Tai oikeastaan olisi pitänyt epäillä varmaan jo vuosia kilpirauhasen vajaatoimintaa. Vuosikaudet kestänyt selittämätön väsymys, joka poistui hetkeksi, kun jätin ruokavaliosta kaikki mahdolliset hiilihydraatit pois. Elämäntavoilta olen ollut viimeiset pari vuotta huippu-urheilijan luokkaa, mutta kroppa ei ole koskaan muokkautunut urheilijan kropaksi ennen kuin vedin pari kuukautta aivan järjettömän tiukalla dieetillä, paino myös nousisi helposti takaisin jos joskus söisin jotain ruokavalion ulkopuolelta.
Ulkoisesti olen muuttunut vuosien varrella tavoitellusta poikamiehestä joksikin friikiksi jota kaikki kavahtaa. Koulussa olen saanut kuulla, miten olen aina krapulaisen näköinen (ja alkoholia en käytä juuri ollenkaan). Unenlaatu on toki heikkoa, vaikka joka yö yritänkin nukkua noin 8 tuntia, heräilen vähän väliä. Silmät ovat jotenkin kuin painuneet tuonne kuoppiin ja se on hirveän näköistä.
Varmaan kannattaisi mennä lääkäriin, mutta myönnettävä on, että en ole aikuisiällä koskaan lääkärillä käynyt. Pääseekö sinne ihan noin vain ajan varaamalla ja ottavatko vakavasti, kun oireita luettelee?
Olen alkanut epäillä...
15
231
Vastaukset
- Vajaa rouva
Varaa aika terveyskeskukseen, soita vaihteeseen. Ajan saat kyllä, ja varmaan laboratoriokokeitakin. Niiden perustella sitten jatko. Pyydä mittamaan ainakin hemoglobiini, verensokeri, kilpirauhaskokeet, muut perusarvot.
- martinsaint
Miten muuten jos tää nyt paljastuu kilpirauhasen vajaatoiminnaksi, niin onko mitään mahdollisuutta sille, että sairautta lääkitsemällä myös ulkonäkö lähtisi taas kohenemaan päin ilman kirurgin veistä? Onko jollain kokemuksia moisesta?
Elämäntapoja on hyvin hankalaa enää lähteä tästä kohentamaan, kun nytkin mennään niin hifiruokavaliolla kuin vain osaa ja unta ja liikuntaakin saan tarpeeksi. Tästä huolimatta näytän varsinkin naama ajettuna aivan hirveältä ja no... se ei todellakaan ole kiva asia. - Yksit. auttoi
Omasta kokemuksesta en suosittele julkista sektoria. Kohdallani sairaanhoitopiiri suostui mittaamaan pelkän TSH:n, vaika T4V, TPOAb ja T3V kertovat vajaatoiminnasta paremmin.
Samoin monet tällä palstalla ja muillakin foorumeilla ovat maininneet, että arvauskeskus ei ole kirjoittanut lääkkeitä, jos on ollut viitearvojen sisällä, vaikka oireet olisivat olleet erittäin rajut. Sain avun ja lääkityksen yksityiseltä endokrinologilta. - martinsaint
Eli mihin siis käytännössä kannattaa mennä?
- Vajaa rouva
Aloita nyt vaikka terveyskeskuksesta. Saat sieltä laboratorioarvoja. Kirjoita ne arvot sitten tänne kommentoitavaksi. Tuurilla terveyskeskuslääkäri on hyvä. Yleensä kilpirauhasasioissa eivät ole, mutta kun eivät ole monet yksityisetkään. Jostakin täytyy kutienkin aloittaa.
- lollero5
No jättäisin ehkä kuitenkin tämän vajaa rouva-nimimerkin (tahatonta) itseironiaa huokuvan viestin omaan arvoonsa. Mikäli et lääkettä saa, niin mitä todennäköisimmin siihen on ainoastaan se syy, että et kilpirauhasen vajaatoimintaa sairasta. Arvojen laittaminen tälle palstalle on yhtä tyhjän kanssa. Ei tällä palstalla kenelläkään ole mitään kokemusta tai koulutusta kilpirauhassairauksien hoidosta ja kannattaa ehkä vain luottaa siihen lääkäriin mieluummin. Mikäli kuitenkin haluat välttämättä jonkun sihteerin tai siivoojan lääketieteellisen arvion ongelmastasi niin sitten olet oikeassa paikassa, mutta saman asian ajaisi kun kävelisit kadulla ja näyttäisit laboratoriotuloksiasi satunnaiselle vastaantulijalle ja kysyisit tämän mielipidettä.
- rimpulamisu
lollero5 kirjoitti:
No jättäisin ehkä kuitenkin tämän vajaa rouva-nimimerkin (tahatonta) itseironiaa huokuvan viestin omaan arvoonsa. Mikäli et lääkettä saa, niin mitä todennäköisimmin siihen on ainoastaan se syy, että et kilpirauhasen vajaatoimintaa sairasta. Arvojen laittaminen tälle palstalle on yhtä tyhjän kanssa. Ei tällä palstalla kenelläkään ole mitään kokemusta tai koulutusta kilpirauhassairauksien hoidosta ja kannattaa ehkä vain luottaa siihen lääkäriin mieluummin. Mikäli kuitenkin haluat välttämättä jonkun sihteerin tai siivoojan lääketieteellisen arvion ongelmastasi niin sitten olet oikeassa paikassa, mutta saman asian ajaisi kun kävelisit kadulla ja näyttäisit laboratoriotuloksiasi satunnaiselle vastaantulijalle ja kysyisit tämän mielipidettä.
Minusta tuon Vajaan rouvan vastaus oli ihan hyvä. Olen samaa mieltä rouvan kanssa varsinkin siitä, että on aikamoinen tuuri saada arvauskeskuksesta asiantuntevaa lääkäriä. Ei välttämättä potilas aina sitä lääkettä hingu. Sen huomaa, kun kilpparin asioista puhuu lääkärin kanssa, niin useimmiten on pihalla pahemmin ku lumiukko.
rimpulamisu kirjoitti:
Minusta tuon Vajaan rouvan vastaus oli ihan hyvä. Olen samaa mieltä rouvan kanssa varsinkin siitä, että on aikamoinen tuuri saada arvauskeskuksesta asiantuntevaa lääkäriä. Ei välttämättä potilas aina sitä lääkettä hingu. Sen huomaa, kun kilpparin asioista puhuu lääkärin kanssa, niin useimmiten on pihalla pahemmin ku lumiukko.
Olen keskussairaalan endokrinologian ja diabetologian polilla työskentelevä erikoislääkäri ja vajaa rouva on ilmoittanut parjaavansa minua ja kaltaisiani. Vapaa maa.
Kyllä hän varmaan homman minua paremmin noin vajaana rouvana hanskaa. Ihan pihalla hän kyllä itse oli, kun ihan todellisen potilastapauksen eteensä laittoi tuolla toisaalla.- 12+7
rimpulamisu kirjoitti:
No kun kaikkien oireiden taustalla ei vaan läheskään aina ole se kilpirauhanen..
- Itse pettynyt arvaus
boxi kirjoitti:
Olen keskussairaalan endokrinologian ja diabetologian polilla työskentelevä erikoislääkäri ja vajaa rouva on ilmoittanut parjaavansa minua ja kaltaisiani. Vapaa maa.
Kyllä hän varmaan homman minua paremmin noin vajaana rouvana hanskaa. Ihan pihalla hän kyllä itse oli, kun ihan todellisen potilastapauksen eteensä laittoi tuolla toisaalla.Mielestäni ,,vajaa rouva,, puhui asiaa. Ota arvot ylös paperille ja jos arvauskeskuksessa ei tiedä tai taitoa ei ole, niin mene yksityiselle. Sinulla on paperilla arvot (ei tarvi maksaa yksityiselle kokeista), niin lääkäri näkee ne.
Boxille, älä ole niin negatiivinen. Sinä olet vain yksi lääkäri, et edusta kaikkia lääkäreitä. Itse pettynyt arvaus kirjoitti:
Mielestäni ,,vajaa rouva,, puhui asiaa. Ota arvot ylös paperille ja jos arvauskeskuksessa ei tiedä tai taitoa ei ole, niin mene yksityiselle. Sinulla on paperilla arvot (ei tarvi maksaa yksityiselle kokeista), niin lääkäri näkee ne.
Boxille, älä ole niin negatiivinen. Sinä olet vain yksi lääkäri, et edusta kaikkia lääkäreitä.Olen erittäin negatiivinen, koska tällä palstalla kenekään fanaatikon millään lailla pysåyttämättä hoidettiin raskaana olevaa nuorta naista! Vaikka tämän oma lääkäri , villi kilpparilääkäri ja neuvolan lääkärit suosittelivat yhdistelmähoitoa, palstan tietäjät suosittelivat lion monoterapiaa, jota on vaikea seurata. Vaarannetaan vauvan henkinen kehitys: ihan kauheaa!!!!
Tällä palstalla puoskaroidaan ja puoskaroidaan ja aiheutetaan pysyvää eteisvärinää monille.
Olen vain yksi lääkäri enkä todellakaan edusta yhtään ketään muuta. En ole positiivinen, jos potilaita ns. kuse--aan. Ihan sahataan linssiin. Vajaa rouvan tiedot ovat kehnot ja väärät ja silti hän ilmoittaa analysoivansa toisen kilpirauhasta!
Enhän minäkään anna lentokoneen paikkausneuvoja täällä, kun en alan ammattilainen ole! Keskustelu on ihan ok, puoskarointi on Suomessa lailla kiellettyä.
- 20v kilpparia takana
Ihan oikeasti, minua suoraan sanottaa pelottaa ja järkyttää tämä T3-uskonlahko. Voiko tällaista olla 2000-luvun Suomessa? Joku friikki Taina Somppi puhumassa botox-naamallaan MOT-ohjelmassa ja lietsomassa kapinaa. Uskomatonta.
Tiedän, että saan tästä vihat päälleni, mutta yleensä ihmiset valittavat liikaa ja ovat liian laiskoja huolehtimaan terveydestään. Etsitään jostakin syy laiskuudelle. Oman terveyden hoitaminen on vaivalloista: on syötävä hyvää ja tuoretta ruokaa (itsetehtyä), on liikuttava ja hoidettava lihaskuntoa, on harrastettava kulttuuria ja kasvatettava omaa henkistä puoltaan, on hoidettava sukulaisuus- ja ystävyyssuhteita jne. Seuratkaapa ihmisiä ympärillänne: osa on energiapommeja, positiivisia ilopillereitä, toiset joka-asiasta valittavia marttyyreita, jotka syyttävät koko maailmaa omasta huonosta olostaan.On asiallista vaatia kunnon hoitoa kilpirauhaseensa. On kummallista vauhkoontua siitä ihan käsittämättömästi.
Jos liolla olisi hoidettu rauhallisesti kaikki nämä vuodet potilaat hyvin tutkien, ei ketään kiinnostaisi. Niinhän ennen olikin. Ihan endokrinologian virallisissa oppikirjoissa oli hyvät ohjeet.
Mutta liolla ammuttiin yli ja se muuttui kokaiiniksi, jota vedetään hullun lailla mistään piittaamatta. Tämä on tullut ongelmaksi. Osa lääkäreistä honasi rahastaa tällä: ei kannata tutkia, vaan annetaan potilaalle hänen jokapäiväinen kokaiininsa. Olisi todella helppoa rahaa tämä tyyli. Vaan kun ei, niin ei. Pitää pystyä katsomaan peiliin aamulla.
Samanlaista vauhkoontumista ei ole armourin kanssa, joka periaatteessa on fysiologisempi aine.
Lio on monelle uskonnon korvike. Kun ei ole muuta, vauhkotaan siitä. Näin on tietty monen asian kohdalla elämässsä. En tiedä, onko se niin vaarallista.- kokemusta on
boxi kirjoitti:
On asiallista vaatia kunnon hoitoa kilpirauhaseensa. On kummallista vauhkoontua siitä ihan käsittämättömästi.
Jos liolla olisi hoidettu rauhallisesti kaikki nämä vuodet potilaat hyvin tutkien, ei ketään kiinnostaisi. Niinhän ennen olikin. Ihan endokrinologian virallisissa oppikirjoissa oli hyvät ohjeet.
Mutta liolla ammuttiin yli ja se muuttui kokaiiniksi, jota vedetään hullun lailla mistään piittaamatta. Tämä on tullut ongelmaksi. Osa lääkäreistä honasi rahastaa tällä: ei kannata tutkia, vaan annetaan potilaalle hänen jokapäiväinen kokaiininsa. Olisi todella helppoa rahaa tämä tyyli. Vaan kun ei, niin ei. Pitää pystyä katsomaan peiliin aamulla.
Samanlaista vauhkoontumista ei ole armourin kanssa, joka periaatteessa on fysiologisempi aine.
Lio on monelle uskonnon korvike. Kun ei ole muuta, vauhkotaan siitä. Näin on tietty monen asian kohdalla elämässsä. En tiedä, onko se niin vaarallista.No kyllä kuule tutkitaan, oot ihan huuhaa mielipiteinesi, eikä sitä kaikille määrätä tosta vaan , perusteet pitää olla ja ovatkin laajat kokeet otettu kun lio alotetaan
- boxi on tiina,ei lääkäri
kokemusta on kirjoitti:
No kyllä kuule tutkitaan, oot ihan huuhaa mielipiteinesi, eikä sitä kaikille määrätä tosta vaan , perusteet pitää olla ja ovatkin laajat kokeet otettu kun lio alotetaan
Boxi ei ole lääkäri, vaan biologi. Boxi haluaisi olla lääkäri, mutta kun ei ole. Ei kukaan oikea lääkäri tämmösillä sivuilla ohjeita anna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä1453609Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri2162443IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl702431Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al942304Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/111779- 1601724
Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1241562Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta
Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Kaikki näyttää hyvältä vuoden161270- 1261131
- 741121