SLSY on kova luu

Westend girls

Paljon kovempi kuin Finnairin terävin kärki antoi luvan uskotella itselleen.

88

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salli mun nauraa XD

      Eipä ollutkaan. SLSY:n pelleilyä katseltiin jokunen vuosi ja nyt se on loppu. Niin paljon laitetaan ulos kun tarttee, alussa 500.

      SLSY mokasi sitten neuvotteluissakin, lipsahti että vanhimmat laitetaankin ekana ulos vaikka piti olla että nuorimmasta päästä ettei Finnair saisi toivomiaan säästöjä. No nyt saa ja asiakkaat palvelua.

      Åkers on mokaillut telkkarissa, lehdille ja nyt sopimuspöydässä.

      Milloin alkaa Thelman lähtölaskenta kortistoon?

      • Westend girls

        Finnairilla on nyt vastassaan SLSY, SLAM, Merimiesunioni, kuljetusliitot, kielteinen julkisuus, suomalaisia poliitikkoja, SDP, European Transport Workers’ Federation.

        Saapa nähdä miten Finnairin säästöjen käy. Irtisanomisilla ja ulkoistuksilla saavutetaan säästöjä jolla, mutta irtisanomisilla tulee olemaan hintalappunsa, joka voi olla sen verran kallis että säästöt tulee syödyksi.

        Tietyissä tilanteissa 700 % palkanmaksu jatkuu.


      • bye bye

        Thelma lähtee ja niin lähtee finnairkin.
        Tuleeko ikävä kumpaakaan?


      • Liiton kusipäät
        Westend girls kirjoitti:

        Finnairilla on nyt vastassaan SLSY, SLAM, Merimiesunioni, kuljetusliitot, kielteinen julkisuus, suomalaisia poliitikkoja, SDP, European Transport Workers’ Federation.

        Saapa nähdä miten Finnairin säästöjen käy. Irtisanomisilla ja ulkoistuksilla saavutetaan säästöjä jolla, mutta irtisanomisilla tulee olemaan hintalappunsa, joka voi olla sen verran kallis että säästöt tulee syödyksi.

        Tietyissä tilanteissa 700 % palkanmaksu jatkuu.

        Kommunisti jorisee. Miksi muuten ilmailualalla on töissä vain sossuja.


      • Hyvin pyydetty
        Liiton kusipäät kirjoitti:

        Kommunisti jorisee. Miksi muuten ilmailualalla on töissä vain sossuja.

        On hyvä palauttaa muistiin että Finnairin johto on neuvotellut ja hyväksynyt emojen voimassa olevat palkat, erityiskorvaukset ja palkkiot. Hullu ei ole se joka pyytää.


      • sut tiedetään
        Liiton kusipäät kirjoitti:

        Kommunisti jorisee. Miksi muuten ilmailualalla on töissä vain sossuja.

        Faktaa tietoa,että on kommunisti?
        Faktaa siitä,että ilmailualalla on vain sossuja?
        Ilkka,sä oot tyhmä.


      • siat sortavat omia
        Hyvin pyydetty kirjoitti:

        On hyvä palauttaa muistiin että Finnairin johto on neuvotellut ja hyväksynyt emojen voimassa olevat palkat, erityiskorvaukset ja palkkiot. Hullu ei ole se joka pyytää.

        Aimmat johdot ovat aikoja sitten mokanneet, silloin oli ns. paremmat ajat ja valtiot sopivat keskenään lentolippujen hinnat.

        Sen jälkeen ay-liittojen kanssa ei olekaan voitu oikeasti neuvotella. Kun sopimus on ollut katkolla, on emoliitto uhannut mennä lakkoon tilanteesta riippumatta ja jokainen lakkopäivä on 4,5 miljoonaa suoraa tappiota. Kuinka omaan kulhoon kusevan kanssa neuvotellaan..?

        Nyt on onneksi laitettu mummot selkä seinää vasten. Kolmannes lähtee ja tilalle nykypäivää vastaavilla ehdoilla tuoretta verta. Ja mummojen mummo Åkers mokasi pöydässä ja todellakin nyt lähdetään vanhimmasta eläkepäästä ulos.

        Hullu on se, joka yrittää vedättää viimeiseen asti omien kavereiden eduksi ja mokaa lopussa. Ja onhan toi ollut sikamainen temppu omia nuoria kohtaan, heille ei hyväpalkkaisia pitkiä lentoja ole omien kuponkisysteemin takia tullut. Nyt onneksi taitaa tulla, eläkeläiset ulos.

        Vihdoin. Onnittelut firman toimivalle johdolle!


      • matkalla perille
        siat sortavat omia kirjoitti:

        Aimmat johdot ovat aikoja sitten mokanneet, silloin oli ns. paremmat ajat ja valtiot sopivat keskenään lentolippujen hinnat.

        Sen jälkeen ay-liittojen kanssa ei olekaan voitu oikeasti neuvotella. Kun sopimus on ollut katkolla, on emoliitto uhannut mennä lakkoon tilanteesta riippumatta ja jokainen lakkopäivä on 4,5 miljoonaa suoraa tappiota. Kuinka omaan kulhoon kusevan kanssa neuvotellaan..?

        Nyt on onneksi laitettu mummot selkä seinää vasten. Kolmannes lähtee ja tilalle nykypäivää vastaavilla ehdoilla tuoretta verta. Ja mummojen mummo Åkers mokasi pöydässä ja todellakin nyt lähdetään vanhimmasta eläkepäästä ulos.

        Hullu on se, joka yrittää vedättää viimeiseen asti omien kavereiden eduksi ja mokaa lopussa. Ja onhan toi ollut sikamainen temppu omia nuoria kohtaan, heille ei hyväpalkkaisia pitkiä lentoja ole omien kuponkisysteemin takia tullut. Nyt onneksi taitaa tulla, eläkeläiset ulos.

        Vihdoin. Onnittelut firman toimivalle johdolle!

        Kirjanpitäjä käyny Lidlissä olutostoilla ;)


      • Kiitos ja anteeksi
        siat sortavat omia kirjoitti:

        Aimmat johdot ovat aikoja sitten mokanneet, silloin oli ns. paremmat ajat ja valtiot sopivat keskenään lentolippujen hinnat.

        Sen jälkeen ay-liittojen kanssa ei olekaan voitu oikeasti neuvotella. Kun sopimus on ollut katkolla, on emoliitto uhannut mennä lakkoon tilanteesta riippumatta ja jokainen lakkopäivä on 4,5 miljoonaa suoraa tappiota. Kuinka omaan kulhoon kusevan kanssa neuvotellaan..?

        Nyt on onneksi laitettu mummot selkä seinää vasten. Kolmannes lähtee ja tilalle nykypäivää vastaavilla ehdoilla tuoretta verta. Ja mummojen mummo Åkers mokasi pöydässä ja todellakin nyt lähdetään vanhimmasta eläkepäästä ulos.

        Hullu on se, joka yrittää vedättää viimeiseen asti omien kavereiden eduksi ja mokaa lopussa. Ja onhan toi ollut sikamainen temppu omia nuoria kohtaan, heille ei hyväpalkkaisia pitkiä lentoja ole omien kuponkisysteemin takia tullut. Nyt onneksi taitaa tulla, eläkeläiset ulos.

        Vihdoin. Onnittelut firman toimivalle johdolle!

        Tekstisi sisältö kertoo, että olet mahdollisesti ko. yhtiön palkkaa nauttiva, kenties suurilukuiseen keskijohtoon kuuluva kommentoija??? Jos näin on, totta kai onnittelet yhtiön toimivaa johtoa, koska keskijohdon kuuluu olla lojaali johdolle ja kukaties pelkäät oman työpaikkasi puolesta ja näin ollen olet pakotettu hieman nuolemaan....Mikäli edellä oleva on totta, kuulut ihmisryhmään, joka omassa arvomaailmassani kuuluu hyvin alhaiseen kategoriaan.

        Olen suuresti jo aiemmin ihmetellyt tätä kabiinihenkilökuntaan kohdistuvaa laajamittaista lokaamiskeskustelua ja tullut siihen tulokseen, että keskustelua generoidaan yhtiön sisältä. Ai että miksikö? Siksi, koska en usko, että ketään ulkopuolista kiinnostaisi lähteä suoraan näin laajamittaisesti mollaamaan jonkun ulkopuolisen toimijan työntekijöitä, ei edes kateuskortin takaa.


      • pyyntö aiheellinen.
        Kiitos ja anteeksi kirjoitti:

        Tekstisi sisältö kertoo, että olet mahdollisesti ko. yhtiön palkkaa nauttiva, kenties suurilukuiseen keskijohtoon kuuluva kommentoija??? Jos näin on, totta kai onnittelet yhtiön toimivaa johtoa, koska keskijohdon kuuluu olla lojaali johdolle ja kukaties pelkäät oman työpaikkasi puolesta ja näin ollen olet pakotettu hieman nuolemaan....Mikäli edellä oleva on totta, kuulut ihmisryhmään, joka omassa arvomaailmassani kuuluu hyvin alhaiseen kategoriaan.

        Olen suuresti jo aiemmin ihmetellyt tätä kabiinihenkilökuntaan kohdistuvaa laajamittaista lokaamiskeskustelua ja tullut siihen tulokseen, että keskustelua generoidaan yhtiön sisältä. Ai että miksikö? Siksi, koska en usko, että ketään ulkopuolista kiinnostaisi lähteä suoraan näin laajamittaisesti mollaamaan jonkun ulkopuolisen toimijan työntekijöitä, ei edes kateuskortin takaa.

        En nauti yhtiön palkkaa.

        Lokaamiseksi tulkitsemasi keskustelu johtuu matkustamohenkilökuntaa edustavan liiton härskistä omien sortamisesta eli nuoret painetaan naama mutaan sahaamaan lähes peruspalkalla lyhyttä reittiä ja jo eläkeikään päässeet palveluhaluttomat ja osin myös palvelukyvyttömät nostavat kaukoreittien yölennoilla nukkumisesta viiden tonnin liksaa. Ja liitto yrittää mediassa esittäytyä uhrina ja "pikkupikkuperuspalkalla juurijajuuri Suomessa toimeentulevana". Emot vetävät keskimäärin 40% suomalaisia parempaa liksaa osa-aikatyöllä.

        Samalla liitto sotkee OMILLA RAHOILLA matkustavien lentoja lakkouhkailuillaan.

        Kateuskortti..?!

        Sä olet pihalla. Tosta tekstistä mikään ei osunut kohdalleen. Ei kannata yleensäkään vetää kotona kovin pitkälle meneviä johtopäätelmiä ihan yksin vaan esim. keskustella keskustelupalstalla XD


      • Sosialistien liitot
        sut tiedetään kirjoitti:

        Faktaa tietoa,että on kommunisti?
        Faktaa siitä,että ilmailualalla on vain sossuja?
        Ilkka,sä oot tyhmä.

        Ei kai liittoihin voi kuulua ellei ole sosialisti (kokoomuslaiset ovat myös sossuja pahimmasta päästä). Oikeistolaisesti ajatteleva ihminen ei iki maailmassa kuulu liittoon.


      • Jotain rotia
        Hyvin pyydetty kirjoitti:

        On hyvä palauttaa muistiin että Finnairin johto on neuvotellut ja hyväksynyt emojen voimassa olevat palkat, erityiskorvaukset ja palkkiot. Hullu ei ole se joka pyytää.

        Finnairin sopimukset ovat jäänteitä menneiltä ajoilta. Nyt sopimukset laitetaan uusiksi ja lopetetaan ylihinnan maksaminen vanhojen kääkköjen laiskottelusta.


      • Hienoo ay
        bye bye kirjoitti:

        Thelma lähtee ja niin lähtee finnairkin.
        Tuleeko ikävä kumpaakaan?

        Ei muuten Kommari Telma lähe (paitsi hyvälle eläkkeelle) Liitot "hoitaa" hommansa loppupeleissä Finnair ajetaan alas ja myydään veronmaksajat kuittaa velat!


      • hämmästyttää
        pyyntö aiheellinen. kirjoitti:

        En nauti yhtiön palkkaa.

        Lokaamiseksi tulkitsemasi keskustelu johtuu matkustamohenkilökuntaa edustavan liiton härskistä omien sortamisesta eli nuoret painetaan naama mutaan sahaamaan lähes peruspalkalla lyhyttä reittiä ja jo eläkeikään päässeet palveluhaluttomat ja osin myös palvelukyvyttömät nostavat kaukoreittien yölennoilla nukkumisesta viiden tonnin liksaa. Ja liitto yrittää mediassa esittäytyä uhrina ja "pikkupikkuperuspalkalla juurijajuuri Suomessa toimeentulevana". Emot vetävät keskimäärin 40% suomalaisia parempaa liksaa osa-aikatyöllä.

        Samalla liitto sotkee OMILLA RAHOILLA matkustavien lentoja lakkouhkailuillaan.

        Kateuskortti..?!

        Sä olet pihalla. Tosta tekstistä mikään ei osunut kohdalleen. Ei kannata yleensäkään vetää kotona kovin pitkälle meneviä johtopäätelmiä ihan yksin vaan esim. keskustella keskustelupalstalla XD

        Tämä uskovaiseksi tällä palstalla nimetty tyyppi,on suoltanut tuota mantraansa
        ilmapiioista,sossupummeista jne jne.
        Samaa katkeroitunutta tekstiä löytyy lukuisilta palstoilta.
        Kenelläkään tietoa,mikä saa moiseen vihaan jotain ammattiryhmää kohtaan?
        Hänhän kertoo,ettei ole tekemisissä ilmailualalla.
        Ei siis "työperäistä".


      • ProAir
        Jotain rotia kirjoitti:

        Finnairin sopimukset ovat jäänteitä menneiltä ajoilta. Nyt sopimukset laitetaan uusiksi ja lopetetaan ylihinnan maksaminen vanhojen kääkköjen laiskottelusta.

        Finnairin sopimukset eivät ole jäänteitä prekambriselta kaudelta, vaan voimassa olevia sopimuksia jotka Finnairin johto on halunnut solmia ja solminut. Työntekijätkö ovat väärässä jos yhtiön talous kyntää? Kyllä asia on niin että työntekijät hoitavat oman leiviskänsä ja direktoraatti hoitakoot omansa. Työntekijät tekevät työtänsä työnantajan valvomana, voimassa olevien sopimusten puitteissa.

        Miksi johto näkee työntekijät yhtiön talouden vihollisena, mutta itse kuittaavat ala-arvoisella työn tuloksilla miljoonapalkkoja ja palkkioita? Mitä johtajiston työsopimuksissa lukee. Ei kait vaan tyyliin "vastaa siitä että.." Mitenkäs tätä vastuuta on kannettu?


      • metsään menee
        hämmästyttää kirjoitti:

        Tämä uskovaiseksi tällä palstalla nimetty tyyppi,on suoltanut tuota mantraansa
        ilmapiioista,sossupummeista jne jne.
        Samaa katkeroitunutta tekstiä löytyy lukuisilta palstoilta.
        Kenelläkään tietoa,mikä saa moiseen vihaan jotain ammattiryhmää kohtaan?
        Hänhän kertoo,ettei ole tekemisissä ilmailualalla.
        Ei siis "työperäistä".

        En ole ikinä käyttänyt halveeraavaa termiä ilmapiika. Sekoitat kirjottajat toisiinsa. En vihaa ammattiryhmää.


      • Saat_nan sossut
        Hienoo ay kirjoitti:

        Ei muuten Kommari Telma lähe (paitsi hyvälle eläkkeelle) Liitot "hoitaa" hommansa loppupeleissä Finnair ajetaan alas ja myydään veronmaksajat kuittaa velat!

        Tyypillistä elättilauman toimintaa. Onneksi näistä suojatyöpaikoista päästään eroon.


      • voivoivoi
        Saat_nan sossut kirjoitti:

        Tyypillistä elättilauman toimintaa. Onneksi näistä suojatyöpaikoista päästään eroon.

        Vuokrafirmat kehiin, silloin palvelu paranee. Ei tule lakkoja. Koneet pysyy aikataulussa.


      • ILMAPIIKA PYYHKIMÄÄN
        metsään menee kirjoitti:

        En ole ikinä käyttänyt halveeraavaa termiä ilmapiika. Sekoitat kirjottajat toisiinsa. En vihaa ammattiryhmää.

        Suomen kieli on todella rikas ja joku on keksinyt hyvin kuvaavan nimen lentäville tarjoilijoille.


      • ruletti loppuu
        ProAir kirjoitti:

        Finnairin sopimukset eivät ole jäänteitä prekambriselta kaudelta, vaan voimassa olevia sopimuksia jotka Finnairin johto on halunnut solmia ja solminut. Työntekijätkö ovat väärässä jos yhtiön talous kyntää? Kyllä asia on niin että työntekijät hoitavat oman leiviskänsä ja direktoraatti hoitakoot omansa. Työntekijät tekevät työtänsä työnantajan valvomana, voimassa olevien sopimusten puitteissa.

        Miksi johto näkee työntekijät yhtiön talouden vihollisena, mutta itse kuittaavat ala-arvoisella työn tuloksilla miljoonapalkkoja ja palkkioita? Mitä johtajiston työsopimuksissa lukee. Ei kait vaan tyyliin "vastaa siitä että.." Mitenkäs tätä vastuuta on kannettu?

        Nyt työntekijät saavat sitä mitä ovat tilanneet. Vängänneet vuosikaudet vastaan viime vuosituhannen eduista kiinni pitäen ja silmät suljettuina miten maailma ja kilpailutilanne on muuttunut. Nyt sitten ulos. Harmi ettei epäpäteviä saatu aiemmin ulos. Suurin osa mainiota porukkaa, mutta firmaa kampittavat työhaluttomat ovat pilanneet hyvää tuotetta.

        Tästä se nousu alkaa.


      • Aku A.
        ruletti loppuu kirjoitti:

        Nyt työntekijät saavat sitä mitä ovat tilanneet. Vängänneet vuosikaudet vastaan viime vuosituhannen eduista kiinni pitäen ja silmät suljettuina miten maailma ja kilpailutilanne on muuttunut. Nyt sitten ulos. Harmi ettei epäpäteviä saatu aiemmin ulos. Suurin osa mainiota porukkaa, mutta firmaa kampittavat työhaluttomat ovat pilanneet hyvää tuotetta.

        Tästä se nousu alkaa.

        Onko johdon palkat kohdallaan ottaen huomioon Finnairin taloudellisen tilanteen kehityjksen? Entäs Finnairin hallituksen? Mikä Finnairin johdossa/hallituksessa on onnistunut viime vuosina?


    • Suomi seis!

      Nyt lakkooon toverit! Kaikki kuljetustyöläiset myös.

    • Ihan kommenttina

      Mikä ihmeen suojatyöpaikka se Finnair on?
      Vaikka haluaa sinivalkoisin mennä, niin ei kait hinnalla millä hyvänsä.

      Normaalissa yritystaloudessa yritys pyritään saamaan kannattavaksi.
      Monta, siis monta, yritystä on joutunut aika pahaan tilanteeseen, kun
      henkilöstö jököttää poteroissaan.

      Haukutaan johtoa. Syystä vai syyttä? En osaa sanoa.

      Mietitäämpä.
      Paljonko säästöä tulisi jos henkilöstön palkkakulut laskisivat 15%?
      Paljonko säästöä tulisi jos johdon kulutu laskisivat 15%?
      Siitä vaaan laskutikkua käyttämään ne, joilla lähtötiedot on olemassa.
      Minulla ei niitä ole, mutta vahva oletus on, että tuo ensin mainittu tuo
      säästöä ihan eri kertoimilla, kuin jälkimmäinen.

      Kumotkaa te asiantuntijat.

      • fff5

        Asiantuntija vastaa. Finnairissa on eletty kuin siat vehnäpellossa. Johtajisto on vuosikausia hyväksynyt matkustamohenkilökunnalle yli firman maksukyvyn ja ilman tuottavuuden kasvua tehtyjä palkankorotuksia. Finnairissa johtajisto ei halunnut torpata matkustamohenkilökunnan palkankorotusvaateita silloin kun firmassa vielä oli lihaa luiden ympärillä. Esimerkkinä viiden tähden hotellit kahvinkaatajille. Hyvin harvassa työssä ruohonjuuritason duunarit nukkuvat viiden tähden hotelleissa, nauttien jopa 700 % palkkaa, lukuisia etuisuuksia. On pitkät vuoronvaihtovälit sun muuta.

        Ikävää velvollisuutta lykättiin ja lykättin ja vielä lykättiin. Nyt firman talous on ollut kuralla jo pitkään ja vasta nyt johtajisto alkaa torpata korotusvaatimuksia konkreettisin toimenpitein. Palkkataso olisi pitänyt tervehdyttää jo vuosikausia aikaisemmin, vaikka siitä olisi puhjennut jonkinasteinen konflikti Finnairin ja matkustamohenkiklökunnan välillä. Olisi voinut tulla lakkoja, mutta Finnair olisi kestänyt lakot.

        Kun johto säästeli itseään ikävältä velvollisuudelta, tilanne ajautui siihen pisteeseen ja yhtiö on kuilun partaalla ja työntekijäjärjestöjen mahti (lakkoaseen teho) on vain kasvanut. Nyt jos koskaan mahdollinen lakko todella tuntuu Finnairissa. Nyt ei ole enää kysymys mistään konfliktista Finnairin ja työntekijäjärjestöjen välillä, vaan Finnairin olemassaolo alkaa oikeasti olla kiikun kaakun.

        Johtajia piisakataan miljoonien palkkioilla, tavoitteilla, bonuksilla sun muilla, mutta mitä näillä piiskarahoilla on saatu aikaiseksi? Finnairin liian pitkä vuosikertomus on kuin kaunis satu, jossa keskitytään visioimaan kivoja ja mukavia asioita.


      • säästetty jo

        Johdon kulut ovat laskeneet 15% vuosina 2012-2013. Nyt on henkilöstön vuoro seurata esimerkkiä.


      • rauha maassa.
        fff5 kirjoitti:

        Asiantuntija vastaa. Finnairissa on eletty kuin siat vehnäpellossa. Johtajisto on vuosikausia hyväksynyt matkustamohenkilökunnalle yli firman maksukyvyn ja ilman tuottavuuden kasvua tehtyjä palkankorotuksia. Finnairissa johtajisto ei halunnut torpata matkustamohenkilökunnan palkankorotusvaateita silloin kun firmassa vielä oli lihaa luiden ympärillä. Esimerkkinä viiden tähden hotellit kahvinkaatajille. Hyvin harvassa työssä ruohonjuuritason duunarit nukkuvat viiden tähden hotelleissa, nauttien jopa 700 % palkkaa, lukuisia etuisuuksia. On pitkät vuoronvaihtovälit sun muuta.

        Ikävää velvollisuutta lykättiin ja lykättin ja vielä lykättiin. Nyt firman talous on ollut kuralla jo pitkään ja vasta nyt johtajisto alkaa torpata korotusvaatimuksia konkreettisin toimenpitein. Palkkataso olisi pitänyt tervehdyttää jo vuosikausia aikaisemmin, vaikka siitä olisi puhjennut jonkinasteinen konflikti Finnairin ja matkustamohenkiklökunnan välillä. Olisi voinut tulla lakkoja, mutta Finnair olisi kestänyt lakot.

        Kun johto säästeli itseään ikävältä velvollisuudelta, tilanne ajautui siihen pisteeseen ja yhtiö on kuilun partaalla ja työntekijäjärjestöjen mahti (lakkoaseen teho) on vain kasvanut. Nyt jos koskaan mahdollinen lakko todella tuntuu Finnairissa. Nyt ei ole enää kysymys mistään konfliktista Finnairin ja työntekijäjärjestöjen välillä, vaan Finnairin olemassaolo alkaa oikeasti olla kiikun kaakun.

        Johtajia piisakataan miljoonien palkkioilla, tavoitteilla, bonuksilla sun muilla, mutta mitä näillä piiskarahoilla on saatu aikaiseksi? Finnairin liian pitkä vuosikertomus on kuin kaunis satu, jossa keskitytään visioimaan kivoja ja mukavia asioita.

        Emoilla ei ole lakkoasetta. Syksyllä yleissitova sopimus, joten lakko-oikeutta ei ole. Työrauhavelvoite voimassa. Omistaja eli valtio siunannut ulkoistukset. Yt:t käyty liiton kanssa. Liitto mokasi ja firma voi irtisanoa virkaiän vanhimmasta päästä, liitto yrittänut pitää kalleimmat ja osin jo täyden eläkkeen saavuttaneet yökävelyillä. Nyt kävi toisin.

        Kyllä se tästä lähtee. Lentäjät pääsivät sopimukseen. Kuka yllättyi. Fiksut osaavat neuvotella.


      • 15 % ei riitä
        säästetty jo kirjoitti:

        Johdon kulut ovat laskeneet 15% vuosina 2012-2013. Nyt on henkilöstön vuoro seurata esimerkkiä.

        Johdon kulujen laskeminen on sitä että ensiksi otetaan kahmalokaupalla ja sitten luovutaan osasta jackpottia. Olennainen kysymys kuuluu; Onko Finnairin johtajien palkat ja palkkiot kohtuullisella tasolla ottaen huomioon työstä suoriutuimisen ja vastuualueiden hoitamiset?


      • Tämäkin johdon vika
        fff5 kirjoitti:

        Asiantuntija vastaa. Finnairissa on eletty kuin siat vehnäpellossa. Johtajisto on vuosikausia hyväksynyt matkustamohenkilökunnalle yli firman maksukyvyn ja ilman tuottavuuden kasvua tehtyjä palkankorotuksia. Finnairissa johtajisto ei halunnut torpata matkustamohenkilökunnan palkankorotusvaateita silloin kun firmassa vielä oli lihaa luiden ympärillä. Esimerkkinä viiden tähden hotellit kahvinkaatajille. Hyvin harvassa työssä ruohonjuuritason duunarit nukkuvat viiden tähden hotelleissa, nauttien jopa 700 % palkkaa, lukuisia etuisuuksia. On pitkät vuoronvaihtovälit sun muuta.

        Ikävää velvollisuutta lykättiin ja lykättin ja vielä lykättiin. Nyt firman talous on ollut kuralla jo pitkään ja vasta nyt johtajisto alkaa torpata korotusvaatimuksia konkreettisin toimenpitein. Palkkataso olisi pitänyt tervehdyttää jo vuosikausia aikaisemmin, vaikka siitä olisi puhjennut jonkinasteinen konflikti Finnairin ja matkustamohenkiklökunnan välillä. Olisi voinut tulla lakkoja, mutta Finnair olisi kestänyt lakot.

        Kun johto säästeli itseään ikävältä velvollisuudelta, tilanne ajautui siihen pisteeseen ja yhtiö on kuilun partaalla ja työntekijäjärjestöjen mahti (lakkoaseen teho) on vain kasvanut. Nyt jos koskaan mahdollinen lakko todella tuntuu Finnairissa. Nyt ei ole enää kysymys mistään konfliktista Finnairin ja työntekijäjärjestöjen välillä, vaan Finnairin olemassaolo alkaa oikeasti olla kiikun kaakun.

        Johtajia piisakataan miljoonien palkkioilla, tavoitteilla, bonuksilla sun muilla, mutta mitä näillä piiskarahoilla on saatu aikaiseksi? Finnairin liian pitkä vuosikertomus on kuin kaunis satu, jossa keskitytään visioimaan kivoja ja mukavia asioita.

        Harva tarjoilija saa 700%:n tunteja. Ja ilmatarjoilijan homma muutenkin yhtä lusmuilua. Verhon takana kuurupiilossa tai alakerrassa nukkumassa. Mutta ei missään tapauksessa töissä. Sehän olisi niin väärin.


      • vali-vali
        15 % ei riitä kirjoitti:

        Johdon kulujen laskeminen on sitä että ensiksi otetaan kahmalokaupalla ja sitten luovutaan osasta jackpottia. Olennainen kysymys kuuluu; Onko Finnairin johtajien palkat ja palkkiot kohtuullisella tasolla ottaen huomioon työstä suoriutuimisen ja vastuualueiden hoitamiset?

        Suomalaisten johtajien palkat ovat EU-tasolla alakantissa. Ja ottaen huomioon pienen pihin kansamme, on nykyjohto suoriutunut epäkiitollisesta ay-liikkeiden miinoittamasta hommasta kohtuullisesti. Iso 200 Me säästöohjelma saatu 90 prosenttisesti onnistumaan aikataulussa, vain emot haraavat vastaan säästöissä.

        Olen täysin johdon palkkioiden takana. Maksaisin lentolipustakin nykyistä enemmän. Ei kaikkien tarvitse päästä mualimmalle jos ei rahat riitä. Maksettais lipuista enemmän niin saatais parempaa palvelua monelta kantilta.


    • ei suojatyöpaikkoja

      Suojatyöpaikkakysymykseen vastaat itse,et vain tajua sitä.
      Valtionyhtiössä,jota veronmaksajat tukee,ei pidä maksaa palkkioita tai ylisuuria palkkoja johdolle.
      Varsinkaan kun firma tekee tappiota.
      Sinun mielestä sillä ei näytä olevan merkitystä,vaikka maksettaisiin miljoonia,koska heitä on vähän.
      Hienoa talousosaamista.

    • 3+3

      Viimeisimpien uutisten mukaan valtionvarainministeri Antti Rinne on kai vanhasta muistista mennyt SLSYn puolelle kiistassa. Kunhan ei tulee taas veronmaksajan kukkarolle, ei meidän asiamme ole rahoittaa lentoemäntien muhkeita palkkoja ja eläkkeitä.

      • Suku on pahin

        Antti-rukka heräsi myöhään tämänkin asian suhteen. Kait hän laskeskeli että saa kalastettua emäntien ääniä tuomiopuheellansa.

        Antti lupasi palauttaa taitetun indeksin eläkeläisiltä, mutta petti heti. Tyhjänpuhuja ja takinkääntäjä heti kun sai virkansa. Samanlainen kuin kaikki muut poliitikot.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288705738000.html?ref=rss


    • 2+19

      Lentäjät saivat aikaan säästösopimukset, eli sieltä järkeä näytti löytyvän.

      Ville Iho sanoi tänään ylen haastattelussa tarjouksen suomalaisille olevan vielä auki:

      "Sopimus oli ensisijainen tavoite

      Finnair neuvotteli matkustamohenkilökunnan kanssa 18 miljoonan euron säästöistä. Ihon mukaan henkilökunnalle tarjottiin 3 900 euron kuukausipalkkaa 115 tunnin työmäärällä.

      – Se ei meidän neuvottelukumppanillemme kelvannut. On erittäin valitettavaa, että emme päässeet säästösopimukseen oman henkilöstömme ja sitä edustavan liiton kanssa. Ensisijainen tavoite oli totta kai tehdä sopimus. Tarjouksemme on edelleen voimassa.

      Ville Iho kuitenkin lisää, että sen liikenteen osalta, jonka osalta ulkoistamisesta on sovittu, oman henkilöstön kanssa ei enää neuvotella. Finnair kertoi syyskuun alussa, että se ostaa norjalaiselta miehistöpalveluyritys OSM Aviationilta matkustamopalveluita Hongkongin ja Singaporen reiteillä."

      Hyvä heitto noiden tarjottujen keskipalkkojen ja työaikojen esiinpano - laajemmankin yleisön on hyvä ymmärtää luvut joista oikeasti puhutaan.

      http://yle.fi/uutiset/finnair_kikkailusyytoksista_tarjouksemme_matkustamohenkilokunnalle_edelleen_voimassa/7459224

      • 1+18

        No nyt Finnairin ongelmat ovat sitten pois pyyhkäistyjä kun saadaan ainakin paperilla 18 miltsin säästöt. Lentäjillä muuten on takaportti, joka voi tuoda palkanalennukset takaisin. Johtokunta on käärinyt hihat ylös oikein tosissaan. On otettu puhelu työvoimanvuokraajalle. Saapa nähdä mitkä miljoonasäästöt vuokratyövoimasta on tulossa ja millä aikavälillä.

        Palveluakin on parannettu karsimalla pois huonoja osa-alueita. Mitenkäköhän matkustajamäärät kehittyvät. Kallishintaisissa lentoyhtiöissä monet matkustajat odottavat saavansa rahalle vastinetta.

        Varttikatselmukset ja vuosikertomukset ovat jännittävämpiä kuin Aku Ankka. Syitä toiminnan tappiollisuuteen löytyy mitä mielikuvituksellisimmista syitsä. Saapa nähdä mainitaanko Putin Finnairin vuosikertomuksessa.


      • =19.
        1+18 kirjoitti:

        No nyt Finnairin ongelmat ovat sitten pois pyyhkäistyjä kun saadaan ainakin paperilla 18 miltsin säästöt. Lentäjillä muuten on takaportti, joka voi tuoda palkanalennukset takaisin. Johtokunta on käärinyt hihat ylös oikein tosissaan. On otettu puhelu työvoimanvuokraajalle. Saapa nähdä mitkä miljoonasäästöt vuokratyövoimasta on tulossa ja millä aikavälillä.

        Palveluakin on parannettu karsimalla pois huonoja osa-alueita. Mitenkäköhän matkustajamäärät kehittyvät. Kallishintaisissa lentoyhtiöissä monet matkustajat odottavat saavansa rahalle vastinetta.

        Varttikatselmukset ja vuosikertomukset ovat jännittävämpiä kuin Aku Ankka. Syitä toiminnan tappiollisuuteen löytyy mitä mielikuvituksellisimmista syitsä. Saapa nähdä mainitaanko Putin Finnairin vuosikertomuksessa.

        200 Me säästöohjelma on lähes kokonaisuudessaan saatu valmiiksi. Yksi ryhmä ajattelee, ettei sen tarvitse osallistua.

        Kerro takaportistasi.

        Vastinetta aletaan saada roimasti kun ensi vuoden loppupuoliskolla saadan A350-koneet. Finnair Plus halutaan uusia jotta kanta-asiakkaat saadaan pidettyä. Ruokavaihtoehtoja tulee lisää (kyllä, niistä maksetaan sitten 5-15 euroa valinnan mukaan erikseen). Mobiiliasiointi lisääntyy. Wifi tulee. Premium Economy niille joita se kiinnostaa. Onhan noita tulossa.

        Tottakai häiriötekijät kuten heikko jeni tai vaikka Venäjän temput kannattaa kertoa. Tottakai.


      • ?????

        Onko tietoa mikä lasketaan työajaksi, onko se vain ilmassa oleva aika, jos on niin silloinhan asia näyttääkin ihan toisenlaiselta? Asia ei aina ole niin kuin oletetaan....


      • 16+18
        ????? kirjoitti:

        Onko tietoa mikä lasketaan työajaksi, onko se vain ilmassa oleva aika, jos on niin silloinhan asia näyttääkin ihan toisenlaiselta? Asia ei aina ole niin kuin oletetaan....

        No ei se nyt sentään niin ole. Kyllä se sopimus löytyy netistä ja siellä on työajatkin määritelty http://www.finlex.fi/data/tes/stes3702-EK003matkustamohenk1012.pdf.


      • lyx

      • tuppisuut
        ????? kirjoitti:

        Onko tietoa mikä lasketaan työajaksi, onko se vain ilmassa oleva aika, jos on niin silloinhan asia näyttääkin ihan toisenlaiselta? Asia ei aina ole niin kuin oletetaan....

        Näitä on kyselty, mutta vastauksia ei ole tullut. Miksiköhän..? Ei taitaisi olla kovin kivaa emojen kannalta.


      • uutta kaipaan

      • jeped
        uutta kaipaan kirjoitti:

        Eikös tuo ole nykyinen ja voimassa oleva, ei ehdotettu sopimus tuleville vuosille....

        Molemmat ovat nykyisiä.


      • 1+18
        =19. kirjoitti:

        200 Me säästöohjelma on lähes kokonaisuudessaan saatu valmiiksi. Yksi ryhmä ajattelee, ettei sen tarvitse osallistua.

        Kerro takaportistasi.

        Vastinetta aletaan saada roimasti kun ensi vuoden loppupuoliskolla saadan A350-koneet. Finnair Plus halutaan uusia jotta kanta-asiakkaat saadaan pidettyä. Ruokavaihtoehtoja tulee lisää (kyllä, niistä maksetaan sitten 5-15 euroa valinnan mukaan erikseen). Mobiiliasiointi lisääntyy. Wifi tulee. Premium Economy niille joita se kiinnostaa. Onhan noita tulossa.

        Tottakai häiriötekijät kuten heikko jeni tai vaikka Venäjän temput kannattaa kertoa. Tottakai.

        Finnairissa työmotivaatio on pysyvästi kortilla. Lentäjilläkin on niin huono palkka ja harvalukuisasti mitättömän arvoisia auto-, eläke yms etuisuuksia, että lentäjiä pitää ryhtyä kannustamaan rahalla. Raha auttaa jaksamaan, kuten lääkäreillä.

        ¤¤¤Vastineeksi säästöille yhtiö tarjoaa lentäjille kahden vuoden irtisanomissuojan. Osana neuvottelutulosta on lisäksi sovittu, että Finnair ryhtyy selvittämään kannustinohjelmaa lentäjille. Sopimuksen lopullinen toteutuminen on ehdollinen syksyn aikana laadittavan kannustinohjelman toteutumiselle.¤¤¤

        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/236721-finnair-tarjoaa-lentajille-kahden-vuoden-irtisanomissuojan


      • joopa joo
        1+18 kirjoitti:

        Finnairissa työmotivaatio on pysyvästi kortilla. Lentäjilläkin on niin huono palkka ja harvalukuisasti mitättömän arvoisia auto-, eläke yms etuisuuksia, että lentäjiä pitää ryhtyä kannustamaan rahalla. Raha auttaa jaksamaan, kuten lääkäreillä.

        ¤¤¤Vastineeksi säästöille yhtiö tarjoaa lentäjille kahden vuoden irtisanomissuojan. Osana neuvottelutulosta on lisäksi sovittu, että Finnair ryhtyy selvittämään kannustinohjelmaa lentäjille. Sopimuksen lopullinen toteutuminen on ehdollinen syksyn aikana laadittavan kannustinohjelman toteutumiselle.¤¤¤

        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/236721-finnair-tarjoaa-lentajille-kahden-vuoden-irtisanomissuojan

        Turha spekuloida ja provosoida kun ulkopuoliset eivät oikeasti tiedä yhtään mitään sopimuksista. Eikä kukaan vahingosakaan mainitse mistä tinkivät....


      • uutta kehiin
        jeped kirjoitti:

        Molemmat ovat nykyisiä.

        Juuri niin, mutta sitä uutta sopimusehdotusta kaivataan...sitähän täällä arvostellaan, vaikka ilmeisesti kukaan ei tiedä mikä katsotaan työtunneiksi....


      • 19+12
        uutta kehiin kirjoitti:

        Juuri niin, mutta sitä uutta sopimusehdotusta kaivataan...sitähän täällä arvostellaan, vaikka ilmeisesti kukaan ei tiedä mikä katsotaan työtunneiksi....

        Eiköhän noita sopimuksia silmäillessä tule käsitys työtunneista, en nyt ymmärrä mikä ongelma siinä on, aika loogisestihan ne määräytyvät. Sinänsä nuo sopimukset ovat ihan hirveää ryteikköä; enpä haluaisi olla Finnairin palkanlaskija.


      • mutua
        19+12 kirjoitti:

        Eiköhän noita sopimuksia silmäillessä tule käsitys työtunneista, en nyt ymmärrä mikä ongelma siinä on, aika loogisestihan ne määräytyvät. Sinänsä nuo sopimukset ovat ihan hirveää ryteikköä; enpä haluaisi olla Finnairin palkanlaskija.

        Määräytyivät ennen, mutta miten on uudessa ehdotuksessa. Kaikki ei ole niin kuin kuvitellaan olevan, pitäsisi tietää ennen kuin väittää.....mutu on mutua ja tieto on tietoa, jota siis täällä ei ole.


    • 14+17

      SLSY on nyt huutamassa muita kuljetusliittoja apuun. Saa nähdä lähtevätkö tukitoimiin. On tuo SLSY aika elitistinen muihin kuljetusammatteihin verrattuna. Ja tuo tarjottu 3900 €/kk 115 tunnin työajalla on myös hyvä rekkakuskien liksaan verrattuna.

      • Vasurit

        Sossut huutaa muita sossuja apuun.....


      • kortistoon vaan

        Ahneita heikosti koulutettuja ovat.


      • Eroa ei huomaa

        Vaihdetaan lentoemäntien tilalle lajitoverit rekkakuskit ja ahtaajat. Ei varmasti huomaisi mitään eroa. Ehkä stuertit muuttuisivat vähän heteromman näköisiksi mutta palvelu(ttomuus) ei muuttuisi mihinkään.


    • kannatan

      Kannatan ehdotusta, sittenhän saadaan sitä mitä halutaan. Vaihdetaan vielä lentäjätkin bussikuskeihin, lentäminenhän on kuulema ihan samaa duunia kuin bussin ajaminen...katsotaan paljonko matkustajia on bussikuskin ohjastamilla lennoilla :)

      • 4+9

        Lentäjät tekivät jo säästösopimuksen, eivät he ole parkumassa muita kuljetusliittoja apuun. Toisin kuin SLSY. Eivät kai ole itse edes uhanneet lakolla, siitä aiheutuisi ansionmenetyksiä. Haluaisivat kai että muut lakkoilisivat heidän puolestaan.


      • Herviskukkeli
        4+9 kirjoitti:

        Lentäjät tekivät jo säästösopimuksen, eivät he ole parkumassa muita kuljetusliittoja apuun. Toisin kuin SLSY. Eivät kai ole itse edes uhanneet lakolla, siitä aiheutuisi ansionmenetyksiä. Haluaisivat kai että muut lakkoilisivat heidän puolestaan.

        No ei kai lentäjät ketään sadantonnin vuosiansioilla apuun pyydäkkään.
        Onko muuten lentäjien tes ollut koskaan julkisesti luettavana.
        Hämmästyisitte mitä lentävät bussikuskit tienaa ja mitkä ovat heidän "työ"ehdot.
        Ei se Ville Iho niille pärjää. Tulee vain julkisuuteen paistattelemaan muka onnistuneista neuvotteluista.
        Lentäjät on kautta aikojen Finnairia ohjanneet ja tulevat niin myös jatkossa tekemään.


      • yllätys
        Herviskukkeli kirjoitti:

        No ei kai lentäjät ketään sadantonnin vuosiansioilla apuun pyydäkkään.
        Onko muuten lentäjien tes ollut koskaan julkisesti luettavana.
        Hämmästyisitte mitä lentävät bussikuskit tienaa ja mitkä ovat heidän "työ"ehdot.
        Ei se Ville Iho niille pärjää. Tulee vain julkisuuteen paistattelemaan muka onnistuneista neuvotteluista.
        Lentäjät on kautta aikojen Finnairia ohjanneet ja tulevat niin myös jatkossa tekemään.

        Ei kaikki lentäjät tienaa niin paljon kuin annetaan ymmärtää, yllättyisitte kun oikeasti tietäisitte jotain.


      • ei kaikki
        Herviskukkeli kirjoitti:

        No ei kai lentäjät ketään sadantonnin vuosiansioilla apuun pyydäkkään.
        Onko muuten lentäjien tes ollut koskaan julkisesti luettavana.
        Hämmästyisitte mitä lentävät bussikuskit tienaa ja mitkä ovat heidän "työ"ehdot.
        Ei se Ville Iho niille pärjää. Tulee vain julkisuuteen paistattelemaan muka onnistuneista neuvotteluista.
        Lentäjät on kautta aikojen Finnairia ohjanneet ja tulevat niin myös jatkossa tekemään.

        Miksi yleistät ihan kuin kaikki tienaisivat tuon 100.000, voin kertoa että tuttuni on lentäjä, ollut jo vuosia, eikä ole tuollaisia ansioita nähnyt, kaikki kun eivät lennä pitkiä lentoja, enemmistö niitä lyhyitä. Miksi pitää koko ajan provosoida puhumalla potaskaa...


      • Ai ei KAIKKI. Öh.
        ei kaikki kirjoitti:

        Miksi yleistät ihan kuin kaikki tienaisivat tuon 100.000, voin kertoa että tuttuni on lentäjä, ollut jo vuosia, eikä ole tuollaisia ansioita nähnyt, kaikki kun eivät lennä pitkiä lentoja, enemmistö niitä lyhyitä. Miksi pitää koko ajan provosoida puhumalla potaskaa...

        Jos joku ei tienaa niin häntä ei voi aina pitää malliesimerkkinä.

        Finskillä joka neljäs lentäjä tienaa 90 000 e/v tai alle, puolet tienaa 125 000 e/v ja neljännes 180 000 e/v tai enemmän. Siellä noi luvut on vuosikertomuksissa.


      • Yli miltsi käteen/v
        Ai ei KAIKKI. Öh. kirjoitti:

        Jos joku ei tienaa niin häntä ei voi aina pitää malliesimerkkinä.

        Finskillä joka neljäs lentäjä tienaa 90 000 e/v tai alle, puolet tienaa 125 000 e/v ja neljännes 180 000 e/v tai enemmän. Siellä noi luvut on vuosikertomuksissa.

        Ai niillä on noin huonot palkat. Toihan on pelkkää verojen maksua. Itse olen lääkäri ja nostelen osinkoina........


      • leipäjonoon vaan
        Yli miltsi käteen/v kirjoitti:

        Ai niillä on noin huonot palkat. Toihan on pelkkää verojen maksua. Itse olen lääkäri ja nostelen osinkoina........

        Öhö-öhö. Juntti.


      • Herviskukkelinen
        yllätys kirjoitti:

        Ei kaikki lentäjät tienaa niin paljon kuin annetaan ymmärtää, yllättyisitte kun oikeasti tietäisitte jotain.

        Totta, tarkennan Finnairin lentäjät.


      • 4+9
        Herviskukkelinen kirjoitti:

        Totta, tarkennan Finnairin lentäjät.

        Näin on. Esim. Finncomilla ja Flybellä on lentäjien alkupalkka kuulemma 3000 tasoa.


    • glopaali talous ylös

      hienoa,ennakkotapaus,kaikkialle suomeen töihin ulkolaisia halpatyöntekijöitä.kaikki konttori ja suunnittelutyö voidaan tehdä muualla kun suomessa.en tosin osta enkä käytä mitään suomessa tehtyä työ olojen takia.en myöskään äänestä koska markkinat saa päättää asioista.

      • Ei onnistunut

        On yleinen harhaluulo että kaikki konttori- ja suunnittelutyö voidaan ulkoistaa ulkomaille. Ei voida. On kokeiltu miljoonabudjeteilla, ei onnistunut. EU:ssa on omat standardit ja määrykset, joista Vinku-Intiassa ei tiedetä mitään. VinkuIntiasta ei voi tuoda sähkörekkuloita käytettäväksi EU-alueella. Vaadittavat serttofikaatit puuttuu.


    • ulos kaikki

      Luupäitä ne on. Valehteleevat numeroita ja nyt itketään josko päästäis sittenkin neuvottelemaan uudestaan... Buuhuu...

      • happamia

        Happamia, sanoi kettu.....


      • luupää

        Ja taas aletaan pelata aikaa, ettei vanhoja lentoemäntiä lomautettaisi ja aletaan valehtelemaan jäsenille, ettei mitään ulkoistuksia aiota tehdä. Ei voi kun ihmetellä jäsenistön järkevyyttä.


    • Katoava ammatti

      Wälläri tuhosi aikanaan lähes kokonaan merimiesammattikunnan Suomessa. Taitaa tehdä Åkers saman lentoemäntäammattikunnalle. Finskissä enemmistö lentoemoista on viisikymppisiä jotka ahnehtivat viimeisinä työvuosinaan ansioita eläkkeitään kartuttaakseen.

      • SLSY rulaa

        Mitenkä Åkersin sitten olisi pitänyt toimia?

        Palkoista ja palkkioista on jo tingitty. Nyt olisi tingitty 15 %, paljonko ensi vuonna ja sitä seuraavana? Mikä palkkataso olisi Finnairin johdolle kestävällä tasolla?

        Finnairin johto vertaa omia palkkojaan isompien ja tuloksellisten yhtiöiden palkkoihin ja palkkioihin. Huolto- ja matkustamohenkilöstön palkkoja verrataan kiinalaisiin halpalentoyhtiön vastaaviin. Reilu peli. Valtio Haaviston suulla vain toivoo parasta ja pelkää mitä uusia paljastuksia Finnairilta vielä paljastuu.


      • AY-ahneet
        SLSY rulaa kirjoitti:

        Mitenkä Åkersin sitten olisi pitänyt toimia?

        Palkoista ja palkkioista on jo tingitty. Nyt olisi tingitty 15 %, paljonko ensi vuonna ja sitä seuraavana? Mikä palkkataso olisi Finnairin johdolle kestävällä tasolla?

        Finnairin johto vertaa omia palkkojaan isompien ja tuloksellisten yhtiöiden palkkoihin ja palkkioihin. Huolto- ja matkustamohenkilöstön palkkoja verrataan kiinalaisiin halpalentoyhtiön vastaaviin. Reilu peli. Valtio Haaviston suulla vain toivoo parasta ja pelkää mitä uusia paljastuksia Finnairilta vielä paljastuu.

        SAS:n ja Lufthansan emoilta löytyi tarpeeksi järkeä päästä tunnustaa markkinatilanteen vaatimukset. Suomalaisilta ei, joten ainoa looginen toimenpide on vaihtaa nykyiset halvempiin, ja työteliäämpiin. Nykyisille kun ei keskimäärin 3900,- päivärahat 115 tunnin kuukausittaisella työajalla kelvannut.

        Suuri osa Euroopan lennoista tehdään jo nyt halvemmilla suomalaisilla sopimuksilla.


      • 20+9
        AY-ahneet kirjoitti:

        SAS:n ja Lufthansan emoilta löytyi tarpeeksi järkeä päästä tunnustaa markkinatilanteen vaatimukset. Suomalaisilta ei, joten ainoa looginen toimenpide on vaihtaa nykyiset halvempiin, ja työteliäämpiin. Nykyisille kun ei keskimäärin 3900,- päivärahat 115 tunnin kuukausittaisella työajalla kelvannut.

        Suuri osa Euroopan lennoista tehdään jo nyt halvemmilla suomalaisilla sopimuksilla.

        Näin on. Finncomilla ja Flybellä on nuoria suomalaisia lentoemoja joiden palkkataso on puolet Finskin vastaavista. Se on se markkinoiden määräämä taso.


      • luopioita
        SLSY rulaa kirjoitti:

        Mitenkä Åkersin sitten olisi pitänyt toimia?

        Palkoista ja palkkioista on jo tingitty. Nyt olisi tingitty 15 %, paljonko ensi vuonna ja sitä seuraavana? Mikä palkkataso olisi Finnairin johdolle kestävällä tasolla?

        Finnairin johto vertaa omia palkkojaan isompien ja tuloksellisten yhtiöiden palkkoihin ja palkkioihin. Huolto- ja matkustamohenkilöstön palkkoja verrataan kiinalaisiin halpalentoyhtiön vastaaviin. Reilu peli. Valtio Haaviston suulla vain toivoo parasta ja pelkää mitä uusia paljastuksia Finnairilta vielä paljastuu.

        Åkersin olisi pitänyt laittaa niksunaksulonkat ruotuun ja tasoittaa palkkoja niin että myös nuoremmat pääsevät ansioille.

        Kaiken huipuksi Åkersin seniilijengi ilkesi ehdottaa säästötoimena että alkupalkkoja pudotetaan.

        Toivottavasti karman laki toimii.


      • haaveita vain
        AY-ahneet kirjoitti:

        SAS:n ja Lufthansan emoilta löytyi tarpeeksi järkeä päästä tunnustaa markkinatilanteen vaatimukset. Suomalaisilta ei, joten ainoa looginen toimenpide on vaihtaa nykyiset halvempiin, ja työteliäämpiin. Nykyisille kun ei keskimäärin 3900,- päivärahat 115 tunnin kuukausittaisella työajalla kelvannut.

        Suuri osa Euroopan lennoista tehdään jo nyt halvemmilla suomalaisilla sopimuksilla.

        Toivottavasti sinutkin vaihdetaan nuorempaan, halvempaan ja työteliäämpään. Sama pitäisi tehdä koko Suomen työtä tekevälle kansalle, sitten olisimme onnellisempia ja saisimme sitä mitä haluaisimme. Muista että kohtelet toisia siten kuin haluat itseäsi kohdeltavan....


      • 20+3
        haaveita vain kirjoitti:

        Toivottavasti sinutkin vaihdetaan nuorempaan, halvempaan ja työteliäämpään. Sama pitäisi tehdä koko Suomen työtä tekevälle kansalle, sitten olisimme onnellisempia ja saisimme sitä mitä haluaisimme. Muista että kohtelet toisia siten kuin haluat itseäsi kohdeltavan....

        Kun viimeksi matkustin Finskillä, näytti rintamerkkien perusteella että koneessa oli sekä Finskin että Flyben lentoemoja. Jos mun työpaikallani olisi sihteereitä jotka tekevät täsmälleen samaa työtä mutta joista toiset saavat neljä tonnia kuussa ja toiset kaksi tonnia kuussa, en pitäisi sitä kovin oikeudenmukaisena.


      • Juu nääs
        20+3 kirjoitti:

        Kun viimeksi matkustin Finskillä, näytti rintamerkkien perusteella että koneessa oli sekä Finskin että Flyben lentoemoja. Jos mun työpaikallani olisi sihteereitä jotka tekevät täsmälleen samaa työtä mutta joista toiset saavat neljä tonnia kuussa ja toiset kaksi tonnia kuussa, en pitäisi sitä kovin oikeudenmukaisena.

        Pidät oikeudenmukaisena tai et, sellaista tapahtuu valtionyhtiöissä ja nimenomaan sihteeri/assistentti-tasolla. Esittämäsi luvut ovat juuri oikein. Naama ja naisilla sex appeal, pukeutuminen, meikkaus, ikä ja ylempien imartelu määrittelee palkkatason.


      • 19+13
        Juu nääs kirjoitti:

        Pidät oikeudenmukaisena tai et, sellaista tapahtuu valtionyhtiöissä ja nimenomaan sihteeri/assistentti-tasolla. Esittämäsi luvut ovat juuri oikein. Naama ja naisilla sex appeal, pukeutuminen, meikkaus, ikä ja ylempien imartelu määrittelee palkkatason.

        Finnairin lentoemojen ansiot eivät korreloi ainakaan sexappealin mukaan.


      • AY-ahneet
        haaveita vain kirjoitti:

        Toivottavasti sinutkin vaihdetaan nuorempaan, halvempaan ja työteliäämpään. Sama pitäisi tehdä koko Suomen työtä tekevälle kansalle, sitten olisimme onnellisempia ja saisimme sitä mitä haluaisimme. Muista että kohtelet toisia siten kuin haluat itseäsi kohdeltavan....

        Toinen viisaus on kohtuus kaikessa. 4200,- osa-aikaisesta tarjoilijatyöstä ei sitä ole.


    • Ihme etuja?

      Saako matkustamohenkilökunta samoja etuja kuin lentäjät?
      Muutamia ilmaisia lentoja kalenterivuodessa One Worldiin kuuluvilla yhtiöillä? Maksavat vaan lentokenttäverot.
      Eikös tommoset lennot pitäisi taksoittaa painokilojen mukaan? Kun tavalliset matkailiathan joutuu maksamaan 10 € jokaisesta ylikilosta. Eli 60 kiloo painava emo sais etuna 30 kiloo ilmaiseksi, sitten maksais 10X30e=300€ plus matkatavaroista 10€/kilo.

      Ja saakos emot samat edut myös puolisoilleen ja alaikäisille lapsilleen ja vanhemmilleen?

      Kuka noi edut oikeesti maksaa? Vai onko koko edeut vaan legendaa?

      • edut totta

        Emojen perheet lentävät 50 eurolla Jenkkeihin.

        60 kg painava emo? Erikoinen esimerkki.


      • Kuka edut maksaa?
        edut totta kirjoitti:

        Emojen perheet lentävät 50 eurolla Jenkkeihin.

        60 kg painava emo? Erikoinen esimerkki.

        Kuka noi edut oikeesti maksaa? tarjouksessa Jenkkehin pääsee n. 600 ekellä.
        Mikä on oikee kustannus?


      • on se ihanaa
        Kuka edut maksaa? kirjoitti:

        Kuka noi edut oikeesti maksaa? tarjouksessa Jenkkehin pääsee n. 600 ekellä.
        Mikä on oikee kustannus?

        Muistakaa että henkilökunta pääsee koneeseen vain silloin jos siellä on tilaa ja selviää vasta koneeseen mennessä, joskus toki buukatessakin jo.
        Suunnittele sitten lomaa tuolla systeemillä kun et ikinä tiedä mahdutko mukaan vai et. Varsinkinn kotiin päin tullessa on mukavaa jos et mukaan mahdu ja seuraava lento joskus päivien päästä.....eikä mitään takuuta että siihenkään mukaan mahdut.


      • ui-ui...
        on se ihanaa kirjoitti:

        Muistakaa että henkilökunta pääsee koneeseen vain silloin jos siellä on tilaa ja selviää vasta koneeseen mennessä, joskus toki buukatessakin jo.
        Suunnittele sitten lomaa tuolla systeemillä kun et ikinä tiedä mahdutko mukaan vai et. Varsinkinn kotiin päin tullessa on mukavaa jos et mukaan mahdu ja seuraava lento joskus päivien päästä.....eikä mitään takuuta että siihenkään mukaan mahdut.

        Ai kauheeta. No kumma että emojen kakarat niitä lippuja kovasti haluaa silti käyttää.


      • tajuuuuutko
        ui-ui... kirjoitti:

        Ai kauheeta. No kumma että emojen kakarat niitä lippuja kovasti haluaa silti käyttää.

        Yhden henkilön on aika paljon helpompi mahtua mukaan kuin koko perheen...


      • duoo vai sooloo
        tajuuuuutko kirjoitti:

        Yhden henkilön on aika paljon helpompi mahtua mukaan kuin koko perheen...

        No ai kauheeta, sit se 50e Nykiin onkin ihan surkeeta niinkö?


    • kkookkoo

      Miksi emojen palkoista puhutaan aina kaikki lisät mukaan lukien ja sitten luullaan, että siihen tulee päälle vielä päivärahoja yms.? Korkeimmassa palkkaluokassa PERUSpalkka on noin 2500 ja siitä se ei enää nouse koskaan vaikka olisit töissä 70-kymppiseksi.

      • 10+13

        No koska ansiot ratkaisevat. Monella alalla on kehitetty järjestelmiä jossa todelliset ansiot nousevat huimasti korkeammiksi kuin ns. peruspalkka. Olen töissä jossa on tietty kuukausipalkka, mutta sitä ei lisää yhtään se että joudun matkustamaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Eli jos menen jonnekin Aasiaan, teen töitä PCllä suuren osan ajasta ja osan torkun. Lentoemo tekee samoin töitä ja torkkuu mutta saa siitä korvausta, minä en. Perillä minä menen kohta töihin mutta lentoemo menee pariksi kolmeksi päiväksi toipumaan viiden tähden hotelliin.


      • just joo
        10+13 kirjoitti:

        No koska ansiot ratkaisevat. Monella alalla on kehitetty järjestelmiä jossa todelliset ansiot nousevat huimasti korkeammiksi kuin ns. peruspalkka. Olen töissä jossa on tietty kuukausipalkka, mutta sitä ei lisää yhtään se että joudun matkustamaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Eli jos menen jonnekin Aasiaan, teen töitä PCllä suuren osan ajasta ja osan torkun. Lentoemo tekee samoin töitä ja torkkuu mutta saa siitä korvausta, minä en. Perillä minä menen kohta töihin mutta lentoemo menee pariksi kolmeksi päiväksi toipumaan viiden tähden hotelliin.

        No ei taatusti menen pariksi kolmeksi päiväksi, totuutta peliin eikä mitään oletuksia.


      • 1+14

      • oerijf
        1+14 kirjoitti:

        No lue nyt vaikka tosta http://www.finlex.fi/data/tes/stes3702-EK003matkustamohenk1012.pdf.

        Siel on kaikkia hyviä juttuja,

        "Vajaasta miehistöstä maksetaan ca:lle ylimääräinen tuntipalkka/puuttuva ca lentotuntia kohden, kuitenkin vähintään kolmen tunnin palkka."

        Kuinka monessa duunipaikassa tehdään vajaalla hommia viikottain eikä saa muuta kuin haukut. Tossa tuplaliksa!!!!!!! TUPLA!

        Mitä 12§ tarkoittaa: "Välilaskuton lento, joka on suunniteltu 12 – 16-tuntiseksi:
        - minimi perillä oloaika on vähintään 42 tuntia."

        "Huoneen tulee olla vähintään yhden hengen huone, nykyaikaisesta kansainvälisen länsimaalaisen hotelliketjun nimellä toimivasta ensimmäisen luokan hotellista."


      • ksokdpd

        Päivärahat tulee aina päälle. Peruspalkalla ole mitään väliä, kokonaisansio ratkaisee. Palkkarakenne on sellainen emoilla, että yli puolet tulee lisistä. Ja sillä päästään yli neljän tonnin ja siihen ne päivärahat päälle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe