Reilut viisi vuotta popsinut thyroxinia koska kilppari poistettu syövän takia. Nyt viimeisimpien kokeiden tulokset oli hieman hassut: TSH 0,39 S-TyglAb 400 (!) (viite arvot TyglAbiin alle 100)
Lekuri kommentoi ainoastaan TSH arvoa ja sanoi että ompa matala, lisätään thyroxin annostusta. Ennen söin 2tabl per pvä (0,1mg) ja nyt nostettiin 2,5:een. Neljän kuukauden sisällä tullut 3 kertaa sellaisia ihan lieviä sydämen "muljahduksia" jotka tulkitsen ryhtmihäiriöiksi. Niitä ei todellakaan ole ollut paljon ja häviää tosi nopeasti mutta ihmetyttää silti...
Nyt vasta tajusin että toi TSH arvo viittaa ylitoimintaan. Kuitenkaan en ole laihtunut, päin vastoin. Jonkun verran on väsymystä, palelua ja iho on kuiva.. Seuraavat kokeet on helmikuussa mutta mietin että pitäiskö käydä ottamassa aikaisemmin..
Kertokaapa nyt viisaammat noista arvoista. Oliko oikein että lekuri nosti annostusta vaikka arvot viittaa ylitoimintaan?
TSH 0.39
10
1977
Vastaukset
- Ninni
TSH todellakin nousee vajaatoiminnassa. Toi toinen arvo S-tyglAb kuiteskin ymmärtääkseni näyttäis että on vajaatoimintaa. Kannattaisi ehkä tilata erikoislääkärille aika ja selvittää noi arvot kunnolla. Itse söin tyroksiinia vuoden turhaan ja olin koko ajan väsynyt, mutta syynä olikin se että kävin jo liikatoiminnalla eli olin juossut vuoden maratonia !!!
- xxx
Minäkin kilpirauhassyövän olen sairastellut. Thyroxin annos määräytyy TSH:n perusteella. Tarkoitus on että oma elimistö lakkaa tuottamasta TSH:ta, eli ihaanteellinen TSH on niin pieni ettei sitä saada mitattua verestä. ---> Ehkäisee syövän uusiutumis riskiä. S-Tygl pitäisi myöskin olla lähes mittaamattomissa, jos arvo kohoaa on syöpä mahdollisesti uusiutunut.
- moks
Mun arvot tsh 1,34- t4v 12,7- t3v 4.4,TPoab alle 28.
- Endo auttaa
http://huslab.fi/ohjekirja/2775.html
TSH, TPOAb ja T3V ovat sinulla ihanteelliset. T4V on alakantissa, jos sinulla on Thyroxin-lääkitys. Jos ei ole lääkitystä, vertaa oireidesi runsautta vajaatoiminnan oirelistaan. Tarvittaessa hae lääkitys endokrinologilta. - moks
Endo auttaa kirjoitti:
http://huslab.fi/ohjekirja/2775.html
TSH, TPOAb ja T3V ovat sinulla ihanteelliset. T4V on alakantissa, jos sinulla on Thyroxin-lääkitys. Jos ei ole lääkitystä, vertaa oireidesi runsautta vajaatoiminnan oirelistaan. Tarvittaessa hae lääkitys endokrinologilta.Huomena olen menossa lääkäriin kuulemaan verikoevastauksia,lääkitystä en oo koskaan saanut,mutta kylmät sormet ja kuivat silmät,lihaskrampit,jne.Suvussa vajiksia monta monta.Moni lekuri ennen toimitti mielenterveystoimistoon,järkky juttu,mutta totta.
- Pidä puolesi...
moks kirjoitti:
Huomena olen menossa lääkäriin kuulemaan verikoevastauksia,lääkitystä en oo koskaan saanut,mutta kylmät sormet ja kuivat silmät,lihaskrampit,jne.Suvussa vajiksia monta monta.Moni lekuri ennen toimitti mielenterveystoimistoon,järkky juttu,mutta totta.
Pidä puolesi ja pyydä koelääkitys vaikka väkisin. Oireesi sopivat vajaatoimintaan. Minuakin harmittaa lisäksesi, että olet joutunut turhaan mielenterveystoimintoon. Tosiaan endokrinologi ja sisätautien erikoislääkäri (kilpirauhasen erikoisosaaminen) kirjoittavat helposti reseptin noilla T4V-arvoilla.
- moks
Pidä puolesi... kirjoitti:
Pidä puolesi ja pyydä koelääkitys vaikka väkisin. Oireesi sopivat vajaatoimintaan. Minuakin harmittaa lisäksesi, että olet joutunut turhaan mielenterveystoimintoon. Tosiaan endokrinologi ja sisätautien erikoislääkäri (kilpirauhasen erikoisosaaminen) kirjoittavat helposti reseptin noilla T4V-arvoilla.
Olen käynyt läpi psykoositasoisen masiksen ja sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä,tämän takia päätin selvittää tämän kilppariasian,mua hoitava lääkäri tietää tämän asian jo.Otan vastaan mitä annetaan.
- moks
Pidä puolesi... kirjoitti:
Thyroxin 0,1 mg lääke,sain nyt vihdoin asian selvitettyä,huomena aloitan.
- tämä on fakta
TyglAb on syöpämarkkeri, jos se on koholla on syöpä uusinut, nyt kiireesti vaatimaan hoitoa ja TK:sta lähete keskussairaalaan kiireesti.
- fhlih
Taitaa nuo ohjeet tulla vähän myöhään. Kohonneet TyglAb-arvot aloittaneella on kirjoitettu 10 vuotta sitten. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315440Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283489HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2712433- 1281763
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1281474Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3771426Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101223- 131143
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76942- 115905