Työharjoittelu työmarkkinatuella

Janna

Menin työharjoitteluun työmarkkinatuella, koska en vielä ehtinyt hakemaan haluamaani koulutukseen ja niinpä ajattelin että siitä olisi hyötyä sekä työmarkkinatuen että harjoittelun vuoksi. Tietysti siitä solmitaan sopimus, jota tietysti oletin että työnantaja noudattaa, mutta ei!

Sain paikan ja aloitin todella positiivisesti ja iloisena kun pääsin haluamaani paikkaan mutta muutamassa päivässä selvisi paikan oikea luonne. Sopimuksessa luki että siihen työaikaan sisältyy tauot, mutta taukoja ei ole ollut kuin parina päivänä. Eli 6 tuntia päivässä kertaakaan istumatta, ilman minuutin taukoa, ilman syömistä ja vessassa käyntiinkin pitää kysyä lupa!

Jos vastuuhenkilö on paikalla, mitä tapahtuu todella harvoin, niin on tauko. Muuten ei ole ja kun yksi työkaveri sanoin toiselle etten ollut vielä syönyt koko päivänä, toinen vaan sanoi etten tänään syö kun on liian kiire. Aina on liian kiire! He kyllä puhuvan kännykkään ja komentelevat, haukkuvat jos en ehdi viiteen työhön yhtä aikaa ja minua on jopa syytetty siitä että kassasta on puuttunut rahaa.

Minulle valitetaan asiakkaiden kuullen ja he katsovat oudosti, jotkut ehkä säälivät. Olen kyllästynyt ilkeisiin tuhahteluihin ja siihen kun joku tekee työni loppuun nenäni edessä kun en itse siihen muka pysty. Olen tehnyt todella parhaani, kehittynyt paljon mutta harjoittelija ei pysty tekemään kahden työntekijän töitä tai kymmentä asiaa samaan aikaan. Työajat on joskus iltaisin ja viikonloppuisin, milloin muille käy.

Kaiken lisäksi minulle ei makseta sieltä muuta kuin työmarkkinatuki, onhan se kiva kun joku ilmaiseksi raataa (ja heitä on siinä paikassa useita). Tilanne vain pahenee päivä päivältä joten olen menossa työvoimatoimistoon ja valitan asiasta. Mikä tahansa muu harjoittelupaikka olisi parempi. Ei siis kannata sopia pitkää sopimusta vaikka miten luulisi että paikka on sopiva, vaan kannattaa miettiä itse ja kuunnella heitä joilla on asiasta enemmän tietoa.

13

3864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jassoo

      No niin, tuo on suht tuttua. Sinuna menisin heti työkkäriin ja selvittäisin asian, sillä ennen pitkään uuvut kokonaan tollaiseen pompotteluun. Säästä nuo työharjoittelukuukaudet sellaseen duunipaikkaan missä sua pidetään muiden veroisena ja missä opitkin jotain, niitäkin harapaikkoja löytyy, usko pois! :-)

      • Jaana

        Tosiaan menin heti työkkäriin, kerroin totuuden kyseisestä paikasta ja olin heidän mielestään aivan oikeassa. On väärin että harjoittelijaa hyödynnetään ja käytetään korvaamaan vakituisia työntekijöitä. Kertoivat että mainitsevat kyseisestä paikasta muille jotka menevät ehkä tulevaisuudessa sinne harjoitteluun. Mielestäni heiltä pitäisi tällainen mahdollisuus "ilmaiseen" työvoimaan kieltää kokonaan! Olen todella iloinen että lopetin ja vaikka pomon vaimo soitti vihaisena niin se ei todellakaan ollut oma vikani, että harjoittelu ei onnistunut. Nyt olen hakemassa uutta paikkaa ja menossa haastatteluun... Ei siis kannata jäädä paikkaan jossa ei viihdy, vaan etsiä uutta heti kun lopettaa edellisessä.


      • Jaana
        Jaana kirjoitti:

        Tosiaan menin heti työkkäriin, kerroin totuuden kyseisestä paikasta ja olin heidän mielestään aivan oikeassa. On väärin että harjoittelijaa hyödynnetään ja käytetään korvaamaan vakituisia työntekijöitä. Kertoivat että mainitsevat kyseisestä paikasta muille jotka menevät ehkä tulevaisuudessa sinne harjoitteluun. Mielestäni heiltä pitäisi tällainen mahdollisuus "ilmaiseen" työvoimaan kieltää kokonaan! Olen todella iloinen että lopetin ja vaikka pomon vaimo soitti vihaisena niin se ei todellakaan ollut oma vikani, että harjoittelu ei onnistunut. Nyt olen hakemassa uutta paikkaa ja menossa haastatteluun... Ei siis kannata jäädä paikkaan jossa ei viihdy, vaan etsiä uutta heti kun lopettaa edellisessä.

        Ei siinä vielä kaikki... Eli ennen kuin voi mennä uuteen harjoittelupaikkaan, on edellisestä saatava todistus ja työnantajat tietävät sen! Soitin, minulle luvattiin lähettää todistus jo monta päivää sitten ja tänään ilmoitettiin ettei heillä ole (eivätkä ole työkkäristä saaneet vaikka sieltä lähetettiin) sopimuksesta kopiota. Sanoin etttä minun on saatava se nyt työkkäriä varten ja niimpä luvattiin kirjoittaa joku todistus kiireesti. Minun pitäisi saada se nyt iltapäivällä ja toivottavasti se hyväksytään työkkärissä. Siis kyllä on tuon paikan kanssa ollut niin paljon vaikeuksia ettei ole tosikaan! Kyllä sinne vielä joskus työkkäristä soitetaan ja selvitetään vähän mistä harjoittelussa on kyse.


      • joo
        Jaana kirjoitti:

        Ei siinä vielä kaikki... Eli ennen kuin voi mennä uuteen harjoittelupaikkaan, on edellisestä saatava todistus ja työnantajat tietävät sen! Soitin, minulle luvattiin lähettää todistus jo monta päivää sitten ja tänään ilmoitettiin ettei heillä ole (eivätkä ole työkkäristä saaneet vaikka sieltä lähetettiin) sopimuksesta kopiota. Sanoin etttä minun on saatava se nyt työkkäriä varten ja niimpä luvattiin kirjoittaa joku todistus kiireesti. Minun pitäisi saada se nyt iltapäivällä ja toivottavasti se hyväksytään työkkärissä. Siis kyllä on tuon paikan kanssa ollut niin paljon vaikeuksia ettei ole tosikaan! Kyllä sinne vielä joskus työkkäristä soitetaan ja selvitetään vähän mistä harjoittelussa on kyse.

        Kyllä saat sen todistuksen, älä huoli. Olin kerran yhdessä harjoittelupaikassa ja sieltä ei myöskään annettu eräälle harjoittelijalle todistusta ja sinne soitettiin työvoimatoimistosta ja kysyttiin että missä todistus viipyy.

        Olen itse sitä mieltä että yhdenkään ihmisen ei pitäisi mennä töihin ilman palkkaa. Itse en ainakaan suostu enää siihen, ja parempi jos muutkaan eivät, sillä muuten työnantajat tottuvat ilmaiseen työvoimaan eivätkä palkkaakaan enää ketään tiettyihin avustaviin tehtäviin. Sellaista koin ollessani museossa työharjoittelussa - tutkimusapulaiseksi otettiin jatkuvasti palkaton harjoittelija, yksi lopetti, toinen aloitti. Heillä ei ollut muka varaa maksaa palkkaa. He vielä sanoivat että se on meille harjoittelijoille hieno tilaisuus kun päästään näkemään millaista on olla museossa töissä. Jaaha. Mielestäni siinä oli kyllä ihan selkeä orjatyövoiman käyttö. Samaa tapahtuu myös erään tv-ohjelman kuvauksissa. Suosituihin paikkoihin kun ihmiset menee vaikka imaiseksi... mutta miten käy ammatti-ylpeydelle?...


    • mies27

      Tee kuten itse tein vastaavassa tilanteessa.Jos vielä joudut vastaavaan.Itse sain tarpeekseni v**maisesta työharjoittelupaikasta, jossa oli juuri kuvaamaasi toimintaa.

      Eli se mitä voi tehdä..Ota videokamera tai nauhuri ja toivo, että idiootti työnantajan saat avautumaan juuri sellaisella mukavalla tavalla ja vie se työkkäriin todisteeksi ja julkistaa muuallakin.Loppuu leikkiminen sen jälkeen.

      Tulee ilmaistyövoima työmarkkinatuella varsin kalliiksi äkkiä.Vielä parempaa, jos materiaali sisältää mm.kunnianloukkauksen täyttävät kriteerit.

      Ei sitä tallennetta välttämättä tarvitse viedä minnekään..Työnantaja alkaa kummasti mielistellä pienen muistuttamisen jälkeen..

      • kiinnostunut

        Voiko työmarkkinatuella suorittaa harjoittelun, jos on jo valmistunut eikä näin ollen saa ainakaan korkeakoulujen rahoitusta?

        Olisi ihan kivaa harjoitella (hyvässä paikassa) vielä vastavalmistuneenakin.


      • kiira
        kiinnostunut kirjoitti:

        Voiko työmarkkinatuella suorittaa harjoittelun, jos on jo valmistunut eikä näin ollen saa ainakaan korkeakoulujen rahoitusta?

        Olisi ihan kivaa harjoitella (hyvässä paikassa) vielä vastavalmistuneenakin.

        jos oot työkkärin kirjoilla työnhakijana niin voit mennä työharjoitteluun työmarkkinatuella. sinulla se varmaan menisi työelämävalmennus nimellä (josta saa hieman enempi rahaakin kuin työharjoittelusta).


    • On on on on

      Valtion lailistettua kusetusta !!!

    • jwf

      täs meinasin jo ottaa osaa kun ei löysy kun osa.aika hommii. mutta tuo yritysten hyötykäyttö ei kyllä mene kaalii. parempia lieene työvoimakoulutukset

    • jk

      paha asia

    • eipäkoskemua

      jossain raahessa itkevät,kun ulkolaisille ei makseta kunnon palkkoja ja rupevat jopa lakkoon,mutt kotimaan "työharjoittelijat ja työssäoppijat"(niitä sanotaan siks,ettei tartte palkkaa maksaa OLLENKAAN) niitä ei puolusta kukaan!

      Onneks on

      a)yhteiskuntaRAUHA=työttömillä ei ole lakko-tai lomaoikeuksia,heikoimpia ja köyhimpiä pidetään ilmaiseks töissä.

      b) ystävyys=suhteilla saat töitä.

      c) solidaarisuus=onksse jotain syötävää?

    • kurjuudenoppija

      Juups tuttua on!!

      huudetaan päin naamaa, korrektisti asiakkaitten nähden.. haukutaan toimintatapoja asiakkaitten kuullen, sivalletaan ivallisilla ja alistavilla kommentteilla jokaista pienintäkin virhettä.

      ja sitten tähän perus kauraan; et ole ihminen olet orjamme olet se mihin puramme kaiken ja joka ei osaa mitään. Me hyvää hyvyyttämme annoimme sinulle paikan ja sinä vielä kehtaatkin olla siinä jaloissa pyörimässä!!
      Mars takahuoneeseen kiillottamaan lamppuja!!

    • suikkanen vari

      Pääseekö kaivinkoneenkuljettajaksi työmarkkinatuella???????????????????











































































































      työtk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe