Joka päivä ja aina vaan enemmän

Noviisi alkoholisti

Moi!

Ennen ihmettelin miten joku pystyy juomaan joka päivä. Itselläni jo pelkkä krapula esti ajatuksenkin siitä...

Sitten sitä kuitenkin pikkuhiljaa tuli tavaksi ottaa olut tai pari rankan päivän jälkeen kun pääsi kotiin. Ja joskus kolmas, ehkä neljäskin.

Tuosta "pikkuhiljaa" -aloituksesta on nyt parisen vuotta. Kuluneen vuoden aikana olen ollut täysin ilman alkoholia pari päivää. Nykyään päivän jälkeen kuluu joka päivä 6-12 annosta.
Kesälomalla tuli otettua enemmänkin, ja se "jäi päälle". Käytännössä Illan tissuttelu ei vaikuta mitenkään seuraavan päivän toimintoihin, eli käyn töissä ihan normaalisti ja elän muutenkin normaalia elämää.

Nykyään kuitenkin on vaikeaa saada päivä käyntiin ilman yhtä tai kahta olutta. Kaikki vain vituttaa ja ahdistaa, sama koskee iltoja. Monesti päivän aikana mietin että jospa tänään ei avaisikaan sitä olutta, ainakaan heti kotiin päästyä. Ehkä vaikka vain yömyssy tänään... Mutta se on kovin vaikeaa. Olo vain tuntuu niin paljon paremmalta pienessä sievässä. Se pieni sievä vain tuntuu tarvitsevan kerta kerralta enemmän syntyäkseen.

Aamulla, ennen töihin lähtöä, on tosiaan tullut tavaksi että otan sen yhden tai pari olutta. Vain sen verran että olen ajokunnossa. Vaikka tiedostankin että minulla taitaa olla ongelma, en koskaan aja autoa ellen ole varma että olen alle 0,5 promillessa. Juoppo saatan olla, mutta en rattijuoppo!

Jos olutta ei ole, juon jotain muuta missä alkoholia on ja mitä taloudesta sattuu löytymään. Kirkasta, viiniä, likööriä... Sieluun sattuu hömpsytellä kallista viskiä "muuten vaan", mutta kun... On vaan henkisesti niin paha olla jos ei saa sitä naukkua. :(

Muutamana päivänä on tullut laimennettua 70-volttista absinttia ja hörpättyä siitä ennen töihin lähtöä.
Välillä herään yöllä, ja jos en saa unta, juon nopean oluen. Sitten taas uni maistuu. Muutenkin on vaikea nukahtaa jos ei ole tarpeeksi alkoholia veressä.

Tää ei enää ole normaalia, ei lähellekään. Olen tiennyt sen jo pitkään, mutta henki on heikko. Ongelmani ei näy ulospäin, eikä kukaan ole siihen puuttunut. Läheiseni tietävät että juon liikaa ja ovat siitä maininneet, mutta minkäs he sille voivat? Kuitenkin elämäni sujuu "normaalisti", eli "ongelmaa ei ole."

Itseäni tämä kuitenkin vaivaa. Tiedän että alkoholin vaikutuksen alaisena olemisesta on tullut minulle normaali olotila ja sen takia on PAHA olla selvinpäin. Ahdistaa ja vituttaa, mutta siitä pääsee eroon kun ottaa. Aivokemiat ovat muuttuneet ja se on kovin ongelmallista.

Haluaisin päästä ongelmastani eroon. En oikeastaan haluaisi lopettaa juomista, vaan päästä siihen tilanteeseen mikä oli ennen, siihen että pari kertaa kuussa kävi baarissa kavereiden kanssa tai istui muuten vaan iltaa ja piti hauskaa alkoholin kanssa. Nyt tuntuu siltä ettei koskaan ole hauskaa ILMAN sitä alkoholia.

En halua mihinkään AA-kerhoon lopettamaan kokonaan käyttöä. Haluan takaisin kohtuukäyttäjäksi.
Miten voin toteuttaa muutoksen elämässäni?

Tämä ei voi jatkua näin, varsinkin kun tuntuu että tilanne vain pahenee koko ajan.

30

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain tars tehrä

      Teen ja toimin aikalailla samoin kuin sinä, työpäivän jälkeen yleensä kuusi kaljaa mutta yöllä en juo enkä aamulla ennen töihin lähtöä. Aamuisin kyllä mutta vain vapaapäivisin. Minustakaan ei ole varmaankaan töissä eikä muuallakaan ole huomannut mitään, luulisin. Näin on mennyt jo yli kymmenen vuotta mutta tämän kesän jälkeen olen huomannut että alkaa tuntumaan töissä ja vapaallakin ongelma. Väsyttää, unet ovat vain kaljahöyryä, kädet ovat alkaneet vapisemaan, töitä jää tekemättä kotona, olo on vaan aina kaikin puolin kuin osuuskaupan hevosella. Varoitan sinua, vaikuttaa että olet aika nuori. En usko että voit ryhtyä kohtuukåyttäjäksi. Minä en voi kokemuksesta neuvoa alkon lopettamisen suhteen mitään koska en ole nähnyt kokonaista selvää päivää vuosiik ja minua ainakin pelottaa ja ahdistaa lopettaminen. En myöskään mene mihinkään kerhoon enkä työterveyshuoltoon asian tiimoiltaa mutta tiedän myös etten enää voi lopettaa juomista ilman ulkopuolista apua tai pillereitä. Ainoaksi vaihtoehdoksi olen ajatellut mennä käymään yksityisellä lääkärillä jospa sais jotain tabuja vieroitusoireisiin. Onko kellään niistä kokemusta?

      • Noviisi alkoholisti

        Kiitos vastauksesta!

        Ikäni ja sukupuoleni jäi tosiaan pois tuosta, olen 35 -vuotias mies.

        Itselläni myös tässä parin vuoden aikana tullut käsien vapina, En itse huomaa sitä ollenkaan, mutta muut huomaavat ja ihmettelevät. En silti usko että se on krapulan oire, mutta paljon mahdollista että liittyy alkon käyttöön kuitenkin jotenkin.

        Muutenkin tunnistan kyllä samoja fiiliksiä kuin sinulla. Väysymys ja yleinen voimattomuus on vahvasti läsnä. Ei aina, mutta usein, enkä ole osannut löytää mitään yhdistävää tai erottavaa tekijää ahkerien ja saamattomien päivien välillä. Töitä ei kotona ole, mutta kotityöt kyllä jäävät niiden harvojen ahkerien päivien murheeksi ja tehtäväksi. Kaaos valtaa asunnon nopeasti jos motivoitunutta päivää ei satu tarpeeksi usein.

        Olen myös miettinyt lääkäriapua, mutta onko heillä muuta keinoa pakissa kuin joku antabushoito?
        Toivoisin että olisin vielä siinä tilanteessa että vähentäminen olisi mahdollista, vaikka lopettaen kokonaan joksikin aikaa, elämäntapojen remontoinnilla ja sitten yrittämällä siirtyä "normaaliin" kuluttamiseen.

        En silti tiedä onko se mahdollista. Voimia ja tahtotilaa ei ainakaan tunnu siihen löytyvän tarpeeksi, vaikka tiedostaminen ja tahto olisikin olemassa. :(


      • pakki tyhjänä
        Noviisi alkoholisti kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!

        Ikäni ja sukupuoleni jäi tosiaan pois tuosta, olen 35 -vuotias mies.

        Itselläni myös tässä parin vuoden aikana tullut käsien vapina, En itse huomaa sitä ollenkaan, mutta muut huomaavat ja ihmettelevät. En silti usko että se on krapulan oire, mutta paljon mahdollista että liittyy alkon käyttöön kuitenkin jotenkin.

        Muutenkin tunnistan kyllä samoja fiiliksiä kuin sinulla. Väysymys ja yleinen voimattomuus on vahvasti läsnä. Ei aina, mutta usein, enkä ole osannut löytää mitään yhdistävää tai erottavaa tekijää ahkerien ja saamattomien päivien välillä. Töitä ei kotona ole, mutta kotityöt kyllä jäävät niiden harvojen ahkerien päivien murheeksi ja tehtäväksi. Kaaos valtaa asunnon nopeasti jos motivoitunutta päivää ei satu tarpeeksi usein.

        Olen myös miettinyt lääkäriapua, mutta onko heillä muuta keinoa pakissa kuin joku antabushoito?
        Toivoisin että olisin vielä siinä tilanteessa että vähentäminen olisi mahdollista, vaikka lopettaen kokonaan joksikin aikaa, elämäntapojen remontoinnilla ja sitten yrittämällä siirtyä "normaaliin" kuluttamiseen.

        En silti tiedä onko se mahdollista. Voimia ja tahtotilaa ei ainakaan tunnu siihen löytyvän tarpeeksi, vaikka tiedostaminen ja tahto olisikin olemassa. :(

        Tuskin pystyt vähentämään.


    • Yx työntekijä

      Miten teillä töissä ei huomata jos aamulla otatte? Kyllä vaan haistaisin jos työkaveri olisi naukkaillut. Ja haistankin joskus, mutta yleensä kaveri silloin kertoo että on ollut jotkut bileet. Tämä on meillä töissä aika harvinaista. En varmaan mitään sanoisi, jos ei itse kertoisi. Joku toinen kyllä sanoisi ja esimies rupeaisi asiaa hoitamaan. Tietenkin puuttuminen on oikein, mutta itse en vain sitä uskaltaisi tehdä.

      • Noviisi alkoholisti

        Teen hyvin itsenäisesti suoritettavaa työtä ja kontaktit työkavereihin ovat melko vähissä työpäivän aikana.
        Lisäksi poltan tupakkaa, ja kun en polta, jauhan menthol-purukumia lähes aina. Nämä peittävät pienen alkoholin tuoksun tehokkaasti, luulisin.
        Näistä syistä en usko että työkaverit huomaisivat vaikka olisin töissäkin kohtuullisessa hutikassa, mutta ihan oman ja muiden turvallisuuden takia sitä en voi enkä aio tehdä, vaikka ehkä mieli tekisikin.

        Ja krapuloita minulle ei enää tule, että siitä huomaisi mitään. Liikaa harjoittelua ilmeisesti. :(


      • kyllä on kurjaa
        Noviisi alkoholisti kirjoitti:

        Teen hyvin itsenäisesti suoritettavaa työtä ja kontaktit työkavereihin ovat melko vähissä työpäivän aikana.
        Lisäksi poltan tupakkaa, ja kun en polta, jauhan menthol-purukumia lähes aina. Nämä peittävät pienen alkoholin tuoksun tehokkaasti, luulisin.
        Näistä syistä en usko että työkaverit huomaisivat vaikka olisin töissäkin kohtuullisessa hutikassa, mutta ihan oman ja muiden turvallisuuden takia sitä en voi enkä aio tehdä, vaikka ehkä mieli tekisikin.

        Ja krapuloita minulle ei enää tule, että siitä huomaisi mitään. Liikaa harjoittelua ilmeisesti. :(

        Onko sulla korkea leposyke, poltatko tupakkaa? Pätkiikö muisti, entäs uuden asian oppiminen, mulla näitä oireita on alkanut tuleen. Mutta mulla varmaan vähän pitempi harjoitteluaika kun sulla. Lopeta ajoissa, olen itse alkanut miettimään alkoholi-dementiaa. Voi iskee suhunkin muutaman kymmenen vuoden päästä tai aikaisemmin. Tiedän alko-demontuneitq jotka ovat alle 50v. Riskisi kasvaa, ole huolissasi itsestäsi.


    • s24 lääkäri

      Voit lisätä reilusti juomista, 17 annosta per vuorkausi on sopiva määrä.

    • .AAnuksenhaju

      Työnnä löylykauha perceeseesi.

      • Heh..

        Pari juoppoidioottiakin tuli taas ketjuun. Muut vielä kykenevät ajattelemaan.


      • odotellaan
        Heh.. kirjoitti:

        Pari juoppoidioottiakin tuli taas ketjuun. Muut vielä kykenevät ajattelemaan.

        Odotetaan hetki, toivottavasti ovat sammuneet.


      • juoppoholisti

        työnnetty on mutta ei auttanut , mikä neuvoksi ?


    • Kolina käy

      Ilman sarvia ja hampaita, kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoen:

      - Sinä et enää palaa kohtuukäyttäjäksi. Kukaan alkoholismin rajan yli mennyt ei ole palannut; jokainen on siitä uneksinut. Joko lopetat kokonaan tai jatkat samaa rataa. Mitä myöhäisemmäksi jätät sen vaikeampaa raitistuminen on. Ja: sinä et alkoholistina ole siinä asemassa, että voisit asetella raitistumisellesi reunaehtoja tyyliin "En halua mihinkään AA-kerhoon lopettamaan kokonaan käyttöä. Haluan takaisin kohtuukäyttäjäksi." Raitistuminen on mahdollista, mutta vain kokonaan ja ehdoitta asiaan paneutuen.

      - Sanot, että kukaan ei ole "puuttunut" ongelmaasi. Kuitenkin läheisesi ovat siitä huomautelleet. Kokemuksesta tiedän, että juomisongelma on paljon useamman tiedossa kuin juoja itse luulee.

      P.s. Tiedän, että tämä palsta on pervojen ja debiilien temmellyskenttä, mutta koska joukossa SAATTAA olla joku vilpitönkin, kirjoittelin tämän tekstin.

      • tässä totuus

        Olet täysin väärässä, ja luultavasti kuivahuikkaava homo!


      • kokemusta on

        "Sinä et enää palaa kohtuukäyttäjäksi. Kukaan alkoholismin rajan yli mennyt ei ole palannut; jokainen on siitä uneksinut."

        Vain yhdenlaisen totuuden omaksuneet AA:laiset voivat jatkaa uneksimistaan päivä kerrallaan. Mutta ne, jotka tietävät sisimmissään muutoksen olevan täysin mahdollista, pystyvät niin halutessaan käyttämään alkoholia myös kohtuudella.
        Suoraan alkoholismista siirtyminen kohtuuteen voi olla useimmille ylivoimaista, mutta pitkähkön raittiusjakson jälkeen se on täysin mahdollista.


    • Pankin asiakas

      Mikä sinua estää vähentämästä juomistasi? Siinä kysymys, johon joudut miettimään rehellisen vastauksen.

      Minulla vähentäminen ei onnistunut, koska olen alkoholisti. Siksi lopetin, tosin AA:n avulla.

    • omakohtainen kokemus

      Minä join 20 vuotta 120 annosta viikossa. Jossain vaiheessa pidin 2 kk täysin raittiin jakson, minkä jälkeen parin päivän juhlinta ei saanut minua aloittamaan samaa rataa uudelleen vaan olen siitä lähtien pysynyt kohtuudessa. Nykyisin juon vain n. kerran kuukaudessa yhtenä kahtena peräkkäisenä päivänä.

      • kokemusta on

        Suoraan sanoen, ennen oli viina mikä vei ja lujaa. Nyt on osat vaihtuneet, alkoholin alamaisesta on tullut sen hallitsija.
        Harvoin otan, kerran pari vuodessa, joskus hujahtaa vuosikin raittiina.
        Juominen on yleensä kesyä, kohtuu hutikkaa tavoitteleva yhden illan juttu.
        Otan sen lähinnä nostalgisena ja tietyllä tavalla terapeuttisena kokemuksena.
        Vähäinen juominen ei aiheuta minkäänlaisia omantunnon tuskia, koska kyse ei ole retkahtamisesta vaan tietoisesta valinnasta.


      • omakohtainen kokemus
        kokemusta on kirjoitti:

        Suoraan sanoen, ennen oli viina mikä vei ja lujaa. Nyt on osat vaihtuneet, alkoholin alamaisesta on tullut sen hallitsija.
        Harvoin otan, kerran pari vuodessa, joskus hujahtaa vuosikin raittiina.
        Juominen on yleensä kesyä, kohtuu hutikkaa tavoitteleva yhden illan juttu.
        Otan sen lähinnä nostalgisena ja tietyllä tavalla terapeuttisena kokemuksena.
        Vähäinen juominen ei aiheuta minkäänlaisia omantunnon tuskia, koska kyse ei ole retkahtamisesta vaan tietoisesta valinnasta.

        Minuakaan ei enää yksinkertaisesti kiinnosta vain juoda jatkuvasti itseäni tiedottomaan tilaan, jonka seurauksena joka kerta menee muisti täysin. Aloin kärisiä jopa alkoholidementtisistä oireista, jotka eivät enää olisi palautuneet jos olisin jatkanut samaan malliin. Lievästä alkoholidementiasta voi toipua lopettamalla juominen kokonaan tai jos pystyy pitämällä usean kuukauden tauko juomisesta kokonaan. Siitä onnellisessa asemassa olen alkoholismigeenin omaavana, että sisäelimet ovat säästyneet pahemmilta vaurioilta toistaiseksi. Olen pähkäillyt, että miksi alkaisin kuivahuikkariksi, absolutistiksi, koska tällainen elämäntapa sopii minulle parhaiten. Ei tule tirhia paineita siitä, ettei enää koskaan saisi juoda mitään. Kuukaudessa keskityn noin 28 päivää kaikkeen luovaan tekemiseen ja liikuntaan, ja sitten ne 1-2 päivää voin ottaa kuten tahdon, kunhan lopetan sen siihen.

        En ole joutunut tukeutumaan mihinkään lääkityksiin alkoholismini hoidossa, edes vieroitusoireiden aikana. En käytä siis bentsoja, koska en tahdo niistä riippuvaiseksi enkä koskaan ole onneksi sortunut huumeisiin. Somaattisia sairauksia, alkoholismista riippumattomia on muutama sekä kärsin mm. pitkäaikaisesta masennuksesta (lapsesta lähtien) sekä muutamasta muusta psyykenongelmasta, joita ei lueta vaikeiksi, vaikka ne johtivatkin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jo nuorella iällä, eivät alkoholinkäytöstä johtuen.


    • grursjrsjrs

      en tiedä annoksista mutta laskekaa itse. 8-10 lavaa vahvaa viron olutta "alecokki, saku", 5l 40% viinaa, 10 l likööriä. noin 6 vuoden ajan kuukausisatsina. ennen sitä vahvaa humalhakuista elämää takana 15v. on tullut kärsittyä kaikki krapulat mitä on. on mennyt työpaikat, akat, kaverit.

      • liiottelet

        Eibkukaan voi juoda tommosta määrää kuukaudessa, ei ainakaan sivutoiminen en usko että edes päätoiminen juoja


    • here you go

      "En halua mihinkään AA-kerhoon lopettamaan kokonaan käyttöä. Haluan takaisin kohtuukäyttäjäksi.
      Miten voin toteuttaa muutoksen elämässäni?

      Tämä ei voi jatkua näin, varsinkin kun tuntuu että tilanne vain pahenee koko ajan"

      Yksinkertaista.

      Juo vain punaviiniä.

    • Päihdelääkäri

      Suosittelen juomisen lisäämistä, 170 annosta viikossa on sopiva määrä.

    • totuusseon

      Alkoholin käyttösi on jo siinä mielessä ongelma, että olet kehittänyt sille riippuvuuden. Alkoholi ruokkii pahaa oloa ja paha olo ruokkii alkoholin juomista. Mielestäni tarvitset jo jonkinnäköistä vieroitushoitoa, lopettaminen tuskin yksin onnistuu.

      Lisäksi jonkin terapian avulla pitäisi löytää ne syyt, miksi alkoholin käytön alunperin aloitit päivittäisenä. Onko sinulla jokin mielenterveysongelma, jota lääkitset alkoholilla? Jokin lääkitys voisi kuitenkin olla terveempi ja parempi vaihtoehto.

      Totuus on, että tuolla menolla tapat itsesi kohtuu nopeasti, sinä nimittäin olet jo alkoholisti. Ennenkuin mietit, miten päästä kohtuukäyttöön, sinun pitäisi päästä eroon koko viinasta.

    • käyttökohtuuksi

      Hae itsellesi semmoinen akka, joka pitää sinut kurissa. Itsehän et pysty juopottelemaan kohtuullisesti, varsinkaan tulevaisuudessa.

      Kerho tulee ajankohtaiseksi vasta n. 10-12 vuoden kuluttua, jos et lisää juomamääriäsi kohtuuttomasti.

      • VihtoriKotosalla

        Erinomainen toimiva neuvo tämä akan hankinta. Juomarilta edellytetään kuitenkin lehmänluonnetta, koska muuten tilanne saattaa riistäytyä käsistä.

        Itselläni on tällainen akka, joka heti viheltää korkit kiinni huomatessaan liikakäyttöä. Välillä viinitonkat tyhjenevät tiskialtaaseen ja toisinaan kirkkaita pullosta kaataessa viina ei maistu millekään ja eihän se maistu kun joku on vaihtanut pulloon vettä tilälle.
        Eli huumoriakin akallani on!


    • uolevivtunnuolevi

      niin ja huumoria vaaditaan kun kaivellaan 3 vuotta vanhoja juttuja

      • Björneborgs_pilsner

        Juoppous on elämänmittainen matka.


      • Anonyymi
        Björneborgs_pilsner kirjoitti:

        Juoppous on elämänmittainen matka.

        Elämän mittainen matka taittuu poikkeusyksilöillä, jopa ilman viinaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elämän mittainen matka taittuu poikkeusyksilöillä, jopa ilman viinaa.

        Joo, tarkennan sen verran että minun käsitteistössäni (1 ) alkoholisti, dipsomaani eli tuurijuoppo ja suurkuluttaja tarkoittavat samaa. On (2) syntymäraittiita ja niitä joille alko ei ole tärkeää. Kuka tahansa voi päästä eroon alkosta mutta tuon ykkösryhmän veljet ja sisaret eivät koskaan muutu kohtuukäyttäjiksi.


    • Anonyymi

      Olen kohtuukäyttäjä. 13 kpl sinistä pirkka kolmos olutta. Kerran viikkoon lauantaina nautiskelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe