Minne voisi siirtyä tästä repivästä ja harhautuvasta esikoisuudesta.
Alkaa olla hengellisten kyynelten mitta täysi.
Puhutaan toista ja tehdään toista. Aina mollataan kirkkoa, mutta omassa hengellisessä silmässä on malka, joka aiheuttaa pahuutta.
Voisiko joku kertoa kirkon/kirkollisen yhteyden..
49
237
Vastaukset
- Teuteuteuteu
Mennään minnw tahansa jos kaikissa lafkoissa tulee autuaaksi niin vaihtoehtoja on paljon. Eli ei mitään ongelmaa .
- teu,
""olin poissa 2 vko , en voinut vastata mihinkään sionä aikana ,
tulin keski viikko iltana joten moenet vastaukset on saaneet odottaa
to ja pe ..ja tässä tapauksessa Su asti ..
Oetteko lukeneet minun sellaisen vastauksen , että joissa´kuissa, uskon piireissä
saatt5aa tulla vain yksi tai ei sitäkän autuaaksi. Se tarkoittaa että ne yli 3500 niin
sanottua Uskon lahkoa ei kaikissa voi tulla autuaaksi monta . vain sen voi tehdä
Jumala , ei teuta eikä kukaan ihminen ,,vain Jeesus Kristus kuin sen sano LUTH-
ER: Kun Jeesus on tullut Viimeiseen Tuomioon , Hän suorittaa sen ei yksikään
ihminen . palataan joskus ..
Omana mielipiteenäni sanoisin, ettei lähteminen välttämättä ratkaise ongelmaa, jos olet juurtunut esikoisuuteen. Nyt pitäisi lakata itkemästä koko porukan puolesta, koska siinä menevät kyyneleet hukkaan. Jumalalta voi rukoilla apua. Niinkuin opetuslapset: Herra auta meitä me hukumme!
Varmaan tunnet luotettavia yksilöitä, joiden kanssa voit jakaa iloasi ja suruasi. Pysykää lähellä toisianne ja rukoilkaa yhdessä sopien, että hän lähettää avun ajallaan.
2. AikaKirja 6: 36. Kuin he rikkovat sinua vastaan (sillä ei yhtään ihmistä ole, joka ei syntiä tee), ja sinä vihastut heidän päällensä, ja annat heitä vihamiestensä alle, vietäviksi vankina johonkuhun maahan kauvas eli lähes;
37. Ja he tekevät sydämestänsä parannuksen siinä maassa, jossa he vankina ovat, ja he kääntyvät, ja rukoilevat sinua vankeutensa maalla ja sanovat: me olemme rikkoneet, väärin tehneet ja olleet jumalattomat;
38. Ja kääntyvät sinun tykös kaikesta sydämestänsä, ja kaikesta sielustansa vankeutensa maalla, jossa heitä vankina pidetään, ja he rukoilevat sillä tiellä maansa puoleen, jonka heidän isillensä antanut olet, ja sitä kaupunkia päin, jonka valinnut olet, ja sen huoneen puoleen, jonka minä nimelles rakentanut olen;
39. Ettäs kuulisit heidän rukouksensa ja anteeksi anomisensa taivaista asumasias istuimelta, ja auttaisit heitä oikeuteensa, ja olisit kansalles armollinen, jotka sinua vastaan syntiä tehneet ovat.
40. Niin anna nyt, minun Jumalani, sinun silmäs avoinna olla, ja sinun korvas ottakoon vaarin rukouksesta tässä paikassa.
41. Niin nouse nyt, Herra Jumala, sinun lepoos, sinä ja sinun voimas arkki: anna pappis, Herra Jumala, olla puetettuna autuudella, ja anna pyhäs iloita hyvyydessä.
42. Herra Jumala! älä käännä pois sinun voideltus kasvoja: muista sen armon päälle, jonka sinä Davidille sinun palvelialles lupasit!- muuttis
Vihne toi hyvän sanan Vanhasta Testamentista.
- Aika käy vähiin
Minun täytyy vilpittömästi sanoa opetuslasten tavoin. "Herra kenen tykö me menisimme, sillä sinulla on iankaikkisen elämän sanat".
On vain ja ainoastaan yksi autuaaksi tekevä seurakunta, vain ja ainoastaan esikoisten seurakunta .
Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. (Hepr.12:22-23)»
Pian saamme siirtyä pois tästä murheen maasta, merkit ovat nähtävillä, ennustukset toteutuvat , vihollinen käy kovin voimallisesti hyökkäyksiin yrittää hajottaa laumaa. Valvokaa edes hetken. - Jeesus on tie
Aika käy vähiin kirjoitti:
Minun täytyy vilpittömästi sanoa opetuslasten tavoin. "Herra kenen tykö me menisimme, sillä sinulla on iankaikkisen elämän sanat".
On vain ja ainoastaan yksi autuaaksi tekevä seurakunta, vain ja ainoastaan esikoisten seurakunta .
Ei, te olette tulleet Siionin vuoren juurelle, elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin luo. Teidän edessänne on tuhansittain enkeleitä ja juhlaa viettävä esikoisten seurakunta, ne, joiden nimet ovat taivaan kirjassa. (Hepr.12:22-23)»
Pian saamme siirtyä pois tästä murheen maasta, merkit ovat nähtävillä, ennustukset toteutuvat , vihollinen käy kovin voimallisesti hyökkäyksiin yrittää hajottaa laumaa. Valvokaa edes hetken.Valvokaa USKOSSA KRISTUKSEEN!!!
Tämä on se sana joka tuo meille elämän, sanoma Jeesuksesta Kristuksesta
meidän Herrastamme ja Vapahtajastamme, joka on verellään ja ristinkuolemallaan sovittanut meidät JUmalan kanssa. Hän on lahjoittanut meille oman vanhurskautensa ja pyhyytensä, ja antanut kaikki syntimme anteeksi iankaikkisella unohduksella.
Joka tämän lahjan hylkää, oli syys mikä hyvänsä (vaikka fanaattinen uskonnollisuus), niin han saa katua sitä iankaikkisesti.
Meidän kristittyjen ei tarvitse odottaa tuskissamme kuolemaa vapauttamaan meitä
ihmiskäskyjen ja ihmisoppien sekä lain orjuudesta, sillä me olemme jo vapaat, monilta puuttuu ainoastaan usko siihen, että Kristus on hänen velkansa maksanut.
Siksi ahditettu kristitty usko nyt jo tänään mitä sinulle on tapahtunut
Pyhässä Kasteessasi. Niin saat kokea ilon ja rauhan, jollaista et kuvitellut
olevan olemassakaan. Jeesus on tie. Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, tämä kutsu on voimassa tänäänkin, ja se koskee meitä kaikkia tasapuolisesti.
Hylkää syntinä kaikki ne syyt jotka estävät sinua uskomasta JUmalan lupaukset todeksi myös sinun omalla kohdallasi. Sillä kaikki mikä ei tule uskosta, se on syntiä.
- muuttis
Ei kaikissa lahkoissa kaikki tule autuaiksi, se on pötypuhetta.
Missä EVANKELIUMI puhtaana saarnataan ja SAKRAMENTIT oikein jaetaan, siellä, jos uskolla ottaa Sanan vastaan, tulee autuaaksi.
Siinä uskossa (JEESUS) kilvoitellen loppuun asti, pelastuu.
Aina on, ja tulee olemaan valhevehnää nisun joukossa, tai toisinpäin, valhevehnän joukossa on nisun jyviä.
Emme siis saa mitään lisäarvoa esikoisuudesta tai evlut kirkosta, vaan yksin Jeesus pelastaa! Jumalan Pojan uskossa kilvoitellen pääsee Taivaan kotiin.
Raamattu kieltää tuomitsemisen, Jeesus kielsi opetuslapsia nyppimästä viljapellosta lustetta ja sanoi, että antaa kasvaa elonkorjuuseen asti. Kristuksen ruumis, eli seurakunta maan päällä on hengellinen ja se on eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa hajallaan käsittäen koko maailman. Jeesus yksin tuntee omansa.- teu.
""muttis""
Niinon , Siinä uskossa kilvoitellen loppuun asti , niin Pelastuu . Sinun ohje oli
nisupellossa Valhevehnää , eli juoplavehnää. Mutta Paavalin esimerkki oli jo
toinen , että kilvoittele Hyvän uskon kilvoitus , jonka olet monen seurakuntalaisen
läsnä ollessa tunnustanut.
- Tukea tasvitset
Joukossamme on paljon veljiä ja sisaria joiden kanssa voit jakaa näitä
tuskiasi. Vertaistuki on tärkeätä. Tärkeintä on kuitenkin lukea ja kuunnella
Raamattua, siihen on hyvät mahdollisuudet nyt sähköisenä aikana.
Oma sivustomme antaa mahdollisuuden jakaa näitä asioita ja saada tukea. Minun mielestäni identiteettikriisissä ei auta luterilaisuuden kriteerit.
- yx tykkää äireestä
Vihne, vaikka sinua eivät auta Lutherin JUmalan sanan mukaiset opetukset,
mutta niille joilla on usko ja kaipaus JUmalan lasten iloon ja vapauteen
niille Lutherin opetukset Raamatusta voivat olla monille taivaan portti.
Pysytään siis asiassa. yx tykkää äireestä kirjoitti:
Vihne, vaikka sinua eivät auta Lutherin JUmalan sanan mukaiset opetukset,
mutta niille joilla on usko ja kaipaus JUmalan lasten iloon ja vapauteen
niille Lutherin opetukset Raamatusta voivat olla monille taivaan portti.
Pysytään siis asiassa.Itse olen saanut Lutherin kirjoituksista johdatuksenomaisesti hyvin paljon apuja uskossa kasvamiseen. Kuitenkin rohkenen sanoa, että ei kannata lukittua Lutheriin, koska armo on uusi joka päivä ja armo kasvattaa raamatun sanan mukaan. Ihminen muuttuu hyvin herkästi Jumalal lapsesta jumalan lapsenlapseksi, jos pysyvästi on oppi-isä, jota ei saa loukata.
- teu,
""vihne""
Miten niin sinun mielestäsi , ei identiteettikriisissä auta.
LUTHERI: laisuusuuden kriteerit , kun minusta senpitää
auttaa hyvinkin. Ja vahvasti ..
Olihan Lutherilla ainakin 11 jotka jäi suorittamaan tehtäviään.
Kun Jumala kutsui hänet tykösä. 1546. Jolloin luther , oli 63. v.
Ensimmäinen oli Melanghton ...ja 10 muuta tällä lailla laskien
heitä on tarpeeksi .. ketä ilmoitan jos tarvitään .. teu, kirjoitti:
""vihne""
Miten niin sinun mielestäsi , ei identiteettikriisissä auta.
LUTHERI: laisuusuuden kriteerit , kun minusta senpitää
auttaa hyvinkin. Ja vahvasti ..
Olihan Lutherilla ainakin 11 jotka jäi suorittamaan tehtäviään.
Kun Jumala kutsui hänet tykösä. 1546. Jolloin luther , oli 63. v.
Ensimmäinen oli Melanghton ...ja 10 muuta tällä lailla laskien
heitä on tarpeeksi .. ketä ilmoitan jos tarvitään ..Tottakai jokaisella johtajalla on kuuliaiset seuraajansa, mutta ei yksitoista seuraajaa hänetä Messiasta tee. Hän oli aikansa merkittävä henkilö, mutta en hyväksy toisenlaisten uskovien pois sulkemista tästä en koskaan luovu, koska Jeesus on lunastanut ne toisetkin.
- Pellonmies
Riippuu vähän paikkakunnasta. Rauhan Sanan piiriin tulee kokoajan joitakin jotka ovat kokeneet olonsa entisessä vaikeaksi, niin esikois kuin vl väestäkin. RS on kirjava, todella kirjava, mutta samalla siellä on tilaa olla monenlaisten mielipiteitten kanssa. Ruotsinkieliset ja Tornionlaakso ovat konservatiivisemmat samoin Ylivieskan seutu.
Monissa riitakysymyksissä, jotka olivat esikoisten ja vl väen kanssa suhteessa Rauhan Sanaan, niin näissä kysymyksissä vl ja esikoiset ovat nyt vuosikymmenet jälkeen päin joutuneet toteamaan, että RS väki oli oikeassa.!- vainoko väsyttää
Mitä jos palaisit suoraan Raaamattuun, miten siinä kävisi mitä luulet?
mihin tarvitaan jotain Rauhan Sanaa?
tiedän tasan tarkkaan mitä on vaino, siitäkö on kyse, ettei jaksa elää muuta kuin parvessa? - SLEY-boy
Rauhan sana on siinä mielessä hyvä hengellinen viitekehys, että voi käydä esim. joskus SLEY:n messuyhteisöissä ja Rauhan Sanassa olematta "Helvetin matkalainen". VL-kristitty jos harhautuu SLEY:n tilaisuuteen, on jo VL-kontekstissa "kieltänyt uskonsa". Tällaista ahtautta meillä on ev. lut. kirkossa. Mut siis Rauhan sana ja SLEY varmaan turvallisia viitekehyksiä. Molemmat tuttuja itelleni.
- eipä vääristellä
SLEY-boy kirjoitti:
Rauhan sana on siinä mielessä hyvä hengellinen viitekehys, että voi käydä esim. joskus SLEY:n messuyhteisöissä ja Rauhan Sanassa olematta "Helvetin matkalainen". VL-kristitty jos harhautuu SLEY:n tilaisuuteen, on jo VL-kontekstissa "kieltänyt uskonsa". Tällaista ahtautta meillä on ev. lut. kirkossa. Mut siis Rauhan sana ja SLEY varmaan turvallisia viitekehyksiä. Molemmat tuttuja itelleni.
RS Boy
Kaikki vapaudet ovat esikoislestadiolaisuudessakin, voi käydä vaikka hel'vetinenkeleille todistamassa Kristuksesta jos rahkeet riittää.
MItään ei tarvitse välittää johtajien mielipiteistä, hekin ovat heikkoja syntyisiä
ihmisiä ja heillä on omat ongelmansa.
Mikään nimike ei ole itsetarkoitus vaan jokainen tarvitsee yhteisön, jossa elää ja kasvaa. Irralliset solut eivät elä kauaa. Solun tulee olla kiinni samassa verenkierrossa muiden kanssa. Irrallinen solu on hilsettä, joka imuroidaan lattialta ja poltetaan topinojalla.
- tahtoo tietää
kenen muiden vihne?
tahtoo tietää kirjoitti:
kenen muiden vihne?
Täsmennätkö vähän, että osaan vastata oikeaan kysymykseen?
- tahtoo tietää
vihne kirjoitti:
Täsmennätkö vähän, että osaan vastata oikeaan kysymykseen?
>Solun tulee olla kiinni samassa verenkierrossa muiden kanssa<
Ketä tarkoitat näillä muilla?
Minulle ovat sisaria ja veljiä kaikki, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi lihaan tulleksi Jumalan Sanaksi ja omaksi Vapahtajakseen. Seurakunnista sopivat kaikki, joissa julistetaan pelastusta Kristuksen Ristintyön tähden.
- yx luterilaine
>vihne
8.9.2014 15:03
Kaikki muut sinulle käy paitsi luterilaiset? Rautanaula? yx luterilaine kirjoitti:
>vihne
8.9.2014 15:03
Kaikki muut sinulle käy paitsi luterilaiset? Rautanaula?Luterilaiset sopivat kyllä siihen paitsi tunnustuskirjoillaan toisia pois-sulkevat eivät mahdu omasta syystään siihen.
- puolensa kummallai
vihne kirjoitti:
Luterilaiset sopivat kyllä siihen paitsi tunnustuskirjoillaan toisia pois-sulkevat eivät mahdu omasta syystään siihen.
Niih ... kieltämättä,tunnustuskirjoitakin on saattanut tulla joillekin pedanttisuuteen sairastuneille riippa, joka estää yhteyden laajempaan Kristuksen kirkkoon.
Mutta evankelisluterilaisina meillä on selvä uskontunnustus joka sitoutuu
kolmeen alkukirkon uskontunnustukseen, päinvastoin kun monet nykyiset
kirkon ulkopuolella toimivat liikkeet. Tällaisissa liikkeissä julistus elää
kovasti, mutta eivät hekään sakraaliyhteyttä tunnusta evankelisluterilaisten
kanssa. Oppi Kasteesta on alunperinkin ajanut heidät eroon vanhasta kirkosta
(ortodoksit roomaslaiskatoliset ja luterilaiset).
- lhpk
Minne voi siirtyä? esim. luthersäätiön jumalanplálveluksissa saa kuulla raamatullista sanaa ja nauttia ehtoollista. Siellä on meitä es.lestoja, sley:n porukkaa, valtakirkkoon pettyneitä ym. Siellä sallitaan myös se, jos haluan joskus käydä seuroissa. se on ok. Suosittelen tutustumaan. Siellä pääpaino evankeliumin julistuksessa, toisin kuin yleensä se mielletään ainoastaan yhden asian eli naispappeuden vastustusliikkeeksi.
- LLL-säätiö?
Taitaa mennä ojasta allikkoon, jos hyväksyt luther-säätiön jakaman ehtoollisen, mutta et sitten esikoisten jakamana? Mitä lisäarvoa antaa se, jos ehtoollisen jakaa teologikoulutuksen saanut, kuin maallikko? Varsinkin jos molemmat on irtautunut ev.lut. kirkon paimennuksesta?
Hyväksyn ja ymmärrän luther-säätiön toimet sakramentti asiassa ja hyväksyn myös samasta syystä myös esikoistenkin halun ottaa sakramentit omaan käyttöön. LLL-säätiö? kirjoitti:
Taitaa mennä ojasta allikkoon, jos hyväksyt luther-säätiön jakaman ehtoollisen, mutta et sitten esikoisten jakamana? Mitä lisäarvoa antaa se, jos ehtoollisen jakaa teologikoulutuksen saanut, kuin maallikko? Varsinkin jos molemmat on irtautunut ev.lut. kirkon paimennuksesta?
Hyväksyn ja ymmärrän luther-säätiön toimet sakramentti asiassa ja hyväksyn myös samasta syystä myös esikoistenkin halun ottaa sakramentit omaan käyttöön.Ei se ihan noin mene.
Muistapas kriteerit, jolla Luther määritteli oikean seurakunnan.
Kannattaa miettiä kummassa sana saarnataan tarkemmin.- Vähän totutta mukaan
tyhmelin kirjoitti:
Ei se ihan noin mene.
Muistapas kriteerit, jolla Luther määritteli oikean seurakunnan.
Kannattaa miettiä kummassa sana saarnataan tarkemmin.Ettekös juuri täällä tuo sitä kuningasajatusta ettei sakrantin pyhyys kärsi jakajasta. Mutta nyt kuitenkin tökkäs.
Maallikon jakamana se on aivan yhtä pyhä ja kallis kuin kirkon virka-asuisen palkkapaimenen jakamana. Toki arvosta enemmän maallikkoa koska heillä on elävä usko ja vilpitön mieli niin jakajalla kuin sakramentin saajallakin.
Uskoton voi aivain vapaasti astella vipillisin mielin Herran pöytään vain näyttääkseen ja vahvistaakseen omaavanhurskauttaan.
Luther kirjoittaakin he käyvät Herran pöytään tuomioksensa. - siion kuulee
LLL-säätiö? kirjoitti:
Taitaa mennä ojasta allikkoon, jos hyväksyt luther-säätiön jakaman ehtoollisen, mutta et sitten esikoisten jakamana? Mitä lisäarvoa antaa se, jos ehtoollisen jakaa teologikoulutuksen saanut, kuin maallikko? Varsinkin jos molemmat on irtautunut ev.lut. kirkon paimennuksesta?
Hyväksyn ja ymmärrän luther-säätiön toimet sakramentti asiassa ja hyväksyn myös samasta syystä myös esikoistenkin halun ottaa sakramentit omaan käyttöön.Luthersäätiö
Eihän kyse ole yksinomaan sakramenteista vaan sanasta myös. Opetuksen tulee olla raamatullista, eikö niin?
Esikoisuuden ongelma on ettei opeteta mitään muuta raamatusta kuin muutamista, aina samoista luvuista vuosikymmenistä toisiin. Ei ihme että kuulijat ovat vähintäin puoliunessa.
Niin Luthersäätiössä (Lähetyshiippakunta nyk.) kuin muissakin kristillisissä liikkeissä, yhdistyksissä, kirkosta puhumattakaan on monipuolista opetusta. On raamattupiirejä, miesteniltoja, rukousryhmiä, keskusteluryhmiä ja kaikki ovat niissä Jumalan sanan ympärillä oppimassa.
Tehdäänhän essuissakin pyhäkoulutyötä, mutta niin tehdään muuallakin. Vähän totutta mukaan kirjoitti:
Ettekös juuri täällä tuo sitä kuningasajatusta ettei sakrantin pyhyys kärsi jakajasta. Mutta nyt kuitenkin tökkäs.
Maallikon jakamana se on aivan yhtä pyhä ja kallis kuin kirkon virka-asuisen palkkapaimenen jakamana. Toki arvosta enemmän maallikkoa koska heillä on elävä usko ja vilpitön mieli niin jakajalla kuin sakramentin saajallakin.
Uskoton voi aivain vapaasti astella vipillisin mielin Herran pöytään vain näyttääkseen ja vahvistaakseen omaavanhurskauttaan.
Luther kirjoittaakin he käyvät Herran pöytään tuomioksensa.Nyt ei puhuttu puhtaista käsistä. Vaan puhuttiin missä on oikea seurakunta, tai oikeastaan missä on Kirkko.
CA VII: "Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta ja ettei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset."
On siis oleellista, että oikeassa Kirkossa evankeliumin oppi on oikea ja sakramentit oikein jaetaan. Sellainen mullilauma, joka ei täytä näitä kriteerejä, ei ole Kirkko tai edes osa Kirkkoa.
Sitten kommentti "Vähän totutta mukaan" esittämään väitteeseen.
CA XIV: ".., ettei ole sallittavaa kenenkään hoitaa kirkossa sakramentteja eikä sananpalvelusta ilman asianmukaista kutsumista. Tämän he hyväksyvät sikäli kuin meillä on käytössä kirkkolain mukainen pappisvihkimys. .. haluamme säilyttää kirkollisen hallinnon ja arvojärjestyksen, vaikka ne olisivatkin ihmisten aikaansaannosta. Olemme näet selvillä siitä, että isät ovat hyvässä ja hyödyllisessä tarkoituksessa panneet toimeen kirkollisen järjestyksen sillä tavoin kuin vanhat kirkolliset säännökset kuvaavat. "
Tämänkin tekstin ovat arvoisat lapinvanhimmat OM ja GP itse nimikirjoituksellaan vahvistaneet vuonna 1994.
Sakramentteja ei voi ottaa omiin käsiin, koska sakramenttien toimittajaa ei ole ordinoitu VIRKAAN. Maallikko siis ei saa konsekroida alttarin sakramenttia, koska häntä ei ole vihitty papiksi. Ordinaation eli vihkimyksen voi suorittaa vain sellainen joka on itse tullut ordinoiduksi. Esikoislestadiolaisuudessa ei ole ainuttakaan ordinoitua piispaa.- lhpk
LLL-säätiö? kirjoitti:
Taitaa mennä ojasta allikkoon, jos hyväksyt luther-säätiön jakaman ehtoollisen, mutta et sitten esikoisten jakamana? Mitä lisäarvoa antaa se, jos ehtoollisen jakaa teologikoulutuksen saanut, kuin maallikko? Varsinkin jos molemmat on irtautunut ev.lut. kirkon paimennuksesta?
Hyväksyn ja ymmärrän luther-säätiön toimet sakramentti asiassa ja hyväksyn myös samasta syystä myös esikoistenkin halun ottaa sakramentit omaan käyttöön.Hyvä LLL-säätiö. Teologinen koulutus itsessään ei anna mitään lisäarvoa. Mutta teologinen koulutus auttaa sakramentin jakajaa ymmärtämään, mistä sakramenteissa oikeastaan on kyse. Esikoislestadiolaisilla saarnaajilla ei ole mitään koulutusta, eikä varmaan tulekaan. Uskon, että useimmat saarnaajat eivät erota oikein viiniä Jeesuksen verestä eivätkä leipää Kristuksen ruumiista. On suuri huoli siitä, että sakramentit tulevat oikein jaettua. Esikoisuudesta puuttuu täysin opetus sakramenteista. Olisi hyvä vaikka aloittaa Lutherin vähä- ja isokatekismuksesta. Jos haluaa ehtoollisesta enemmän tietoa, niin Lutherin Kristuksen ehtoollisesta - suuri tunnustus on jämerää luettavaa. Kasteesta löytyy Lutherin ohella myös Matti Väisäsen loistava teos Pyhä kaste raamatussa.
- pohdiskelija2
tyhmelin kirjoitti:
Ei se ihan noin mene.
Muistapas kriteerit, jolla Luther määritteli oikean seurakunnan.
Kannattaa miettiä kummassa sana saarnataan tarkemmin.Mietiskelin kummassa sana saarnataan tarkemmin...
Jos sana pilkotaan lutherin tavoin puhumiseen parannuksesta ja evankeliumista tai synnistä ja armosta:
Vapaasti muisteltuna:
Jos parannussaarna (puhe synnistä) lakkaa kaikumasta - > kuulijat kadotukseen
ja sama toisin päin. Täällä ketjussa mainittiin, että luther-säätiössä lähinnä keskitytään toiseen.
Sana taitaa tarkemmin tulla saarnatuksi siellä missä molemmat esiintyvät.
En näe siis argumentatiivista eroa jakaako luther-säätiön koulutettu teologi, kuitenkin valtakirkon ulkopuolisena, ehtoollisen vai el-saarnaaja vaikkakin akateemista tutkintoa vailla, sellainen pitäisikö sanoa lutherin kuvailema "vaikka aasi jakaisi" ehtoollisen valtakirkon ulkopuolella, - Ettes edes häppee
pohdiskelija2 kirjoitti:
Mietiskelin kummassa sana saarnataan tarkemmin...
Jos sana pilkotaan lutherin tavoin puhumiseen parannuksesta ja evankeliumista tai synnistä ja armosta:
Vapaasti muisteltuna:
Jos parannussaarna (puhe synnistä) lakkaa kaikumasta - > kuulijat kadotukseen
ja sama toisin päin. Täällä ketjussa mainittiin, että luther-säätiössä lähinnä keskitytään toiseen.
Sana taitaa tarkemmin tulla saarnatuksi siellä missä molemmat esiintyvät.
En näe siis argumentatiivista eroa jakaako luther-säätiön koulutettu teologi, kuitenkin valtakirkon ulkopuolisena, ehtoollisen vai el-saarnaaja vaikkakin akateemista tutkintoa vailla, sellainen pitäisikö sanoa lutherin kuvailema "vaikka aasi jakaisi" ehtoollisen valtakirkon ulkopuolella,IHmisoppin ja ihmiskäskyjen saarnaamisesta ei seuraa minkäänlaista parannusta.
Puhumattakaan että ryhdytään heikkojen ihmisten mielipiteitä nimittämään jumalansanaksi jonka rikkomisesta seuraa kadotustuomio. Ja entäs sitten tuo
luottamus? Menee jo reilusti sairauden puolelle ryhtyä JUmalan sanan sijasta luottamaan Jellivaarassa asuvaan muutamaan narsistiseen mieheen. Tällainen julistu ei ole parannussaarnaa eikä se ole evankeliumion saarnaa, ja tätä on nyt tarjolla esikoislestadiolaisuudessa kuulemani mukaan nyvin laajassa mittakaavassa. - teu,
tyhmelin kirjoitti:
Ei se ihan noin mene.
Muistapas kriteerit, jolla Luther määritteli oikean seurakunnan.
Kannattaa miettiä kummassa sana saarnataan tarkemmin.""Tyhmelin ""
Ei se ihan noin mene . Sillä Luther määritteli Seurakunnan .
Että Täällä se tunnistetaan. PYHÄ HENKI ja Kreistruksen
seurakunta . Kolmiyhteinen JUMALA. Pyhä Henki o9on Isän Jumalan hewnki ja Jeesuksen Kristuksen henki, Jumala on ilmoittanut itsensä meille Isänä , Piokana ja Pyhänä Hengenä , siiä Kolmiyhteinen Jumala Tulkoon teidän kaikkien 0saksi Herran
Jeesuksen Kristuksen ARMPO, Jumalan Rakkaus ja ja Pyhän Hengen yhteys 2Kor -
13:13. .
44. Seurakunta , Kristuksen Ruumis .
45. Seurakunta on yksi ... Yksi on Kristuksen Kaste ,. yksi on Herra , yksio on Usko ,
... Kristuksen seurakunta on yksi sen tähden , että sillä on yksi Herra , yksi Usko ,
... Ja yksi Kaste . Ulkonasisesti Se täällä maan päällä esiintyy eri Kirkkokunnissa ja paikakallisseurakunnissa . , ks. Ef. 4:5 .
46. Seurakunta on pyhä.
47. Seurakunta on yhteinen .
48. Yhteinen kristiullinen tunnustus seurakunnasta.
49. Seurakunnan jäsenet
50. Taisteleva jha riemuitseva seurakunta..
kaikkiin löytyy vastiunetta ,vähässäkin katekismuisessa .Kuten
tuohonm yllä , Ilm. 7:9. Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon
Niin suuren , ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan . Siinä oli ,
ihmisiä kaikista maista , kaikista kansoista , ja heimoista ja ne puhuivat kaikkia kieliä
He seisoivat Valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään
Palmun oksa ..
Esimerkki koulumaailmasta. Olen kuullut joskus seuraavan asian. Jos opettajan pitää opettaa asia A. Niin hänen tulee tietää asiasta AAA. Jos aikoo tutkia opetusta varmaan tästä voidaan johtaa seuraava yhtälö: Pitää hallita AAAAAAAA. Onko tyhmelin sinulla koulun tarkastajan taidot?
- :-))))))))
tyhmelin kirjoitti:
Riippuu koulusta. Tässä koulussa pärjännee lastentarhan oppimäärällä.
Näin sanoo korkeasti oppinut, kiitos tästä. :-)))))))))))
:-)))))))) kirjoitti:
Näin sanoo korkeasti oppinut, kiitos tästä. :-)))))))))))
Olisin kiitollinen jos joku oikea dogmaatikko ottaisi hommakseen tehdä kansantajuisen opaskirjan tai dokumentin, jossa kerrottaisiin selkeästi mikä tässä hommassa mättää. Nykyiset opukset eivät kelpaa - ne ovat joko liian tieteellisiä tai sitten liian kilttejä.
On se kumma - pitääkö itse tehdä sellainen? Miksi oikeat dogmaatikot eivät tee sitä työtä, mitä varten dogmatiikka on ?
- www.evl.fi
en siirtyisi minnekään, jäisin kotiin, kuuntelisin kirkon menot yms.. ja miettisin onko esikoisuus lapin ja saarnaajien bisnes, - niin kiinteä on veljien- meno/salamyhkäisyys..
- Lars leukkunen
OTA OFTAMIN XXL,, malkalähtee ja näkö.
- Syn Her jesuk nim an
Help. Tyynelle Sley, googleta.
Väljempi henkisesti, ei mututuntumaa puheissa, ei tuomita pöntöstä, ei takerruta hiusten pituuteen, tai mitä sinulla on päällä taiu alla, saat laulaa kuorossa. Kelpaako armo ja rakkaus? jos niin, käy ihmeessä lohduttamassa sieluasi siellä, vaikka kokeilemalla. Uskon että pidät, silti tosiystävät säilyy elest, jos niitä on. - miten on
En ole koskaan kuullyut Raamatullista parannussaarnaa eli siis evankeliumia kirkon jumalanpalveluksistra radiosta.
Onko se sitä tarkkaan Sanan saarnaamista, mitä asiasta arvellaan?
kaikkea humaania tyhjähuminaa ja usvaa kylläkin viikoittain.- ????
Etkö todella ole kuullut?
Minä kuulin tänään viimeksi, kun luettiin päivän tekstejä - epistolateksti jos mikä on parannussaarnaa parhaimmillaan kuten myös evankeliumiteksti.
Eivätkö ne sinusta ole sitä?? - tee parannus
Voi ressukka sinua, etkö sinä todellakaan tiedä kuinka syvälle sinun kosviisi
on korvatulpat lykätty esikoislestadiolaisten valheiden avulla. Et sinä kykene kuuntelemaan mitään kirkossa etkä muidenkaan uskovien opetuksia. Vähällä ymmärrykselläsi et tajua sitä ettei vika ole muiden julistuksissa, vaan sinun valheessasi joka on täyttänyt sekä pääsi että sydämesi.
Kun rukoilet nyt Jeesusta avaamaan korvasi ihan oikeasti evankeluumille, niin tulet kokemaan ihmeitä elämässäsi. Saat kokea todellisen ilon evankeliumin sanasta ja Jeesuksen ylistys alkaa pursuamaan suustasi ja sydämestäsi valtoimenaan, tämän nykyisen saastaisen valhe- narinan sijasta.. - teu,
???? kirjoitti:
Etkö todella ole kuullut?
Minä kuulin tänään viimeksi, kun luettiin päivän tekstejä - epistolateksti jos mikä on parannussaarnaa parhaimmillaan kuten myös evankeliumiteksti.
Eivätkö ne sinusta ole sitä??""????""
Samoin minä kävin Kirkossa Tekstit oli puhuttelevat ,
Meillä , luki ensimmäisen seurakuntalainen , ja toisen
Lahdessa loauneella virassa oleva pappi HP. hänen
Kouliintunut ääni oli hieno ,,Hänen tumma ääni oli
kuin etelämeren yö , aihe oli Sadon korjuu ja metsästys
Sitten TT: Pokki piti saarnan . asiat paranee kun hänkin
on Lahtelainen en tiedä mistä seurakunnasta .. - TEU,
teu, kirjoitti:
""????""
Samoin minä kävin Kirkossa Tekstit oli puhuttelevat ,
Meillä , luki ensimmäisen seurakuntalainen , ja toisen
Lahdessa loauneella virassa oleva pappi HP. hänen
Kouliintunut ääni oli hieno ,,Hänen tumma ääni oli
kuin etelämeren yö , aihe oli Sadon korjuu ja metsästys
Sitten TT: Pokki piti saarnan . asiat paranee kun hänkin
on Lahtelainen en tiedä mistä seurakunnasta ..JOS TARKOITAT MINUA..
OLEN 1962 TEHNYUT PARANNUKSEN JA SITÄ
OLEN UUDIUSTANUT TÄNNE ASTI n. 52VUOTTA
JO , OLEN AIKA HYVILLÄNI TÄHÄN. .
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904383
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?572974Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1132511Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1132321- 402003
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281967Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2221723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki641647Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91627- 291608