Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Uroksen kastraatio

Koska?

Niin että milloin kannattaa viedä uroskoira kastroitavaksi, mikäli haluaa että leikkaus rauhoittaa sen luonnetta? Heti puolivuotiaana kun sukukypsyys alkaa? Ollaan mietitty että halutaanko käyttää koiraa jalostukseen ja tultu siihen tulokseen ettei haluta ja kastraatio olisi hyvä koska koira on TODELLA energinen ja vilkas (jack russell) ja esim. naapurustossa asuu runsaasti narttukoiria eikä haluttaisi mitään vahinkoja sattuvan.
Kertokaa myös miten kastraatio yleisesti ottaen vaikuttaa koiraan ja koska on huomattavissa muutoksia käytöksessä? Onko vaarana russelin kaltaisella aktiivisella rodulla lihominen?
Näyttelyt ei meitä niinkään kiinnosta että senkin puolesta voisi leikkauttaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)

9

2002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rico

      Yleensä uroksen kastraatio tehdään, kun koira on täysikasvuinen eli aikuinen. Jos koiran kehitys on vielä kastraatiovaiheessa kesken, voi hormonaalinen toiminta häiriintyä niin, että kehitys voi hidastua tai häiriintyä.

      Koiran persoonallisuus ei muutu, vaikka kastraatio tehdään. Täytyy vain muistaa, että ruoka-annokset pitää pienentää leikkauksen jälkeen, ettei koira liho.

      • eikös

        koira ole aikuinen vasta 2 vuotiaana? Siis "luonteeltaan"? Täysikasvuinenhan se on jo aiemmin?
        Ainakin tuttavani leikkautti uroksena vuoden ikäisenä ja lääkäri oli todennut että niin myöhäisellä iällä tehty leikkaus ei enää vaikuta käyttäytymiseen vaan olisi pitänyt tehdä heti kun sukukypsyys alkaa..
        Kertokaa lisää mielipiteitänne asiasta


      • Rico
        eikös kirjoitti:

        koira ole aikuinen vasta 2 vuotiaana? Siis "luonteeltaan"? Täysikasvuinenhan se on jo aiemmin?
        Ainakin tuttavani leikkautti uroksena vuoden ikäisenä ja lääkäri oli todennut että niin myöhäisellä iällä tehty leikkaus ei enää vaikuta käyttäytymiseen vaan olisi pitänyt tehdä heti kun sukukypsyys alkaa..
        Kertokaa lisää mielipiteitänne asiasta

        Riippuen tietenkin rodusta, jotkut koirat ovat täysikasvuisia/aikuisia ennemmin, jotkut taas myöhemmin. Näin meitä kuitenkin neuvottiin, kun kyselimme kastraatiosta eläinlääkäriltä ja muilta koiraihmisiltä.


    • Sörö

      Miten mulla on mielikuva, että kastrointia ei suositella alle vuoden ikäiselle?

    • harakka

      kysy neuvoa koirasi kasvattajalta tai eläinlääkäriltäsi. itse olisin sitä mieltä et puolivuotiaan voi jo vallan hyvin leikata. luonteeseen sinällään kastraatio ei vaikuta, mutta käyttäytymiseen kylläkin! juoksuiset nartut ja jatkuva merkkaaminen esimerkiksi ei kiinnosta leikattua poikaa. jos ei ole tarkoitus käyttää jalostukseen niin minun mielipiteeni on et pallit pois ehdottomasti!

      • Sissy

        Kyllä on verenhimoista porukkaa ja varsinaisen eläinrakkaita.Teette koirasta eunukkeja, helppoa teille mutta entäs koira ja koiran vaistot, voi kauheaa. En ikinä tekisi moista koiralleni, siitähän on kaikki luonnon aito veto poissa. Kastroikaa itsenne, mutta ei, hormooneja vain lisää popsimaan.


      • haukku
        Sissy kirjoitti:

        Kyllä on verenhimoista porukkaa ja varsinaisen eläinrakkaita.Teette koirasta eunukkeja, helppoa teille mutta entäs koira ja koiran vaistot, voi kauheaa. En ikinä tekisi moista koiralleni, siitähän on kaikki luonnon aito veto poissa. Kastroikaa itsenne, mutta ei, hormooneja vain lisää popsimaan.

        ...että koira karkailee ja tekee ei-toivottuja pentueita?Minulla entinen koira kastroitu uros ja nykyinen steriloitu narttu ja väitän että kummankin elämä parani leikkauksesta!Eipähän tarvi sekopäisenä olla yötä päivää juoksujen takia...


      • Anonyymi
        Sissy kirjoitti:

        Kyllä on verenhimoista porukkaa ja varsinaisen eläinrakkaita.Teette koirasta eunukkeja, helppoa teille mutta entäs koira ja koiran vaistot, voi kauheaa. En ikinä tekisi moista koiralleni, siitähän on kaikki luonnon aito veto poissa. Kastroikaa itsenne, mutta ei, hormooneja vain lisää popsimaan.

        Olen vanha ja jäin leskeksi käytän silti sauvojen kanssa neljä kertaa ulkona. Kusee silti.. Olen muuttamassa en vain pysty enää mies ei antanut viedä munia..


    • Anonyymi

      Kannaako 13v Jackia leikata.. Ei jaksa tota kusemista sisälle..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe