutta aika harvinainen vika olisi? Vipua jollain pitkällä tangolla haarukkaa ja katso irrottaako kytkin silloin.

• samppuli

Kytkimen kyljessä olevan vivun pituus on akselista vaijeripäähän ehkä reippaat 20 senttiä. Vaijeripään liike on kai 5-6 tai 7 senttiä, tiedä sitten onko tarpeeksi, mutta vipu ei oikestaan voi nousta enempää, kun tulee jo kiristimen tuki vastaan. Eli minun tumpelologiikallani se vipu ei voisikaan liikkua enempää paitsi ehkä alaspäin jonne se likkuu kun poljin nousee ylös.

Mikä se irrotushaarukka on, miten sitä voi vääntää...

• just
        samppuli kirjoitti:

Kytkimen kyljessä olevan vivun pituus on akselista vaijeripäähän ehkä reippaat 20 senttiä. Vaijeripään liike on kai 5-6 tai 7 senttiä, tiedä sitten onko tarpeeksi, mutta vipu ei oikestaan voi nousta enempää, kun tulee jo kiristimen tuki vastaan. Eli minun tumpelologiikallani se vipu ei voisikaan liikkua enempää paitsi ehkä alaspäin jonne se likkuu kun poljin nousee ylös.

Mikä se irrotushaarukka on, miten sitä voi vääntää...

se vipu, johon vaijeri tulee. Se on toisesta päästä U:n muotoinen ja haarukassa on painelaakeri, joka painaa kytkinasetelman lautasjousta. Tuo liike pitää riittää hyvin.
        Tuntuuko kytkimessä painettaessa normaali vastus? Isolla jakarilla kääntämällä tunnet hyvin, liikkuuko painelaakeri ja kytkimen lautasjousi. Vastus on reilu!

• samppuli
        just kirjoitti:

se vipu, johon vaijeri tulee. Se on toisesta päästä U:n muotoinen ja haarukassa on painelaakeri, joka painaa kytkinasetelman lautasjousta. Tuo liike pitää riittää hyvin.
        Tuntuuko kytkimessä painettaessa normaali vastus? Isolla jakarilla kääntämällä tunnet hyvin, liikkuuko painelaakeri ja kytkimen lautasjousi. Vastus on reilu!

Vastus on tosi kevyt, eikä se toisaan jaksa edes palauttaa vipua/poljinta

• vw hemmo

vipu jota vaijeri liikuttaa on vaihteiston vas.päässä.siellä on painelaakeri.laakeri voi olla rikki,sen haarukka voi olla murtunut ja itse kytkimessä on painelevy johon osuu laatikon läpi kulkeva irrotusakseli.tämä akseli on voinut tehdä reiän painelevyyn.aloita painelaakerin puolelta,niin laatikkoa ei tarvii irrottaa.

• samppuli

On vasemmassa päässä joo, jos katsoo kuljettajan paikalta.
        Itse en uskalla kytkintä avata, pitää viedä johonkin nyrkkipajaan.
        Korjausopas muuten sanoo kytkimestä seuraavaa:
        Rakenne on hyvin erikoinen, sillä paineasetelma on kiinnitetty suoraan kampiakseliin ja vauhtipyörä paineasetelmaan. Yleensä osat sijaitsevat toisin päin...

Vaikuttaako tämä johonkin diagnoosiin?

• Arvaaja Nro:3546

Minulla kävi Ford Caprin kanssa joskus noin.

• samppuli

kiitos osallistujille vastauksista.
        Vien volkkarin nyrkkipajalle, jos arvelevat siellä osaavansa hoitaa homman. Eipä tässä näillä taidoilla mitään voi tilanteelle. Kunpa ei tulisi hiton kalliiksi.
        Annan joskus palautetta, mikä oln oikea diagnoosi...

• yksilahkeinen

vaihdelaatikon kyljessä olevan vivun ja siitä lähtevän akselin toiminnan?

• Remppa

siirtovipu vaihteistossa vääntynyt. Muistaisin sellaisen joskus laittaneenikin

• ippe

volvoissa oli joskus sellainen vika että, kytkin haarukka murtui.kuullostaisi vähän samanlaiselta.

• Jussi

Vaihteiston päässä olevan pyöreän peltikannen alla lymyää paininvipu, jonka alla on painelaakeri. Tämä paininvipu saattaa murtua ja aiheuttaa kuvaamasi ongelman. Siispä kurkkaa kannen alle. Kerro jos olin oikeassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      257
      5209
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4231
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4051
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3637
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3600
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3355
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      16
      2752
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2536
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      65
      2417
    Aihe