Opiskelen siis kaksoitutkintoa, ja keväällä valmistun.
Mietin vain, kummilla papereilla kannattaa hakea jatko-opiskelupaikkaan, ammatillisilla vai yo-tutkinnolla?
En tiedä, miten valinnat yliopistoissa tehdään, mutta mieleeni, jos ammatillisen tutkinnon suorittaneilla olisi "helpompaa" päästä yliopistoon (jos on joku kiintiö, minkä verran otetaan amm.tutkinnon suorittaneita). Osaisiko joku selventää?
Yo- vai ammattitutkinto?
11
1081
Vastaukset
- Opiskelija
...ammattikoulun (perustutkinto- tai ammattitutkinto) papereilla ei voi edes hakea yliopistoon, vaan pelkästään ylioppilaat ja lukion todistuksella. Ammattikorkeakoulut on sitten eri asia, niihin voi hakea molemmilla.
- JuP
Nykyisin voi myös ammattitutkinnoilla hakea yliopistoon. Muutos tais tulla vuosi tai pari sitten.
Tosin ei-ylioppilaiden kiintiö lienee useimmissa paikoissa aika pieni. Riippuu tietysti alasta. - mä taas
JuP kirjoitti:
Nykyisin voi myös ammattitutkinnoilla hakea yliopistoon. Muutos tais tulla vuosi tai pari sitten.
Tosin ei-ylioppilaiden kiintiö lienee useimmissa paikoissa aika pieni. Riippuu tietysti alasta.... soitin nimittäin sinne opetushallitukseen pari viikkoa sitten ja näin sanoivat ettei voi hakea, mutta kai sä tiedät paremmin?
- mä taas
mä taas kirjoitti:
... soitin nimittäin sinne opetushallitukseen pari viikkoa sitten ja näin sanoivat ettei voi hakea, mutta kai sä tiedät paremmin?
Ammattikorkeakouluihin voi siis hakea mille tahansa linjalle ammattikoulun linjasta riippumatta, mutta yliopistoon ei voi hakea. Voinhan olla väärässäkin, mut sit on kyllä opetushallituksenkin tiedot vääriä.
- Ibrahim
mä taas kirjoitti:
Ammattikorkeakouluihin voi siis hakea mille tahansa linjalle ammattikoulun linjasta riippumatta, mutta yliopistoon ei voi hakea. Voinhan olla väärässäkin, mut sit on kyllä opetushallituksenkin tiedot vääriä.
Lisäksi olet valehtelija tai typerys. Kannattaisikohan niitä pääsyvaatimuksia lukea sieltä yliopistojen nettisivuilta?
- hmm
Jos olet suorittanut yo-tutkinnon, niin et voi hakea yo-tutkintoa suorittamattomien kiintiössä.
Ammatillisen (ns. opistoastetasoisen tutkinnon tai vähintään kolmivuotisen ammatillisen tutkinnon suorittaneena)voi hakea kyllä yliopistoon. Kiintiö on olemassa, mutta ei se ole mikään helpompi tie yliopistoon kuin yo-pohjaisten haku. Kiintiö on pieni ja sitten on ainakin joissakin paikoissa ollut valinta-/pääsykokeissa menestymisehto (esim. pitää menestyä yhtä hyvin pääsykokeissa kuin muutkin valitut), koska valinta usein perustuu ei-ylioppilailla vain ja ainoastaan valintakokeeseen. Mitään helpotuksia ei siis pääsykokeeseen yleensä ole.
Kannattaa käydä yliopistojen sivuilla lukemassa haluamasi aineen valintamenettelyistä.- yliopistoon?
Opetushallituksen neuvonnasta mulle kyllä sanottiin, että en voi hakea yliopistoon (kauppakorkeeseen tai muuallekaan) vaikka mulla on opistotason 3- vuotinen tutkinto suoritettuna- ja vielä kaupallisen alan, ja kauppakorkeeseen oisin halunnut hakea.
- hmm
yliopistoon? kirjoitti:
Opetushallituksen neuvonnasta mulle kyllä sanottiin, että en voi hakea yliopistoon (kauppakorkeeseen tai muuallekaan) vaikka mulla on opistotason 3- vuotinen tutkinto suoritettuna- ja vielä kaupallisen alan, ja kauppakorkeeseen oisin halunnut hakea.
....niin siellä lukee aivan selvällä kielellä, että voi hakea aiemmin kirjoittamillani ehdoilla. Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia ja menettelytavat kunkin aineen kohdalla siitä yliopistosta, johon olet hakemassa. Ei tämä nyt mikään uusi juttu pitäisi enää olla. Tuttaviani on päässyt opiskelemaan yliopistoon opistotasoisella koulutuksella jo lähes kymmenen vuotta sitten.
Ehkä Opetushallituksen neuvonta on niin kaukana yliopistojen käytännön toiminnasta, ettei ole tiennyt vastata sinulle oikein. Ylipäätäänkin suosittelen aina kysymään menettelytapoja ko. toimintalaitoksesta, johon olet hakemassa, koska nehän tietää käytännön asioista. Itselle ei olisi ihan heti ainakaan tullut mieleen soitella opetushallituksen neuvontaan tuon asian tiimoilta...Mutta kukin tyylillään. - Ibrahim
hmm kirjoitti:
....niin siellä lukee aivan selvällä kielellä, että voi hakea aiemmin kirjoittamillani ehdoilla. Kannattaa kuitenkin tarkistaa asia ja menettelytavat kunkin aineen kohdalla siitä yliopistosta, johon olet hakemassa. Ei tämä nyt mikään uusi juttu pitäisi enää olla. Tuttaviani on päässyt opiskelemaan yliopistoon opistotasoisella koulutuksella jo lähes kymmenen vuotta sitten.
Ehkä Opetushallituksen neuvonta on niin kaukana yliopistojen käytännön toiminnasta, ettei ole tiennyt vastata sinulle oikein. Ylipäätäänkin suosittelen aina kysymään menettelytapoja ko. toimintalaitoksesta, johon olet hakemassa, koska nehän tietää käytännön asioista. Itselle ei olisi ihan heti ainakaan tullut mieleen soitella opetushallituksen neuvontaan tuon asian tiimoilta...Mutta kukin tyylillään.Kas, täällä olikin jo smat setit, joita tohon ylemmäs kirjoitin.
- Maria.
yliopistoon? kirjoitti:
Itse aloitin tänä syksynä opiskelun yliopistossa. En ole ylioppilas, vaan olen suorittanut 3-vuotisen tutkinnon. Nehän näyttää olevan hvyin perillä opetushallituksen neuvonnassa... ;)
- tyttö
Maria. kirjoitti:
Itse aloitin tänä syksynä opiskelun yliopistossa. En ole ylioppilas, vaan olen suorittanut 3-vuotisen tutkinnon. Nehän näyttää olevan hvyin perillä opetushallituksen neuvonnassa... ;)
juuri näin...
Eräs ystäväni on suorittanut kaksointutkinnon siis lukion (yo) ja amiksessa jonkun laboratorio-jutun. Hän haki viimme vuonna Hesaan farmasiaa lukemaan ja pääsi sisään aivan helposti eli hänestä tulee farmaseutti... :)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455140Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1221635Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151459Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501386- 141195
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4110081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60827Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?28799