Tämän raamatun jakeen ovat vl:t tulkinneet siten, että tämä maa tarkoittaisi Suomea. Ja että se Henki olisi tämän lisäksi vanhoillisissa. Muut uskonnot eivät siis tule kysymykseen.
Sak. 6:8
Sitten hän huusi minut ja sanoi minulle näin: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa".
Raamatussa puhutaan pohjoisesta maasta muuallakin. Tässä yksi kohta, Jeremian kirja 31.luku:
1 "Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien Jumala, ja he ovat minun kansani."
2 Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan".
3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
4 Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.
5 Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.
6 Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: 'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö'.
7 Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä'.
8 Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9 Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
Onko niin että tuossa Sakarjan kirjassa maa tarkoittaa Suomea, mutta ei enää muissa kohdissa missä puhutaan pohjoisesta maasta?
Pohjoinen maa-Suomi vai Israel?
13
1076
Vastaukset
- suomess
Ei sitä ole tulkittu vaan sanottu niinkuin se on.
- Pete
Luulisin, että "Pohjoisella maalla" tarkoitetaan Israelia fyysisesti lähempänä olevaa maata, ja että kyseinen profetia toteutui jo vuosituhansia sitten, ei vasta 1840-luvulla, jolloin Lestadiolainen liike syntyi.
tai palatakseni aikaisempaan keskusteluun:
tuossa siis tuo 'lihallisesti viisasta', siinä sananmuodossa se onkin sanottu. Eikä ajallisesti, mutta tarkoittanee samaa.
Näin Paavali Korinttilaisille:
13. Lieneekö Kristus jaettu, vai onko Paavali teidän edestänne ristiinnaulittu? eli oletteko te Paavalin nimeen kastetut?
14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima. 19. Sillä kirjoitettu on: minä kadotan viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä hylkään.
20. Kussas on viisas? kussas on kirjanoppinut? kussas tämän maailman tutkia on? Eikö Jumala ole tämän maailman viisautta hulluudeksi tehnyt?
21. Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,
22. Sentähden että Juudalaiset merkkiä anovat ja Grekiläiset viisautta etsivät;
23. Mutta me saarnaamme ristiinnaulitun Kristuksen Juudalaisille pahennukseksi ja Grekiläisille hulluudeksi.
24. Mutta kutsutuille sekä Juudalaisille että Grekiläisille saarnaamme me Kristuksen Jumalan voimaksi ja Jumalan viisaudeksi.
25. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26. Te näette, rakkaat veljet, teidän kutsumisenne, ettei monta lihallista viisasta, ei monta voimallista, ei myös monta suuresta suvusta,16. Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle.
17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.
13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
18. Mutta minä sanon: eikö he sitä ole kuulleet? Heidän äänensä tosin on lähtenyt kaikkeen maailmaan ja heidän sanansa maailman ääriin.
14. Siunatkaat vainollisianne: siunatkaat ja älkäät sadatelko.
15. Iloitkaat iloisten kanssa, ja itkekäät itkeväisten kanssa.
16. Olkaat keskenänne yksimieliset. Älkäät itsestänne paljon pitäkö, vaan pitäkäät teitänne nöyräin kaltaisena. Älkäät itsiänne ylen viisaina pitäkö.
17. Älkäät kellenkään pahaa pahalla kostako. Ahkeroitkaat sitä, mikä kunniallinen on kaikkein ihmisten edessä.
18. Jos mahdollinen on, niin paljo kuin teissä on, niin pitäkäät rauha kaikkein ihmisten kanssa.
10. Ei rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa; sentähden on rakkaus lain täyttämys.
11. Ja että me sen tiedämme, nimittäin ajan, että nyt on aika unesta nousta; sillä meidän autuutemme on nyt lähempänä kuin silloin, kuin me uskoimme.
12. Yö on kulunut ja päivä on tullut; sentähden hyljätkäämme pimeyden työt ja pukekaamme meitämme valkeuden sota-aseilla.
13. Vaeltakaamme soveliaasti, niinkuin päivällä: ei ylönsyömisessä, eikä juopumisessa, ei kammioissa, eikä haureudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14. Vaan pukekaat päällenne Herra Jesus Kristus ja älkäät holhoko ruumistannen haureuteen.
- taina
Bibliassani Jeremiaan kohdassa on "pohjoisesta MAAKUNNASTA" ja Sakarjan "pohjoisessa maahan".
- taina
siis Sakarja: pohjan maalla
- Sakarja 6
6. Jossa ne mustat orhiit, ne menivät pohjaa päin, ja valkiat noudattivat niitä; mutta kirjavat menivät etelää päin.
7. Ja ne väkevät läksivät ja menivät ympärinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja hän sanoi: menkäät ja vaeltakaat maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
8. Ja hän kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.
Ei se ole suomi, vaan tässä puhutaan jo suomestakin, tosin ensin tulee saksanaa ja ruoti ehkä tanskakin, ja sitten vasta tulee suomi.
Tämä musta jevonen liittyy Matti Lutheriin ja kansoimme kirkkoon joa Luterilaiseksi nimitetään.
Valkea ori taas on Uskonpuhdistus ja joka likkui ruotsina kautta suomeen, suomeen se tuli Lars leevi leastadiuksen kautta.
Kautta muttei hänestä, koska hänkin oli vain piskuinen Jumalan työmies.sanotaan, että' he kaikki maat vaelsivat'
Silloin toki on kyseessä kaikki maat, mitkä on olemassa. Eikä siis yksi maa, ja sen maanosat.- Mutta
Leenu.n kirjoitti:
sanotaan, että' he kaikki maat vaelsivat'
Silloin toki on kyseessä kaikki maat, mitkä on olemassa. Eikä siis yksi maa, ja sen maanosat.Aika ja ajankohta on toinen , näissähän puhutaan hengellisist' asioista jotla sitoutuvat ajalliseen.
ES valkea ori kuvaa Jumalanvaltakuntaa, ja se kulki saksan kautta ainakin ruotsiin ja täältä sinne suomeen LLL aikan suuren herätyksen kautta.
Ja on levännyt täällä jo kauan.
Täällä ruotsissa ei ole kovin paljoa kristillisyyttämme melkein vain suomalaisten yllä pitämä heikko liekki täällä loimuu. - olkaa vain idiootteje
Mutta kirjoitti:
Aika ja ajankohta on toinen , näissähän puhutaan hengellisist' asioista jotla sitoutuvat ajalliseen.
ES valkea ori kuvaa Jumalanvaltakuntaa, ja se kulki saksan kautta ainakin ruotsiin ja täältä sinne suomeen LLL aikan suuren herätyksen kautta.
Ja on levännyt täällä jo kauan.
Täällä ruotsissa ei ole kovin paljoa kristillisyyttämme melkein vain suomalaisten yllä pitämä heikko liekki täällä loimuu.Tämä keskustelu osoittaa viimeistään minulle vanh.lestadiolaisuuden täydellisen hölynpöly - mielikuvitusluonteen. Ihme, että tuollaista potaskaa voidaan vielä 2000-luvulla kehitellä.
- Raamatun mukaan Herran Henk...
Lukekaapa muuten muutama sivu takaapäin keskustelu, joka on otsikoitu Raamatun mukaan Herran Henki...Niin pääsette ehkä tekin vähän "jäljille" mistä on kysymys tässä puppuhupussa. Täyttä ihmisten naruttamista ja hölmöt aivopestyt idiootit uskovat vielä tätä...
- Kyös'ti
Heippa... Sinähän se varsinainen ruudinkeksijä olet. Ei tämä maailmankaikkeus niin yksinkertainen ole, että sinäkään tuon enempää osaisit selittää. Laitahan oikeammat tulkinnat noille raamatunkohdille. Elämä on ihmeellistä, ja iänkaikkisuus vielä ihmeellisempää.
- ex Napo
Eurooppalaiset kansallisvaltiot alkoivat hahmottua vasta keskiajalta lähtien. Sitä ennen täällä ei ollut "maita" nykyisessä merkityksessä. Tiettyjä alueita eri ihmiset nimittivät eritavoilla. Suomen alueellakaan ei ollut mitään yleisesti tunnettua nimitystä. Nykyään Suomi-nimellä kutsuttu alue tunnettiin Ruotsin vallan ajalla pääasiassa valtakunnan "itäosana", joka koostui muutamasta varsin itsenäisesti toimineesta maakunnasta. Vasta joskus 1700-luvun lopulla alue alettiin mieltää jonkinlaisena kokonaisuutena, josta ruvettiin vähitellen käyttämään nimeä Finland. Koko käsite "maa" on niin epämääräinen, ettei mitään kiistatonta tietoa raamatun tarkoittamasta pohjanmaasta yksinkertaisesti ole.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä323837- 1401601
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111481- 721122
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1931111- 581061
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy261007Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38981Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67950Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78925