Föreningen Vapaa Kielivalinta har idag inlett en kampanj och penninginsamling för att göra skolsvenskan frivillig.
Kanske undervisningen i finska också kunde ses över,barn med två hemspråk...svenska / finska kunde kanske få börja med finskan (i svenskspråkiga skolor )litet senare än tredje klassen.
Svenskspråkiga barn behöver också lära sig viktiga världsspråk och inte bara finska.
Busskampanj mot skolsvenska (i Helsingfors )
8
105
Vastaukset
- hoppas det lyckas
Jag beundrar de här språkaktivisterna,vilken otrolig energi och pengar som de offrar för att få obligatorisk skolsvensks slopad.
Möjligtvis finns det kanske viktigare frågor ...men...- majoriteten
Jag tycker det vore fiffigare att bearbeta de riksdagsledamöter som är för fria språkval.
Det är ju ändå riksdagen som besluter i den här språkfrågan. - minispråk
majoriteten kirjoitti:
Jag tycker det vore fiffigare att bearbeta de riksdagsledamöter som är för fria språkval.
Det är ju ändå riksdagen som besluter i den här språkfrågan.Pengarna samlas in för att Vapaa Kielivalinta skall gå ut till finskspråkiga skolor med information om hur onödigt det är att studera svenska i Finland.
- bedrövligt
minispråk kirjoitti:
Pengarna samlas in för att Vapaa Kielivalinta skall gå ut till finskspråkiga skolor med information om hur onödigt det är att studera svenska i Finland.
När det inte annars lyckas att slopa skolsvenska så nu skall barnen hjärntvättas.
- Har inte tid
Vem ordnar en motkampanj?
- otroligt
Knappast någon,inte lönar det sig.Låt nu dom hålla på,tänk om folk skulle sätta samma energi på språkstudier som de här som motarbetar svenskan.
- 228w
otroligt kirjoitti:
Knappast någon,inte lönar det sig.Låt nu dom hålla på,tänk om folk skulle sätta samma energi på språkstudier som de här som motarbetar svenskan.
Stackars svenskspråkiga barn som överöses med information om att deras modersmål är så "dåligt " att det inte lönar sig att lära sig svenska.
- varför månnne ?
228w kirjoitti:
Stackars svenskspråkiga barn som överöses med information om att deras modersmål är så "dåligt " att det inte lönar sig att lära sig svenska.
Jag har många gånger undrat varför det mest är pensionärer som gråter över den här pakkoruotsi,mera sällan ungdomar.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2131752Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411465- 761313
- 541183
- 741085
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla81072- 1091009
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55980Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53880- 82850