Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Gerbiili?

Gerbutin

Moi! Mulla olis vähän asiaa gerbiileistä. Niin kiinnostus oikeestaan lähti siitä kun koululle tuli gerbiilejä. Oon tosi pitkään jo halunnu jonkun lemmikin mutta en oo saanu :( Listalla on ollu mm. kani, marsu, koira, hamsteri, papukaija... Itse oon 14v ja mä oon nyt sitten kuitenkin ehkä saamassa gerbuja ja kiinnostais pari juttua: Ei olla vielä hankittu terraa, mutta jos yksi torissa myynnissä oleva terra on vielä vapaa niin me otetaan se. Sen kooksi on ilmoitettu pituus 65cm leveys 25cm ja korkeus 35cm jos oikein muistan, niin olisiko tällainen asumus kahdelle karvakorvalle hyvä? Lisäksi kiinnostaisi että minkä merkkistä ruokaa te annatte gerbsuillenne, en oo saanu selville vielä mitään oikeen hyvää merkkiä? Rapisteleeko gerbiilit usein yöllä ja kuinka kovaa, sillä terra on tulossa mun huoneeseen ja se olis mitä luultavammin suoraan sänkyni vieressä?? Siinä olikin varmaan kaikki kun ei nyt päähän pälkähdä oikeen muuta ja siis niille jotka tulevat sanomaan että harkitse vielä ja lue gerbuista lisää niin olen lukenut koko internetin läpi gerbiilitietoa että vaikka en lemmikkejä olekkaan omistanut niin tiedän niistä huomattavan paljon siksi en kysynytkään paljoa. Kiitos jos autatte ja toivottavasti pienokaisia tulisi lähiaikoina!!

13

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gerbiiliasiantuntija

      Hei! Itsekin olen saamassa gerbiilin, itseasiassa ensiviikon maanantaina :) Mun terra on 70x40 en muista korkeutta. Kaippa se 65senttinenkin riittää. Gerbiilit on siitä ihania, että ne ei oo yöeläimiä, joten saat nukkua rauhassa :D mun entiset gerbut meni nukkumaan aina samaan aikaan kuin mä. Jos on jotain muuta kysyttävää, multa voi kyllä kysyä lisääkin kysymyksiä :)

      • Gerbiiliasiantuntija

        Ainiin siitä ruoasta unohdinkin sanoa, Altromin hiiri/rotta pelletit on loistava valinta, ja siemensekoitus voisi olla SupaHamster-merkkiä, ja tottakai jotain herkkujakin täytyy ostaa ja ne saat valita aivan itse :) jos tuota SupaHamsteria et löydä, niin katso sellainen siemensekoitus, jossa ei ole heinäpellettejä (gerbut ei syö niitä) eikä hirveästi ainakaan pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä, ne ovat rasvaisia.


      • Gerbiiliasiantuntija
        Gerbiiliasiantuntija kirjoitti:

        Ainiin siitä ruoasta unohdinkin sanoa, Altromin hiiri/rotta pelletit on loistava valinta, ja siemensekoitus voisi olla SupaHamster-merkkiä, ja tottakai jotain herkkujakin täytyy ostaa ja ne saat valita aivan itse :) jos tuota SupaHamsteria et löydä, niin katso sellainen siemensekoitus, jossa ei ole heinäpellettejä (gerbut ei syö niitä) eikä hirveästi ainakaan pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä, ne ovat rasvaisia.

        Ainiin ! (Olenpas mä nyt hajamielisellä päällä) Tuoreruokaa pitää antaa gerbiileille 3-4 kertaa viikossa, kuten esim. porkkanaa, basilikaa, omenaa, kaalia, paprikaa, viinirypälettä, rusinaa ja pähkinääkin voi antaa joskus ja gerbiileille maistuu myös puuro ja viili, maustamaton siis ja puurossa ei saa olla suolaa.


      • Sedä
        Gerbiiliasiantuntija kirjoitti:

        Ainiin ! (Olenpas mä nyt hajamielisellä päällä) Tuoreruokaa pitää antaa gerbiileille 3-4 kertaa viikossa, kuten esim. porkkanaa, basilikaa, omenaa, kaalia, paprikaa, viinirypälettä, rusinaa ja pähkinääkin voi antaa joskus ja gerbiileille maistuu myös puuro ja viili, maustamaton siis ja puurossa ei saa olla suolaa.

        Kaalia ei saa antaa. Sen sijaan esim. Lehtikaali, kukkakaali ja parsakaali on sallittuja! :)


    • Gerbutin

      Kiitos todella paljon vastauksestasi Gerbiiliasiantuntija!!! Siitä oli ehdottomasti apua! Ja vielä yksi kymysys oli, että mistä nuo tuon merkkiset ruoat olet hankkinut?

      • Gerbutin

        Ja vielä (unohdin itsekin :D) että mikä on noitten merkkien hintaluokka ja kauanko pakketti kestää? Kiitos jos vastaat!


    • Sedä

      Osta hiirille/rotille/gerbiileille tarkoitettua pellettiä, tai siemenseosta, joka ei sisällä väriaineita (lukee pussissa). Jos asut pk-seudulla, Rapunzel tmi. on tosi hyvää, mutta Se pitää hakea valmistajan kotoa Vantaalta. On myös järjettömästi halvempaa kuin kaupan ruuat. Kotisivulta löytyy myös pari jälleenmyyjää muualta Suomesta. Muita hyviä merkkejä on esim. JR farm, pelleteistä Altromin, Rat Complete ja Suparat. Pysy kaukana ruokakauppojen Oskusta ja Best Friendsistä. Esim. Vitacraftin Gerbil Naturessa on väriaineita.

      • Gerbutin

        Kiitos, asun pk-seudulla niin täytyy kokeilla! Kiitoksia vielä!!!


      • Gerbutin
        Gerbutin kirjoitti:

        Kiitos, asun pk-seudulla niin täytyy kokeilla! Kiitoksia vielä!!!

        Ja unohdin taas kysyä että pitääkö gerbuilla olla sekä pellettiä että siemenseosta samaan aikaan ruokakupissa vai vaan toista??


    • Ärsyyntynyt

      Noh, tuosta rapistelusta... Jos satut huomaamaan ajan jolloin lähetän tämän niin tiedät mitä olen aikeissa sanoa. Kannoin juuri äsken mun kahden gerbun terran keittiöön koska joka öinen kulmien raapiminen häiritsee mun unta ja on tullut univelkaa ihan reippaasti. En tiedä mitään ärsyttävämpää kuin gerbiilien yöllinen rapistelu, jonka takia aionkin täst edes raahata koko terran aina keittiöön yöksi. Eli en missään tapauksessa ole samaa mieltä @gerbiiliasiantuntian kanssa. Tätä kysyit ja tässä vastaus... Anteeksi jos pilasin unelmasi...

      • Gerbutin

        Haha, olen kyllä huomannut ja välillä meilläkin lentää gerbut yöksi vessaan tai keittiöön. Että kyllä sitä univelkaa mullakin on tullut, mutta muutenhan nuo on ihania!!


    • gerbiilestätietävä

      Moi! Gerbiilille parhain ruoka on rabutzel jota voi hakea Vantaalta tai tilata netistä. Mutta myös osa eläinkaupan ruuista on hyviä. Jos gerbu rapistelee yöllä sen saa totuttetua valvomaan päivällä ja nukkumaan yöllä.

    • Gerbiilikamu

      JR Farmin siemenseosta meidän gerbiilit syövät ja kyllä siitä pitävät ja jos et sattunut tietämään, niin kannattaa laita pesuhiekkaa terraan joko kerran tai kaksi päivässä tai sitten korkealle jonne purut ei lennä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe