vatsalta selälleen

murmeli

Ihmettelin, kun terkka kysyi jo 4 kk-neuvolassa, että kierähtääkö poika ympäri ja kun sanoin, että kääntyy kyllä selältä vatsalleen, vaan ei vatsalta selälleen, niin kehotti pitämään poikaa enemmän vatsallaan, että oppii liikkumaan! Ja minä kun luulin, että se vatsalta selälle kääntyminen opitaan vasta myöhemmin. Nyt poika on 5 kk, eikä käänny vieläkään. Ja vatsallaan ei viihdy juuri lainkaan. Minkä ikäisenä teidän vauvelit on oppineet tuon toisin päin käääntymisen?

9

4997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sipi

Meillä poika pyöri jo kahden ja puolen kuukauden ikäisenä vatsalta selälleen. Nyt kolme ja puoli eikä vieläkään toisinpäin.

• tarja

muistaakseni molempiin suuntiin kolmeen kuukauteen mennessä,mutta muistathan että tämäkin on yksilöllistä ja kun lapsesi kääntyy jo toiseen suuntaan eli liikkuu ylipäätään jotenkin eikä jollota paikallaan niin varmaan ihan normaalia kuitenkin....

• Iines

Meidän typy kohta 8kk, on juuri vastikään alkanut kääntyillä mahalta selälleen vaivatta. Ei myöskään viihdy mahallaan ollenkaan! Selältä mahalle kääntyi 3kk vanhana, ja edelleen kääntyy hienosti, mutta joutuu "paniikkiin" kun sitten ei pääsekään eteenpäin :)

Tyhmiä terkkoja jos antavat ymmärtää että olisi jotenkin tärkeää että alkaisi jo kääntyillä. Pääasia että vauvasi on tyytyväinen. Sen päässä tapahtuu kehitystä koko ajan. Ehkä hän esittelee tulokset vasta myöhemmin, näin minä olen omastani ajatellut.

Joku sanoikin minulle, kun tuossa vähän aikaa sitten samaisella palstalla olin vauvani kehityksestä huolissani, että terveen vauvan kehityksen etenemistä ei voi estää. Se kyllä tulee itsestään ennemmin tai myöhemmin.

• kaikki

Esikoiseni ei viihtynyt lainkaan vatsallaan lattialla, se kun hänen mielestään oli uniasento. Kun hän sitten n. puoli-vuotiaana keksi ryömimisen riemun, oppi hän samalla myös kääntymään selältään mahalleen, jotta pääsisi liikkeelle.

Mutta siihen mennessä hän oli kääntynyt vain selältä mahalleen.

• Sanna

Meillä tyttö on nyt 5kk ja on kääntynyt kerran vatsalta selälleen. Toisin päin ei käänny ollenkaan. Meille terkkari sanoi, ettei huolta ole pitkään aikaan ja että jotkut lapset oppivat kääntyilyn vasta puolenvuoden jälkeen.
      Meillä on myös ongelmana se, että tyttö ei viihdy ollenkaan mahallaan. Siksi se on ongelma, että takaraivo on jäämässä kovin littanaksi. Tämä johtuu osittain siitä, että tyttö oli syntyessään sairas ja joutui makaamaan ensin sairaalassa. Tämä liikkumattomuus on vaikuttanut kallon muotoon ja nyt asiaa pahentaa se, ettei mahallaan viihdytä yhtään. Tylsää...

• Sanna

Olen silti hyvin kiitollinen siitä, että tyttö saatiin pelastettua ja on nyt terve:)

• murmeli
        Sanna kirjoitti:

Olen silti hyvin kiitollinen siitä, että tyttö saatiin pelastettua ja on nyt terve:)

...vauva joutui olemaan ekat 3 viikkoa sairaalassa kun epäiltiin sairautta, jota ei sitten ollutkaan! Meidän vauvan kallo on myös hassun muotoinen; takaraivossa on kohouma, jonka pinta on ihan littana, ja jossa ei kasva tukkaa
        :-)

Kiitos sinulle, ja kaikille muillekin vastanneille rohkaisusta! Antaa vauvan olla rauhassa ja kehittyä omaan tahtiinsa! Kyllä vauva varmasti jossain vaiheessa huomaa, että selälleenkin pääsee, jos vaan viitsii kääntyä!

• netta

tänään neuvolassa että yleensä 6kk iässä kääntyillään vatsalta selälleen. Mun tyttö 5kk on vaan pari kertaa kääntyny selältä vatsalleen eikä kans viihdy pitkään vatsallaan. odotellaan :)

• poikavaavi

Meillä poikavaavi kääntyi vatsalta selälleen 1,5kk iässä, ensimmäisen kerran, toisin päin ei vielä mutta eikai ole tarkoituskaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4802
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3493
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2420
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1349
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1212
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1202
    9. 165
      1079
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    Aihe