9.9 Yamahasta sähkön ulostulo

sähkömies

Terve, olisin muutamaan kytkentä vinkkiä vailla. moottorissani on virran ulostulo 2 johtoa johon tulee vaihtovirtaa. kierroksien mukaan noin 6v-30v

On tarkoitus muuntaa se noin 12v virraksi. ostin siihen tasasuuntaajan sekä jännitteensäätäjän ja kytkin ne ohjeiden mukaan. kun kokeilin mastovalolla valon kirkkautta (ei akkua välissä) niin valo ei palanut laisinkaan, kokeilin täyskaasulla, ei toimi. sitten vaihdoin mastovalosta vielä plus ja miinuksen ristiin mutta ei toimi ei.

Mukana ei valitettavasti sillein. ollut yleismittaria joten en voinut suuremmin selvitellä vikaa. kuitenkin moottorista siis aijemmin on mitattu että magneetolta tulee virtaa.

Kysymys, voinko laittaa tuohon pelkästään sen jännitteen säätäjän väliin ja ajella?
hieman oletan että tasasuuntaaja ei toimi tai on kytketty väärin. tarkoitus käyttää vain ajovaloa veneessä 12v

jännitteensäätäjässä on merkitty sisään ja - sekä ulos samat ja - joten sitä ei vissiin voi kytkeä väärin, tosin ilman tasasuuntaajaa sisään tulojohdoilla ei liene väliä sillä virtahan on vaihtovirtaa.

19

4546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inzinööri

      mielestäni sen ajovalon voi kytkeä suoraan kiinni ilman mitään virityksiä. jos haluaisit käyttää stereoita tms niin sitten tasasuuntaajaa väliin.

      • sähkömies

        Kiitos kommentistasi olet aivan oikeassa että pelkän valon voikin kytkeä siihen suoraan. Mutta koska virta vaihtelee 6v-30v niin sen tähden ajattelen laittaa siihen jännitteen säätäjän jotta polttimot kestää täyskaasua.

        En vain ole varma voikö säätäjän kytkeä ilman tasasuuntaajaa. eli tuleekö laitteesta silloin ulos 12v vaihtovirtaa ja jos tulee haittaako se nyt mitään mastovalossa.


      • inzinööri
        sähkömies kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi olet aivan oikeassa että pelkän valon voikin kytkeä siihen suoraan. Mutta koska virta vaihtelee 6v-30v niin sen tähden ajattelen laittaa siihen jännitteen säätäjän jotta polttimot kestää täyskaasua.

        En vain ole varma voikö säätäjän kytkeä ilman tasasuuntaajaa. eli tuleekö laitteesta silloin ulos 12v vaihtovirtaa ja jos tulee haittaako se nyt mitään mastovalossa.

        en ole ihan satavarma tuosta, mutta mielestäni pitäisi olla akku välissä. eli tasasuuntaajalta akulle ja siitä valoon. jännitteen säätäjän käytöstä en ole kuullut/tietoinen.


    • gtfrgvbh

      hei käytä raskaankaluston polttimoa 24v toimii etkä tartte mitään väliin. näin ne muutkin tekee

    • tasasuuntaajaa ei tarvitse jos pelkkää valoa käyttää mutta säädin pitäisi olla tai poltin palaa kovilla kierroksilla. Voi tosiaan toimia 24v polttimolla mut tyhjäkäynnillä on varmaan aika himmeä.

      • sähkömies

        Hyviä neuvoja on tullut, kiitos niistä.

        Huomenna pääsen vesille ja otan mukaan vielä yleismittarin jolla tutkin asiaa. Alustavasti yritän päätyä siihen että jätän tasasuuntaajan pois välistä (erillinen komponentti) ja kytken vain tuon jännitteensäätäjän.

        Toki saatan vielä vaihtaa kytkentää tasasuuntaajalla. 4 napaa jossa kahdessa lukee ac ja ja 2 muuta napaa ei lue mitään. nyt kytketty ac ja sen ristikkäinen napaan virta sisään sekä ja sen ristikkäinen napa virta ulos.

        Jännitteen säätäjässä on 2 johdon paikkaa in ja -
        Ilmeisesti ei ole väliä kumminpäin noi kytkee sillä moottorihan työntää vaihtovirtaa. Samoiten ulos kytkentä out on samat ja - joten senkään kytkennällä ei liene väliä ja muutenkin palaahan hehkupolttimo laittaa maan sit keskinapaan ja plussan runkoon yhtä lailla.


    • -Mika-

      Olen aika varma, että jos kytket sen pelkän jännitteensäätäjän siihen, niin se hajoaa. Ne on tarkoitettu tasajännitteelle eikä vaihtosähkölle.

      Mittasitko sen ulostulevan jännitteen ilman kuormaa? On ihan tavallista, että ilman kuormaa se näyttää jopa 30 volttia, mutta kun siihen kytkee 12 voltin polttimon kuormaksi, niinj ei se jännite nouse yli 14 voltin täyskaasullakaan. Kytke vaan selamppu siihen suoraan. Jos se ei kestä, niin laita suurempitehoinen (mutta edelleen 12 volttinen) lamppu. Elikkä jos alkuun käytät vaikka 12 V 10W polttimoa ja se kärvähtää, niin vaihda tilalle 12 V 21 W polttimo, niin jo kestää.

      • Joakim1

        20 hv Mariner 80-luvulta jaksoi hajottaa jopa 55 W halogeenilampun eli jännite varmaankin nousi yli 15 V. Rakensin siihen aikanaan itse jännitteensäätimen.

        Mikä on tämä jännitteensäätäjä? Perämoottoriin tarkkoitettu osa? ja - viittaavat vahvasti tasavirtaan. Yleensä tuon kokoluokan koneissa ei ole eikä edes saa jännitteensäätäjää, vaan ainoastaan tasasuuntaajan. Akku sitten estää ylijännitteet (ja tuhoutuu ennenaikaisesti samalla).


    • sähkömies

      Hyviä pointteja, mukava että mainitsette näistä. elikkä huomenna otan siis vielä mukaan erillaisia polttimoita varulta joilla pääsen kokeilemaan asiaa.

      Taidan ottaa piruuttaan jopa h7 55w/100w siis testi mielessä että miten hehkuu. noihan ei toki siihen maston kiinnitykseen käy kun siinä on jokin pioeni lasikanta polttima.

      • ytrfdvgbh

        siis oikeesti niin kuin aavistit se lataa ilman kuormaa kierroksilla sen noin 30v ja kun laitat siihen 24v polttimon jännite tippuu 24-28 v, kaikki 12v vehkeet hajoo jollei laita jännitteensäätäjää. juurikin sen takia niissä on käytetty mailman sivu 24v polttimoita
        tosin siin on vaan tyhjäkäynnillä pelkkä tuikku mut ethän sää liiku tyhjäkäynnillä.
        siihen on ihan oma syynsä minkä takia se tuottaa noin paljon jännitettä.


    • pertti peräsin

      Miksi tarvitsee ottaa suoraan koneesta ? Ei tuon kokoisella ajella kamalasti pimeän aikaan . Helpoin tapa on hommata 2 kpl 6v paristoja tai pieni 12 v akku johon kytkee kun tarvitsee. Veneessä on aina sen verran tilaa ko tavarille ja kyllä ne kesän ilman latausta kestää, tosin kesällähän harvemmin valoja tarvitsee.

    • -Mika-

      Menin itse helpoimman kautta: Laitoin koneeseen suoraan (konekoppaan kiinni) lyhyen valomaston ja kytkin sen kiinteästi kopan alla koneen jännitelähtöön. Ja polttimona on 12 V 21 W autopolttimo. Nyt valo palaa aina kun kone käy, eikä mitään ylimääräistä tarvitse kytkeä mihinkään koskaan. Kolme kautta on menty yhdellä polttimolla sitä rikkomatta.

    • sdfggfre

      niinpä ja sun konees ei ookkaan yamaha. tai sit sulla on alunperin väärin säädetty "laturi" tai sit ajat vallan osa kaasul. nimittäin mun 5 heppanenkin työntää 26v vaikka on kuormaakin.

    • sähkömies

      Tervehdys, tänään oltu vesillä tarvittavat mittarit ja polttimot mukana. no ensitöiksi mittaamaan että työntääkö magneetto virtaa ja niinhän se työnsi tyhjäkäynnillä noin 6v ja reilu puolkaasulla 24v (en viihtiny huudattaa enempää paikallaan)

      Sitten mittasin tuleeko Tasasuuntajalta virtaa ulos, no eipä tullut. Tasasuuntaaja kuumeni kylläaika paljon? lieneekö sitten väärin kytketty en tiedä koska sähkö hommat on pirun vaikeita ilman kunnon merkintöjä ja ohjeita.

      No otin tasasuuntaajan kokonaan pois ja kytkin Jännitteensäätäjälle suoraan virran magneetolta ja mittaamaan ulostulopäästä mittarilla...eipä mitään virtaa tule ulos prkl... no vaihdoin vielä sisään syöttö johdot ristii mutta sama tulos ei tule mitään.

      Eipä auttanu kun repiä jännitteensäätäjäkin irti ja mastoon suoraan magneetolta virta...jopas alko heti palamaan jo tyhjäkäynnillä 12v5w polttimo. puolkaasulla jo sika kirkas joten se ei tule kestämään tossa.

      Sit testasin led 12v polttimoa palaa hyvin jo tyhjä käynnilla ja vajaa puolkaasu erittäin kirkkaasti, hajoaisi varmaan jos käyttäis täysillä eli toi ei tule kestään.

      Mukana oli sit auton 12v 100w h3 polttimo. kytkin sen ja kone käymään tyhjäkäyntiä...palaa yllättävän kirkkaasti heti mitä oudoksuin mut niin tekee... sitten kaasua vajaa puolet niin polttimo on taas älyttömäön kirkas ja kuumenee paljon... sammutan koneen ettei toi auton polttimo kärähdä.

      Summarum ei tuossa kyllä kestä mikään 12v ja epäilen aika paljon myös 24v täyskaasu ajolla pitkää aikaa koska kone taitaa työntää sen 30V

      Asiaa pitää pohtia lisää ja miettiä, mulla olis kotona 1Ah akku joka on tarkoitettu käsivallasimeen kooltaan 50x100mm ja painaa ehkä 300g se on 12v laite ja se olis täysin ylimääräinen vaikka tuhottavaksi kokeilussa.

      Tai sit pitää miksi tasasuuntaajani ei toimi, se oli kyllä ihka uusi ja tarkoitettu noin 5-35V voltin muuntamiseeen 12 volttiseksi.

      • sähkömies

        Jännitteen säätäjän myynti ilmoituksen tiedot. Huomasin muuten vasta nyt että ulos lähtevää jännitettä voi säätää alueella 0,8v-30v joten jospa se säädin oli pienimmällä mahdollisella?? pitää tutkia.

        Samoiten selvittää voiko tuo edes toimia ilman tasasuuntaajaa, näköjään tuossa on kuitenkin ylikuormitus suojia ja väärin kytkentä suojia joten luultavasti toi on edelleen ehjä. ei se ainakaan ole lämmennyt eikä tullu savuja ulos.


        Ominaisuudet:
        Tyyppi: eristämätön step-down moduuli (Buck)
        Mitat: 67mm x 62mm x 34mm
        Tulojännite: 4.5-32V (älä ylitä 32V)
        Lähtöjännite: 0.8-30V (portaattomasti säädettävissä)
        Lähtövirta: 0-12A (Max.)
        Out teho: 100W, 200W (parantaa lämmöntuotto)
        Liiketoiminnan taajuus: 300 kHz
        Hyötysuhde: jopa 95%
        Käyttölämpötila: -40-85 ° C
        Oikosulku suojaus: Kyllä (yritä olla oikosulku)
        Ylilämpösuojaus: Kyllä (automaattisesti shutdown lähtö)
        Tulo napaisuussuojaus: Kyllä (ei voida jatkaa taaksepäin)
        Asennus: päätelaitteet, ei tarvitse juottaa
        IN : tulo positiivinen
        IN: tulo negatiivinen
        OUT : lähtö positiivinen
        OUT: lähtö negatiivinen


      • klhgtr54
        sähkömies kirjoitti:

        Jännitteen säätäjän myynti ilmoituksen tiedot. Huomasin muuten vasta nyt että ulos lähtevää jännitettä voi säätää alueella 0,8v-30v joten jospa se säädin oli pienimmällä mahdollisella?? pitää tutkia.

        Samoiten selvittää voiko tuo edes toimia ilman tasasuuntaajaa, näköjään tuossa on kuitenkin ylikuormitus suojia ja väärin kytkentä suojia joten luultavasti toi on edelleen ehjä. ei se ainakaan ole lämmennyt eikä tullu savuja ulos.


        Ominaisuudet:
        Tyyppi: eristämätön step-down moduuli (Buck)
        Mitat: 67mm x 62mm x 34mm
        Tulojännite: 4.5-32V (älä ylitä 32V)
        Lähtöjännite: 0.8-30V (portaattomasti säädettävissä)
        Lähtövirta: 0-12A (Max.)
        Out teho: 100W, 200W (parantaa lämmöntuotto)
        Liiketoiminnan taajuus: 300 kHz
        Hyötysuhde: jopa 95%
        Käyttölämpötila: -40-85 ° C
        Oikosulku suojaus: Kyllä (yritä olla oikosulku)
        Ylilämpösuojaus: Kyllä (automaattisesti shutdown lähtö)
        Tulo napaisuussuojaus: Kyllä (ei voida jatkaa taaksepäin)
        Asennus: päätelaitteet, ei tarvitse juottaa
        IN : tulo positiivinen
        IN: tulo negatiivinen
        OUT : lähtö positiivinen
        OUT: lähtö negatiivinen

        IN : tulo positiivinen
        IN: tulo negatiivinen

        Ei toimi vaihtojännittellä (AC)


    • sähkömies

      Jaahas elikkä tässä kyseisessäni säätäjässä on siis pakko olla välissä tasasuuntaaja.

      No ehkä kokeilen vielä tota suuntaajani ja kytkeä sitä vaikka summassa ja mitata välillä saako siitä millään mitään virtaa ulos.

      Kyseinen suuntaaja on neliö ja joka kulmasta lähtee napa. yhdellä sivulla lukee AC sekä merkintä muilla sivuilla ei lue mitään. kytkin sen nyt niin että AC sekä sen Ristikkäisellä sivulla olevaan nastaan magneetolta sisään syöttö.

      En sitten tiedä olisiko pitänyt kytkeä AC ja sen Vastakkaisella sivulla olevaan nastaan sis syöttö?

      Tän saatan testiä vielä kunhan meen veneelle seuraavan kerran. tässä tasasuuntaajassa olevat tiedot. nyt alkoi kyllä mietityttään onko tämä ollenkaan sopiva 12v perämoottoriin...:

      DIODE BRIDGE RECTIFIER KBPC5010 50A 1000V F

    • -Mika-

      Kyllä sen pitäisi olla juuri kuvaamallasi tavalla kytketty. Tässä speksit siihenh tasasuuntaajaan: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/34010/WTE/KBPC5010.html

      Se on ehkä jo rikki, jos on kytkentä ollut hetkenkin ajan väärä. No nuo on kyllä niin halpoja, että osta vaan suosiolla uusi. Maksaa jonkun euron... Tuossa linkki sellaiseen: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1013&products_id=2967

      Jännitteensäätäjä taas saattaa tarvita hieman suodatusta eteen, että toimii. Joten oikea kytkentä olisi magneetto -> tasasuuntaaja -> Kondensaattori (vaikkapa 10 000 mikrofaradia/30 volttia) -> jännitteensäätäjä -> akku ja/ tai kulutuslaitteet.

      Itse varmaan kuitenkin laittaisin vaan sen 24 voltin poltimon oikeansuuruisella teholla ja jättäisin asian siihen.

    • sähkömies

      Kiitos erityisesti tuosta tasasuuntaajan kytkentä kaaviosta. kyllä se oli sitten alunperin ihan oikein kytketty. pohdimpa asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe