Lucznik ilmakivääri

Kokkeli -64

Minulla on vanha, mutta täysin toimiva Lucznik-merkkinen puolalainen ilmakivääri. Olen sen saanut aikoinaan pikku nöösinä eräältä tutulta lahjaksi sillä ehdolla, että en koskaan sitä myy, anna enkä muutenkaan hävitä. Oli antajan edesmenneen isän entinen ase.
En ole asetta hävittämässä, mutta kiinnostaisi tietää, onko tuolla mitään esim. keräilyarvoa? Vanhahan tuo on! Löytyy mm. aseen numero ym. aseeseen kaiverretut tiedot.
Eli osaako joku kertoa mikä on aseen arvo ja kiinnostaako tuollaiset esim. keräilijöitä?

6

1645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultimate sniper

Aijaijai, tulee lapsuus mieleen, tuolla Lucznikilla meikäläisen ampumaharrastus sai alkuunsa! Maksoi muistaakseni Anttilan hinnastossa 80 markkaa ja kyllä tehossa piisasi, löi kevyesti naapurin poikien haenelit. Tarkka kuin mikä, vai johtuiko ampujasta...joka tapauksessa tuhansia ja taas tuhansia kuteja sen piipun läpi kulki kunnes jousi pikku hiljaa kuoleentui ja tiivisteet hapertui. Nuoremmat serkkupojat sen peri ja ryökäleet sahasi piipun poikki kun olivat onnistuneet tukkimaan sen jollakin moskalla.
      Keräilyarvoa tuskin aseelle löytyy mutta se tunnearvo...

• dianaimppu

Ensiksikin tulee mieleen tuon vanhan lutkun kunto, se vaikuttaa varmaan hyvin paljon hintaan. En kylläkään osaa arvioida millainen tuollaisen vanhan lutkun hinta voisi olla..ehkä 200-300 euroa..olisiko??

Itse 7 luokkalaisena kävin paikallisessa kelloliikkeessä, en muista miksi mutta sen nurkassa tiskin vieressä oli kaksi imppua ja molemmat oli Dianan lutkuja, lyhyt piippuinen ja pitempi piippuinen, muistaakseni lyhytpiippuinen oli alta viritettävä eli vinulla, muistanko oikein..himoitsin ja unelmoin impusta ja vanhemmat pisti vastaan eikä halunneet ostaa, säästin salaa viikkorahat ja kun hinta oli kasassa niin menin ja ostin kylmästi impun ja vein kotiin, ei tullut sanomista muutoin kuin siitä mistä olin saanut rahat, kerroin että säästänyt olen.

Väljäksi sen varmaan ammuin..kehityinkin hyväksi ja nopeaksi ampujaksi, kiitos siitä että myös katajanmarjoja riitti! Ampuma kokemuksesta oli hyötyä myös armeijassa sillä pääsin tarkka-ampujaksi ja nykyisinkin vielä yli viiskymppisenä teeret tippuu nätisti latvoista, tosin kaliiperi muuttunut .222:seen.

• Kokkeli-64

Tuo on täysin toimivakin vielä ja itseasiassa erittäin hyvässä kunnossa. Lisäksi siinä on alkuperäinen hihna. Piippu taittuu tyvessä olevaa vipua itseensä päin vetämällä ja sitten käsin piippu taittaen alas. On myös melko tarkkakin vieläpä ja jousikin on toimintakuntoinen. Ikää en kyllä tarkalleen osaa sanoa, mutta minä olen saanut sen 80-luvun alussa ja henkilö jonka ase oli alunperin oli ollut jo vuosia ollut kuolleena. Eli ase on ainakin 60-70 luvulta? Mistähän sen iän saisi selville?

• Kokkeli-64

Itseasiassa löysin jutun kyseisen merkkisestä aseesta netistä ja taitaa ollakin vieläkin vanhempi eli ainakin 50-luvulta?

• romperape

Minä taasen ostin tänään rompetorilta aika hienokuntoisen Lucznik 87, en vaan tiedä mitä tuo numero tarkoittaa . Vipu on siinäkin josta painetaan jotta piippu aukeaa sekä liipasimen etuvedon säätö löytyy..."mielenkiintoista"

• Anonyymi

Mulla oli kans 70-luvulla ostettu Lucznik. Sillä lensi mökillä järveen asti, johon ei edes Gamo Hunterkaan pysytynyt. Tehokas siis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe