Myyjän jännitys kassalla?

Ville

Mulle sattu tänään sellainen ikävä tapaus. Nimittäin oon yhden lahjatavarakaupan kassalla myymässä ja yksi asiakas sitten tuli siihen tiskille isojen ostosmäärien kanssa. Tunsin kuinka se nainen tyttärineen tuijotti mua kokoajan kun pakkasin tavaraa pussiin ja yhtäkkiä mulle tuli kamala olo, tärisin ja punastuin ja ahdistuin ja olin tosi kömpelö. Siinä sitten yritin tärisevin käsin naputella hintoja koneelle.
Koko tilanne oli todella nolo ja kesti kauan koska sitä tavaraa riitti. Musta tuntui vaan etten selviä tästä ja että haluan juosta pois.
Nyt mua on alkanut pelottaa koko kassalla olo. Tuntuu etten halua enää mennä töihin. Tuli sellanen kauhea häpeä ja itseviha tosta. Koko loppupäivä oli kamala ja mua masentaa. Vastaavia juttuja on tapahtunut ennenkin. Mitä tehdä?

23

4715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      mul oli sama juttu. Toisaalta oon kyllä vihannu myyjän hommaa alusta asti. Vihaan sen kaltaista asiakaspalvelua. Otin lopulta loparit ja oon nyt mielekkäässä hommassa.
      Mitä välität, se oli vain yksi asiakas se. Ehkä se on sellainen kusipää joka haluaa luoda painostavia tilanteita harjoittelijoille. Meilläki kaupassa oli sellaisia ku tuli aina nipottamaan jostain muka kuittivirheistä ku näki et on harjoittelija. Tai kyseli tarkat tarjoukset mitä hullukaan ei voi tietää lunttaamatta. No Panic!

    • myyjä minäkin

      En siis enää ole töissä myyjänä, mutta eipä siitä kovin kauaa aikaa ole ja muistan varsin hyvin tuollaiset asiakkaat ja ne tuntemukset. Kaikkein ärsyttävintä oli joulun aikaan kun nää asiakkaat halus kaiken joulupakettiin, tietty kaikki ostokset eri paketteihin ja sit ne koko perheen voimin tuijotti mua kun naama hikisenä paketoin niitä. En tosin usko, että niillä oli nimenomaisesti tarkoitus saada mut hermostumaan, joillakin ihmisillä on vaan sellainen typerä tapa jäädä tuijottamaan. Hermot meni tosin sitten kun joku alkoi valittamaan tekemästäni lahjapaketista..
      Enpä usko että sun kannattaa jättä työpaikkaasi tuon tapauksen vuoksi, ei ihmiset, ainakaan useimmat,asioi kaupoissa vain sen vuoksi, että saisivat myyjän hermostumaan ja tärisemään. Sitten voit vielä miettiä, mikä olisi suurin moka jonka siinä kassalla voit tehdä? Juuri mitää sellaista ei pysty tekemään, jota ei voi korjata samantien.
      Muistan kun mulla oli vastaavia tilanteita eli paljon ostoksia ja sotkin kaiken, aloitin vaan rauhallisesti uudestaan ja toivoin ettei asiakkaalla ole kiire ja tietysti pyysin anteeksi viivettä.

      • Ville

        Kiitos teille, jotka jo vastasitte! Hyvä tietää, etten ole ainut.
        Mulla siis noi oireet tänään oli tosi rajut. Tuntu että sen tärinän huomas kuka vaan ja olin ihan tulipunainen jne.
        Yleensä tollasta on mulla vaan vähän lievempänä.

        Sitä piti vielä kysyä, että miten helposti tollaset oireet oikeasti asiakas vaikka huomaa?
        Liioitteleeko niitä omassa päässään kuinka plajon?
        Entä mitä itse ajattelette jos olette asiakkaana jossain ja myyjä on kassalla hermostunut?


      • ed. myyjä
        Ville kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka jo vastasitte! Hyvä tietää, etten ole ainut.
        Mulla siis noi oireet tänään oli tosi rajut. Tuntu että sen tärinän huomas kuka vaan ja olin ihan tulipunainen jne.
        Yleensä tollasta on mulla vaan vähän lievempänä.

        Sitä piti vielä kysyä, että miten helposti tollaset oireet oikeasti asiakas vaikka huomaa?
        Liioitteleeko niitä omassa päässään kuinka plajon?
        Entä mitä itse ajattelette jos olette asiakkaana jossain ja myyjä on kassalla hermostunut?

        Luulen, että noita oireita liioittelee omassa päässään, ei se asiakas välttämättä huomaa yhtään mitään ja vaikka huomaisikin, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä jos tekee työnsä hyvin. Mua ei haittaa todellakaan jos huomaan myyjän olevan hermona tai jotain sellaista, tosin en taida olla paras vastaamaan, koska olen ollut töissä tiskin takana ja siten ymmärrän asiakaspalvelutyötä toisin kuin sellaiset, jotka eivät sitä ole koskaan tehneet.
        Olenkin aina miettiny, että jokaiselle ihmiselle tekis hyvää olla siellä tiskin takana töissä ja oppis edes vähän arvostamaan ja ymmärtämään myyjän työtä, ei se aina niin helppoa ja kivaa ole. Lisäksi jotkut asiakkaat on vaan sellaisia, jotka saa punan naamalle.
        Ota sellanen meininki siihe työhön, että ei se ole maailman vakavinta jos kaikki ei sujukaan sillai niinku olit ajatellut, ihan vaan rauhallisesti teet hommasi ja jos vieläolet ystävällinen ja hymyilevä, saat paljon anteeksi. Itse tein siten, että jos alkoi hermostuttamaan jonkun asiakkaan edessä, aloin juttelemaan jotain, että sain huomion vietyä pois siitä itse työstä.
        Kyllä se siitä,


      • .....
        Ville kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka jo vastasitte! Hyvä tietää, etten ole ainut.
        Mulla siis noi oireet tänään oli tosi rajut. Tuntu että sen tärinän huomas kuka vaan ja olin ihan tulipunainen jne.
        Yleensä tollasta on mulla vaan vähän lievempänä.

        Sitä piti vielä kysyä, että miten helposti tollaset oireet oikeasti asiakas vaikka huomaa?
        Liioitteleeko niitä omassa päässään kuinka plajon?
        Entä mitä itse ajattelette jos olette asiakkaana jossain ja myyjä on kassalla hermostunut?

        Fiksut asiakkaat ainakin alkais sit katselee muualle tai sit alkaisivat juttelee niitä näitä. Muista ett ei kaikkia tarvii miellyttää, ei sun eikä kenenkään muun voi vaatia olemaan täydellinen. Kaikki mokaa joskus. Ja oon ainakin itse voinut niille jutuille naureskella myöhemmin vaiks alkuu on voinu olla semmonen olo, ett se oli katastrooffi. Helpottaa kuulla toisten mokista ja niistä saa kuulla parhaiten kun kertoo omista vanhoista ensin, niin muutkin alkaa kertoilla omiaan. Ihan ku kaikilla ois sit halu päästä omistansakin eroon ja nauraa niille.


      • Tuulia
        Ville kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka jo vastasitte! Hyvä tietää, etten ole ainut.
        Mulla siis noi oireet tänään oli tosi rajut. Tuntu että sen tärinän huomas kuka vaan ja olin ihan tulipunainen jne.
        Yleensä tollasta on mulla vaan vähän lievempänä.

        Sitä piti vielä kysyä, että miten helposti tollaset oireet oikeasti asiakas vaikka huomaa?
        Liioitteleeko niitä omassa päässään kuinka plajon?
        Entä mitä itse ajattelette jos olette asiakkaana jossain ja myyjä on kassalla hermostunut?

        Tänään vaihdoin GSM-liittymää ja nuori miesmyyjä oli tosi hermostuneen oloinen. Siinä tilanteessa yritän asiakkaana olla mahdollisimman rauhallinen, sanoa jotain ylimääräistä ja hymyillä ystävällisesti. Tunnen sympatiaa kaikkia hermostuneita asiakaspalvelijoita kohtaan, joten ainakaan minua pieni paniikkisi ei olisi häirinnyt. Itsekin olen jännittäjä.

        Toisaalta pitää muistaa myös se, että monet asiakkaatkin melkein pelkäävät myyjiä, eivätkä osaa käyttäytyä luontevasti.


      • rauhoittava.tieto
        Ville kirjoitti:

        Kiitos teille, jotka jo vastasitte! Hyvä tietää, etten ole ainut.
        Mulla siis noi oireet tänään oli tosi rajut. Tuntu että sen tärinän huomas kuka vaan ja olin ihan tulipunainen jne.
        Yleensä tollasta on mulla vaan vähän lievempänä.

        Sitä piti vielä kysyä, että miten helposti tollaset oireet oikeasti asiakas vaikka huomaa?
        Liioitteleeko niitä omassa päässään kuinka plajon?
        Entä mitä itse ajattelette jos olette asiakkaana jossain ja myyjä on kassalla hermostunut?

        Kannattaa hommata punastumista ja ja jännittämistä lieventäviä lääkkeitä varalle tällaisia tilanteita varten. Minulla kävi muutama kuukausi sitten eräällä kutsulla juhlapöydässä ihan yllättäen, että iski kipsi ja paniikki päälle. Siinä sitten yritin nököttää muiden pöydässä istujien kanssa luontevasti, etteivät olisi huomanneet kipsiäni. Luulen kyllä että veljeni huomasi jutun. Ärsyttävintä oli kun koko homma tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Eikä ollut oikeastaan mitään syytä, en vain osannut vastata edes muutamalla sanalla toiselle pöydässä istuvalle takaisin. Lukkiuduin täysin. Ja tämä aiheutti minulle ketjureaktion, kaikki vanhat muistot tuli mieleen opiskelu-kouluajoilta kun jännitti luokassa tai esityksissä tai puheiden pitämisissä. Joutui tämän sietämättömän tunteen takia yhden kerran lopettamaan opiskelut kesken.

        Olen siis huomannut omalla kohdallani, että on parempi pitää varalta rauhoittavia mukana, varsinkin silloin jos on tiedossa jotain tällaista julkista toimintaa. Jo tieto lääkkeiden mukana olosta rauhoittaa, eikä sen takia yleensä tarvitsekaan ottaa lääkkeitä ollenkaan.


    • mirkku

      hei, mä olen mäkkärissä töissä ja ajattelin jakaa ajatukseni, jos niistä olisi jotain apua. olen itse kans aika ujo ja paniikkiin-taipuvainen:)

      katsehan on osoitus vallasta ja se joka katsoo/tuijottaa, pitää valtaa itsellään sitä toista heikompaa osapuolta kohtaan. katso kaikkiin asiakkaisiin aina reippaasti ja tervehdi niitä heti kun ne tulee kassalle tai vaikka jo silloin, kun ne tulee liikkeeseen sisään. silloin sulla on se valta! :) ja tuijota sä vaikka niitä kun ne kaivaa rahaa esiin tai muuta.. jos sulle tulee siitä parempi olo.

      jos joku kuitenkin tuijottaa sua, koita tuijottaa takasin. vaikka se onkin vaikeeta tossa tilanteessa.

      lisäksi hengitä syvään ja rauhallisesti. johtuko tää paniikki osaksi siitä, että niitä tavaroita oli niin paljon etkä ole tottunut siihen? ja ajattelit, että sulla menee siinä ikuisuus kun niitä oli niin paljon ja sun piti olla mahdollisimman nopea? rauhoitu, tee asiat omassa tahdissasi. sulla ei ole mihinkään kiire, sä saat tuntipalkkaa, et provikkaa :) maailmassa on muutenkin ihan liian kiire kaikilla. sun ei tartte olla nopea jos et sitä halua! ei asiakkailla yleensä niin kiire ole, jos lahjatavarakauppaan tulevat shoppailemaan. ja vaikka olisikin, niin niitten olisi syytä vähän relata! :) jos tulee paha paikka, rupea oikein tahallasi hidastelemaan.

    • sisä

      Tervehdys sinulle.

      Itselläni oli myyjänä ollessa samoja tuntemuksia, aivan kauheita!

      Lopulta olo oli niin ahdistunut että hakeuduin lääkäriin joka antoi pitkän sairasloman ja totesi minun sairastavan paniikkihäriötä.

      Sain lähetteen terapiaan ja siitä alkoi piiiiitkä sairasloma ja syiden selvittely mistä paniikki johtuu.

      Älä jää yksin miettimään ja ihmettelemään oireitasi...varaa aika lääkäriltä ja kerro hänelle tilanteesi.

      Toivotan sinulle voimia.

    • jeps

      Tuommoisia tilanteita on sattunut itsellenikin...Tuli jotenkin paha mieli kirjoituksestasi kun tiedän kuinka kurjalta se tuntuu..=(
      Itselläni on jonkinlaisia itsetunto ongelmia ja alemmuuden tunnetta vaikka tiedän että ei ole minkäänlaista syytä! Kaiken lisäksi olen ujoa sorttia.
      Minulla on sellainen tunne jatkuvasti että ihmiset tuijottavat minua ja katsovat pitkään kun sanon tai teen jotain. Vaivaannun usein tölläämisestä mutta olen jotenkin oppinut olemaan piittaamatta siitä enkä masennu siitä enään niin paljoa.

      Olen ollut kans (kesätöissä) kaupan kassalla ja vastaan tuli jos jonkinlaista tallaajaa. Kerrankin oikein pahansuopainen äijä tuli huutamaan ja haukkumaan minua koska olin lukenut vahingossa väärän viivakoodin joka antoi kalliimman hinnan. Olis tehnyt mieli vajota maan alle vaikka syy ei periaatteessa ollut minun. Kaiken lisäksi minua ei oltu opetettu vielä tekemään kuitin korjausta ja palauttamaan rahoja asiakkaalle, joten jouduin soittamaan toisen myyjän paikalle.

      Tämmöistä tapahtuu mutta sille ei voi mitään että tulee kiusaantunu olo tuollaisessa tilanteessa. Ei sun tarvitse hävetä tai vihata itseäs sen takia että ahdistuit moisesta tuijottelusta! Monet ihmiset reagoivat tuollaisissa tilanteissa samanlailla kuin sinä.

      Jos tuntuu että tuollaiset olotilat vaikeuttaa työntekoasi tai muuten elämääsi niin käy ihmeessä juttelemassa esim. psykologille tuosta. Todella paljon tsemppiä! =)

      • Ville

        Kiitos vastauksista taas!

        Tänään sattui taas tollasia hirveitä tapauksia :( Nykyään töihin pitää pakottaa itsensä. En voi enää nauttia työnteosta ollenkaan vaan koko ajan on ahdistava ja "jäykkä" olo.
        Tänään kassan taakse oli kertyny kauhee jono mulla on ihan törkeet paineet. Asiakkaan jälkeen piti heti palvella toista, eikä ehtiny yhtään siinä välissä rauhoittua.
        Tiedän, että osaan olla tollasissa tilanteissa rauhallinenkin, mutta nyt kun noin on käynyt muutaman kerran niin olen alkanut pelätä sitä enemmän ja enemmän ja sen takia jännitys vaan pahenee. :(
        Mitähän pitäis tehdä? Joskus voin jännityksen takia vaikuttaa epäkohteliaaltakin asiakkaan mielestä ja sitä en missään nimessä haluaisi!
        Hävettää myös, kun toisetkin myyjät ovat ehkä huomanneet mun jännityksen. En enää osaa olla rennosti ollenkaan.
        En ole mikään epäsosiaalinen ihminen, tykkään jutella ihmisten kanssa ja olen iloinen ja reipas. Noi tilanteet vaan saa mut ihan paineeseen...
        En tiedä mitä tehdä :(


      • Tuulia
        Ville kirjoitti:

        Kiitos vastauksista taas!

        Tänään sattui taas tollasia hirveitä tapauksia :( Nykyään töihin pitää pakottaa itsensä. En voi enää nauttia työnteosta ollenkaan vaan koko ajan on ahdistava ja "jäykkä" olo.
        Tänään kassan taakse oli kertyny kauhee jono mulla on ihan törkeet paineet. Asiakkaan jälkeen piti heti palvella toista, eikä ehtiny yhtään siinä välissä rauhoittua.
        Tiedän, että osaan olla tollasissa tilanteissa rauhallinenkin, mutta nyt kun noin on käynyt muutaman kerran niin olen alkanut pelätä sitä enemmän ja enemmän ja sen takia jännitys vaan pahenee. :(
        Mitähän pitäis tehdä? Joskus voin jännityksen takia vaikuttaa epäkohteliaaltakin asiakkaan mielestä ja sitä en missään nimessä haluaisi!
        Hävettää myös, kun toisetkin myyjät ovat ehkä huomanneet mun jännityksen. En enää osaa olla rennosti ollenkaan.
        En ole mikään epäsosiaalinen ihminen, tykkään jutella ihmisten kanssa ja olen iloinen ja reipas. Noi tilanteet vaan saa mut ihan paineeseen...
        En tiedä mitä tehdä :(

        Juttele esimiehesi kanssa tilanteesta ja hakeudu toisenlaisiin työtehtäviin. Itseään ei kannata piinata ja terveyttään menettää epäsopivan työn takia.

        Muistan itsekin stressanneeni pitkiä jonoja. Yleensä asiakkaat olivat TOSI ymmärtäväisiä. Ainoastaan kerran eräs keski-ikäinen mies alkoi huutaa(!) minulle kun huomasi hermoiluni. Onneksi muut asiakkaat sanoivat hänelle takaisin.

        TSEMPPIÄ!


      • jeps
        Ville kirjoitti:

        Kiitos vastauksista taas!

        Tänään sattui taas tollasia hirveitä tapauksia :( Nykyään töihin pitää pakottaa itsensä. En voi enää nauttia työnteosta ollenkaan vaan koko ajan on ahdistava ja "jäykkä" olo.
        Tänään kassan taakse oli kertyny kauhee jono mulla on ihan törkeet paineet. Asiakkaan jälkeen piti heti palvella toista, eikä ehtiny yhtään siinä välissä rauhoittua.
        Tiedän, että osaan olla tollasissa tilanteissa rauhallinenkin, mutta nyt kun noin on käynyt muutaman kerran niin olen alkanut pelätä sitä enemmän ja enemmän ja sen takia jännitys vaan pahenee. :(
        Mitähän pitäis tehdä? Joskus voin jännityksen takia vaikuttaa epäkohteliaaltakin asiakkaan mielestä ja sitä en missään nimessä haluaisi!
        Hävettää myös, kun toisetkin myyjät ovat ehkä huomanneet mun jännityksen. En enää osaa olla rennosti ollenkaan.
        En ole mikään epäsosiaalinen ihminen, tykkään jutella ihmisten kanssa ja olen iloinen ja reipas. Noi tilanteet vaan saa mut ihan paineeseen...
        En tiedä mitä tehdä :(

        Ehkä sun olis parempi siirtyä ainakin hetkeks pois kassalta muihin tehtäviin jos se on mahdollista. Saisit ainakin mielenrauhan hetkeks ja pystyisit ehkä helpommin meneen sit jonkun ajan päästä kassalle uudestaan jos on sellanen tunne et pystyt.

        Ei sun tosiaan tarvi hävetä jännitystäs! Se vois ehkä helpottaakkin jos pystyisit sanoon toisille myyjille et sulla on kauheet paineet. Ne vois ehkä tulla välillä siihen kassalle jos et pääsekään toisiin työtehtäviin. Sinuna menisin puhuun esimiehelle että työnteostas on tullu hankalaa jännitykses takia.
        En kyllä usko että oot mitenkään epäkohtelias asiakkaille jännityksen takia. Luulenpa et susta vaan tuntuu siltä että oot jotenkin epäkohtelias kun et pysty oleen rauhallisesti.
        Ainakin itse ymmärrän jos asioin jossakin ja asiakaspalvelijalla on kauheat paineet. Pyrin asiakkaana oleen tällaisissa tilanteissa mahdollisimman ystävällinen ja ymmärtäväinen.

        Olen itsekin iloinen, ulospäin suuntautunut, reipas ja hyvin ihmisten kanssa toimeentuleva, mutta silti jännitys ja ujous varjostaa elämääni.

        Muistan omasta kesätyöpaikastani kassalla että etenkin työvuoron lopussa ruuhkaisella kassalla oli todella vaikea sulkea kassa jos oli pitkä jono. Tuntui kiusalliselta sanoa että tää kassa menee nyt kiinni. Ihmiset vaan tunki ostoksensa liukuhihnalle enkä saanu suljettua porttia kun ne seiso portin edessä. En vain pystynyt sanoon että voisitko väistää hieman, en tiedä miksi!
        Saatoin olla joskus melkein tunninkin ylimääräistä kassalla kun en saanut sanaa suustani. Kädet vain vispasi ja tuntui että pää räjähtää. Lopulta joku tuli päästämään minut pois kun huomasi että työaikana oli jo loppunut tai sitten ruuhka hellitti. Jos olin iltavuorossa niin olin melkein aina viimeinen kassalla kun en uskaltanut sulkea ajoissa. Jotkut työkaverit katsoivat säälivästi ohi kulkiessaan kun taas jotkut olivat tosi mukavia ja tulivat jo 15 min ennen työajan loppumista laittamaan kassani tupakkikaapit kiinni sanoen et nyt kyllä lähet jo kotiis!
        Kotona pääsi usein itku kun oli niin paha ja vittuuntu olo.
        Ärsyttää kun oon luonteeltani liian kiltti ihminen ..ala-asteella koulussakin kun minua silloin tällöin kiusattiin niin en koskaan tehnyt mitään asialle. Vasta vuosien jälkeen sanoin kiusaajilleni päin naamaa kaiken mitä olin monta vuotta sisälläni pitänyt.
        Toivon että tilanteesi rauhoittuisi ja saisit asiasi järjestykseen! =)


      • jeps
        jeps kirjoitti:

        Ehkä sun olis parempi siirtyä ainakin hetkeks pois kassalta muihin tehtäviin jos se on mahdollista. Saisit ainakin mielenrauhan hetkeks ja pystyisit ehkä helpommin meneen sit jonkun ajan päästä kassalle uudestaan jos on sellanen tunne et pystyt.

        Ei sun tosiaan tarvi hävetä jännitystäs! Se vois ehkä helpottaakkin jos pystyisit sanoon toisille myyjille et sulla on kauheet paineet. Ne vois ehkä tulla välillä siihen kassalle jos et pääsekään toisiin työtehtäviin. Sinuna menisin puhuun esimiehelle että työnteostas on tullu hankalaa jännitykses takia.
        En kyllä usko että oot mitenkään epäkohtelias asiakkaille jännityksen takia. Luulenpa et susta vaan tuntuu siltä että oot jotenkin epäkohtelias kun et pysty oleen rauhallisesti.
        Ainakin itse ymmärrän jos asioin jossakin ja asiakaspalvelijalla on kauheat paineet. Pyrin asiakkaana oleen tällaisissa tilanteissa mahdollisimman ystävällinen ja ymmärtäväinen.

        Olen itsekin iloinen, ulospäin suuntautunut, reipas ja hyvin ihmisten kanssa toimeentuleva, mutta silti jännitys ja ujous varjostaa elämääni.

        Muistan omasta kesätyöpaikastani kassalla että etenkin työvuoron lopussa ruuhkaisella kassalla oli todella vaikea sulkea kassa jos oli pitkä jono. Tuntui kiusalliselta sanoa että tää kassa menee nyt kiinni. Ihmiset vaan tunki ostoksensa liukuhihnalle enkä saanu suljettua porttia kun ne seiso portin edessä. En vain pystynyt sanoon että voisitko väistää hieman, en tiedä miksi!
        Saatoin olla joskus melkein tunninkin ylimääräistä kassalla kun en saanut sanaa suustani. Kädet vain vispasi ja tuntui että pää räjähtää. Lopulta joku tuli päästämään minut pois kun huomasi että työaikana oli jo loppunut tai sitten ruuhka hellitti. Jos olin iltavuorossa niin olin melkein aina viimeinen kassalla kun en uskaltanut sulkea ajoissa. Jotkut työkaverit katsoivat säälivästi ohi kulkiessaan kun taas jotkut olivat tosi mukavia ja tulivat jo 15 min ennen työajan loppumista laittamaan kassani tupakkikaapit kiinni sanoen et nyt kyllä lähet jo kotiis!
        Kotona pääsi usein itku kun oli niin paha ja vittuuntu olo.
        Ärsyttää kun oon luonteeltani liian kiltti ihminen ..ala-asteella koulussakin kun minua silloin tällöin kiusattiin niin en koskaan tehnyt mitään asialle. Vasta vuosien jälkeen sanoin kiusaajilleni päin naamaa kaiken mitä olin monta vuotta sisälläni pitänyt.
        Toivon että tilanteesi rauhoittuisi ja saisit asiasi järjestykseen! =)

        Muista sellanen asia kun on kauhee jono et sulla ei oo MIKÄÄN kiire. Sä voit tehdä ihan rauhassa hommas, jos ei asiakkaat jaksa odottaa niin se on voi voi, lähteeköön sitten meneen. Et sä oo mikään kone jonka tarvii toimia hirveetä vauhtia!


      • henna
        Ville kirjoitti:

        Kiitos vastauksista taas!

        Tänään sattui taas tollasia hirveitä tapauksia :( Nykyään töihin pitää pakottaa itsensä. En voi enää nauttia työnteosta ollenkaan vaan koko ajan on ahdistava ja "jäykkä" olo.
        Tänään kassan taakse oli kertyny kauhee jono mulla on ihan törkeet paineet. Asiakkaan jälkeen piti heti palvella toista, eikä ehtiny yhtään siinä välissä rauhoittua.
        Tiedän, että osaan olla tollasissa tilanteissa rauhallinenkin, mutta nyt kun noin on käynyt muutaman kerran niin olen alkanut pelätä sitä enemmän ja enemmän ja sen takia jännitys vaan pahenee. :(
        Mitähän pitäis tehdä? Joskus voin jännityksen takia vaikuttaa epäkohteliaaltakin asiakkaan mielestä ja sitä en missään nimessä haluaisi!
        Hävettää myös, kun toisetkin myyjät ovat ehkä huomanneet mun jännityksen. En enää osaa olla rennosti ollenkaan.
        En ole mikään epäsosiaalinen ihminen, tykkään jutella ihmisten kanssa ja olen iloinen ja reipas. Noi tilanteet vaan saa mut ihan paineeseen...
        En tiedä mitä tehdä :(

        Tiedän kokemuksesta, että kun ongelma on päässyt äitymään noin pahaksi, niin enää ei auta mitkään omat yritykset rauhoittua... ongelma todennäköisesti vain pahenee! Ja mun mielestä tilanteesta pakeneminen ei ole ratkaisu.. pian huomaat, että sua alkaa jännittää ihan missä tilanteessa vaan. Vaikeat asiat on kohdattava, ja kun kerran voitat ne, niin sitä onnen ja rauhan tunnetta ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Sulle tulee sellainen fiilis, että enää mikään ei voi hätkähdyttää sua!

        Mä marssin rohkeesti lääkärin puheille, kun olo alkoi olla tosi sietämätön. Se pelotti aluksi, ja ajattelin, että lääkäri pitää mua ihan hulluna, mutta ei ollenkaan niin. Se oli tosi ymmärtäväinen, ja samanlainen ongelma on yllättävänkin yleinen. Mä olen ammatiltani poliisi, joten jännittämisen näkyminen ei tässäkään ammatissa tunnu kovin hyvältä... se murtaa itsetunnon täysin, ja tuntuu, että kaikki auktoriteetti ja uskottavuus on tipotiessään. Tunnetusti meidän asiakkaat vielä testaa hyvin tarkkaan sun henkistä kanttia... ja oma heikkous paistaa läpi, niin turha on yrittää esittää "kovaa".

        Mä sain propral 40mg, ja se todella auttoi. Lisäksi luin psykologisia opuksia aiheeseen liittyen, ja pikkuhiljaa se sisäinen rauha taas löytyi. Lääkkeet lopetin varovasti sillai, että kannoin lääkepurkkia mukana siltä varalta, että kohtaus iskee.. se lisäsi turvallisuuden tunnetta. Mutta olo on ollut ihanan seesteinen nyt. Tunnen itseni taas normaaliksi ihmiseksi, ja vahvaksi kaikenlisäksi. Onneksi en paennut ongelmaa, vaan kohtasin sen rohkeesti.. tiedän, että pakeneminen olisi vaan pahentanut tilannetta!

        Tsemppiä sulle!

        Ps. Naisille yksi huomion arvoinen juttu.. Mä olen huomannut, että e-pillereillä oli osuutta mun tohon paniikkiongelmaan, koska ongelma ilmeni lähes heti pillereiden aloittamisen jälkeen. Kun lopetin pillerit, niin olo normalisoitui pikkuhiljaa. Kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa!


      • saman kokenut
        Ville kirjoitti:

        Kiitos vastauksista taas!

        Tänään sattui taas tollasia hirveitä tapauksia :( Nykyään töihin pitää pakottaa itsensä. En voi enää nauttia työnteosta ollenkaan vaan koko ajan on ahdistava ja "jäykkä" olo.
        Tänään kassan taakse oli kertyny kauhee jono mulla on ihan törkeet paineet. Asiakkaan jälkeen piti heti palvella toista, eikä ehtiny yhtään siinä välissä rauhoittua.
        Tiedän, että osaan olla tollasissa tilanteissa rauhallinenkin, mutta nyt kun noin on käynyt muutaman kerran niin olen alkanut pelätä sitä enemmän ja enemmän ja sen takia jännitys vaan pahenee. :(
        Mitähän pitäis tehdä? Joskus voin jännityksen takia vaikuttaa epäkohteliaaltakin asiakkaan mielestä ja sitä en missään nimessä haluaisi!
        Hävettää myös, kun toisetkin myyjät ovat ehkä huomanneet mun jännityksen. En enää osaa olla rennosti ollenkaan.
        En ole mikään epäsosiaalinen ihminen, tykkään jutella ihmisten kanssa ja olen iloinen ja reipas. Noi tilanteet vaan saa mut ihan paineeseen...
        En tiedä mitä tehdä :(

        Kannattaa mennä lääkäriin. Kuvailit oireita hyvin. Itselläni oli juuri samanlaisia tuntemuksia ja loppujenlopuksi tilanne paheni niin, etten voinut edes kuvitella meneväni kassalle töihin, enkä edes asiakkaaksi. Kaikki sosiaaliset tilanteet alkoivat ahdistamaan etukäteen, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
        Lääkäri oli kanssani samaa mieltä, että kyseessä on paniikkihäiriö. Minulle määrättiin optipar-nimistä lääkettä ja se auttoi melkein heti. Olin kärsinyt jonkinasteisista kohtauksista jo vuosia, ja kadun sitä etten heti mennyt lääkäriin. Koita hakea keskusteluja esim. hakusanalla paniikkihäiriö. Kohtalotovereita löytyy paljon!


    • Apuamyyjälle

      Hei mulla on jättisuuri ahdistus, en vieläkään osaa toimia jos asiakas haluaa tallettaa tai nostaa rahaa kassalta. Voisiko joku kiltti kertoa miten se tarkalleen menee. Kiitos

      • kkkkxx

        Kuuluuko se sun työtehtäviisi? Silloin sun täytyy kysyä lisäohjeistusta pomolta tai kokeneelta työtoverilta. Eihän me täällä osata neuvoa jonkun työpaikan käytäntöjä. Kysymällä asia selviää, mutta kysymällä työpaikallasi joltain vastaavalta.


    • iloinenpelikaani

      Ihania nämä "kommentoinpa nyt 12 vuotta vanhaa ketjua"- nostot. Ei siinä mitään, samoja asioitahan täällä pyöritellään. Mitä tulee jännitykseen kassalla, niin siihen tottuu. Alussa sählää ja säätää, jossain vaiheessa jännitykseen sopeutuu. Tai sitten ei.

      • Anonyymi

        Ehdin olla 4 päivää kassalla kunnes sain valituksen johtajalta että olen poissaoleva ja haisen. Päädyin lähtemään koska miksi jäisin jos en pysy mukana ja haisenkin vielä.


    • Jännittäjämuidenjoukosta

      Itse kärsin sos.fobiasta eli ns. kahvikuppi tilanteet ynnä kassalla…kun pitkä jono takana ja pitää näpytellä se tunnusluku..helvettiä. Lääkkeet eivät auta. Mutta alkuperäiselle voin sanoa että olen vaistonnut/huomannut kassoja jotka myöskin menevät ns. lukkoon…tekisi mieli halta. Luulin olevani ainoa joka jännittää… Mutta me sos.fobiasta kärsivät eivät kiinnitä kuitenkaan muihin niin paljon huomiota kuin omaan itseemme. Kiitos että olette töissä :-)

    • kassakonepelkoinen

      Mä jännitin kassakonetta jos se meni tilttiin tai tein virhelyönnin ja sit paniikis laskin tämmäskö kassa.tämä oli joskus aikoinaan ja totesinkin ettei musta ole kassatyöhön kun en ikinä ehtiny siihen tarpeeksi perehtyä,noh muu ala olikin sitten mun juttu jossa kassakonetta ei tarvita.

    • Anonyymi

      Samoja tunteita ollut kassalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2342
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1970
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      175
      1766
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe