Siinä kysymys
Voiko koira olla kehitysvammainen ?
17
4031
Vastaukset
- Voi toki
Toki voi olla, mutta ne eivät sitten kovin kauan elä.
- dfgddfg
Riippuu kehitysvammasta..
On lieviä ja isompia..
Olen nähnyt erittäin vammaisen koiran jota kasvattaja ei pystynyt lopettamaan ja piti itsellään..sen oli hankalaa kannatella päätään pissi alleen ja tärisi mutta oli iloinen otus silti ja pienikokoinen joten se meni hänen lauman jatkeena ja välillä kantoi.
Sitten on kuuroja dalmis ja yhden sokean koiran olen nähnyt..ja se oli iloinen mutta omistaja ohjasi ihmisiä miten lähestyä koiraa ja koiralleen sanoi heti että joku tulee katsomaan eli tiesi tulevan tilanteen.
Hauenleukasyndroomaa on suomen pystykorvilla ja kettareilla mutta ei haittaa eloa on vain kosmeettinen häikkä alaleuka pidempi..ja siis perinnöllinen..jss. - dfgddfg
dfgddfg kirjoitti:
Riippuu kehitysvammasta..
On lieviä ja isompia..
Olen nähnyt erittäin vammaisen koiran jota kasvattaja ei pystynyt lopettamaan ja piti itsellään..sen oli hankalaa kannatella päätään pissi alleen ja tärisi mutta oli iloinen otus silti ja pienikokoinen joten se meni hänen lauman jatkeena ja välillä kantoi.
Sitten on kuuroja dalmis ja yhden sokean koiran olen nähnyt..ja se oli iloinen mutta omistaja ohjasi ihmisiä miten lähestyä koiraa ja koiralleen sanoi heti että joku tulee katsomaan eli tiesi tulevan tilanteen.
Hauenleukasyndroomaa on suomen pystykorvilla ja kettareilla mutta ei haittaa eloa on vain kosmeettinen häikkä alaleuka pidempi..ja siis perinnöllinen..jss.Yleensä kasvattajat lopettaa vammaiset
- 14+9
Mikä tahansa eläin voi syystä tai toisesta syntyä kehitysvammaisena, luonnossa sellaiset eivät jää henkiin. Tiedä sitten, lemmikkiä, joka syntyy poikkeavana, yritetään vissiin useinkin pitää elossa, mitä en itse ymmärrä.
- Mietin jälleen
Kiitos vastauksista!
Ihan sen takia kysyin kun oma kööpiökokoinen koira vaikuttaa niin oudolta/poikkeavalta myös eläinlääkärin mielestä.
Koira on käytökseltään todella rauhaton,kömpelö ja "vajaan" oloinen.
Lisäksi se pitää todella omituisia ääniä, jotka eivät ole ollenkaan rodulle tyypillisiä tai edes koirille yleensä.
Koira myös roikottaa kieltään ja kuolaa vaikka sekään ei ole rodulle tyypillistä.
Kaikki koiran käytöksessä vaikuttaa siltä ettei se ole ihan "järjissään".
Narttu on 2 vuotias eikä juoksutkaan ole alkaneet.
Lääkärit eivät löydä niin sanottua fyysistä vikaa koirasta, naaman mittasuhteet kyllä erikoiset...
Tuli vain mieleen jos on jotenkin kehitysvammainen.
No oli mikä oli, rakas silti :)- 9+2
Koira on ilmeisesti rotukoira kun puhut rodusta, oletko varma? En halua kyseenalaistaa tietenkään, älä loukkaannu, mutta mistä olet koiran hankkinut? ulkomailta (esim Virosta halvalla "rotukoira" (pentutehdas)) vai ihan kotimaiselta viralliselta tai ei-viralliselta kasvattajalta? Kuulostaa nimittäin todella huolestuttavalta!. Minusta tuosta kannattaisi ihan konsultoida itse kasvattajaakin jo, kun tuollainen koira tullut.
- fhhuk
Kehitysvamma voi tulla myös synnytksessä eli hapen puute ja kaikki ei näy heti pennussa vaan vasta kehittyessä. Kasvattajaan kannattaa olla yhteydessä. Koirasi voi silti saada ihan hyvän elämän ja voi olla että on kyse lievästä aivovammasta jonka kanssa vo pärjätä hyvinkin. Itselläni oli epileptikko ja hyvin sekin meni vaikka joku sanoi minulle että odota pari vuotta niin joudut lopettamaan koirasi. En joutunut koira eli lähes 15vuotiaaksi.
- Vilin muisto
itselläni oli landser, jolla oli puheen ymmärtämisen vaikeus. Ei oppinut edes " istu" sanaa, vaan seisahtui pää kallellaan katselemaan kun jotain sanoi
Kuulossa ie ollut mitään vikaa. jääkaappia ei avannut, koskaan, etteikö olisi kahden huoneen päähän kuullut. Pysähtyi vihellyksestä, mutta luoksetuloa ei tajunnut, vaan oli mentävä hakemaan..
Sitten otettiin pentu, jota ryhdyttiin kouluttamaan, ja kas kummaa, landser oppi käskyt 5v, kun näki, että miten pentu suhtautui sanoihin!
Oli siis tavallaan jonkin sortin vammainen- 17+11
Tai sitten et osannut kouluttaa sitä koiraa, koiratkin ovat yksilöitä... turha eläintä vammaiseksi syyttää, jos ei itse osaa tehdä koiralle selväksi, mitä haluaa koiran tekevän.
- suurin osa
Myös omistajista.
- fghfggjgjhk
Minusta oli hauskaa joskus kun koirani "puhui" puolestaan minulle kuin jollekin ääliölle meni vessaan jossa oli sen vesikippo ja kun halusi että kaadan siihen vettä niin katsoi hanaa ja katsoi minua ja katsoi kippoon, murisi ja heilutti häntää..ja odotti vessassa kunnes toimin oikein. ;)
Koirilla on paljon asiaa kun vain ymmärrämme katsoa mitä ne haluaa sanoa. Ja opettelemme koiran kielenkin. Onneksi oma koirani puhui välillä hyvin selkeästi. :)
Monesti koirat yllättää miten ne tulkitsee ympäristöä ja miten ne viestittää meille havaintojaan. Eli tietävät että ihmiset pysähtyy pysäkeille ja auto lähtee liikkeelle kun ihminen menee siihen omani reagoi ihmiseen jos se pysähtyi ei pysäkille ja varoitti minua oudosta käyttäytymisestä samoin jos ihminen meni autoon muttei lähtenytkään liikkeelle sanoi siitä minulle. Samoin tiesin koirani kautta millainen oli koira jonka kohtasimme arka vai dominoiva tai oliko omistaja ottanut oluen ja omistiko kissan..jne..
Koirassa parasta on kun saa nähdä koiran silmin asioita ja saa lisää aisteja sen kautta..
- Samoja havaintoja
Kyllä koirat tosiaan viestii todella paljon asioita. Nuorena vaan niiden viestintä on aika yksioikoista tai sitten uuden koiran omistajana ei vaan vielä kuullut niitä vivahteita jos niitä ylipäätään oli.
Aikanaan kun toi oli junnu, niin kuullosti kuin se olisi halunnut tappaa jokaisen vastaantulevan ikään säätyyn ja sukupuoleen katsomatta. Niin koirat kuin suuren osan ihmisistäkin. Nyt kunnioitettavassa keski-iässä tai pian jo sen paremmalla puolella olevana voi kuulla jo äänestä mistä on kulloinkin kysymys. Tosiaan, daami, juoksudaami, uros, pentu, silvottu, nuori kukkoilija vaiko vanhempi kunnioitusta herättävä, senkka mitattava vai tapettava tavattaessa jne.
Ja samoin ilmoitus tulee nahkadollarista puussa, kaneista, hirvistä ym elukoista sekä epämääräisistä hipeistä sissipaskalla puskissa, oudosti käyttäytyvistä fillaristeista tai autoilijoista ym. Kaikesta epätavallisesta.
Voisi sanoa että koira on kuin hyvä viini - Paranee vanhetessaan. - fghfggjgjhk
Näinhän se on.
Samoinhan se menee ihmiselläkin mitä vanhemmaksi tulee sen tarkemmin huomaa miten asiat oikeasti menee..
Naivi lapsenusko rapisee pois pikkuhiljaa..ja tulee kriittisemmäksi. ;)
kokemus karttuu. - koirallinen
Koirat harvoin vammaisia, jos on kasvattajan pitää karsia ne pentuna. USEIMMITEN koiran omistajat ovat ASENNEVAMMAISIA. !!!.
- Crazy cat lady
Koiranomistajissa on toki ihmisiä laidasta laitaan. On pahasti asennevammaisia ja sitten myös ihan täyspäisiä. Pahiten asennevammaiset koiranomistajat ovat täällä suomi24-palstoilla ja jotkut hupsut heitä vielä provosoivat. ;)
Itse hartaasti toivon, että viranomaisilla olisi resursseja paremmin vahtia millaisissa oloissa koirat ja kissat kerrostaloissa ja rivareissa elävät. Joka päivä lenkillä käydessäni näen erään rivariasunnon, jonka takapihalla on kaksimetrinen "vuori" koiran ulostetta. Onhan se tietysti mukava, ettei se lanta ole jalkakäytävällä tai sen reunassa, vaan omistajan omalla pihalla. Silloin tällöin omistaja heittelee niitä kikkareita kyllä aidan yli jalkakäytävälle. Sääliksi käy sitä ihmispoloa, mutta joku ilmoitus viranomaisille pitäisi kai tehdä? Alkaa olla paskoineen hän jo terveyshaitta ympäristölleen.
Entä nämä mielenterveyspotilaat, jotka luulevat kuntouttavansa itseään hankkimalla koiran (tai kaksi tai kolme)? Loppujen lopuksi mieli ei tervehdy, koira ei saa tarpeeksi liikuntaa, rahaa ei ole aina koiran ruokaan, eikä sitä muisteta ruokkia ja päästää tarpeilleen edes sinne rivarin takapihalle. - fggrfgtrett
Crazy cat lady kirjoitti:
Koiranomistajissa on toki ihmisiä laidasta laitaan. On pahasti asennevammaisia ja sitten myös ihan täyspäisiä. Pahiten asennevammaiset koiranomistajat ovat täällä suomi24-palstoilla ja jotkut hupsut heitä vielä provosoivat. ;)
Itse hartaasti toivon, että viranomaisilla olisi resursseja paremmin vahtia millaisissa oloissa koirat ja kissat kerrostaloissa ja rivareissa elävät. Joka päivä lenkillä käydessäni näen erään rivariasunnon, jonka takapihalla on kaksimetrinen "vuori" koiran ulostetta. Onhan se tietysti mukava, ettei se lanta ole jalkakäytävällä tai sen reunassa, vaan omistajan omalla pihalla. Silloin tällöin omistaja heittelee niitä kikkareita kyllä aidan yli jalkakäytävälle. Sääliksi käy sitä ihmispoloa, mutta joku ilmoitus viranomaisille pitäisi kai tehdä? Alkaa olla paskoineen hän jo terveyshaitta ympäristölleen.
Entä nämä mielenterveyspotilaat, jotka luulevat kuntouttavansa itseään hankkimalla koiran (tai kaksi tai kolme)? Loppujen lopuksi mieli ei tervehdy, koira ei saa tarpeeksi liikuntaa, rahaa ei ole aina koiran ruokaan, eikä sitä muisteta ruokkia ja päästää tarpeilleen edes sinne rivarin takapihalle.Meidän rannassa kävi pilkkijät pusikossa paskalla..mihin olisi pitänyt ilmoittaa?
Kurapaskaa juotu ensin kaljaa ja sitten ripulia. Jäk
Eikö ihmiset voisi katsoa että tekee paskansa kotona ennen pilkille menoa. - Crazy cat lady
fggrfgtrett kirjoitti:
Meidän rannassa kävi pilkkijät pusikossa paskalla..mihin olisi pitänyt ilmoittaa?
Kurapaskaa juotu ensin kaljaa ja sitten ripulia. Jäk
Eikö ihmiset voisi katsoa että tekee paskansa kotona ennen pilkille menoa.Taisi juuri tullakin vastus hyvin epäonnistuneesti mielenterveyttä koiranpidolla pitävältä henkilöltä.
Paskat pusikossa ei kuitenkaan taida olla yhtä suuri terveyshaitta, kun paskat asutusalueella, sen jalkakäytävillä ja pihoilla. :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706